New York — Čeští cyklisté berou cestování s kolem dnes už jako naprostou samozřejmost. V mnoha vlacích jsou řazeny vagony upravené tak, že si do nich sami mohou zavěsit kolo a mít ho celou cestu pod svým dohledem. Dokonce i v pendolinu je možno si rezervovat přepravu kol. Na vlacích mezi Prahou a Krkonošemi jsou nasazovány vozy speciálně upravené pro přepravu kol. O něčem takovém se americkým cyklistům při jízdě vlakem po USA mohlo do nedávna jen snít. Senátoři Betty Little, Brad Hoylman a Charles E. Schumel byli těmi, které Amtrak vyslyšel a o letošních prázdninách spustil na zkoušku program Bring Your Bicycle On Board. Zatím ale jen na některých linkách.
Američtí cyklisté to ale nebudou mít tak jednoduché, jako ti, kteří cestují s kolem po Česku, protože americké železnice nedisponují upravenými vagony. Ve většině případů budou muset cyklisté uložit kolo do papírové krabice, kterou si mohou koupit za 10 amerických dolarů. A před uložením budou muset kolo „rozložit“ – demontovat pedály, sklopit řídítka. Železniční společnost doporučuje těm, kdo tuto cestu budou podstupovat poprvé, aby si to doma nejdříve „na nečisto“ zkusili, aby pak nabyli při balení na nádraží překvapeni, že něco nejde. Kola, která se do krabice nevejdou, nelze k přepravě přijmout. Výjimku tvoří jen kola skládací (do rozměru 86 x 38 x 112 cm), která mohou být přepravena na palubě všech vlaků jako běžné zavazadlo. Kolo by mělo být podáno k přepravě nejpozději hodinu před odjezdem vlaku a nemůžete očekávat, že vám železničáři půjčí nářadí pro rozebrání nebo sestavení kola – oni nejsou na tyto služby vybaveni. Cyklisté musí asistovat při nakládce kola a musí počítat s tím, že jej budou muset zvednout až do výše ramen.
Služby v testovacím provozu jsou zatím poskytovány na omezeném počtu linek.
linka | počet míst | povinná rezervace |
Amtrak Cascades | 10 na vlak | ano |
Capitol Corridor | 6 na vlak | ne |
San Joaquin | 6 na vlak | ne |
Pacific Surfliner | 6 na vlak | ano |
Downstate Illinois Services | 4 na vlak | ano |
Missouri River Runner | 4 na vlak | ano |
Downeaster * | 8 na vlak | ano |
Piedmont | 6 na vlak | ano |
* Lze pouze ve stanicích Brunswick, Portland a Boston.
Zástupci místních obchodních komor tuto novou službu Amtraku vítají a podporují. Průzkumy ukazují, že cyklisté utratí v průměru 100 až 300 dolarů za den, takže obchodníci rádi podpoří další rozvoj cestovního ruchu v turisticky atraktivních lokalitách.
Na závěr ještě malá nápověda, jak si kolo připravit k přepravě.
Zdroje: Amtrak, stránky senátora Charlese E. Schumera, Wikimedia Commons
znamená to pouze jediné: nikdo z vás se nikdy nespletl, nikdy neudělal chybu... ... ... a VŠICHNI samozřejmě umíte perfektně anglicky, takže je jen logické, že máte plné právo kritizovat.
velmi, ale skutečně VELMI si přeji tyto všeznalé jedince potkat kdekoliv u nás v UK. a neméně nadšeně si s nimi pohovořím odposlouchaným south-west akcentem, který patří k těm nejhorším, který jsem kdy slyšel.
a budu se těšit, že ve vaší DOKONALÉ angličtině najdu jakoukoliv, třeba i sebemenší chybu. jak já si to vychutnám!
V anglickém textu je uvedeno, že buď zarezervujete držák (Kterých je max 10), nebo si to vezmete v krabici (množství neomezené na vlak).
Ohledně zaostalosti. Dle toho co jsem našel na netu, tak v příměstské dopravě většinou je možné cestovat s kolem jak vlakem, tak i autobusem (Které mají držadla na kola).
Než začnete hanit to či ono, zkuste si vyhledat fakta. Navíc uvedené linky jsou dálkové (Tak srovnatelné s Vídeň - Berlín)
Zaprvé zásadně nesouhlasím s úvodem článku a některými komentáři, že v ČR jsme v přepravě kol nějak daleko. Z mojich cyklovýletů je nejčastější zážitek přidržování kola u hajzlu v šukafonu, případně stres se zaopatřením "prozákaznických" místenek do prázdného hytláku. A při těchto skvostných službách nastává často paradox, že za kolo někdy platím víc než za sebe - stačí jednou přestupovat.
K situaci v Americe - opatření Amtraku je bez debat nesmyslné, ale článek by měl jasněji říci, jakých vlaků se ta situace týká. Vyznívá to totiž, že "všech vlaků v Americe", což je blbost. Příměstské oblasti se snaží Bike&Ride podporovat, kola dokonce vozí městské autobusy na nosiči vepředu:
http://www.transitchicago.com/bikeandride/
A jak vypadá přeprava kola v příměstských vlacích je ukázáno tady: http://metrarail.com/metra/en/home/utility_landing/riding_metra/bikes_on_trains.html
Vlakem z Bratislavy do Curychu a zpátky na kole, to je tak na 3 etapy Tour de France - 3 dny pro špičkového cyklistu.
Když se podívám třeba na stránky Amtrak Cascades (první z linek uvedených v článku), je tam (http://www.amtrakcascades.com/Baggage.htm) ohledně bicyklů celkem jasně řečeno - buď si zvládnete zarezervovat jeden z deseti držáků, NEBO kolo musí do krabice.
Tim samosebou netvrdim, ze v tomhle nejsem dal - spis se obavam o to, ze pokud o tuto sluzbu bude u amiku zajem, velmi rychle nas s urovni nabizenych sluzeb pri preprave kol dalkovymi vlaky mohou predhonit.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.