Káhira — Díky ne zrovna klidné politické situaci v Egyptě klesá v posledních letech zájem turistů o tuto zemi, což je problém, protože nemalou část příjmů státní pokladny plnili turisté. I když Egypťané tvrdí, že turistické destinace jsou bezpečné, tak autobusy jedoucí na výlety mimo tato střediska doprovází ozbrojená ochrana. Egypt se ale snaží turisty přitáhnout zpět a plánuje, co by tomu mohlo pomoci. Jednou z možností, o které se uvažuje, by bylo postavení nové vysokorychlostní tratě mezi Hurghadou (kde jsou turisté ubytováni) a Luxorem (pravidelným cílem jejich výletů). V těchto momentech se hovoří o nákladu 2,67 miliardy eur.
Italská společnost Italferr zpracovala již v roce 2009 studii proveditelnosti pro vysokorychlostní železniční trať mezi Alexandrií a Káhirou. Tehdejší egyptský ministr dopravy předpokládal, že do dvou tří let osloví potencionální investory, kteří by měli zájem trať vybudovat. Zatím se tak zjevně nestalo, vysokorychlostní trať se nebuduje. Letos v květnu ale podepsal Thales s egyptskými železnicemi smlouvu na modernizaci zabezpečovacích systémů na trati mezi Káhirou a Alexandrií. Tato 208 km dlouhá spojnice obou měst je nejvytíženější tratí v Egyptě a přepraví se na ní ročně více než 25 milionů cestujících. Thales zajistí na klíč návrh, dodávku, uvedení do provozu a údržbu modernizace signalizace a telekomunikačního systému včetně centralizovaného řízení železničního provozu. Tím se zlepší bezpečnost a kapacita tratě, což umožní přepravu až očekávaných 32 milionů cestujících ročně. Rychlost vlaků se zvýší ze současných 140 km/h na 160 km/h, budou zkráceny rozestupy mezi vlaky z 10 na 5 minut. Stavba bude trvat 4 roky a egyptská strana zaplatí 109 milionů eur.
Dalším projektem, o kterém se v Egyptě hovoří, by mohla být výstavba vysokorychlostní tratě, která by spojovala Káhiru, Suez, Šarm aš-Šajch a Medinu. Tím by se egyptská železniční síť propojila se sítí GCC, která bude spojovat Saúdskou Arábii se Spojenými arabskými emiráty. Prvním krokem by mohla být výstavba tunelu pod Suezským průplavem. V dubnu 2013 podepsala vláda smlouvu se španělskou společností Getinsa, která připraví technickou studii a zadávací dokumentaci. Kromě dvou tříkilometrových automobilových tunelů se počítá i s pětikilometrovým tunelem pro železnici. Španělská vláda bude financovat přípravu technických studií grantem ve výši 900 tisíc euro.
Zdroje: Daily News Egypt, Projects For Egypt, Railway Bulletin [1], [2], Reuters, Thales, Wikimedia Commons [1], [2], [3]
Vzhledem k nebyvalemu prelidneni je jasne, ze nevrazivost mezi ruznymi skupinami v Egypte do budoucna jen poroste. No, v kazdem pripade je uz ted jasne, ze Koptove - primi dedici stareho Egypta to brzy budou mit nadobro spoctene.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.