..: V Rusku se snižuje objem nákladní dopravy :..

Vlak poblíž obce Sadovskij, foto: Jevgenij Katyšev Moskva — Objem nákladní dopravy po železnici klesá již čtvrtý měsíc, tvrdí Vladimír Jakunin, prezident RŽD. V prvním čtvrtletí letošního roku se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku snížil o 4,1 %, a to až na 239 900 kt. „Pokles poptávky způsobuje finanční recese u našich tradičních partnerů. To v nastalé situaci může způsobit, že v letošním roce se budeme potýkat se schodkem až 49 miliard rublů.“ upozorňuje Jakunin. Pokles je způsoben obecně jak zpomalením ruské průmyslové výroby, tak i zahraniční ekonomiky, na které jsou ruské přepravní služby závislé. Dalším důvodem byl odliv operátorů ze železnice na jiné druhy dopravy. Podle ruského ministerstva dopravy se podíl železniční dopravy, který převzali automobiloví dopravci, odhaduje až na 1,5 %. Nicméně podle analytiků Rady pozorovatelů železniční dopravy se předpokládá změna negativních trendů již na konci letošního roku. Tahouny zvyšující se poptávky na přepravu by měly být plány na výstavbu a rekonstrukci silnic, rovněž se očekává stabilizace na domácím trhu s kovy (železnými i neželeznými).

Elektrická souprava ER2-1211, Nachabino - Dědovsk, foto: VolkoDuFF Měnící se trend v rozsahu služeb, které zajišťuje RŽD, potvrdil reportérům deníku Vjesti i strojvedoucí 1. kategorie lokomotivního depa Moskva – Kurskaja osobní pan Alexej Volodin. „Před osmi lety, kdy jsem, vzhledem ke snižujícímu se počtu osobních vlaků, byl nucen rozšířit si seznání na nákladní lokomotivy, se podařilo udržet personál v původním rozsahu. Nikdo tehdy o zaměstnání nepřišel a depo mohlo fungovat i nadále, jen s tím rozdílem, že k vozbě příměstských vlaků a dálkových expresů jsme obsazovali i nákladní lokomotivy. Nyní se však trend začíná zřejmě opět obracet. Jsem ale přesvědčen, že dokážeme se stejnou kvalitou a bezpečností přepravovat jak nákladní, tak osobní vlaky.“ Pochopitelně bude třeba redukovat provozní náklady všude, kde to bude možné a oddálit méně nutné opravy a rekonstrukce. To vše by mělo dostat národního dopravce zpět do „černých“ čísel.

Společnost Logistika, dcera RŽD, zahájila koncem loňského roku pravidelnou přepravu kontejnerů z Petrohradu s produkty firmy JSC Synthes-Kaučuk do Indie, Indonésie a jihovýchodní Asie. JSC Synthez-Kaučuk je jedním z největších ruských výrobců syntetických polymerů. V roce 2009 se společnost stala druhou společnost v Rusku, která zahájila komerční výrobu nového typu polymeru založeného na mixu styrenu a butadienu, který je šetrný k životnímu prostředí.

Lokomotiva TEM2-1018 ve stanici Oněžskij, foto: Konjernb Přiostřuje se ale i boj mezi státními RŽD, které jsou současně i správcem dopravní cesty, a dalšími provozovateli. RŽD přišly s tvrzením, že zhruba 10 % všech v Rusku provozovaných nákladních vagonů, tedy zhruba 100 tisíc, by mělo být vyřazeno z provozu z důvodů potencionální nebezpečnosti. Udávají, že problém je s vagóny, kde jsou použity komponenty dodávané z ukrajinských oceláren Kremenčug a které kompletovala ruská společnost Altaivagon. Použité podélníky jsou údajně vadné a způsobují vykolejení vozů. Proti návrhu na odstavení těchto vozů se ozvali další operátoři – počínaje největším konkurentem Neftetransservisem, přidali se také Rail Garant, SUEK a Transoil. Společnosti by nuceným odstavením vagonů přišly o mnohamilionové zisky. Dimitrij Koroljov, předseda Rady operátorů nákladních vozů, která sdružuje největší ruské nákladní dopravce, ale tvrdí, že tvrzení RŽD vycházejí jen ze statistických údajů, ale nebyly nikdy provedeny nezávislé zkoušky havarovaných vagonů. Navíc kapacity opravárenských závodů nejsou dostatečné, aby bylo velké množství vagonů opraveno v krátkém čase a zamezilo se tak výpadku vozů potřebných pro dopravu. To by mohlo vést k obrovským finančním ztrátám. Rada již poslala petici vládě a žádá ji o odstranění problému.

Dva největší soukromí ruští nákladní operátoři Neftetransservis a UCL Rail chtějí získat finanční zdroje veřejným úpisem akcií. Neftetransservis, který je kotovaný na londýnské burze, předpokládá, že by úpisem akcií mohl získat až 500 milionů amerických dolarů. Ty by jednak použil na rozšíření své flotily nákladních vozů až na 100 tisíc jednotek, jednak by zvažoval akvizice několika menších operátorů působících na ruském trhu.

UTM-2M, foto: Pavel Sergeev Globaltrans, další z velkých nákladních operátorů, šel jinou cestou a podařilo se mu získat úvěr ve výši 2,5 miliardy rublů (asi 60 miliónů euro) od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD). Globaltrans je přední soukromý nákladní železniční dopravce, který aktivně investuje do rozšíření svého podnikání. Skupina vznikla na zelené louce v raných fázích ruského průmyslu a rychle se rozrostla, aby se stala jednou z největších skupin manipulační nákladní železniční dopravy v Rusku. V současnosti provozuje 56 lokomotiv a získané finance by chtěla použít jak na rozšíření vozového parku nákladních vozů (až o 10 tisíc), tak i lokomotiv.

Rusko může být pro výrobce železniční techniky v blízké budoucnosti velmi dobrý obchodní partner. Lokomotivní vozový park je v této zemi velmi zastaralý a EBRD předpokládá, že do jeho obnovy bude nutno v nejbližších 15 letech nutno investovat více než 30 miliard amerických dolarů. Nákladních vagonů by mělo být dodáno ve stejném časovém horizontu 400 až 500 tisíc kusů.

Zdroje: Railway Bulletin [1], [2], [3], [4], [5], Vjesti, Wikimedia Commons [1], [2], [3], [4]


Trainman , Vlad Poslat mail autorovi | 25.5.2013 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Rusko


25.05.2013 (11:21)  
Z "tahouna" ve formě výstavby a rekonstrukce silnic bych se moc neradoval, na chvíli přijdou zisky a pak o to větší propad, pokud se něco nezmění i na straně železnice.
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
25.05.2013 (10:45)  
" ...oddálit méně nutné opravy a rekonstrukce. To vše by mělo dostat národního dopravce zpět do „černých“ čísel."
Cesta do pekel bývá dlážděna dobrými úmysly - aneb "údržba do poruchy".

Pro topič: Typická metoda a dikce (ex) TASS, užívaná kdysi i u nás. Aneb: "Jak je každému zemědělci známo..."
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
25.05.2013 (8:21)  
Měnící se trend v rozsahu služeb, které zajišťuje RŽD, potvrdil reportérům deníku Vjesti i strojvedoucí 1. kategorie lokomotivního depa Moskva – Kurskaja osobní pan Alexej Volodin.

To jsem netušil, že Jára Cimrman je tak známý i v Rusku. Protože tohle silně připomíná text ze semináře jedné z her DJC, kdy se ptají hlídače parkoviště na Malostranském náměstí, zda nebude mít námitky proti umístění jezdecké sochy Járy Cimrmana. Ten se však tehdy vyjádřil jednoznačně, na rozdíl od blábolu Alexeje Volodina. Tedy poklud není jeho odpověď jen špatně přeložena, protože si v ní nějak podivně protiřečí.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko