..: Návrat nákladních vlaků do Tovačova :..

742.082 odváží první loženou soupravu dne 10.9.2014, foto: Michal Boček Tovačov — Lokální trať z Kojetína do Tovačova dlouhá 11 km je už od počátku 80. let známá tím, že po ní nejezdí pravidelné osobní vlaky, avšak je zde silná nákladní doprava. Tato skutečnost bezpochyby platila až do počátku nového tisíciletí, po roce 2001 však začala nákladní doprava na trati pozvolna upadat. Ubylo vlaků se štěrkem, které využívají přibližně dvoutřetinový úsek trati od bývalé hlásky Skašov po žst. Kojetín, a dříve hojné kusové zásilky uhlí pro tovačovské uhelné sklady a betonových výrobků z místní Prefy (později TOPOS) i méně hojné zásilky pro různé odběratele při nákladišti v Lobodicích v podstatě dojezdily do roku 2004.

726.516 v Toposu dne 12.9.2012, foto: kolmix V následujících letech zahrnoval provoz na trati pouze vlaky se štěrkem ze Skašova v rozsahu průměrně jeden vlak každý pracovní den a až do Tovačova zajížděl manipulační vlak jen v některých obdobích cca 2x do týdne s uhlím pro uhelné sklady, které se ale v roce 2009 ocitly v insolvenci a přepravy, stejně jako dopravní ruch na tovačovském nádraží, zcela ustaly.

Neexistence pravidelné dopravy na trati vedla až k zahájení správního řízení na úplné zastavení provozu v úseku od hlásky Skašov po bývalou stanici v Tovačově (tehdy už pouze nákladiště, navíc od roku 2006 bez přítomnosti dopravního zaměstnance), které u Drážního úřadu v roce 2011 iniciovala SŽDC. Nebýt aktivity dopravců MBM Rail a KŽC Doprava a občanského sdružení Kroměřížská dráha (KMD), které zalarmovalo vedení Olomouckého kraje, město Tovačov i vlečkaře při trati, aby napsali do správního řízení svá odvolání, by tak dnes už možná byla tato část trati zrušena. Přibližně ve stejné době ale závod TOPOS v Tovačově koupila německá stavební skupina GOLDBECK, mimo jiné právě proto, že podnik je napojen na železniční síť.

742.102 v Tovačově 19.9.2014, foto: Aleš Krška Avšak dříve, než by se dalo uvažovat o nějakých přepravách po kolejích, musel GOLDBECK celý upadající podnik opět „postavit na nohy“ – začaly masivní investice do výrobních technologií, hledání nových odbytišť, změny ve výrobním programu atd. Vlastní vlečku, na které stál naposledy nákladní vůz v roce 2004, si na jaře roku 2011 společně pronajala obč. sdružení KPKV Brno a KMD na deponii historických vozidel pro využití na zvláštních osobních vlacích, které právě KMD na trať do Tovačova pravidelně vypravuje od roku 2007. Tato aktivita byla podnikem přivítána právě i proto, že vlečka bude připravena pro případné využití k expedici výrobků, jejíž zahájení je pouze otázkou času.

Členové obou sdružení zajistili provizorní opravu i administrativní zprovoznění vlečky v první polovině roku 2011, následně na vlečce našlo svůj domov 5 historických osobních vozů řad Bix a Be a v remíze „karkulka“ T444.1516 KPKV Brno, které se vždy v říjnu představují na zvláštních vlacích na tradiční Výlov Hradeckého rybníka. V létě roku 2014 nabral „z čista jasna“ konkrétních obrysů také předpoklad obnovení nakládky na vlečce podniku, když byla už na září ohlášena nakládka 100 vozů betonových dílců do Švédska.

oprava 7 let nevyužívané vlečky členy KMD a KPKV dne 16.4.2011, foto: kolmix oprava 7 let nevyužívané vlečky členy KMD a KPKV dne 16.4.2011, foto: kolmix vlečka Topos po opravě dne 10.9.2014, foto: kolmix

Následovalo tedy rychlé řešení technologie obsluhy vlečky a zároveň bylo třeba v rekordně krátkém čase provést důkladnější opravu vlečky, k čemuž pochopitelně neměly oslovené železniční stavební firmy v období srpnových výluk volné kapacity. Ještě týden před zahájením nakládky, naplánovaném na pondělí 8. září, byla vlečka ve stavu schopném provozu jen s velkými omezeními. Avšak nemožné se nakonec stalo skutečností a několik skupin dělníků z Čech i vlastních zaměstnanců podniku pod odborným vedením provedlo do stanoveného termínu výměnu několika desítek pražců pod kolejemi i výhybkami a hlavně vykopali z letitých nánosů hlíny a betonu koncovou část vlečky pod portálovými jeřáby. Akce byla v neděli 7. 9. 2014 završena odbornou kontrolou vlečky a už následujícího dne nasunula lokomotiva 742.328 dopravce ČD Cargo na vlečku první skupinu pěti vozů k nakládce.

820.113 na vlečce Toposu 5.5.2012, foto: kolmix 748.538 na vlečce Toposu 21.10.2012, foto: Michal Boček nakládka na vlečce Topos dne 10.9.2014, foto: kolmix 742.328 návoz první prázdné soupravy po deseti letech 8.9.2014, foto: Michal Boček

Od tohoto dne probíhá obsluha Tovačova každý pracovní den časně ráno (obvykle kolem 7. hodiny), a to tak, že lokomotiva ČD Cargo nejprve do stanice Tovačov přiveze pětici prázdných vozů, odstaví je a zajede na vlečku pro ložené vozy z předešlého (pracovního) dne. Po jejich navezení do stanice ložené vozy odstaví a zasune na vlečku prázdné vozy k další nakládce. S loženými vozy pak z Tovačova odjede do Kojetína. Případné zájemce o zdokumentování po 10 letech prvních nákladních vlaků do Tovačova upozorňujeme, že jde prozatím pouze o jednorázovou akci a nakládka bude trvat jen do konce září. Přestože další nakládka už v letošním roce zřejmě neproběhne, je velmi pravděpodobné, že bude podobných akcí v dalších letech přibývat a bude-li se podniku dařit, snad se v budoucnu opět dočkáme i pravidelného provozu nákladních vlaků do Tovačova, kterými bývala trať proslulá.

Na závěr bychom Vás také chtěli pozvat na svezení zvláštními osobními vlaky po tovačovské trati, které se na svou pouť vydají ve dnech 27. 9. 2014 (motorový vůz M131.1 ČD), 28. 9. 2014 (parní lokomotiva 433.002 NTM a motorový vůz M152.0002 ČD) a ve dnech 18. a 19. 10. 2014, kdy se v čelech zvláštních vlaků na Výlov Hradeckého rybníka prostřídá lokomotiva FAUR 748.538 s motorovým vozem 850.044 sdružení KPKV Brno.

Informace o jízdách najdete na webu Kroměřížské dráha věnovaném trati Kojetín - Tovačov.

Zdroj: Kroměřížská dráha - Tovačovka


Kolmix Poslat mail autorovi | 24.9.2014 (19:31)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty Pozvánky

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
01.10.2014 (14:15)  
M 474: on to takhle nikdo nechápe, železnici máme rádi my, ale objednavatelé nákladní dopravy využívají tu službu, která jim přijde nejlepší, bez nějaký sentimentality... svět se mění, ale evropská železnice se moc nemění, proto jí tak trochu ujel vlak... pořád je tu ten příklad amerických (nebo i australských) železnic, který si prošly těžkým obdobím v 70. letech, ale dokázaly se přizpůsobit a teď velmi prosperujou a podle některých statistik dokonce přepravují víc nákladu než auta... jenže k takovýmu rozvoji tu brání několik věcí:

1) co stát, to zcela jiná železnice,

2) jak už tady před časem psal jeden majitel železniční firmy: "Evropská železnice jsou samé změny a inovace, změny a inovace"... výsledek je, že ta dokonalá evropská lokomotiva stojí 2x tolik, co americká

3) odbory - no comment

4) v čechách je to podle mě i existence státního ČDC, který maj spousty nepotřebných lokomotiv, který místo aby prodaly za desítky milionů kč/ks, tak je rači sešrotujou, aby je náhodou třeba někdo nechtěl používat, nebo je prodaj pod podmínkou, že nesměj jezdit u nás
registrovaný uživatel lwq  mail  
01.10.2014 (11:12)  
Pojdme si zalozit "spravnou" variantu na CDC a budeme vsichni v baliku + svet bude lepsi :-)
01.10.2014 (10:13)  
Tak to potom jo, když to většina lidí chápe takhle:

5 stupňů dokonalosti dopravních prostředků podle data vzniku:

1-Koně

2-Vlaky

3-Auta

4-Letadla

5-Rakety

Takže pokud budeme chtít jít s dobou a nezaostávat za pokrokem, tak budeme všechno přepravovat raketama, ať to stojí co to stojí.
registrovaný uživatel Sim 
01.10.2014 (9:43)  
M 474 003 > problem zeleznice zpravidla nebyva financni (jak uz tu bylo uvedeno), ale v kombinaci co za to zaplatim vzhledem k flexibilite. A za to si, bohuzel, v podstate muze draha sama (samosebou v kombinaci s faktem, ze je dostatecne efektivni az od urciteho objemu a vzdalenosti), netreba hledat konspiracni teorie.

Je to stejne, jako nadavat na motorova vozidla (vcetne vlaku) s predstavou, ze je to vsechno spiknuti proti konim, kteri zajistuji podstatne levnejsi a ekologictejsi provoz.
30.09.2014 (16:23)  
No soukromníci prosperují na ucelenkách a stabilních relacích a o ty se ani já nebojím.

Co je mnohem větší výzva jsou efektivně prováděné vozové zásilky, které by ekonomicky třeba i přežít mohly (když dodnes fungují). Ale nesmí to řídit ti lidé, o kterých píšete výše... :(
30.09.2014 (15:53)  
Osobně o nákladní žel. dopravu strach nemám. V nákladní dopravě funguje velká řada soukromníků. Co bylo, je, bude rentabilní, tam jezdí soukromníci, kteří neustále rostou a umějí si dojít pro zákazníka. Ano, rostou na úkor ČD Cargo. Avšak to je přirozený vývoj. Stačí nahlédnout do časopisu železničář či do podobných periodik, které má ČD, ČDC, ZSSK, kde oslavují své "výtvory". Tyhle noviny se dělají akorát pro bafuňáře, aby se mohli pohupovat na pozitivní vlně, jak jim to všechno klape, i když realita je jinde. ČD Cargo prostě nahoru jít nemůže, když je to zaběhnutý penězotok pro politické strany a odkladiště, trafika pro poloneschopné politické dinosaury, všeuměly, kteří ovládají všechna odvětví státní činnosti.
30.09.2014 (14:31)  
Opravdu mě baví číst tyhle konspirační teorie. Pokud je ČD Cargo státní moloch neschopný se ani řádově přiblížit k parametrům požadovaným zákazníky, nemá na světě místo. To je pravidlo, které platí pro všechny.

Proč se ze státních prachů podporuje jen neschopné ČDC a ne schopnější firmy, které logistiku opravdu umí, je otázka jiná...
registrovaný uživatel Keprt 
30.09.2014 (13:25)  
Chary: nevím, jaký z těch dvou přístupů má blíže k dokonalosti*. Záleží na konkrétních podmínkách - vzdálenost přepravy, intenzita toku materiálu, náklady spojené s konkrétními dopravními prostředky a jejich obsluhou..

*Nemám rád slova dokonalost, dokonalý. Co je dokonalé auto, žena, jídlo, lokomotiva? Je dokonalé to bezchybné? Každý můžeme mít svůj subjektivní názor, stejně tak jednotlivý problém může mít nějaké své dokonalé řešení, ale jeho zevšeobecňování je pochybné.
29.09.2014 (22:45)  
To nemění nic na tom, že je to špatně. A kdyby se někdy v budoucnu změnily ekonomické podmínky ve prospěch železnice, tak se k těm centrům železnice nezavede a bude to jezdit zase po silnici. Tohle převážení je taky špatně, že se kolem silnic nedá bydlet, natož potom po nich jezdit na kole, to už nikoho nezajímá, hlavně, že se sypou penízky.
29.09.2014 (22:16)  
já myslim, že je to často tak, že si majitelé a zaměstnanci firem za ty roky, co se s železnicí nepočítá, do značný míry i navykli, že se doprava objednává po kamionech, že si ani nechtěj komplikovat život vymejšlením nějaký jiný logistiky, kde by figurovala i železnice, je to pro ně krok do neznáma... a stát je v tom samozřejmě ještě utvrzuje tím, že se na podporu nákladní dopravy nedá pomalu ani koruna, tratě se zablokovaly osobní dopravou a koneckonců v médiích se o pár poloprázdných vagóncích mezi pražským hlavákem a ostravou popsalo tuny papíru, ale o nákladní dopravě se nemluví - a je to logický, protože lidi to jednoduše vůbec nezajímá
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko