Berlín/Mnichov — Společnost Bombardier Transportation získala další, v pořadí již třetí zakázku na poschoďové soupravy Twindexx Vario. Vlaky z prvních dvou objednávek jsou určeny pro severní Německo a pro oblast mezi Frankfurtem a Würzburgem. Tato dodávka míří do Bavorska, konkrétně na vozební ramena Augsburg – Treuchtlingen – Nürnberg a Treuchtlingen – Ingolstadt – München. Hodnota zakázky se pohybuje kolem 216 milionů eur. Za tuto cenu obdrží DB Regio tři čtyřvozové a patnáct šestivozových elektrických jednotek. Každou z nich tvoří dva čelní hnací vozy a dva, případně čtyři vložené. Maximální rychlost činí 160 km/h. Zakázka je součástí rámcové smlouvy z roku 2008, podobně jako obě předchozí - celkový počet objednaných patrových vozů se tak zvýšil na 392 kusů. Jednotky budou nasazeny do provozu od prosince 2016, tedy ve stejnou dobu jako nové vratné soupravy, dodané Škodou Transportation.
Zdroje: Bombardier Transportation, Augsburger Allgemeine
Já bych řekl, že všude. ;-) Podle mě je hlavní přínos výkonných lokomotiv v tom, že dokážou rychle rozjet i těžkou soupravu. V situaci, kdy je na 1. koridoru tak těsno, je víc než žádoucí, aby nebyla kapacita tratě snižována líně se rozjíždějícími (a následně pomalu jedoucími) náklady v čele se slabými řadami 121, 122, 123, atd.
Využila by 5MW mašina někde v Česku svůj plný výkon?
Jistý soukromník také nabízel vozidla na úrovni německa pro výběrová řízení na dotované krajské linky. Nebyla to jeho chyba, že kraje dostaly příkaz výběrová řízení zrušit.
Hloupé bylo už jen to, že 363 byla pomalá a slabá ve srovnání s řadou 350 natož s tehdejší zahraniční konkurencí. Přitom "udělat" 5MW mašinu na 200 km/h se v Plzni umělo.
Státní investice do dopravy mají na ekonomiku stejný vliv jako investiční pobídky – totiž záporný. Každá koruna utracená na státní investici znamená korunu, kterou stát sebral jinému podnikateli na daních. Chaotickým přesunováním peněz od jedné skupiny lidí k druhé (tzv. makroekonomická aplikace Brownova pohybu :-) ještě nikdy žádné bohatství nevzniklo.
Kdyby vláda chtěla opravdu podpořit dopravu nebo jakýkoliv jiný průmysl, tak může zavést daňové prázdniny a zrušit různé byrokratické zátěže a omezení. Jenže u takového řešení:
1. nelze tak dobře se prsit v médiích při přestřihávání pásky
2. hůře se odklánějí veřejné peníze pro spřátelené firmy
Pojďme na to ale z jiné strany. Který vyspělý stát se spokojí v dnešní době se železničním spojením maximálně do 160 km/h, přičemž již 100 či 120 km/h je tam považováno za nadstandard? Nějak mě nikdo nenapadá. A přestavovat tratě hromadně na 200 je nesmysl, protože by to stálo skoro tolik jako novostavba na 300, ale získali bychom mnohem míň, hlavně co se kapacity týče.
Možná namítnete, že se máme srovnávat se státy východního bloku. Já si sice myslím, že jsme se vždy řadili spíš k západní či střední Evropě po bok Německa a Rakouska a ne k Ukrajině, Rumunsku a Bulharsku, ale budiž. Pak by mne zajímalo, jak zdůvodníte stavbu VRT v Maroku, Turecku nebo Uzbekistánu a Kazachstánu. Kolikrát ekonomicky silnější jsou tyto státy? Nebo se budeme uklidňovat, že někde se na železnici kašle ještě víc než u nás, tak je vlastně všechno v pořádku?
Lesíček: Jakkoliv souhlasím, že by to bylo krásné a že by to šlo, vytyčil bych si ale mnohem skromnější cíl. V roce 2050 mít aspoň jednu či dvě hotové tratě na 200 km/h a aspoň jednu rozestavěnou VRT + odpovídající vozový park na těchto tratích, který s těmito rychlostmi nebude mít problém. Tímto smělým cílem bychom současné zpoždění naší železniční infrastruktury a vozového parku (nějakých 120 let za Německem) stáhli na přijatelných 80 let pozadu (hrubý odhad, možná ještě optimistický). Bohužel, ani u tohoto cíle si nejsem vůbec jistý, jestli se ho podaří splnit... :-(
A jestli může být česká železnice za cca 25 let na úrovní té německé? Nejsem jasnovidec, ale když se podívám 25 let zpátky do roku 1988 na ČSD, DB a DR, porovnám se současností a zároveň si představím podobné tempo vývoje na obou stranách hranice dalších 25 let, tak mi z toho vychází, že naše železnice na úrovni té německé za čtvrt století nebude ani omylem.
Ale znovu: Je to problém? Máme z toho mít mindrák? Máme se v Evropě srovnávat zrovna s ekonomicky 18x silnější zemí než jsme my?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.