..: Amtrak testuje přepravu jízdních kol :..

750.236-2, Březina nad Jizerou - Mnichovo Hradiště, foto: paolo3 New York — Čeští cyklisté berou cestování s kolem dnes už jako naprostou samozřejmost. V mnoha vlacích jsou řazeny vagony upravené tak, že si do nich sami mohou zavěsit kolo a mít ho celou cestu pod svým dohledem. Dokonce i v pendolinu je možno si rezervovat přepravu kol. Na vlacích mezi Prahou a Krkonošemi jsou nasazovány vozy speciálně upravené pro přepravu kol. O něčem takovém se americkým cyklistům při jízdě vlakem po USA mohlo do nedávna jen snít. Senátoři Betty Little, Brad Hoylman a Charles E. Schumel byli těmi, které Amtrak vyslyšel a o letošních prázdninách spustil na zkoušku program Bring Your Bicycle On Board. Zatím ale jen na některých linkách.

Amtrak Northeast Regional #161, foto: Lexcie Američtí cyklisté to ale nebudou mít tak jednoduché, jako ti, kteří cestují s kolem po Česku, protože americké železnice nedisponují upravenými vagony. Ve většině případů budou muset cyklisté uložit kolo do papírové krabice, kterou si mohou koupit za 10 amerických dolarů. A před uložením budou muset kolo „rozložit“ – demontovat pedály, sklopit řídítka. Železniční společnost doporučuje těm, kdo tuto cestu budou podstupovat poprvé, aby si to doma nejdříve „na nečisto“ zkusili, aby pak nabyli při balení na nádraží překvapeni, že něco nejde. Kola, která se do krabice nevejdou, nelze k přepravě přijmout. Výjimku tvoří jen kola skládací (do rozměru 86 x 38 x 112 cm), která mohou být přepravena na palubě všech vlaků jako běžné zavazadlo. Kolo by mělo být podáno k přepravě nejpozději hodinu před odjezdem vlaku a nemůžete očekávat, že vám železničáři půjčí nářadí pro rozebrání nebo sestavení kola – oni nejsou na tyto služby vybaveni. Cyklisté musí asistovat při nakládce kola a musí počítat s tím, že jej budou muset zvednout až do výše ramen.

Služby v testovacím provozu jsou zatím poskytovány na omezeném počtu linek.

linka počet míst povinná rezervace
Amtrak Cascades 10 na vlak ano
Capitol Corridor 6 na vlak ne
San Joaquin 6 na vlak ne
Pacific Surfliner 6 na vlak ano
Downstate Illinois Services 4 na vlak ano
Missouri River Runner 4 na vlak ano
Downeaster * 8 na vlak ano
Piedmont 6 na vlak ano

* Lze pouze ve stanicích Brunswick, Portland a Boston.

Zástupci místních obchodních komor tuto novou službu Amtraku vítají a podporují. Průzkumy ukazují, že cyklisté utratí v průměru 100 až 300 dolarů za den, takže obchodníci rádi podpoří další rozvoj cestovního ruchu v turisticky atraktivních lokalitách.

Na závěr ještě malá nápověda, jak si kolo připravit k přepravě.

 

Zdroje: Amtrak, stránky senátora Charlese E. Schumera, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 28.8.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu USA


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.08.2013 (9:34)  
Já si zase vzpomínám, jak jem někdy v létě '92 chtěl na kole ošotit úzkokolejky na Vitorazku (tehdy ještě s pravidelným parním provozem). Vlak odjížděl z Wilsoňáku krátce po otevření příjmu zavazadel a tak mi bylo doporučeno podat kolo k přepravě raději už den předem.
29.08.2013 (9:24)  
Mimochodem, bylo to tak pře 15 roky, když jsem dost jezdil a třeba do Jeseníků to byl horor i díky tomu chaosu s odbavováním kol a různými doklady. Prostě na některé vlaky a některé úseky byla jízdenka jako samoodbavení kola a v dalším úseku už muselo kolo jet jako zavazadlo.
To jsem nastoupili s kolem do vlaku v neobsazené stanici. Vlak byl označen v jízdním řádu značkou samoodbavení kol. Přišel průvodčí prodal jízdenku mě i "jízdenku pro kolo". Ale pro to kolo jen na ten daný úsek. Chtěl jsem si vyřídit i doklad pro zavazadlo pro ten další úsek. Průvodčí mi řekl, že to on nemůže, že to si musím vyřídit ve stanici. Takže ve stanici jsem vyběhl s kolem z vlaku a běžel vyřizovat doklad a modlil se, aby nebyla fronta u zavazadel nebo tam nebyl nějaký pomalý nádražak a vše za těch 5 minut stihl. No a pak ještě přesvědčit nádražáka, že si kolo naložím sám. Takže jsem rychle běžel s kolem zpět k vlaku, paradoxně do stejné soupravy.....
29.08.2013 (9:08)  
Pavel Randák: Je to tak. Sám jsem zažil na vlastní kůži, že mi nakládali kolo do vlaku, který jel opačným směrem než jsem jel a mělo jet i kolo..... (nádražáci prostě nečetli doklad... nebo možná neuměli číst :-) ).
Dnes už se mi to stát nemůže....
registrovaný uživatel rpet  mail  
29.08.2013 (7:57)  
@ Ohryzek:

jen tak ze zvědavosti - proč sem vlastně chodíš? co nám chceš dát svými příspěvky najevo?

abych si tady mohl lecit svuj komplex menecennosti? pri diskusi s nekterymi z vas to neni az zas takovej problem - si to svoje ego posunout o par centaku vejs...
28.08.2013 (22:04)  
[i Uvážíme-li, že jedna z hlavních motivací lidí co zvolí Amtrak namísto letadla je právě téhle šaškárně se vyhnout[/i] - ale i v Číně se podobá odbavení na vlak jako u letadla. Ale je to přece jen v nižším gardu - pořád u letadla je to vyšší vopruz, nehledě na doby odbavení.
registrovaný uživatel thingie  mail  
28.08.2013 (20:26)  
Amtrak dělá divnější věci. Například na některých místech odbavuje lidi systémem velmi podobným odbavením v letadle. Uvážíme-li, že jedna z hlavních motivací lidí co zvolí Amtrak namísto letadla je právě téhle šaškárně se vyhnout, tak je to trochu hloupý.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
28.08.2013 (15:45)  
Jak už psal SergeS. Např. na linkách Caltrainu v okolí San Francisca je přeprava kola naprostou samozřejmostí a celkem hojně využívanou.
28.08.2013 (13:59)  
rpet: jen tak ze zvědavosti - proč sem vlastně chodíš? co nám chceš dát svými příspěvky najevo?
jiný kraj = jiný mrav, to bys měl dávno vědět - aspoň podle toho, jak se tváříš světácky.
28.08.2013 (13:30)  
rpet: no v UK nás nepotkáš, co bychom tam dělali. :) A umět číst anglicky (=lze se naučit i v Praze) a mluvit anglicky (=v Praze se za žádných okolností naučit nelze) je krapet rozdíl, ne?

Borovička: to jsem nevěděl, ale v Seattle jsem na to dost zíral, vypadalo to funkčně a blbuvzdorně. A překvapilo mě, že i poměrně malá kapacita nosiče (2 nebo 3 kola) byla pro městské autobusy v podstatě dostatečná.
28.08.2013 (13:08)  
dokonce vozí městské autobusy na nosiči vepředu:
- ano takto byly nosiči na kola vybaveny i trolejbusy Škoda např. ve městě Dayton a Frisco.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko