..: Rusko má zájem o privatizaci v Řecku – železnice i přístavu Soluň :..

220.020-2, Rentis bridge/Athens, foto: BillG Athény/Moskva — Řecko, aby naplnilo své závazky vůči věřitelům – Mezinárodnímu měnovému fondu, Evropské centrální bance i Evropské unii – postupně zahajuje privatizaci mnohých státních firem. Přesto, že se předpokládalo, že se na privatizaci budou zejména podílet společnosti z Evropské unie, zdá se, že investice do Řecka přitečou z úplně jiných stran. Mezi privatizovanými podniky jsou řecké státní dráhy OSE, ale i společnost ROSCO, která zajišťuje údržbu kolejových vozidel a železničního zařízení. Dalším neméně zajímavým podnikem je pro některé investory přístav v Soluni.

OSE je nezávislá společnost řeckého státu, která je provozována pod záštitou Ministerstva dopravy a spojů. Byla založena v prosinci 2005 za účelem poskytování železniční osobní a nákladní dopravy. V prosinci 2008 OSE převedla celé své akciové portfolio (OSE Group SA, EDISY SA, ERGOSE SA, GAIAOSE SA a TRAINOSE SA) státu, který se stal jediným akcionářem. Tím byla zahájena restrukturalizace společnosti. (I když podle některých expertů jen tím, že se přesunuli „přebyteční“ zaměstnanci do jiných státních společností.) Ke konci roku 2011 byl dluh OSE přes 10 miliard euro. Akcie byly převedeny na státní privatizační agenturu HRADF a v červnu se rozběhly první kroky směřující k privatizaci. Ta by měla být uzavřena v závěru roku 2013 nebo na počátku roku 2014.

Přístav v Soluni, foto: George M. Groutas Přístav v Soluni patří mezi hlavní řecké přístavy. V loňském roce jím prošlo přes 4,4 milionu tun nákladu a vykázal čistý zisk přes 5 milionů eur.

Podle řeckých zdrojů projevili zájem o privatizaci Francouzi (Réseau Ferré de France) a Číňané. Očekávají se také nabídky z některých arabských států. Podle informací agentury RIA Novosti se o privatizaci všech tří společností bude ucházet i ruský státní železniční dopravce RŽD. Vladimír Jakunin, generální ředitel RŽD, již o těchto plánech jednal i s ruským prezidentem Vladimírem Putinem. Předběžné ceny za aktiva jednotlivých společností jsou odhadnuta na 30 milionů eur za TRAINOSE, 10 milionů eur za ROSCO a 100 milionů eur za soluňský přístav. RŽD by rády expandovaly do Evropy a předpokládají, že na takovouto strategickou investici by mohl uvolnit zdroje stát ze svého rozpočtu. V opačném případě by musely RŽD hledat strategického partnera v zahraničí. „RŽD má jedinečnou příležitost spojit železnici a přístavní projekty v Řecku se svými projekty na rozvoj infrastruktury v Srbsku, které jsou v plném proudu. Bude také příležitost využít potenciálu získaných logistickou společnosti GEFCO ke zvýšení přepravních výkonů v příslušném dopravním koridoru,“ řekl Vladimir Jakunin.

Zdroje: ATHENS24, Before It´s News, Greek Reporter, Railway Bulletin [1], [2], rt.com, The Raw Story, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 3.7.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Stavby a projekty

Další z regionu Řecko


  1 2      Zpráv na stránku:   
03.07.2013 (23:25)  
Michal Drábek: Protože se to odborům nelíbilo při dělení? :)
03.07.2013 (12:45)  
My už máme taky nakročeno řeckým směrem.
Co mělo cenu, to se za podivných okolností rozprodalo, a zbytek se vesele tuneluje.
Abych zůstal u té železnice - proč třeba staniční budovy nevlastní SŽDC...?
03.07.2013 (11:08)  
Chtel jsem napsat, ze "historicka uloha pravoslavi je v prvni rade nelezt do Evropy", ale pak mi doslo, ze je i pravoslavi Recke a proti tomu nic nemam. Tedy opravuji, ze "historicka uloha Ruskeho pravoslavi je drzet se v Asii a dat Evrope pokoj".
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
03.07.2013 (9:54)  
pro kobros - OT

..a při tom "chránění" si semo tamo taky něco "přivlastnit", bohužel. Samozřejmě bratrsky...
registrovaný uživatel kobros 
03.07.2013 (9:15)  
OT - stoupa:
To je sice pravda, ze Rusko sni o Stredozemnim mori, ale jaksi slo tam i o Carihrad, Malou Asii s casti Blizkeho Vychodu tehdy obyvane z velke vetsiny Armeny, Reky a Asyrany.
Dopadlo to nakonec tak (dnes se to dokoncuje s Asyrany v Syrii a Iraku), ze jadro pravoslavne civilizace je s konecnou platnosti v rukou muslimskych Turku a Arabu.
To jenom uvedeni na pravou miru. Historicka uloha pravoslavi skutecne je chranit Evropu pred islamem a Asii vubec.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
03.07.2013 (7:56)  
Čína: Veřejnoprávní televize přinesly před časem zprávu, že již v Řecku jakýsi přístav zprivatizovali. Ale nepřevzali kolektivní smlouvu (kdo ví, zda to bylo podmínkou). Zaměstnancům a tradičně silně levicovým odborům se to arci nelíbí, ale jiná práce není, leda ještě méně lukrativní rybolov.

Rusko: Od doby Petra Velikého sní Rusko o vlastním přístavu ve Středozemním moři. A nemusí jít zrovna o přístav civilní .... :-(

Dotaz pro informovanější: Pakliže v soutěži zvítězí RŽD, budou se vozy dovybavovat kamny/samovarem na tuhá paliva a průvodčí (vlakuška) bude roznášet "Kipjatok"? :-)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko