..: Záplavy on-line: vytrvalé deště opět trápí i železnici :..

Hejnice, foto: Mirek Melichar PrahaAktualizováno 6. 6. 2013 ve 23.00 h — Počátek června roku 2013 si asi budou mnozí občané České republiky i jiných středoevropských zemí pamatovat jako datum dalších velkých povodní. Velmi vydatné deště na relativně rozlehlém území postihly naprostou většinu Čech, snad s výjimkou Pardubického kraje. Stoupaly zejména vodní toky nejprve na Plzeňsku, v jižních Čechách, na Královéhradecku a Liberecku, následně pak také ve středních Čechách a v Praze. Konec druhého červnového týdne pak byl a stále je ve znamení velké vody v kraji Ústeckém. Záplavy přinesly velké lidské i materiální škody na veřejném i soukromém majetku, dráhy nevyjímaje. Desítky úseků se zastavenou osobní dopravou, mnoho padlých stromů, podmáčených tratí, poruch zabezpečovacího zařízení a vysoká zpoždění - tak by se daly zkráceně shrnout důsledky povodní na železnici.

Na několika tratích se nejezdí doposud a opravy budou trvat déle, na jiných se naopak nejen zaměstnanci SŽDC vyznamenali a dosáhli rychlého obnovení provozu. Další problémy se snad již přidávat nebudou. Všechny řeky jsou za kulminací a pomalu končí i náš povodňový on-line speciál, kde jsme se vám snažili přiblížit aktuální informace z české železnice během těchto pro mnohé lidi těžkých dní. Jménem naší redakce vám proto děkujeme za pozornost, stejně jako za zaslané postřehy a fotografie!

23.00 h (čtvrtek 6. června)

Poškození traťového úseku Křižany - Rynoltice je zřejmě výraznější, než se čekalo, jak dokládají fotografie poskytnuté Jindřichem Berounským:

Poškozená trať u Křižan, foto: Jindřich BerounskýPoškozená trať u Křižan, foto: Jindřich BerounskýPoškozená trať u Křižan, foto: Jindřich BerounskýPoškozená trať u Křižan, foto: Jindřich Berounský

Další série fotografií je také z Ústí nad Labem, kam tentokrát děkujeme také Karlu Málkovi.

Sanitní vlak, foto: Petr VolfZatopené Ústí, foto: Karel MálekProblémem jsou cestující ignorující příkazy zaměstnanců železnice., foto: Petr Volf

Na závěr doplňme, že provoz je kromě zmíněné tratě Křižany - Rynoltice přerušen na delší dobu také na trati Kouřim - Pečky (předpoklad do 30. června), na trati 097 mezi Úpořinami a Chotiměří (předpoklad do 30. června) a také na přeshraniční trati mezi Potůčky a městem Johanngeorgenstadt, kde je dráha poškozena na německém území (předpoklad do 17. června). Zastaven je provoz stále také v nejpostiženějších místech na Ústecku - mezi Mělníkem a Štětím a omezení panují také na trati 090. Problémy jsou stále také u Jílového u Prahy na trati 210.

20.15 h (středa 5. června)

Seznam tratí se zastaveným provozem se s koncem třetího pracovního dne tohoto týdne zmenšuje, ačkoliv stále velmi pomalu. Provoz byl nyní plně obnoven na trati 040 v Královéhradeckém kraji, přes den se začalo jezdit také z Velelib do Rožďalovic a z Prahy do stanic Dobříš a Luka pod Medníkem, naopak termín obnovení provozu na trati mezi Libercem a Českou Lípou se posunul až na konec července. Stále stejná situace je na Ústecku, kde je zastaven provoz mezi Mělníkem a Štětím na trati 072.

A k večeru tu máme také další část fotografií z Ústí nad Labem, kde byla náhradní vlaková doprava výrazně posílena nasazením kapacitnějších elektrických jednotek. Za fotografie děkujeme Janu Faiglovi.

"Zastávka" Ústí nad Labem-Vaňov, foto: Jan Faigl"Zastávka" Ústí nad Labem-Vaňov, foto: Jan Faigl"Zastávka" Ústí nad Labem-Vaňov, foto: Jan FaiglZatopeny jsou logicky i podchody., foto: Jan FaiglStaniční budova v Ústí je již zatopena pořádně., foto: Jan FaiglZájem cestujících o zvláštní vlaky je velký., foto: Jan Faigl

15.45 h (středa 5. června)

Česko se probudilo do dalšího dne povodní. Situace v Plzeňském kraji se již stabilizuje, podobně jako v tom Středočeském a v Praze, kde byl například obnoven provoz vlaků mezi Prahou a Vraným nad Vltavou. Stejná situace je na trati mezi Rožďalovicemi a Veleliby, kde se již také jezdí. Naopak situace se stává kritičtější na severu. Mezistátní vlaky EC již nezastavují ve stanici Bad Schandau, osobní vlaky z Děčína ve směru do Německa končí v Dolním Žlebu, na opačné straně končí vlaky od Drážďan již v Heidenau. Důležitou roli hrají vlaky nadále hlavně v Ústí nad Labem, kde byla kromě dvou zvláštních linek spojujících západní nádraží se Střekovem a Vaňovem posílena také trať do Malého Března. Na páteřní trati 090 i na protilehlé trati 072 je však nutné počítat s desítkami minut zpoždění, u mezinárodních vlaků zpoždění v současné době dosahuje v extrémních případech až téměř čtyř hodin.

