..: Zase někdo ukradl kabel! Opravdu se s tím nedá nic dělat? :..

Trolejové vedení na trati 010 u Pardubic, foto: Matouš Danielka Komentář — Číst v novinách nebo na internetu o tom, že zase někdo na železnici ukradl kabel, který buď něco napájel, nebo sloužil zabezpečovacímu zařízení, je v poslední době už tak běžné, že většina seriózních deníků o tom už ani nepíše. Zbývá to zpravidla na krátké zprávičky v regionálních občasnících. Donedávna jsem si myslel, že krádeže kabelů a jiných kovových věcí jsou specifickým problémem Česka (nebo možná Československa, tedy Česka a Slovenska), ale při přípravě aktualit jsem narazil na zprávu, že se s podobnými problémy potýkají třeba i v Norsku, kde bych takové přestupky proti zákonu neočekával. Tak jsem začal pátrat dál a z webu se na mne vysypala obrovská spousta odkazů – a to jsem hledání strýčku Gůglovi zadal jen v angličtině. Kdybych asi zkusil dotazy i v jiných jazycích, byla by ta množina určitě ještě větší. Místo aktuality jsem se tedy raději pustil do psaní komentáře.

Elektrické silové kabely, foto: CMBJ Shrnout všechny odkazy krádeží třeba jen za letošní poslední dva měsíce by vydalo na hodně dlouhé čtení. Nezajímavé čtení. Tak jen pár postřehů. Začněme třeba ve Spojeném království, ve Skotsku: 11. července ve 4.30 přijala britská dopravní policie hlášení o zcizení kabelů v lokalitě Greenfaulds u Cumbernauldu. Provoz vlaků se podařilo plně obnovit až před desátou hodinou dopolední. Ten den to byl už druhý případ krádeže kabelů zabezpečovacích systémů.

Když někdo něco ukradne „na státním“, nebo nějaké společnosti, tak to většina lidí zaregistruje a zpravidla i (v duchu) odsoudí. Ale zloději se nezastaví vůbec před ničím. Skupina nadšenců se snaží obnovit trať mezi obcemi Fleetwood a Poulton. Shánějí peníze na obnovu, scházejí se na brigádách. Z jejich vozíků jim někdo ukradl hliníková kolečka, za která ve sběrně nedostane více, než 5 liber šterlinků, ale zastavil tím práci na obnově trati, protože sehnat nová kolečka je problém. Jistě, něco podobného se děje u nás, když před časem zloději „vytáhli“ z remízy lokomotivu, kterou si pořídila a opravila parta nadšenců, rozebrali ji a odvezli do šrotu. A hlavou mohu kroutit jen nad tím, když zadlužený motocyklový závodník Martin Macek nechal z areálu bývalé jablonecké teplárny odtahovou firmou odvézt do šrotu lokomotivu, která mu nepatřila, aby měl na splátky svých dluhů.

Britská police zadržela gang zlodějů, kteří kradli železniční kabely v okolí Coventry. Během šesti měsíců spáchali 22 trestných činů. Přesto, že jejich výtěžek z prodeje činil asi 38 tisíc liber, železniční společnosti vznikla škoda vyšší než 350 tisíc. Královský soud v Birminghamu, který zasedal v polovině července, odsoudil zloděje – Florin Tutu, 24, Florin Pelesi, 31, Auriel Gabriel Gavrila, 25, a Adrian Boteanu, 36 – k celkové délce 10 let odnětí svobody. Tutu a Gavrilla byli odsouzeni na tři roky každý, Boteanu na dva a půl roku a Pelesi na 21 měsíců.

El18.2243, Finse, foto: SRS scandiline Správce norské železniční infrastruktury Jernbaneverket na to šel jinak. Na trati Oslo – Ski – Halden Østfold vyměnil běžně používané kabely za hliníkové. To by mělo zločince, zaměřené na tradiční měděné vodiče, odradit. Nová kabeláž má povlak ze speciálního tvrzeného plastu, který může být odstraněn jen při použití speciálních nástrojů. Navíc ve sběrně dostanou za stejnou kabeláž asi jen čtvrtinu toho, co by zloději dostali za měď. Pokud se změny materiálů osvědčí, projdou nové kabely schvalovacím řízením a budou osazeny přednostně na nejproblematičtějších místech.

Koncem června proběhla významná konference v Cardiffu za přítomnosti welšských policistů, britských dopravních policistů, právních expertů a zástupců energetických firem, aby se podrobně seznámili se změnami v legislativě. Nový předpis (Scrap Metal Dealers Act 2013) zakazuje, mimo jiné, platbu v hotovosti při výkupu kovového odpadu ve sběrnách.

Změna legislativy v Anglii a Walesu má už i prvního hříšníka, který pravidla porušil a byl při tom přistižen. David Eagle, ředitel společnosti D & E Scrap v Newportu, se přiznal k placení v hotovosti. Těm, kdo mu donesli do sběrny kovový odpad, vyplatil v hotovosti 9 liber šterlinků. Skončil u soudu a byl odsouzen k pokutě 225 liber.

218.405-9 + 218.419-0, Oberstaufen - Röthenbach (Allgäu), foto: Josef Petrák Problémy jsou ale i hned za našimi hranicemi. Zástupci Deutsche Bahn (DB) společně s Bundespolizei pozvali koncem června na 70 zástupců federální i státní policie, státních zastupitelství, velkých infrastrukturních společností a dalších evropských železnic k debatě o další strategii a krocích v boji proti krádežím kovů. Přesto, že DB Netz zaregistrovala v prvních čtyřech měsících letošního roku, ve srovnání s rokem minulým, pokles krádeží zhruba o 30 % z původních přibližně 600 případů, je to pro ni stále velký problém. Odcizení kabelů, ať už napájecích či zabezpečovacích, vedlo k narušení provozu asi 3500 vlaků a součtově 44 500 minutám zpoždění.

DB zahájila přeshraniční spolupráci proti krádeži kovů s policejními složkami i celními orgány a zástupci národních železnic sousedících států. Jednou z mnoha iniciativ je snaha prosadit i v okolních zemích zákaz vyplácení za sběr kovového odpadu okamžitě a v hotovosti. Počet krádeží kovů se v Německu zvýšil v posledních letech, kdy došlo ke zvýšení cen komodit. V reakci na vzestup trestní činnosti začala DB pokusně označovat kabely a další kovové komponenty umělou DNA, která by v případě potřeby měla pomoci identifikovat, odkud se kabely do sběrny dostaly, a zda „spořádaný“ dodavatel odpadu s touto specifickou DNA přišel do styku. Opatření je údajně účinné.

Německé společnosti, které jsou pravidelně poškozovány krádeží kovů – Deutsche Bahn, Deutsche Telecom, RWE a VDM – úzce spolupracují a postupně by chtěly definovat standardy pro umělou DNA a zavést tak označování kabelů v rámci celé Evropské unie.

K odhalení zločinců může vést ale i jejich vlastní DNA. Britští policisté zadrželi pachatele, kterým bylo prokázáno odcizení více než tuny mědi na železnici během pěti měsíců. K identifikaci pachatelů pomohly právě biologické stopy, které zanechali na místě činu. Důkladní vyšetřovatelé následně usvědčili 27letého Lee Grandidge, jenž si odsedí 16 měsíců, a jeho společník Christopher Jones (36 let) zůstane ve vězení 21 měsíců.

Jaké platí předpisy pro výkup „druhotných surovin“ v jiných evropských zemích?

Jeden z redaktorů iHNED.cz se tím zabýval závěrem loňského roku. Srovnal příslušné předpisy skoro z celé Evropy. Nejvíce ho zaujalo Estonsko.

Zákon o odpadech v Estonsku by mohl sloužil jako vzor při potlačování nelegálních výkupů. Platí zde zákaz koupě kovových předmětů, které mohou mít uměleckou nebo historickou hodnotu. Elektrické kabely mohou provozovatelé sběren vykoupit pouze od operátorů telekomunikací a dalších právnických osob. Dopravní a silniční značky, kovové prvky a zařízení železničních drah zase jen od právnických osob oprávněných provozovat železniční infrastrukturu. Platba je ve všech případech pouze bankovním převodem a o každé koupi musí být vystaven formulář.

měděný kabel před zavěšením, foto: Richard Webb A jak je to v okolních státech? V Polsku fyzické osoby, které nabízejí kovový odpad k výkupu, musejí dvojmo vyplnit formulář, jinak je výkup zakázán. Formuláře se archivují pět let, kontrolu může provádět inspekce a policie. Slováci mají přímo v zákoně (223/2001 Zb.) stanoveno, že sběrny vykupující barevné kovy (součásti trolejového vedení, zabezpečovací techniky, informační techniky, kolejová vozidla, výstroj tratí) je mohou vykupovat pouze od provozovatele drah a jiných pověřených právnických osob, respektive od správců komunikací a jimi pověřených právnických osob. V Německu a Rakousku (obdobně pak i v Belgii, Francii, Irsku, Portugalsku, Španělsku, Švýcarsku) sběr jakýchkoliv odpadů pocházejících z domácností (což nejsou kanály a kolejnice) zajišťují vždy obce. Sběr a výkup železa od firem je autorizovaný, tj. musí být vázán na činnost dané firmy, není tedy prostor pro výkup šrotu od fyzických osob.

Český Kocourkov

výkupna druhotných surovin, foto: Jonathan Wilkins Co s tím? Návrhů na stole už bylo několik. Navrhovalo se omezení provozu sběren, aby ti, kteří kradou pod pláštíkem noci, neměli činnost usnadněnou tím, že předmět krádeže mohou ještě v noci odvézt do sběrny. Zatím je to ve stádiu úvah. Naposledy letos v květnu tuto záležitost otvírala ODS. Paní poslankyně Řápková tehdy připomněla, že nynější předpisy už ukládají sběrnám povinnost identifikovat vykupované věci i lidi, kteří je přinesli. Praxe ale podle předkladatelů ukázala, že opatření není proti krádežím kovových předmětů dostatečné. Veřejná databáze sběren neexistuje, zákony se obcházejí a není zřejmé, kolik sběren funguje v rámci černého trhu. Poslanecká sněmovna už je rozpuštěná a vypuštěná, všechny zákony, které nestihla schválit, „spadly pod stůl“. Obdobně spadl pod stůl návrh, který by zakazoval sběrnám s vykoupeným odpadem 24 hodin nakládat, rozebrat ho, nebo předprodávat. Novelu zákona odmítl senát a sněmovna ji už nestihla v roce 2008 znovu projednat.

Byla zde rovněž snaha legislativně omezit výkup kovů jen na firmy, a brát od nich jen ten odpad, jež přímo souvisí s jejich činností – s bezhotovostní platbou na účet společnosti. Ostatní by odpad mohli zdarma odevzdat do sběrných dvorů zřizovaných obcemi. Zdůvodnění, proč toto řešení odmítnout? „Ale stejně by si založili firmy, kde by jako ‚bílí koně‘ byli nějací nedohledatelní bezdomovci…“

Byla zavedena povinnost evidovat, od koho se odpad ve sběrně vykupuje – ten, kdo odpad do sběrny dovezl, se musí prokázat občanským průkazem. S nákladem proto začaly do sběrny jezdit děti, které ještě občanský průkaz nemají, a zákon nezakazuje od mladistvých přijímat sběr. Při kontrolách zase ČOI zjistila, že velké množství sběren nevede seznamy důsledně – buď část údajů chybí, nebo jsou dokonce smyšlená jména, adresy i čísla občanských průkazů. Ale ani to nestačí na okamžité zavření sběrny a zrušení živnosti. Je jednoduché nezapsat správnou totožnost a vyplatit jen část ceny…

MVTV2-029 + MVTV2-049, Okrouhlice, foto: hyhy Správa železniční dopravní cesty má podrobný seznam věcí, které se jí ztrácejí. Na toto téma už se dokonce píší diplomové práce. Jen úředníci příslušných ministerstev zatím nic rozumného nevymysleli. Nebo že by nedostali pokyn od svých politických ministrů? A proč ho nedostali? Druhotné suroviny jsou dobrý byznys. Je asi na místě se ptát, kdo za tím stojí. Pokud by byl ztížen či znemožněn prodej kradených věcí (odevzdejte to zdarma do obecního sběrného dvora) a zloději by ztratili šanci za svůj relativně lehce nabytý lup získat nějaké peníze, asi by neměli dál důvod tyto věci krást.

Když jsem před dvaceti lety vyrážel na svou první cestu po USA, dostalo se mi rady: „Pokud se ti pokazí auto, zůstaň ve voze, policie si tě najde. Nevstupuj na cizí pozemek – někteří farmáři napřed střílejí, teprve potom se jdou podívat po čem.“ Kdy i v Česku začne být ochrana vlastního, firemního či státního majetku prioritou? Kdy se budou u soudu zpovídat ti, kteří neoprávněně vnikli na cizí pozemek, před těmi, kteří svůj majetek bránili třeba střelbou z kuše?

Přiznám se, že když jsem rozpracovaný text konzultoval s kolegou, dostali jsme se do diskuze. On, mimo jiné, uváděl: „V tejto oblasti existuje večný ideový spor existujúcich právnych systémov, a náš germánsky model tu veľmi výrazne naráža na anglosaský common law. Európske právne systémy ale z väčšej časti stavajú na implikovanej vyrovnanosti, v tomto prípade na inštitúte ‚primeranej obrany‘. Aj nedávna kauza so streľbou na Floride a v Houstone jasne ukazujú, že ani v americkom kontexte neexistuje jasný konsenzus nad neobmedzeným právom ochrany majetku. Pre vyspelý právny systém je neprípustné reagovať na obmedzenie práv, a to dokonca aj v prípade útoku, prostriedkami, ktoré zjavne nezodpovedajú rozsahu napadnutia, a to dokonca aj v potenciálne sporných prípadoch, ako napr. roztržka niekde na strednom Slovensku z r. 1991(?), kde opilec v knajpe napadol bez zbrane príslušníka špeciálnych jednotiek čs. armády a doplatil na to životom.“ Asi bychom na toto téma mohli diskutovat dlouho, ale já si za svým tvrzením, že vlastnictví je nedotknutelné, stojím. Nikdo cizí nemá právo můj (firemní, státní) majetek poškozovat (třeba grafitti), krást, vstupovat na cizí pozemek, do domu… Ten, kdo tak učiní, kdo zákon vědomě poruší, se tím dobrovolně vzdá svých občanských práv a neměl by se divit, pokud se bude vlastník bránit tak, jak umí. A z pohledu „vetřelce“ třeba i nepřiměřeně. To si měl rozmyslet dřív, než se rozhodl porušit zákon.

Už před léty KDU-ČSL přišla s návrhem zákona „třikrát a dost“ – spácháš tři trestné činy, pak dostaneš doživotí. To tehdy neprošlo. Je otázkou, kdy se něco podobného znovu objeví.

kabel, foto: Trainmaniak Je problém upravit zákony tak, aby zcizení prvků zabezpečovacího zařízení bylo posuzováno jako obecné ohrožení? Trestní sazby by se pak pohybovaly v poněkud vyšší rovině, než jen při posuzování krádeže podle vyčíslené výše škody. SŽDC vznikají krádežemi nemalé škody, které platí všichni daňoví poplatníci. Proč SŽDC u případů, které jsou dořešeny, důsledně nevymáhá náhradu škody? Že ti, kdo ji způsobili, na úhradu nemají? Tak proč není třeba údržba prostoru kolem tratí zahrnuta – z podnětu ministra dopravy – mezi veřejně prospěšné práce?

Bylo ti prokázáno zavinění škody na majetku SŽDC? Zaplať! Nemáš? Odpracuj si to! Ne jen nějakých sto či 180 hodin, ale opravdu podle ceníkových položek za úklid kolem trati (sníženo o cenu případného školení). Správce infrastruktury by si jen dodal „hlídače“. Strojvedoucí by se pak nemuseli zlobit, že přes zeleň nevidí na značky a signalizaci, fotografové by měli uklizeno kolem trati… Jistě, slyším námitky, že při práci u železnice platí obrovské množství předpisů, že je to komplikované. Ale proč by to nemohlo jít aspoň na lokálkách, kde projede vlak jednou dvakrát za hodinu? Když se nechce, tak je to horší, než když se nemůže.

kabel, foto: Trainmaniak Než se tady rozproudí diskuze, kdo za to může, je nutno si uvědomit, že problémy jsou dlouhodobé a nebyly prozatím uspokojivě řešeny. Za nečinnost, neschopnost najít řešení, které by tento problém minimalizovalo, mohou všechny vládní strany bez výjimky, ale i poslanci či senátoři, bez ohledu na to jsou-li „vládní“ nebo opoziční.

Jak dlouho budeme ještě čekat, než se problém začne definitivně řešit? Do té doby, než se něco stane? Než díky nějakému chybějícímu prvku zabezpečovacího zařízení dojde k tragédii a ztrátě lidských životů? Tak jako vloni s alkoholem, kdy až mrtví donutili celníky a další instituce k akci? Nebude to pozdě?

V momentě, kdy jsem připravoval tento komentář k vydání, tak si mně postěžoval kolega, aniž tušil, co zrovna dělám. Přes noc mu ukradli vrata, která byla na vjezdu do staveniště. Tím mu zůstalo staveniště volně přístupné, s výkopy, do kterých mohl kde kdo spadnout – třeba i malé děti při svých prázdninových „objevných“ cestách. Polilo ho horko při představě, co všechno se mohlo stát a pustil se do shánění nových vrat. Když jel ale kolem nedaleké sběrny, vrata objevil – byla natřena výraznou barvou. Myslel si, že už má vyhráno, ale získat zpět ukradená vrata není otázkou patnácti minut. Policie, protokol, jsou předmět doličný… Ale vrata si nemůže hned odvézt – nejdříve musí doložit, že jsou skutečně jeho, že je jeho firma koupila. Sídlo firmy i s archivem dokladů je přes 40 km od místa stavby. Proč něco takového nechtěli ve sběrně po tom, kdo jim ta vrata dovezl? Docela kolegovi i věřím, že kdyby se mu ti zloději dostali do rukou, že by s nimi udělal krátký proces.

Komentář nemusí vyjadřovat stanovisko redakce.

Zdroje: Coventry Telegraph, E15/Profit, Evening Times, IHNED [1], [2], International Railway Journal, Pol-Primeett, South Wales Argus, The Gazette, This Is South Wales, Yorkshire Evening Post, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4]


Vlad Poslat mail autorovi | 31.8.2013 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Komentáře

Weitere aus Evropa Česká republika (celá) Spojené království


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer PPP 
31.08.2013 (16:47)  
Tak než začnete střílet po někom, kdo se objevil tam, kde nemá, uvědomte si, že to děcko uvedené v příkladu s ukradenými vraty by tímto postupem mohlo být taky zastřeleno.

Jiný příklad: během své první cesty do Indie jsem se byl podívat u žel. trati a protože tam stály dvě dieselové mašiny a kolem nich vedla cesta, po které místní normálně chodili, šel jsem si je po té cestě vyfotit taky. Výsledek? Zadržen místní policií pro neoprávněný vstup na pozemek dráhy a pro podezření z přípravy teroristického činu. Následně udělena domluva a smazání všech fotografií železničních vozidel pod dohledem policisty. Ovšem vy byste mě pro jistotu radši zastřelili, co? Podotýkám, že žádný plot ani cedule tam nebyly, stejně jako na mnoha místech křížení sítě SŽDC s neoficiálními cestičkami.

Takže podtrženo a sečteno, tím, že občas jde někdo (i z mého pohledu nespravedlivě) sedět za nepřiměřenou obranu je podle mě vykonáno méně zla, než kdyby byla povolena libovolná obrana majetku a každý měl na pozemku samostříl a pod polštářem pistoli. Jsou totiž i takoví, kterým vadí turisti na turistické značce, která jim vede přes pozemek. Díky stávajícím zákonům dnes jen nadávají - naštěstí.

Oproti tomu příklady řešení z (nejen) okolních států zní zajímavě a povětšinou i rozumně. Blíží se volby, to politici rádi slibují. Co takhle zkusit sehnat pár politiků, kteří kvůli vidině teplého místa v poslanecké sněmovně slíbí podporu konkrétních opatření proti krádežím, které ohrožují bezpečnost nás všech. Písemně, aby to mělo nějakou váhu, notářsky ověřený podpis bych ale nevyžadoval ;-). Odchytnout si toho "svého" politika může na meetingu nebo po mailu každý z vás :-)
31.08.2013 (14:58)  
Dva postřehy k zamyšlení:
Jsou lidé, kteří nemají co dělat. A tak ve volném čase řeší, jak si přilepšit k dávkám - na životní minimum má nárok každý.
Legálně si přivydělat k dávkám nejde: přiznáte na FÚ nebo ČSSZ vydělanou tisícovku a seberou vám nejméně 3400 Kč dávek.

Pak tady je spousta práce, kterou by spousta lidí uvítalo, kdyby se udělala: Vysekat příkopy, kolem dopravních značek, železničních přejezdů, návěstidel, pod elektrickým vedením... Jenže tohle údajně nemá kdo dělat, nelze ho zaměstnat ani jako nádenníka.

Něco je shinélo ve státech (nejen) evropských, když na jedné straně jsou lidé, kteří nemají co dělat. A na druhé straně jsou práce, které nejsou udělány, ikdyby se těm prvním chtělo a ti druzí to zaplatili, jelikož to z nějakého důvodu nejde. Tohle je základní kámen úrazu.
31.08.2013 (14:36)  
chodec, který vstoupí na přechod, aniž by se rozhlédl, jestli něco nejede - vždyť taky má přednost.
versus:
Člověk, který kradl kabely, aniž by si zjistil, jestli jsou pod napětím. Vždyť si šel jenom "vydělat", argumentují pseudohumanisté. Rozdíl je v tom, že přecházení silnice po přechodu pro chodce není trestný čin vůči majetku/zdraví. Což krádež kabelů zabzař jednoznačně je.

Jedno rychlé řešení jsem kdesi zaslechl: Kabely ve výkopu pískem neobsypávat, kabely ve výkopu hubeným betonem zalívat. Drahé a křiklouni budou řvát o betonové lobby.
Druhé ne až tak rychlé řešení je mít takové zabzař, které potřebuje minimum kabeláže - inspirovat se u Řízení letového provozu. Drahé je to ještě víc a křiklouni budou řvát o ajťácké lobby.

Problém opravdu není to, že někde leží kabel. Problém je ve zloději. Říkat něco jiného je jako říkat, že problém není v pedofilovi, ale v malých chlapcích.
31.08.2013 (14:17)  
(gp): Tak mu na to pískoviště nemá lézt. Nikoho neohrožuji ani neokrádám, rád bych, aby to nikdo nedělal mě. Pokud to někdo pochopit nechce, měl by špatně skončit on, ne já.

Naopak kabel v plastovým korýtku je pozvánka a kdo něco takovýho vyprojektuje v zemi, kde se měď normálně vykupuje, je trestu hoden.

Tak že by se pro prevenci krádeží mohlo dělat víc, je nejspíš pravda. Nicméně trestu hoden je ten, kdo krade, ne ten, kdo je okrádán. Podle stejného vzorce by měla být potrestána postřelená pokladní, neboť lupiči tržbu dobrovolně nevydala?
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
31.08.2013 (13:05)  
Pro (gp):
Napsal jste to hezky a srozumitelně. Nicméně ve věci "vlastnické právo a právo na soukromí je nad právem na ochranu zdraví někoho jiného" v případě porušení práva valstnického správa na soukromí se mi stávající právní uprava nelíbí.
Registrierter Benutzer (gp) 
31.08.2013 (12:58)  
Autor si plete některé právní pojmy, rozhodně se mýlí, že jeho vlastnické právo a právo na soukromí je nad právem na ochranu zdraví někoho jiného a že smí jen tak zmlátit každého, kdo mu vlezl na pískoviště a chce mu vzít lopatičku.

Nikdo nebude krást kabel, kterej je pod napětím a zakopanej tři metry hluboko. Naopak kabel v plastovým korýtku je pozvánka a kdo něco takovýho vyprojektuje v zemi, kde se měď normálně vykupuje, je trestu hoden.

I když je u nás zakázáno krást kabely a taky vstupovat na dráhu, je dráha, která spoléhá na to, že to zloděje odradí, naivní; stejně jako chodec, který vstoupí na přechod, aniž by se rozhlédl, jestli něco nejede - vždyť taky má přednost.

Nicméně by velmi pomohlo, kdyby se od fyzických osob lehké a barevné kovy přestaly vykupovat vůbec.
31.08.2013 (12:57)  
tu pomôže farmársky zákon! Zopár zlodejov a somrákov by šlo hore bradou a bol by kľud!
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
31.08.2013 (12:56)  
Pro :Honza:

V anglo-saské, zejména US terminilogii je splétané / kroucené lano (nejen vodič), sr používá slovo "cable" - viz "cable-car".
Registrierter Benutzer Honza  mail  
31.08.2013 (12:53)  
stoupa: spíš jde o to, že kabel je svazek vodičů, od sebe izolovanách, pod jedním pláštěm, tohle je lano nebo vodič.
To, že tomu na Nově ve zprávách (a ne jen tam) říkají kabel, to je bohužel pravda.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
31.08.2013 (12:48)  
Pro Honza:

V ČR by to mělo být lano (vodič), v NJ, AJ i kabel (dokonce přednostně). Nechci to rozvádět, nebo sklouznem do diskuse střední a vysoké napětí (obdobně rozdíl v terminologii).
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko