Praha — Nekonečný příběh s nákupem jednotek Siemens Viaggio Comfort pro České dráhy stále nemá svůj konec. Zatímco prvních sedm souprav pro linku z Prahy přes Vídeň do Grazu je již ve výrobě, o osudu dalších osmi pro rameno Praha – Bratislava – Budapešť ještě stále není rozhodnuto. Jen dva dny před vypršením již jednou posunutého termínu, do kdy šlo opci uplatnit, dochází k dalšímu posunu. Dráhy mají o nákupu víceméně jasno – obchodní model pro maďarské rameno je již předběžně dohodnut se slovenskými ZSSK a maďarskými MÁV-Start. Celá věc ale nestojí na ničem jiném, než financování tohoto nákupu. Již předchozí vedení Českých drah počítalo s tím, že nákup bude financován z peněz za převod nádražních budov na SŽDC tak, aby nedošlo k dalšímu zadlužení Českých drah nad dluhový strop, který byl stanoven na pětinásobek hospodářského zisku. Tímto také nákup podmínil řídicí výbor a dozorčí rada Českých drah. Řídicí výbor si jako další podmínku dal i schválení vládou. Ani jedna podmínka však nebyla dodnes splněna.
Nový generální ředitel Dalibor Zelený k tomu doplňuje: „Osobně bych byl rád, kdybychom mohli opci využít celou. Jde o kvalitní a pro cestující komfortní vlaky. Tuto investici však musíme velmi seriózně zvážit. Kladné stanovisko bychom mohli dát jedině tehdy, když bychom měli zajištěné financování. A to, bohužel, v tuto chvíli nemáme. Není možné, abychom spoléhali na výnos z prodeje nádraží SŽDC, o němž ještě nebylo rozhodnuto, a další zadlužení Českých drah nemůžeme dovolit.“
Po dnešním jednání zástupců Českých drah a Siemensu tak došlo k posunu termínu z 16. srpna na 6. září. Do té doby mají České dráhy vyřešit otázku ohledně financování tohoto případného nákupu. Siemensu ostatně nejde o nic menšího, než o zakázku za téměř 3 miliardy korun a Rakouské spolkové dráhy budou mít práci pro zaměstnance dílen na vídeňské Grillgasse, kde se soupravy kompletují. České dráhy musí naopak v případě potvrzení opce vyřešit ještě problém s trakcí těchto souprav. Pro zajíždění do Maďarska byly pořizovány v současné době přejímané lokomotivy řady 380, které ale v současnosti neumí komunikovat s řídicími vozy jednotek railjet.
Zdroj: České dráhy
Ale samozřejmě, že existuje způsob, jak kapacitu jednotek navýšit - připojit k nim další vozy.
Ale jestli mám platit za vratnou soupravu, kterou následně znehodnotím, pak to může být důvodem ke zvážení této investice.
Stojí to jedno stanoviště strojvedoucího navíc a nějaký ten posun během úvrati vlaku (přidávání či odebrání modulu).
Mimochodem, za pár let se bude jezdit Bern - Winterthur bez úvrati v Curychu, ale já Švýcarům věřím, že si ty moduly nějak vyřeší. Kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody.
Na závěr pár vygůglených obrázků
http://www.flickr.com/photos/40826712@N00/7211351412/
http://www.flickr.com/photos/40826712@N00/7211867716/
http://www.google.cz/imgres?client=firefox-a&hs=lml&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1280&bih=892&tbm=isch&tbnid=1VRCSsmeI6J8IM:&imgrefurl=http://besonderheiten.jimdo.com/sartseite/22-01-09-ersatzzug-ic-561/&docid=A3c6Gjp6HRYfAM&imgurl=http://u.jimdo.com/www7/o/s390dbb5e20cdd130/img/i562c47d0b6ef1006/1279248098/std/image.jpg&w=539&h=409&ei=O7IPUsuLO8vCswbnm4Ag&zoom=1&ved=1t:3588,r:11,s:0,i:115&iact=rc&page=1&tbnh=182&tbnw=258&start=0&ndsp=21&tx=165&ty=66
http://www.google.cz/imgres?client=firefox-a&hs=lml&sa=X&rls=org.mozilla:cs:official&biw=1280&bih=892&tbm=isch&tbnid=n65lepMbWpUyWM:&imgrefurl=http://www.bahnbilder.de/name/zeitachse/jahr/2007/monat/juli/seite/6.html&docid=1E3OVIR-kPUPkM&imgurl=http://www.bahnbilder.de/bilder/ee-33-117521.jpg&w=800&h=533&ei=O7IPUsuLO8vCswbnm4Ag&zoom=1&ved=1t:3588,r:10,s:0,i:112&iact=rc&page=1&tbnh=182&tbnw=275&start=0&ndsp=21&tx=207&ty=46
http://www.flickr.com/photos/40826712@N00/7178136378/in/photostream/
Sice nákup Railjetů spíše podporuji (neboť lepší nějaká modernizace než žádná), ale právě nemožnost odpojit vozy na méně vytížených spojích, a nevhodnost připojování dalších vozů na těch obsazených mi dělá starosti.
I když ty vozy oddělené od zbytku soupravy mašinou mají něco do sebe - v RJ můžou sedět "slušní" cestující, a vzadu "na hanbě" hlasitá mládež a choleričtí penzisté. A šotouši ve voze s otvíracími okny :D
Ovšem pochybuju, že by po ně bylo přijatelné, aby Deutsche polizei jezdili do ČR - pochybnosti jsou zbytečné. V dobách, kdy tam byla hranice skutečně byla (ať ČSSR/DDR nebo ČR/BRD), tak jak naši, tak němečtí celníci (a mám pocit, že) i pohraničníci kontrolovali v celém úseku DC-DRE.
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/obb479.jpg
Nicméně spíš jsem myslel, jestli je v tom nějaké zásadní omezení. Zákaz od výrobce, od správce trati nebo co já vím...
Za předpokladu, že by jel RailJet (Viaggio), tak kočár připojený z jakékoliv strany by vypadal docela blbě, si myslím.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.