20.45 h (úterý 4. června)

Spolupracovník Petr Volf nás z Ústí nad Labem opět informuje o aktuální situaci, která tam panovala během dne. Následující obrázky asi příliš nepotřebují komentář:

Vratná souprava na mimořádných vlacích mezi ústeckým hlavním a západním nádražím, foto: Petr Volf"Nástupiště" ve Vaňově, foto: Petr VolfČástečně zatopená hala v Ústí na hlavním nádraží., foto: Petr VolfPovodňové Ústí nad Labem, foto: Petr VolfPovodňové Ústí nad Labem, foto: Petr VolfPravidelný vlak přijíždějící do Ústí nad Labem, foto: Petr VolfBěhem dne byla motorová jednotka 814 na náhradní vlakové dopravě nahrazena kapacitnější soupravou., foto: Petr VolfProvizorní poklada v Ústí nad Labem, foto: Petr Volf

Dnešek je také druhým dnem provozu nové městské vlakové linky dopravce KŽC Doprava mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi. Provozu této linky se budeme věnovat pravděpodobně v samostatném článku, níže ale přikládáme alespoň několik fotografií Michala Jaroše a také Jiřího Vlašánka:

Praha Masarykovo nádraží, foto: Michal JarošInformační tabule, foto: Michal JarošPražská , foto: Michal JarošS31, foto: Jiří VlašánekS31, foto: Jiří Vlašánek

16.00 h

Labe v Ústí nad Labem již dosáhlo hladiny, kdy došlo k uzavření vestibulu a odbavovací haly stanice. Cestující z mezinárodních vlaků a rychlíků nemohou z nádraží vyjít na ulici, ale musí se přepravit do stanice Ústí nad Labem západ. Zastaven byl také provoz po jednom z úseků tratě 072. V dotčeném úseku bude zavedena omezená náhradní autobusová doprava.

14.15 h

Přidejme ještě pár postřehů z terénu od našeho kolegy Karla Chýly:

  • Trať 012 - stržený mostek mezi Bošicemi a Plaňany, zaplavená trať bahnem v úseku Kouřim - Bošice, stále pod vodou úsek Plaňany - Pečky.
  • Trať 061 - zaplaveno nádraží Křinec a přilehlá trať, včetně odbočky Obora.
  • Trať 210 - v Modřanech mají hasiči přes koleje hadice, z tohoto důvodu nejezdí vlaky, v úseku Davle - Jílové probíhá oprava ujetého svahu, zítra bude trať schopna provozu… Tedy pokud už nebudou hadice přes koleje.

13.45 h

V Ústí nad Labem voda dosáhla odbavovacích prostor na hlavním nádraží. Cestující proto budou nastupovat a vystupovat ze západního nádraží. Vlaky budou stanicí jen projíždět. Kolem 14.30 h očekává SŽDC zastavení provozu v úseku Liběchov - Mělník, tedy pravobřežní tratě, která je využívána hlavně nákladní dopravou.

13.30 h

Přikládáme fotky našich čtenářů, dokumentující stav postižených či ohrožených tratí. Děkujeme.

Trať 012, Pečky - Kouřim

Stanici Plaňany zaplavila říčka Výrovka, trať je dále poškozena několika sesuvy přilehlých svahů. Všechny vlaky jsou do odvolání odřeknuty, NAD zatím nebylo možné kvůli poškozeným silnicím zavést.

Trať 012; zaplavená stanice Plaňany, pohled směr Pečky, foto: Filip Makovický Trať 012; zaplavené nástupiště stanice Plaňany, foto: Filip Makovický Trať 012; zaplavené nástupiště stanice Plaňany, foto: Filip Makovický Trať 012; zaplavená oblast okolo nádraží v Plaňanech, foto: Filip Makovický
Trať 012; ohrožený úsek mezi stanicí Plaňany a Plaňany-zastávka, foto: Filip Makovický Trať 012; sesunutý svah v úseku Žabonosy - Zalešany, foto: Filip Makovický Trať 012; sesunutý svah v úseku Žabonosy - Zalešany, foto: Filip Makovický Trať 012; sesunutý svah v úseku Žabonosy - Zalešany, foto: Filip Makovický Trať 012; sesunutý násep poblíž zastávky Žabonosy, trať je zde zároveň hrází rybníka, foto: Jan Hájek

Trať 171, Praha Smíchov - Beroun

Trať zde ohrožovala voda stékající z okolí. Provoz je zde zatím bez výraznějších omezení.

Trať 171; ohrožený úsek Řevnice - Dobřichovice, foto: Martin Šarman Trať 171; ohrožený úsek Řevnice - Dobřichovice, foto: Martin Šarman Trať 171; ohrožený úsek Řevnice - Dobřichovice, foto: Martin Šarman Trať 171; ohrožený úsek Řevnice - Dobřichovice, foto: Martin Šarman

12.30 h

Po poledni zveřejnila organizace ROPID další informace o provozu vlaků v povodněmi zasažené Praze. Nově je obnoven provoz na lince S 41 z Prahy-Libně do Roztok u Prahy, rychlíky z Prahy směrem na Hradec Králové a zpět zase zastavují v Praze-Horních Počernicích.

10.30 h

O půl jedenácté dopoledne se situace na Plzeňsku, Berounsku a v Praze začíná zlepšovat. Berounka v Berouně i Vltava v Praze kulminovaly, takže se již neočekávají další omezení. I tak ale bude hodiny a dny trvat, než se doprava z povodně vzpamatuje. V ranních hodinách byl opět zastaven provoz přes stanici Praha-Modřany, což v důsledku znamená odřeknutí všech vlaků Praha - Dobříš bez jakékoliv náhrady, náhradní autobusová doprava není zavedena. Provoz byl zastaven také na části tratě 124 v důsledku sesuté zeminy na trati. V okolí dolního toku Vltavy zatím vlaky jezdí, v jednom směru ovšem není obsluhována zastávka Řež a některé vlaky jsou odřeknuty, jiné zase zastavují i mimo své pravidelné stanice a nabírají zpoždění.

8.30 h

Podle našeho zpravodaje se na trati 090 mezi Prahou a Ústím nad Labem pohybuje veškerá doprava velmi nízkou rychlostí, místy se jezdí jen podle rozhledových poměrů. Voda je často jediný metr pod úrovní tratě. Podle některých drážních zaměstnanců by se měl úsek mezi Prahou a Kralupy zavírat, to se nám zatím bohužel nepodařilo ověřit. Kolem Kralup i v Prackovicích nad Labem je odstaveno velké množství výsypných a kotlových nákladních vagonů, po trati se také pohybují velmi nestandardně řazené soupravy, například 843+010+010+010, 371+Bdmtee+Bdmtee+Bfhpvee295 či tři spojené jednotky CityElefant.

5.15 h (úterý 4. června)

Voda, voda, voda… Začíná další den, kdy se někteří nevyspali, jiní vstávají s nadějí, že už konečně přestane pršet a vysvitne slunce. Přesto to nejhorší část obyvatel v Čechách teprve čeká. Nejen že se pořád čeká na kulminaci Berounky, která sbírá vodu z celého svého povodí, situaci může začít komplikovat i naplněnost vltavské kaskády, které už zbývá malý retenční prostor pouze na některých přehradách. Naplněny jsou Vrané, Slapy, brzy bude naplněno i Lipno, kde se vypouštěla necelá polovina objemu, která do nádrže přitékala. Nádrž Orlík ne naplnila v pondělí večer úplně a její průtok již neleze regulovat - co do ní přiteče, tak odteče. Částečně řízené odpouštění přehradních vod zase přispěje ke zvýšení hladin. V Praze se očekává průtok až 3300 m³ za sekundu, protipovodňové zábrany by měly vydržet až 4160 m³. Jsou navrženy na stoletou vodu, která se ale neočekává. Připočtěte k tomu kulminační vlnu na Berounce, která Berounem prošla po půlnoci. Povodňová vlna bude postupovat po toku a v Ústí nad Labem se očekává ve středu ráno.

Problémy mají ale i okolní státy. Dunaj v Pasově, kde do něj ústí řeka Inn, překročil svůj "rekord" ze středověku, když jeho hladina dosáhla 12,8 metru. Běžný stav je 4,5 m, při posledních povodních před jedenácti lety kulminoval na 10,81 m. Starosta města Jürgen Dupper včera po poledni sdělil, že řeka Inn v nedalekém rakouském městě Braunau výrazně klesá. ‚Co se stane v Braunau, máme za tři hodiny tady," dodal s očekáváním, že hladina v Pasově dál neporoste.

Podle mluvčího německých drah od pondělí nejezdí vlaky mezi Mnichovem a Salcburkem, Traunsteinem a Ruhpoldingem či mezi městy Weilheim a Garmisch-Partenkirchen. Už od neděle je uzavřeno železniční nádraží v šedesátitisícovém Rosenheimu v jižním Bavorsku. V Rakousku stojí páteřní železniční trasa mezi Salcburkem a Kufsteinem. Nefunguje asi spojení mezi Vídní a Pasovem. Na trase z Mnichova přes Salcburk do Vídně a Klagenfurtu a také z Mnichova přes Innsbruck do Itálie nejedou mezinárodní rychlíky. Železniční spojení zčásti nefunguje ani v dalších německých oblastech postižených záplavami - tedy v Bádensku-Württembersku, Sasku, Durynsku a Sasku-Anhaltsku, kde je zcela mimo provoz nádraží v třicetitisícovém městě Zeitz.

A kde to po ránu nejezdí na síti SŽDC? Zde je malá rekapitulace:

  • Trať 011: Některé vlaky budou v úseku Kolín - Praha Masarykovo nádraží odřeknuty.
  • Trať 012: Zastaven provoz v úseku Kouřim - Pečky. Všechny vlaky jsou odřeknuty bez náhrady.
  • Trať 040: Trať v úseku Smidary - N.Bydžov je provoz zastaven, náhradní autobusová doprava je zajištěna v omezeném rozsahu dle sjízdnosti silnic.
  • Trať 040: Ve stanici Hostinné zastaven provoz. Kolejiště zaplaveno a silně poškozeno. Provoz zastaven. Vlaky jsou v úseku Kunčice nad Labem - Hostinné a zpět vedeny náhradní autobusovou dopravou.
  • Trať 061: Provoz zastaven v úseku Rožďalovice - Veleliby. V úseku Nymburk - Řožďalovice je zavedena náhradní autobusová doprava.
  • Trať 062: Provoz v úseku Křinec - Městec Králové a zpět zastaven. Náhradní doprava z důvodu zaplavených pozemních komunikací není zavedena.
  • Trať 072: Dne 3.června 2013, od 14.20 h do odvolání je v úseku Ústí nad Labem-západ - Ústí nad Labem-Vaňov a zpět zavedena vlaková linka nahrazující autobusy městské hromadné dopravy. Jízdní řád.
  • Trať 081: Z důvodu vysokého stavu vody v řece Labe byl přerušen provoz na silničních mostech ve městě Děčín. Pro dopravu mezi oběma částmi města je možné použít pravidelné vlaky mezi stanicemi Děčín hl.n. a Děčín východ. Uvádíme jízdní řád.
  • Trať 086: Podemletá trať v úseku Křižany - Rynoltice. Poškození tratě je značné. Vlaky R jsou v úseku Liberec - Jablonné v Podještědí a zpět nahrazeny autobusem náhradní autobusové dopravy. Vlaky Os jsou v úseku Křižany - Jablonné v Podještědí a zpět nahrazeny autobusem náhradní autobusové dopravy.
  • Trať 090: Od 4. června 2013, od 4.47 h je zavedena v úseku Ústí nad Labem-západ - Ústí nad Labem-Střekov a zpět (silniční provoz na mostech přes Labe zastaven) vlaková linka nahrazující městskou hromadnou dopravu. Jízdní řád.
  • Trať 091: Provoz zastaven v úseku Libčice nad Vltavou - Kralupy nad Vltavou. V úseku Libčice nad Vltavou - Kralupy nad Vltavou se zavádí kyvadlová náhradní autobusová doprava.
  • Trať 135: Provoz zastaven v úseku Most - Moldava v Krušných horách. Náhradní autobusová doprava není organizována z důvodu nesjízdnosti silnic.
  • Trať 171: Výpadek napájení zabezpečovacího zařízení ve stanici Praha-Radotín a na úseku Praha-Radotín - Praha-Smíchov. Některé vlaky jsou v úseku Praha-Radotín - Praha-Smíchov, případně až Praha hl.n. odřeknuty. Zaplavený podchod na zastávce Praha-Velká Chuchle. Do odvolání žádné vlaky nezastavují na zastávce Praha-Velká Chuchle, vlaky zde projíždějí.
  • Trať 183: Provoz zastaven v úseku Klatovy - Přeštice. Probíhá zajištění náhradní autobusové dopravy.
  • Trať 210: Provoz zastaven v úseku Vrané nad Vltavou - Jílové u Prahy. Vlaky ve směru Praha - Vrané nad Vltavou - Dobříš jsou vedeny dle platného jízdního řádu bez omezení. Vlaky z Prahy do Čerčan jsou v úseku Praha hl. n. - Vrané n. V. vedeny podle platného jízdního řádu; v úseku Vrané n.Vlt. - Davle - Jílové u Prahy jsou všechny vlaky odřeknuty bez náhrady, náhradní autobusová doprava není zajištěna; v úseku Jílové u Prahy - Čerčany jsou vlaky vedeny podle platného jízdního řádu.

I dnes je uzavřeno metro v centrální části Prahy, je nahrazeno tramvajovými linkami XA a XB a autobusovou linkou XC. Změn v dopravě je ale více.

Dne 4. června platí ve vlacích dálkové dopravy ČD i jízdné pražské integrované dopravy (PID). Jde o tratě:

  • trať 011, úsek Praha hl.n. - Praha-Libeň;
  • trať 091, úsek Praha hl.n. - Praha-Holešovice;
  • trať 120, úsek Praha Masarykovo nádr. - Praha-Dejvice;
  • trať 171, úsek Praha hl.n. - Praha-Smíchov;
  • trať 221, Praha hl.n. - Praha-Vršovice;
  • trať 231, úsek Praha hl.n. - Praha-Vysočany.

V úseku Praha-Vysočany - Praha hl.n. - Praha-Smíchov jsou zavedeny mimořádné vlaky tak, aby byl zajištěn interval vlaků cca 15 minut, jako náhradní doprava za přerušený provoz metra linky „B". V úseku Praha hl.n. - Praha-Uhříněves jsou zavedeny mimořádné vlaky tak, aby byl zajištěn interval vlaků cca 15 minut.

A když je v Česku nejhůř, objeví se vtipy

  • Národní divadlo uvádí nově nastudovanou Vltavu. Vstup zdarma.
  • Stavba tunelu Blanka je v plném proudu.
  • Sudetští Němci se radují z navráceného majetku, který je jim posílán po Labi do Německa.
  • Prezident republiky pověřil náčelníka hlavního štábu nalezením vhodného kandidáta pro pozici viceadmirála linek MHD za účelem obnovení plynulosti provozu metra.
  • Stavba největšího aquaparku ve střední Evropě s rekordním tobogánem Staroměstská - Želivského zahájena.
  • Magistrát města Prahy odhlasoval zrušení městské policie. Nahradí ji Pobřežní hlídka.
  • Neukázněným řidičům, kteří špatně parkují v oblasti Karlína, bude policie udělovat místo botiček kotvičky.
  • Zprávy pro vodáky: „Všechny západočeské silnice jsou splavné!”
  • Prodám chatu. K vidění ve 22.20 v Chuchli, ve 23.00 u Národního divadla a ve 23.50 v Tróji. Zn: Rychlé jednání.
  • Sparťani, už nebrečte, nebo vytopíte celou Prahu!
  • Od revoluce žádná změna. Ostraváci dřou a Pražáci se válejí u vody.

19.00 h (pondělí 3. června)

Náhradní vlaková doprava v Ústí nad Labem, foto: Petr VolfV Ústí nad Labem byla v podvečer zavedena zvláštní vlaková linka v půlhodinovém taktu mezi ústeckým západním nádražím a čtvrtí Vaňov. Jak nás informoval spolupracovník Petr Volf, vlak zde zastavuje na železničním přejezdu s provizorními schůdky. Zavedena bude operativně také náhradní doprava mezi nádražími Ústí nad Labem západ a Ústí nad Labem-Střekov. Na náhradní vlaky jsou nasazovány zejména jednotky řady 814 Regionova. Podobně jako v loňských letech bude při zvýšení hladiny připraven také záchranářský vlak do oblastí s uzavřenými silničními komunikacemi. Dráhy se připravují také na možnost zatopení části stanice Ústí nad Labem hl.n.

18.00 h

"Vlak je opožděn z důvodu nesjízdnosti tratě v důsledku záplav" - to bylo hlášení, které cestující během dne mohli slyšet ze staničního rozhlasu opakovaně. Jak tedy vypadá provoz na železnici v pondělí večer? Asi nejzávažnější je v současné době omezení provozu na hlavním koridoru na Kralupsku, i tam se ale situace již stabilizuje a jezdí se po jedné koleji. Provoz je zastaven na následujících úsecích:

  • Trať 012: Provoz zastaven v úseku Kouřim - Pečky. Všechny vlaky jsou odřeknuty bez náhrady, zaplavené silnice.
  • Trať 040: Provoz zastaven v úseku Kunčice nad Labem - Pilníkov, Smidary - Nový Bydžov. NAD v omezené míře.
  • Trať 061: Provoz přerušen v úseku Rožďalovice - Nymburk hl.n. Zavedena NAD.
  • Trať 086: Provoz zastaven v úseku Křižany - Rynoltice. Zajištěna NAD.
  • Trať 091: Provoz v úseku Libčice nad Vltavou - Kralupy nad Vltavou omezen. Zastávka Úholičky se neobsluhuje, zatopený přístup na nástupiště.
  • Trať 135: Provoz zastaven v úseku Moldava v Krušných horách - Most. Náhradní autobusová doprava není organizována z důvodu nesjízdnosti silnic.
  • Trať 210: Provoz zastaven v úseku Jílové u Prahy - Praha hl.n., náhradní autobusová doprava není zavedena, předpoklad obnovení provozu v úseku Praha hl.n. - Vrané nad Vltavou - Dobříš ve večerních hodinách.

V Praze vlaky také nadále projíždějí zastávku Praha-Velká Chuchle, běžné jízdenky PID platí také v pražské lince Airport Express. Spoje tzv. Městské linky mezi Libní a Roztoky u Prahy jsou odřeknuty.

16.30 h

Ačkoliv i během odpoledne hladina Berounky neklesá, trať 171 je stále průjezdná. I tak ale nabírají vlaky drobná zpoždění v důsledku pomalých jízd, které jsou zavedeny z důvodu částečného zaplavení tratě nebo poruchy zabezpečovacího zařízení. Ve stanicích jsou většinou uzavřeny podchody a zastávku Praha-Velká Chuchle vlaky projíždějí úplně. "Některé osobní vlaky také rozvážejí na hradla po trati terče "Přivolávací návěst", které zastupují případná porouchaná návěstidla," uvedl z místa redaktor ŽelPage Michal Jaroš. O půl osmé večer se ocitla částečně odříznuta také stanice Zadní Třebaň, jelikož most na druhou stranu řeky byl z preventivních důvodů uzavřen. Podobná situace je také u zastávky Srbsko, a to vzhledem ke stoupající tendenci hladiny Berounky.

7.30 h

Déšť v Čechách by měl slábnout, rozpršelo se na Moravě. Pojďme zrekapitulovat mimořádnosti v železniční dopravě, které platí v těchto momentech.

  • Kolín: Provoz zcela zastaven na trati 014 v úseku Kolín - Ratboř, zavedena NAD. Na tratích 011 (Velim - Kolín) a 231 (Velký Osek - Kolín) provoz bez výraznějších omezení. Na tratích 010 (Kolín - Záboří nad Labem) a 230 (Kolín - Kutná Hora) je provoz výrazně omezen - průjezd zaplavenou částí kolejiště je dovolen jen rychlostí 5 km/h, průjezd jednoho vlaku touto 1,5 km dlouhou oblastí trvá cca 20 minut. Do Záboří nad Labem je proto zavedena NAD, některé dálkové vlaky jsou v úseku Pardubice - Kolín (-Praha) zcela odřeknuty a nebo vedeny odklonovou trasou přes Chlumec nad Cidlinou a Nymburk.
  • Trať 012: Provoz zastaven v úseku Kouřim - Pečky. Všechny vlaky jsou odřeknuty bez náhrady, zaplavené silnice.
  • Trať 040: Provoz zastaven v úseku Kunčice nad Labem - Hostinné. Prozatím bez NAD.
  • Trať 040: Provoz přerušen v úseku Lázně Bělohrad - Ostroměř. Zavedena NAD.
  • Trať 061: Provoz přerušen v úseku Jičín - Kopidlno. Zavedena NAD.
  • Trať 086: Provoz zastaven v úseku Křižany - Rynoltice. Zajištěna NAD.
  • Trať 091: Provoz v úseku Libčice nad Vltavou - Kralupy nad Vltavou omezen. Zastávka Úholičky se neobsluhuje, zatopený přístup na nástupiště.
  • Trať 135: Provoz zastaven v úseku Moldava v Krušných horách - Most. Náhradní autobusová doprava není organizována z důvodu nesjízdnosti silnic.
  • Trať 170: Omezení provozu v úseku Beroun - Plzeň hlavní nádraží. Provoz veden po jedné ze dvou traťových kolejí.
  • Trať 177: Provoz přerušen v úseku Bezdružice - Pňovany. Některé vlaky odřeknuty, prozatím bez NAD.
  • Trať 190: Provoz přerušen v úsecích: Hluboká nad Vltavou - Zliv, Dívčice - Číčenice a Ražice - Čejetice. V úseku Strakonice - České Budějovice a zpět jsou vlaky vedeny náhradní autobusovou dopravou.
  • Trať 192: Provoz zastaven v úseku Číčenice - Temelín. Náhradní autobusová doprava mezi stanicemi: Temelín - Týn nad Vltavou.
  • Trať 195: Provoz zastevn v úseku Vyšší Brod klášter - Loučovice. V úseku Vyšší Brod klášter - Lipno nad Vltavou a zpět je zavedena náhradní autobusová doprava.
  • Trať 210: Provoz zastaven v úseku Jílové u Prahy - Praha-Zbraslav. Náhradní autobusová doprava je zajištěna v úseku Jílové - Praha-Modřany, nácestné zastávky nejsou obsluhovány.
  • Trať 212: Provoz zastaven v úseku Samechov - Sázava-Černé Budy. Zavedena náhradní autobusová doprava Sázava-Černé Budy - Čerčany a zpět.
  • Trať 223: Provoz zastaven v úseku Sedlčany - Olbramovice. Zavedena NAD.

6.20 h (pondělí 3. června)

Praha se probudila do časného rána s výraznými omezeními městské hromadné dopravy. Metro nejezdí ve třech úsecích a je zavedená náhradní tramvajová i autobusová doprava, omezení se týkají i mnohých dalších linek. V souvislosti s tím platí ve všech vlacích ČD na území hlavního města jízdenky PID, a to včetně expresních vlaků a rychlíků. Dále je zavedena zvláštní vlaková linka Praha Masarykovo nádraží - Praha-Čakovice v hodinovém intervalu, na některých jiných linkách je připraveno operativní posílení provozu dalšími soupravami. Příznivou zprávou také je, že se podařilo částečně obnovit provoz přes stanici Kolín a zlepšení se očekává i u trati na Kralupy nad Vltavou.

23.50 h (neděle 2. června)

Doplněna fotogalerie z Kolína.

Výpadek odjezdových tabulí, informace poskytovaly pokladny, foto: Lukáš Kohout Zaplavená část stanice směr Kutná Hora, foto: Lukáš Kohout Zaplavená část stanice směr Kutná Hora, foto: Lukáš Kohout Voda vytékající z kolejiště na přilehlou silnici, foto: Lukáš Kohout Silnice zaplavená vodou z kolejiště, foto: Lukáš Kohout Zaplavená část stanice směr Kutná Hora, foto: Lukáš Kohout Zcela zaplněný kanál pod nádražím, voda, kterou nepobral, zaplavila kolejiště., foto: Lukáš Kohout Zaplavené odstavné koleje, foto: Lukáš Kohout Zaplavené odstavné koleje, foto: Lukáš Kohout Zaplavené odstavné koleje, foto: Lukáš Kohout Zaplavené odstavné koleje, foto: Lukáš Kohout Hlavní trať, vpravo odbočka do ranžíru, foto: Lukáš Kohout Hlavní trať, vpravo odbočka do ranžíru, foto: Lukáš Kohout Spojovací kolej na odstavné koleje zcela pod vodou, úplně vpravo spojka do depa., foto: Lukáš Kohout Odbočka do ranžíru., foto: Lukáš Kohout Zatopené kolejiště v ranžíru., foto: Lukáš Kohout Zatopené kolejiště v ranžíru., foto: Lukáš Kohout Zatopené kolejiště v ranžíru., foto: Lukáš Kohout Zatopené kolejiště v ranžíru., foto: Lukáš Kohout Hlavní koleje směr Kolín - Pardubice, foto: Lukáš Kohout Hlavní koleje směr Kolín - Pardubice, foto: Lukáš Kohout Zatopené nákladové nádraží, foto: Lukáš Kohout Hlavní koleje směr Kolín - Pardubice, foto: Lukáš Kohout Zatopené zařízení výhybky na hlavní trati., foto: Lukáš Kohout Zatopené zařízení výhybky na hlavní trati., foto: Lukáš Kohout Hlavní koleje směr Kolín - Pardubice, foto: Lukáš Kohout Zaplavené odstavné koleje, foto: Lukáš Kohout Voda dosahuje temena kolejnic., foto: Lukáš Kohout Voda dosahuje temena kolejnic., foto: Lukáš Kohout
Zatopený podnik nedaleko hlavní trati., foto: Lukáš Kohout Zatopená základna SŽDC, foto: Lukáš Kohout Malý potok Polepka, který zaplavil kolejiště, foto: Lukáš Kohout Malý potok Polepka, který zaplavil kolejiště, foto: Lukáš Kohout Částečně podemletý a tahem trolejí vyvrácený sloup na břehu Polepky, foto: Lukáš Kohout

22.00 h

Před koncem nedělního večera představuje zatím největší problém zastavení provozu přes železniční stanici Kolín. Dálkové vlaky jsou odkláněny přes Hradec Králové a Velký Osek, jednokolejná trať nicméně nápor nestíhá a dochází k vysokým zpožděním. Vlaky jsou proto v tomto úseku spojovány a případně vyčkávají na průjezd odstavené již ve dřívějších stanicích na koridoru. Dle informací cestujících se tak děje například v Chocni nebo Ústí nad Orlicí. Podobné problémy postihují i vlaky soukromých dopravců, kteří doporučují zítra raději nevyjíždět a případně počítat s vysokou rezervou.

21.00 h

Jednou z tratí, která měla přes den opakovaně problémy, byl Posázavský pacifik. Na tom byla v úseku Praha - Čerčany/Dobříš opakovaně v různých úsecích zastavována doprava, a stávalo se, že jakmile byl úsek zprůjezdněn, na nedalekém místě opět došlo k problému. "Po poledni byl obnoven provoz mezi Zbraslaví a Vraným nad Vltavou, nicméně hned první vlak zastavil u Jarova u dalších padlých stromů. Trať byla rovněž na několika místech téměř zatopená a ve Vraném navíc došlo k výpadku elektrického proudu a tím pádem zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Někteří cestující proto strávili na cestě z Prahy do Vraného až tři hodiny. Projevoval se také mírný chaos při komunikaci mezi jednotlivými složkami Českých drah a SŽDC. Svou roli měli také cestující, kteří ignorovali pokyny vlakového personálu a snažili se vystupovat z vlaku i na zakázaných místech" uvedl z místa redaktor ŽelPage. Nicméně prozatím se podařilo s výjimkou úseku u Jílového u Prahy provoz na trati 210 obnovit.

Spadané větve u Jarova, foto: Redakce ŽelPageNAD v Čisovicích, foto: Redakce ŽelPageZatopená trať u Jarova, foto: Redakce ŽelPageZatopená trať u Jarova, foto: Redakce ŽelPage

19.00 h

Počasí v Čechách beze změny, někteří tvrdí, že zlom nastává v Městečku u Nádraží. V železniční dopravě je asi nejdůležitější zpráva, že byl zastaven provoz na trati 010 mezi Kolínem a Zábořím nad Labem. Rychlíky a vlaky vyšší kvality budou vedeny odklonem, pro osobní vlaky je snaha zajistit náhradní autobusovou dopravu. „České dráhy přislíbily, že jízdenky PID (Pražské integrované dopravy) budou od pondělí platit i v rychlíkových spojích,“ uvedl dopravní ředitel pražských dopravních podniků Ladislav Urbánek.

15.00 h

Malá rekapitulace, kde všude se pořád nejezdí:

  • Trať 010: Porucha traťového zabezpečovacího zařízení mezi stanicemi Přelouč a Pardubice hl.n. Provoz značně omezen.
  • Trať 012: Přerušen provoz v úseku Plaňany - Kouřim. Náhradní autobusovou dopravu zatím nelze zajistit, vlaky v úseku Pěčky - Plaňany a zpět jsou vedeny včas bez omezení.
  • Trať 024: Provoz zastaven v úseku Letohrad - Moravský Karlov. Zavedena NAD.
  • Trať 040: Přerušen provoz v úseku Kunčice nad Labem - Pilníkov. Zavedena NAD.
  • Trať 062: Přerušena doprava v úseku Křinec - Městec Králové.
  • Trať 086: Provoz zataven v úseku Křižany - Rynoltice. Zajišťuje se NAD.
  • Trať 135: Provoz zastaven v úseku Moldava v Krušných horách - Most. Náhradní autobusová doprava není zajištěna z důvodu nesjízdnosti silnic.
  • Trať 190: Provoz v úseku Zliv - Hluboká nad Vltavou zastaven. Provoz přes stanici Ražice přerušen. Provoz v úseku Dívčice - Čejetice veden po jedné ze dvou traťových kolejí. V úseku Protivín - Čejetice zavedena NAD.
  • Trať 195: Provoz zastaven v úseku Vyšší brod klášter - Loučovice. Zavedena NAD.
  • Trať 197: Provoz zastaven v úseku Volary - Čičenice. Zavedena NAD.
  • Trať 200: Provoz zastasven v úseku Čížová - Vráž u Písku. Zatím bez NAD.
  • Trať 210: Provoz zataven v úseku Jílové u Prahy - Davle - Vrané nad Vltavou a v úseku Měchenice - Čusovice. NAD zavedena v omezeném rozsahu, některé zastávky nejsou NAD obsluhovány.
  • Trať 212: Provoz zastaven v úseku Samechov - Sázava-Černé Budy. Zatím bez NAD.
  • Trať 220: Provoz zastaven v úseku Sudoměřice u Tábora - Chotoviny; R 641 najel do stromu, došlo k poruše na trakčním vedení.
  • Trať 220: Provoz zastaven v úseku Heřmaničky - Benešov u Prahy. Zavedena NAD v omezeném rozsahu.
  • Trať 222: Provoz zastaven v úseku Vlašim - Postupice. zajištěna NAD.
  • Trať 223: V úseku Sedlčany - Olbramovice provoz zastaven. Zavedena NAD.
  • Trať 226: Provoz zastaven v úseku Veselí nad Lužnicí - Lomnice nad Lužnicí. Zatím bez NAD.

"Kolega z Berouna mně předal "povodňové zpravodajství" a šel zkusit, jestli se nějak vlakem dostane z Berouna do školy v Českých Velenicích. Když se dívám v Opavě z okna, tak na modré obloze se občas mihne mráček, venku chodí mládí jen v tričku s krátkým rukávem. A já to sluníčko přeji všem, kterým už druhý den za sebou prší."

11.45 h

  • Trať 200: Pád stromů na trať (najetí Os 7907), zavedena náhradní doprava.
  • Trať 212: Pád stromů na trať, provoz zastaven.

Zatímco v Praze probíhá výstavba protipovodňových zábran v plném proudu také za asistence moravských hasičů a je připraven i krizový plán pro metro, například v Českém Krumlově byla uzavřena silnice směrem na Lipno, která je rovněž nesjízdná. Podobná situace panuje i na silnici spojující pražský Radotín s Černošicemi. V případě kolapsu na trati 171 tak nebude možné zajistit náhradní dopravu. O situaci bude v 18 hodin jednat také vláda ČR. Informace o aktuálním stavu českých řek se lidé dozví na lince 267 122 998, kterou zřídilo Ministerstvo životního prostředí.

10.45 h

  • Trať 011: Porucha trakčního vedení v žst. Úvaly, provoz omezen.
  • Trať 081: Pád stromů na trať, provoz zastaven.
Řeka Berounka, 2.6.2013, Beroun, foto: Dominik JarošŘeka Berounka, 2.6.2013, Beroun, foto: Dominik Jaroš

10.00 h (neděle 2. června)

  • Trať 010: Porucha zabezpečovacího zařízení mezi stanicemi Přelouč a Pardubice hl.n. Provoz zastaven.
  • Trať 210: V úseku Jílové u Prahy – Davle a Vrané nad Vltavou – Praha Zbraslav sesutá trať. Provoz zastaven.
  • Trať 135: Pád stromů na trať, náhradní doprava není zavedena z důvodu nesjízdnosti silnic v důsledku záplav.
  • Trať 222: Pád stromů na trať, zavedena náhradní doprava.
  • Trať 223: Pád stromů na trať, zavedena náhradní doprava.
  • Trať 220: Provoz omezen v úseku Olbramovice – Votice, naplaveniny v trati.
  • Trať 226: Pád stromů na trať, zavedena náhradní doprava.
  • Trať 195: Zaplavená trať, provoz zastaven.
  • Trať 190: Zaplavená trať v úsecích Číčenice - Dívčice a Zliv - Hluboká nad Vltavou, zavedena náhradní doprava.
  • Trať 197: Pád stromů na trať, zavedena náhradní doprava.
  • Trať 040: Naplavené bahno na trati v úseku Kunčice nad Labem – Pilníkov, zavedena náhradní doprava.
  • Trať 024: Pád stromů na trať, zavedena náhradní doprava.

V Praze započali výstavbu kompletní protipovodňové ochrany. O pomoc byla požádána i armáda. Očekávají se četná opatření v dopravě. Hladiny Berounky, Vltavy i Sázavy by měly ještě výrazně stoupnout. Pod vodou je také trať 171 v úseku Zadní Třebaň - Černošice. Situace zde zatím není natolik vážná, aby bylo nutno zavést NAD, která by zde s ohledem na hustotu provozu fungovala jen s velkými komplikacemi.

V titulku tratě (Trať xxx) je uveden odkaz na mimořádnost na webu ČD. Ukončení mimořádnosti zde nemusí být uváděno.

Zdroj: ČD, E15, IDnes.cz, ŽelPage


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 6.6.2013 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Leinad 
04.06.2013 (16:52)  
Tak dnes na Praha Hlavní Nádraží mezi 15:45 až 15:51 se stihlo mimo jiné:
Pravidelný odjezd "povodňové posily" na Smícháč v 15:35, hlášené zpoždění 10 minut(ve skutečnosti asi 18). V 15:50 pravidelný odjezd S7 na Beroun, zpoždění pod 5 min. Mezi tím se stihl i R od Brna na Smíchov.
Kaštane, hádej co pojede dřív.
04.06.2013 (14:59)  
M 474 003: Předpokládám, že podobná situlace byla v celé síti, jak je u ČD ostatně zvykem.

Jak jinak, a ještě můžou za počasí a povodně....
registrovaný uživatel Komín  mail  
04.06.2013 (14:51)  
Podle reportáže na idnes (http://zpravy.idnes.cz/povodne-cerven-2013-bendl-chce-ochranit-usti-nad-labem-fx4-/domaci.aspx?c=A130604_115059_domaci_jav) jezdí na náhradní vlakové dopravě Ústí n/L západ - Ústí n/L Střekov Regiopanter.
registrovaný uživatel Sim 
04.06.2013 (14:01)  
kave > myslite dalsich 25 k tem dvaceti, co to chytlo takhle (takze ve vysledku 45 minut), nebo misto tech dvaceti (takze rozdil 5 minut)?
registrovaný uživatel kave 
04.06.2013 (13:32)  
Sim: to bylo podle mne zcela zbytecne (casove by dojeti aspon na Svinov a a obrat tam vyslo prakticky stejne casove pro obratovy vlak

Nepochopím, jak můžete tvrdit takový nesmysl. Při obratu souprav až na Svinově by se zpoždění protivlaku zvýšilo minimálně o 25 min.
04.06.2013 (12:36)  
3.6., stanice Nelahozeves: Totální zmatky, nikdo nic neví, všichni někam zmizí a kaštane poraď si sám. Po nástupu do vlaku nám bylo oznámeno že vlak obrací a pojede zpátky. Z Kralup neustále přijížděly nějaké vlaky, i nákladní, do Kralup nesmělo nic. Vše je řízené shora, nějakým dispečerem, který v životě neviděl vlak, je plný teoretických znalostí, které do něj hustili na vysoké škole. Po 90 minutách čekání přijel naprosto přeplňený rychlík, tvořený jednou soupravou 471, a sunul se pomalu do Prahy. Po příjezdu do Kralup nádraží naprosto prázdné, nechápu proč vlaky musely obracet v Nelahozevsi a odjíždět prázdné. Jedné slečně kvůli neschopnosti ČD a SŽDC uletělo letadlo. Předpokládám, že podobná situlace byla v celé síti, jak je u ČD ostatně zvykem.
04.06.2013 (12:01)  
Mě na té jinak celkem v klidu zvládnuté situaci mrzely jen dvě věci, jednak několikeré dlouhé čekání na rozhodnutí odkudsi shora, a pak minimální informovanost vlakového personálu o tom, co se bude dít. Kdybych byl věděl, že zpožděný EC z Prahy nezastavující v České Třebové pojede spřažený s R z Prahy zastavujícím v České Třebové alespoň do Pardubic, kde bych eventuelně jako za normálního stavu mohl přestoupit, byl bych těch několik hodin cesty nemusel hladovět v B, nýbrž bych si byl zašel do restaurace. O to jsem byl zklamanější, když oba vlaky rozpojovali až v České Třebové, tedy bych se byl ani nemusel s večeří nijak honit. Při zpoždění 3 h již byla po příjezdu zavřená i nádražní restaurace. Nu což, povodně znamenají pro mnohé nesrovnatelně větší zátěž, ale i tak to zamrzelo, tím spíš, že restaurační vůz byl po většinu cesty poloprázdný a tedy nevyužitý.
registrovaný uživatel Sim 
04.06.2013 (10:49)  
bartik09 > presne tak. Ze vcera v Koline dopoledni vlaky nabiraly zpozdeni, s tim tezko mohl nekdo neco delat; naopak, jak provozni, tak cestujici byli radi, ze jelo aspon neco. A ja velmi ocenuju, ze padlo dalsi "nejde" - totiz ze najednou nebyl problem spojit vice vlaku do jednoho, aby se zvysila propustnost engpasu.

Bohuzel, modri si to u mne pokazili zbytecnou botou - z niceho nic vlakovy rozhlas v Pendolinu ohlasil neco ve smyslu: "Vlak 503 bude ukoncen ve stanici Studenka, cestujici si prestoupi na osobni vlak XXX jedouci v XXX (= za pul hodiny)". Bez jakyhokoliv vysvetleni ... :-(
Ze to bylo podle mne zcela zbytecne (casove by dojeti aspon na Svinov a a obrat tam vyslo prakticky stejne casove pro obratovy vlak, ale vsichni cestujici by byli usetreni prestupo navic a pulka z nich dalsi pulhodiny zpozdeni k tomu) je vec druha.

Podobna bota dnes u zlutych - vlak 1006 veze pouze 4 vozy (misto sesti). OK, stane se ... ale proc proboha
- o tom nikdo neinformoval predem, kdyz uz to muselo byt jasne vcera vecer? Majl na me maji, telefon taky
- jeste v prubehu jizdy je v rezervacnim systemu vlak jako sestivozovy a je moznost si do nejedoucich vozu koupit listek?
- nikdo neresi, ze pokud jede vic lidi na jednu jizdenku a maj rezervaci vedle sebe, tak asi chteji jet spolu jako skupina, a ne rozmisteny nahodne po vlaku?

Tohle proste nejsou veci, ktere by mely primou souvislost s povodnemi. A o to je to horsi, kdyz se nekdo v povodnemi zasazenych oblastech snazi delat maximum, aby pak jeho prace prisla vnivec, kvuli slendrianu nekoho jineho :-(

dohlib > v dane oblasti je na modrowebu info o planovane vyluce. Jestli to s tim souvisi, nebo je to neco operativniho, netusim.
04.06.2013 (8:01)  
eber: To zas budou někteří nespokojení cestující nadávat na naše dopravce i když za to vůbec nemohou.

Nemuzou za to, ze prsi, ze nekdo skoci pod vlak nebo ze spadne strom na trat. To taky 99 % cestujicich moc dobre vi. Ale muzou za spatnou informovanost cestujicich a reseni s heslem "casu dost".
registrovaný uživatel dohlib 
03.06.2013 (20:18)  
Co se děje prosím v Chocni, že tam vlaky od ČT jezdí po levé protisměrné koleji, případně zastaví i když normálně nemusí a čekají na protijedoucí od Phy ?
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko