..: Havířov se dočká nového nádraží :..

Hala havířovského vlakového nádraží, foto: Podzemnik Havířov — Delší dobu se vedou diskuze jak dál s havířovským nádražím. Zda stavbu projektovanou v letech 1964-1969 architektem Josefem Hrejsemnou ve výrazné spolupráci se sochařem Václavem Urubou zachránit a nebo zda ji nahradit novým dopravním terminálem. O jeho záchranu bojovalo i občanské sdružení Důl architektury. Snaha o prohlášení stavby kulturní památkou ale vyzněla do ztracena, Ministerstvo kultury žádosti nevyhovělo. „Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty,“ míní Adam Guzdek z občanského sdružení. Investorovi tedy již téměř nic nebrání uskutečnit jeho plány – zbourat nyní neútulnou nádražní budovu.

České dráhy i město Havířov úzce spolupracují, takže se obnovují kroky k získání stavebního povolení. Ve druhém pololetí by měla proběhnout výběrová řízení na zhotovitele stavby – jak nádraží (ČD), tak i dopravního terminálu (město). Stavět by se mohlo už na jaře příštího roku. Jediným problémem by mohly být dosud stále nedořešené vztahy, kdy se již nějakou dobu hovoří o tom, že se konečně napraví nedotažené rozdělení Českých drah a na správce infrastruktury přejdou i nádraží, která jsou dosud v majetku ČD. Ale při současných politických problémech je asi velmi málo pravděpodobné, že řešení této otázky by bylo na pořadu dne. Spíše lze očekávat, že „kostlivci ve skříni“ se možná začnou řešit až po volbách.

Zdroje: iDNES, Wikimedia Commons


Vlad Poslat mail autorovi | 1.7.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
03.07.2013 (21:37)  
BlaaBlaa:Kolem roku 1988 byl Havířov 7. největší město v ČESKOSLOVENSKU (Praha, Brno, Bratislava, Ostrava, Plzeň, Košice, Havířov... atd.). Nebyla taktová doprava ale jezdilo tudy více rychlíků. Namátkově - Dukla, Gerlach, Kriváň, Košičan a co já vím, co ještě.
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
03.07.2013 (19:36)  
Mr.BlaaBlaa:
No, já teda Havířov - Ova hl.n. vidím přímák každou hodinu (počítaje i RJ), plus to zahušťujou spoje s přestupem (stejné cena, prakticky stejný čas, nicméně nižší komfort). A tak jako tak, takhle velké město by asi mělo mít rozumné nádraží (btw. já jsem z Kladna, to je taky nekrajské a podle velikosti je 13., a železničně je málo významným uzlíčkem na trase Praha - Rakovník, takže vcelku podobná situace).
To jestli tím lidí jezdí a kam tím jezdí, to je věc jiná, a když koukám na mapu, tak se ani tolik nedivím, jestli nejezdí.
Mimochodem, rozumná integrace MHD a vlaků je na Kladně zásadně podceněná, přitom by stačilo plně integrovat Kladno do PID a rázem by možnost "mandelinkou na nádraží a vlakem do Prahy" asi zásadním způsobem získala na atraktivitě. Nevím, jak je to v Havířově, ale podle Vašeho příspěvku asi obdobně.
Jinak Havířov-Ova je pravděpodobně něco jako Kladno-Pha (akorát že my to máme dál), tj. dá se očekávat vysoká frekvence ráno do Ovy a odpoledne z Ovy, na to je pořádné vlakové spojení obvykle lepší než autobusy a auta.
02.07.2013 (21:30)  
Pokud dobře chápu z těch dokumentů, které jsou níže... To je malá budova? 972m čtverečních zastavěné plochy pro novou výpravní budovu a dalších 2500m čtv. jako zastřěšení pro autobusový terminál... Zase někdo, kdo nikdy nebyl v Havířově, aby viděl, kolik lidí dnes používa v Havířově vlak. Možná bych tipnul, že i většina lidí, co chce jet do Ostravy, tak pojede busem. Určitě lepší cena a hlavně si na bus nasedne u baráku a doveze se skoro na místo určení. Gagarinka,ÚAN a Porubák podle mě stačí na to, aby si člověk místo určení vybral... Tedy je to určitě atraktivnější spektrum, než u vlaku.

Pro ty, co chtějí jet o víkendu do centra Ovy je zde pár možností.
Za 1. je tu vlak- interval z Havířova do Ostravy, jakožto centra= střed, popř. Stodolní a hl.n.(nepočítaje Vítkovice a Svinov), je 2 hodiny.
Za 2. autobus- na ÚAN to jede co půl hodiny a s přidáním Gagarinky to je asi tak 2x častěji.

Finanční stránka(berme z Podlesí na ÚAN= Ostrava Střed)- autobus 33Kč, vlak 28Kč+ 12Kč za MHD v Havířově= 40Kč.
(I kdyby autobusy končily na vlakáči je to furt na stejno. Hlavní záměr s autobusovým terminálem je dle mého jen vytvořit přechod suchou nohou z vlaku na bus)

Z toho plyne, co si asi člověk vybere, když má tu možnost? Autobus jasně vyhrává. Takže velikost nové budovy je zcela adekvátní, pokud by si teda cestující RJ nestěžovali, že mají málo místa, protože většinu cestujících vlakem v Havířově najdeme jako pravidelné dojíždějící do Ovy, nebo ČT. Těm doopravdy stačí nástupiště.

Když už jsme u toho, co jezdí v Havířově za vlaky, tak dnes to jsou jen Os, Sp a RJ. Ach jo, byly časy, kdy jezdil aspoň Hutník a to bylo vždy plné nástupiště. Vítejne v Ostravské aglomeraci, ne někde v krajském městě, kterých je popravdě nemálo mensích než Havířov. Pro úplnost- Havířov má asi 79k obyvatel a tím se řadí na 11. místo, takže 4 krajská jsou jěstě menší. To nemluvě o dopravních uzlech.


Dnes je ta hala opravdu průchozí místo. Pokud si nechcete koupit jízdenku. :D

A nakonec asi nejsem jedinný, co radši, i v zimě, počká na nástupišti, než v té hale. A nebo se zařídím tak, abych nečekal a šel rovnou k vlaku...
registrovaný uživatel stoupa  mail  
02.07.2013 (20:54)  
Pro František

Myslím, že to je klíčové (cituji) Ovšem je vidět, že ani na to nechtějí dávat své peníze a žádají o dotaci z peněz veřejných,

Při velikosti obce a poklesu dopravy vše co je nad "přístřešek s automatem na jízdenky" výlučně ze stávajících prostředků obce. Pokud přidá kraj - neposuzuji. Určitě ne stát.
02.07.2013 (20:46)  
Původní návrhy obsahovaly v místě dnešní haly halu novou, úplně stejně velkou a prosklenou. Nyní tedy cestující čeká pouze obří zastřešený, ale neizolovaný prostor, plus možná nějaká čekárna velikosti kanceláře. Ovšem je vidět, že ani na to nechtějí dávat své peníze a žádají o dotaci z peněz veřejných, čili náplast na letitou neúdržbu zaplatíme my všichni, a to možná víc, než by stála oprava haly, a s tím, že cestující budou mít oproti dnešku jen minimální zázemí. Je naivní se domnívat, že se stejným přístupem (navíc když to neplatí ze svého) bude za 10 až 20 let nová stavba v lepším stavu než stávající. Tvrdit, že se určitý styl hodí na jiný druh staveb, je jako tvrdit, že se baroko hodí spíše na kostely než na domy. S takovým postojem bychom neměli většinu dnešních památkových zón. Myslím, že vzdušnost dodává cestujícím lepší pocit než stísněná místnost s jedním stolem a dvěma lavicemi. Ovšem, přiliš velký prostor daný nevyužíváním ke službám má v tomto ohledu také své mouchy.
02.07.2013 (11:16)  
Nahodou ty drevene kresla jsou nedilnou soucasti Ostravskych nadrazi, mely sve kouzlo. Pamatuju si nejake snad v Kuncicich, posleze to zeuropeizovali do toho soudobeho bezducheho designu, jak bylo presne zmineno, ala Kotas.
Brusel neni v zasade spatny, ale diky sve fixaci na prostor, svetlo, haly a podhledy se spise hodi pro stavby jako bazeny.
02.07.2013 (10:31)  
Ještě trocha spamu. Zde jsou asi nejobsáhlejší informace, co jsem zatím našel. http://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_MSK1662 Je zde dokumentace o přestavbě v celém rozsahu i s čísly. Našel jsem to na EIA.
02.07.2013 (10:04)  
Podle mě je ta vizualizace spíše takováto, v tom článku je jiná... http://www.msstavby.cz/cd-vybraly-novou-podobu-havirovskeho-nadrazi-03-07-2012/ Tato vizualizace je vyvěšená i v hale.

Jinak... Ano, hala je využívaná jako čekárna. Je tam asi 18 míst na sezení v dřevěných "křeslech" a jinak, asi původní, obložení proskleného čela, kde se dá také sednout. Ani na jedno bych si nesedl. Co babička vyprávěla dennodenně o těch looužičkách... Ale to je jiná věc.

V plánech je myslím úplné zbourání haly a pro nový terminál je vymyšleno využití vedlejší přilepené budovy. Kdysi tam byl výpravčí, co vím a dnes je z půlky udělaný azylák. Takže ta nová budova rozhodně nebude tak velká, jako dnešní monstrum haly.

Peníze by se na tom odkládání prodělali jen tehdy, nestihly by se vyčerpat dotace EU, nebo tomu tak není?

Myslím, že si každý dokáže najít na netu obrázky o tom, jak to na nádraží v městě stromů vypadá. Podchod, nevyužitost prostoru v hale, prostory před nádražím. Tak tu nepište o tom, jak to neznáte, nevíte jak to tu vypadá...

http://www.google.cz/search?q=n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD+hav%C3%AD%C5%99ov&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OYXSUbC8Oo3ZsgbuzoCgBg&ved=0CCwQsAQ&biw=1887&bih=957#facrc=_&imgdii=_&imgrc=1r8V11acs8YnMM%3A%3BOAQnXWrlAiB2nM%3Bhttp%253A%252F%252Fimg.ct24.cz%252Fcache%252F616x410%252Farticle%252F49%252F4820%252F481986.jpg%253F1372592801%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.ceskatelevize.cz%252Fct24%252Fregiony%252F233197-havirov-se-docka-noveho-nadrazi%252F%3B616%3B347
Už jen tento obrázek mluví za své... (na obrázku je těch 18 míst na sezení, které jsou brány jako čekárna)

http://www.google.cz/search?q=n%C3%A1dra%C5%BE%C3%AD+hav%C3%AD%C5%99ov&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OYXSUbC8Oo3ZsgbuzoCgBg&ved=0CCwQsAQ&biw=1887&bih=957#facrc=_&imgdii=_&imgrc=4ebpnz8sWL1u6M%3A%3BHi1-NwhJ73qGKM%3Bhttp%253A%252F%252Fg.denik.cz%252F73%252Fe7%252F0612_ha_vlakove_nadrazi12_denik-1024.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fkarvinsky.denik.cz%252Fgalerie%252F0614-ha-nadrazi.html%253Fmm%253D488482%3B1024%3B768
Tady je to, o čem jsem psal níže. Ten prostor od těch laviček směrem dozadu není nijak využitý, až na pokladnu RJ, která je v řadě za pokladnami ČD.
02.07.2013 (9:21)  
Vždyť ta budova na vizualizacích v odkazu je stejně velká a stejně prosklená jako stávající. A jinde se zase psalo, že budova nebude vůbec a bude tam jen nějaký "poletující" přístřešek. Tak nevím, co si vybrat, ale zachování dnešní budovy by mi přišlo nejrozumnější - s využitím stávajícího velkého prostranství pro návaznou dopravu. Jenže to by stavební firmy neměly tak velkou zakázku od majitele, který se potýká s finančními problémy (a budovu prakticky neudržoval).
02.07.2013 (8:44)  
Zase, ani nákladům na údržbu nevěřím, možná kdyby to byla secesní budova, ale prázdná krabice jako je toto? Musíte (strojově) umýt větší prostor, což zabere 2 minuty navíc.

Co se vytápění týče, tak to taky nemusí být až taková tragedie, po zateplení pláště, instalaci tepelných bran na vstupu a rekuperační vzduchotechniky se to určitě dá rozumně vytápět. Asi bude nějaká norma na teplotu těchto prostor, ale 25 stupňů v zimě to asi nebude, fakticky by mohlo stačit 15 (neočekávám využití haly jako čekárny).

Skutečné rozhodnutí je třeba učinit na základě něčeho jiného než těchto banalit - kritickým posouzením užitné a architektonické hodnoty stavby - já jsem to naživo neviděl, ale žádné zázraky bych tam nečekal... :)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko