..: Trať Hradec Králové – Jaroměř bude čtyři měsíce bez vlaků :..

Železniční mapa Královéhradeckého kraje, foto: SŽDC Hradec Králové — Železniční trať č. 031 z Hradce Králové do Jaroměře na téměř čtyři měsíce obsadí stavební dělníci a pracovní stroje. Úsek Předměřice nad Labem – Smiřice je totiž součástí stavby Revitalizace trati Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov, jejíž první část proběhla v minulém roce. Zbývající práce jsou naplánovány na letošní jaro a léto, výluka na této významné trati potrvá od 18. dubna až do 2. srpna. Pro minimalizaci přenosu zpoždění budou kromě výlukového jízdního řádu přijata i další opatření – až na výjimky dochází k rozvázání přípojových vazeb v Hradci Králové, a to včetně přímých linek Pardubice – Liberec a Praha – Hradec Králové – Trutnov. Určitou komplikací pak může být i souběžně probíhající oprava silnice I. třídy mezi Hradcem Králové a Jaroměří.

Výluková opatření

Náhradní doprava je organizována podle výlukového jízdního řádu a je tvořena celkem čtyřmi různými linkami. Pro České dráhy ji zajistí společnost ČSAD Ústí nad Orlicí, která nasadí přibližně 25 výlukových autobusů.

Linka Z je náhradou zastávkových spojů. Odjezdy z Jaroměře jsou v dřívější časové poloze (po většinu dne již v 48. minutu), naopak příjezdy do Jaroměře jsou opožděny (v 11. minutu). Dochází tak k rozvázání přípojů např. s autobusovou linkou IREDO 306 ve směru Dolany, Česká Skalice a Náchod. Naopak přestup v Hradci Králové na spěšné vlaky ve směru Pardubice je zachován. Zastávkovým autobusem je též nahrazen vlak Os 5102 v úseku Jaroměř – Starkoč.

Linka S je zrychlenou variantou linky Z, zastavuje pouze ve Smiřicích. Odjezdy z Jaroměře jsou zpravidla v 55. minutu, příjezdy tamtéž pak většinou 5 minut po celé. Shodně s linkou Z jsou zachovány přípoje v Hradci Králové ve směru Pardubice.

Za vlaky Trutnov – Hradec Králové (– Praha) a Liberec – Pardubice jsou vedeny vždy dvě linky náharadní dopravy. Linka R spojí Jaroměř a Hradec Králové, linka P pak Jaroměř s Pardubicemi; na obou těchto trasách nebudou žádné zastávky. Pozor, při použití linky R není v Hradci Králové zajištěn přípoj na vlak z/do Prahy či Pardubic (výjimkou jsou vlaky 932 a 922 o víkendu, 920, 1277 a 931 denně). Pro cesty z Jaroměře ve směru do Prahy nebo Pardubic (a opačně) je nutné využít linku P do Pardubic a následně další spoje. Jízdenky platné pro trasu Hradec Králové – Praha (přes Nymburk) však platí i pro jízdu oklikou přes Pardubice a Kolín, a to bez doplatku jízdného.

Zastávky náhradní dopravy nejsou vždy totožné s těmi železničními, jsou přemístěny tak, aby výsledné zpoždění bylo co možná nejmenší – například v Černožicích autobusy zastaví na zastávce Černožice, ROTEXIM. Problematické může být i cestování s jízdním kolem nebo větších skupin cestujících, takové přepravy je zpravidla nutné předhlásit.

Změní se i řazení vlaků

Plánovaná výluka ovlivní i řazení některých vlaků na nevyloučených úsecích. Například rychlíky z Trutnova do Jaroměře budou vedeny náhradní soupravou ve složení 750.7 + 2×B + BDs + A, přičemž 6 oddílů ve voze 1. třídy bude přeznačeno na oddíly 2. třídy. Zajímavá pak bude výměna této soupravy: každé dva týdny vždy v sobotu (30.IV., 14.V., 28.V., 11.VI., 25.VI., 9.VII., 23.VII.) vyjede z domovské stanice Hradec Králové hl.n. krátce po 8. hodině soupravový vlak přes Týniště nad Orlicí (v závěsu vlaku Os 5603), Václavice a Starkoč do Trutnova, kam přijede asi v 10 hodin. Zde proběhne výměna soupravy a následně se vlak po stejné trase vrátí do Hradce Králové (z Trutnova krátce po 14. hodině).

Do netradičních míst zavítají i elektrické jednotky RegioPanter – cestující i železniční fotografové se s nimi setkají na tratích z Hradce Králové do Chlumce nad Cidlinou, Týniště nad Orlicí či Chocně.

Omezení v dopravě bude víc

Jak již bylo zmíněno v úvodu, samotné nahrazení vlaku autobusem nebude jedinou nepříjemností, která cestující postihne. Ředitelství silnic a dálnic totiž v termínu 30. března až 27. června letošního roku pokračuje s opravou silnice I/33 v Holohlavech (na trase z Hradce Králové do Jaroměře), což zkomplikuje i náhradní dopravu za vlaky. Bohužel však nejspíš nebylo možné postupovat jinak. Dle vyjádření SŽDC byla výluka řádně naplánována a projednána, zohlednění kolize výluky a omezení v silniční dopravě je pak věcí dopravce zajišťujícího náhradní autobusovou dopravu. České dráhy při jednání s Krajským úřadem Královéhradeckého kraje (KÚ KHK) podle dostupných informací o posunutí souběžné uzavírky silnice usilovaly, leč marně. ŘSD pak rovněž odkazuje na KÚ KHK, který „dbá vždy na to, aby omezení ze stavební činnosti bylo pro cestující veřejnost minimální“.

Ospravedlnění souběhu termínu železniční výluky a uzavírky silnice I/33 hledejme v Rozhodnutí o uzavírkách KÚ KHK: „Silničnímu správnímu úřadu je známo, že v době 18. 4. – 2. 8. 2016 je naplánována výluka na železniční trati Hradec Králové – Jaroměř, tj. ve stejném směru jako požadovaná uzavírka silnice I/33. A dále je plánována také oprava a uzavírka silnice II/308, a to v termínu cca 16. 5. – 23. 10. 2016, jedná se o silnici II. třídy též ve stejném směru. (…) V uvedeném případě byl výsledkem jednání závěr, že žádnou ze tří uvedených stavebních akcí není možno posunout na další rok ani na pozdější období roku 2016, a to z důvodu pokračujících prací, vypsaných veřejných zakázek či již uzavřených smluv. (…) Bylo dohodnuto, že uzavírka silnice I/33 bude zkrácena na nejkratší možnou dobu.“

Vzhledem k probíhající uzavírce silnice I/33 byla trasa náhradní dopravy upravena tak, aby byl dopad uzavírky na zpoždění autobusů minimalizován. Za obcí Trotina (ve směru od Hradce Králové) trasa odbočuje do Smiřic (ulicemi Cukrovarská, Hradecká, Palackého a Mlýnská), odkud je dále do Černožic vedena po místní komunikaci III/30810. Následuje průjezd jaroměřskými místními částmi Semonice a Jezbiny a konečně příjezd k železniční stanici Jaroměř. Alternativně lze u rychlíkových spojů z Černožic do Jaroměře využít silnici I/33.

Nezbývá než doufat, že výluka i silniční uzavírka budou mít hladký průběh a cestující jejich negativní dopady pocítí co možná nejméně.

Čtyřměsíční výluka přinese zvýšení rychlosti

Hlavním očekávaným přínosem této stavby je zvýšení traťové rychlosti v úseku Předměřice nad Labem – Smiřice na 120 km/h, a to včetně odstranění propadu rychlosti na smiřickém zhlaví předměřické stanice, kde je nyní nutné brzdit na 60 km/h. Spolu s již dokončenou revitalizací trati v úseku Jaroměř – Trutnov a nasazením dynamičtějších vozidel to umožní výhledovou změnu dopravního konceptu, kdy bude křižování vlaků na trati 032 přesunuto z České Skalice a Malých Svatoňovic do Starkoče a Trutnova-Poříčí.

Stavba zahrnuje též úpravy staničních zabezpečovacích zařízení v Předměřicích nad Labem a Smiřicích, doplnění kódování pro vjezdová návěstidla, nové traťové zabezpečovací zařízení či úpravy přejezdů. Proměny se dočká i zastávka v Lochenicích, kde bude rekonstruováno nástupiště a opravena její budova. V neposlední řadě budou rekonstruovány mosty v km 25,591, 28,878 a 29,572.

Přílohy: Informace o výluce, Výlukový jízdní řád

Zdroje: KÚ Královéhradeckého kraje, Portál pro vhodné uveřejnění, České dráhy, SŽDC, ŘSD


Radek Papež Poslat mail autorovi | 13.4.2016 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Jízdní řád

Další z regionu ČR Královéhradecký


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
24.04.2016 (7:22)  
Jugy: Pro mě by bylo fajn, kdyby konečně přestaly vlaky zaostávat a nabídly na svých trasách dopravu v potřebných parametrech. Podle mě nemá žádný smysl "souboj" mezi druhy dopravy. Jezdit by se mělo celkově co nejefektivněji. Kolejová doprava k tomu má podle mě dobré předpoklady, bohužel neustále zabíjené a potápěné i drobnostmi, pohříchu též z vlastních řad.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
18.04.2016 (20:39)  
pro Jugy:

Hnedle o tom zacnu uvazovat, jen co se vejdu v autobuse na zachod (mam skoro 130kg), nebo sedacku, nebude to drncat a vylezu/slezu po schodech. Stal jsem se invalidnim. :-(. IC/EC se do mych perdstav jaksi vejde. :-)
registrovaný uživatel Jugy  mail  
18.04.2016 (19:22)  
Na mnoha relacích jsou autobusy fajn a RegioJet nabízí velmi slušný standard.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
18.04.2016 (12:20)  
Frantisek: Žluté busy v té oblasti udělají asi slušný vítr.
V případě Trutnova to bude hlavně mezi autobusy, ono tím vlakem je to pořád pohodlnější pokud není výluka a jestli někdo táhne víc věcí do hor, tak ten vlak je v tomhle lepší volba. Cena však bude hrát svou roli. Cesta je to dlouhá jak busem, tak vlakem. Navíc zajíždění do Dvora, Jaroměře a HK není nejpohodlnější. Relace Trutnov-Dvůr je integrovaná, tam to bude zajímavý souboj.

U Dvora to bude asi největší revoluce. Spousta lidí jezdí vlakem ze Dvora na žlutý autobus do HK. Mnoho jich používá přímé bus linky co zbyly do Prahy. A další nemalá část jezdí vlakem přes Pardubice. Tady se to hodně projeví na železnici, už kvůli poloze nádraží v DK.

Jaroměř má už teď dost přímých autobusů do Prahy, takže čekám hlavně konkurenci mezi autobusy. Kdo chtěl jezdit autobusem do Prahy, mohl už dřív. V době výluky asi vyzkouší žlutý autobus i někteří vlakoví cestující a pár jich patrně přetáhne. Soudě podle toho, že vlaky i tak konkurují dobře busům v relaci HK-Praha hlavně tím, že jedou až do centra, tak čekám vyrovnaný souboj.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
18.04.2016 (11:36)  
pro Rabin:

:-) a co takhle Regioznova s raketou, jak to zkouseli kdysi v Harzu mezi Harzquer- a Selketalbahn)?
PS: Ziju a znovu se ucim pocitac
18.04.2016 (8:52)  
Jestli ta výluka nepřinese výrazné zkrácení jízdních dob, může se stát, že trvale vyžene další část lidí z rychlíků právě do žlutých autobusů. Mají všechny předpoklady - dálnici do Prahy, žádné úplné výluky, a ještě k tomu lidové jízdné. Zatím si na železnici budou lidé pár měsíců zvykat na písmenka autobusů, a ještě jim ujedou přípoje. Možná to vážně nešlo jinak, to neumím posoudit. Jen mám pocit, že se spíš moc nechtělo - lepší nechat starosti autobusovému dopravci. Je to však jen pocit. Třeba toho po okolních tratích jezdí tolik, že už toho tamní stanice víc nepojmou, i když budou obsazené. Nebo by to bylo stejně pomalejší než takto. Vážně nevím, jen mi to vrtá hlavou. No, naštěstí tam nemusím pravidelně jezdit, může mi to být fuk. Jen držím palce železnici, aby si přinejmenším udržela zájem.
registrovaný uživatel Rabín 
18.04.2016 (8:43)  
Docela by mě zajímalo, co budou ta "dynamičtější vozidla" nasazená na trati do Trutnova. Pokud vím, tak nic dynamičtějšího než 750.7 široko daleko není. Předpokládám, že třeba Herkulesy si na to ČD opatřovat nebudou. Max. tak nějaké motorové jednotky, ale to by zas bylo v HK nebo nedej Bože v Jaroměři na přestup :(
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
18.04.2016 (5:34)  
Pro koyot:

to neni marne. Trutnov z Prahy pres Hradec, Jaromer a okolo Dvora Kralove byl gumokolem rychlejsi, nez pres Horka. A je to hlavne o trasovani, rychlostnich omezenich - a pod. Jinak doufam opravdu, ze teprve reko trate a i starsi elektrika bude schopna kratit doby parnich masin severojizni spojovaci drahy.
registrovaný uživatel koyot 
18.04.2016 (0:29)  
Jinak Regiojet ohlásil autobusovou linku Pha-Hradec-Jaroměř-Dvůr-Trutnov. A její rozjezd je plánován přesně do období výluky. Tak uvidíme, jestli to zacloumá s rychlíky, že to zacloumá s dosavadními busy na trase, to si jsem skoro jistý.
registrovaný uživatel -ds- 
15.04.2016 (11:21)  
já se tedy domnívám, že po velmi dlouhé době to je v KHK dlouhodobá výluka, za kterou se nemusí autor stydět (téměř). Ano, je pravda, že zmizí spousta vazeb, ale prostě je nelze realizovat, aniž by se JŘ nerozvrátil. Bylo vzato v potaz, že Holohlavy jsou rozkopané, což má na včasnost velmi destruktivní vliv.
Lbc R po 040 z Paky do Ostroměře, bych si ještě snad dokázal představit za předpokladu, že by naopak Sp 040 z TU byl odkloněn na Jaroměř, za ten R a potom by byl "pendl" Ostroměř - Cnc, ale to by pak relace Praha - Trutnov s přestupem v CnC byla místo na jeden přestup na 3, tedy celkem k ničemu.
Ale jak je provézt z Ostroměře do HK, aniž by tam tedy nebyly zrušeny osobáky, to netuším ani omylem.
Nicméně i kdyby tam Os nebyly, tak pochybuji, že R by stihl sjet Ostroměř - Všestary pod 25 minut, z Ostroměře vyjede, když by měl řidičák, X:05 a dojet do nich musí X:55, aby mohl jet hned v celou na Paku.
Tedy úvahy o tom, že R Pce - Liberec může jet z Paky do HK via Ostroměř, jsou poněkud mimo.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko