Żmigród — Polský výrobce železničních vozidel Newag vytvořil nový rychlostní rekord osobních železničních vozidel vyrobených v Polsku. Nový rekord má hodnotu 200 km/h a Newag jej dosáhl pomocí čtyřvozové elektrické jednotky s typovým označením 31WE Impuls. Souprava 31WE, jedna z pěti určených pro Koleje Dolnośląskie, tohoto rekordu dosáhla 19. února 2013 na železničním okruhu v polském Żmigrodzie. První dvě soupravy začaly v pravidelném provozu jezdit 1. dubna na magistrále Wrocław – Węgliniec (jízdní řád pro směr tam a zpět), kde denně obsluhují tři páry vlaků. Od 1. června pak zbylé tři jednotky obslouží dalších pět párů spojů na stejné relaci. Koleje Dolnośląskie za 5 souprav, určených pro provoz rychlostí 160 km/h, vybavených například klimatizací, uzavřeným systémem WC a Wi-Fi, zaplatily v přepočtu zhruba 501 milionů korun.
Zdroje: Newag, Wikimedia Commons
A srovnání s Talent 2: Dnes, v 14:18 na Berlin Friedrichstrasse jsem si ho šel konečně ochutnat - vyzkoušet. (DB, BR 442, pětidílná). Celkový dojem - pozitivní. Prodleva před deblokací dveří cca 2 sekundy (plus cca 1,5 s na vysunutí schůdku a otevření) je novinka - předpokládám zadáno zákazníkem- a měl jsem pocit, že to spíše pozitivně zklidní vášně notorických chvátačů. Prostor bezprostředně za dveřmi je jen o málo širší, než dveře samy, pak následuje dosti široká chodbička do "salonů". Dojem: Není tam místo pro notorické "hlídače a číhače" hned za dveřma - a žene je to dál do vozu, kde je větší množství madel než v nejnovějích seriiích S-Bahn. Police nad sedadly veliké. Místo na zavazadla i pod sedadly. I když někdo zaparkuje "trolley" v chodbičce - lze projít, ne však projet - (beru jako spíše pozitivní - navíc právě trolley bylo nejfrekventovanější zavazadlo). Z toho, co jsem mohl vidět - s ohledem na kočárky, vozíčkáře a cyklisty - spíše user friendly. Možná by mohli mít námitky (velko)batůžkáři - ale zrovna tak bych já mohl mít námitku vůči (velko)batůžkářům... :-) Pocit ze svižné a klidné jízdy velmi dobrý - subjektivně jsme zrychlovali více, než klasická S-Bahn na paralelních kolejích, "cukatura" nebyla pozorována.
Facit - potvrzuji pravdivost Vašich připomínek, ale nevadí. Můj subjektivní dojem i v zrcadle těchto připomínek dosti kladný.
Každopádně si nemyslím, že tady lze uvažovat se třemi osobami vystupujícími vedle sebe. Jde o to, že (potenciálně) překonáváte schod, protože ne vždy dokážete zajistit nástupiště ve stejné výšce (nebo snad ano? ;-) ). A navíc je tam i mezera mezi vlakem a nástupištěm. Uvědomte si, že i dvěřní práh na únikové cestě se považuje za "překážku". Potom už musíte počítat s tím, že ty osoby budou potřebovat podporu (zábradlí). No a to můžou logicky využít jen ty osoby na kraji, ne ta uprostřed.
Prostě to není stejných x únikových pruhů, jako nouzový východ ze supermarketu. Tam je to v jedné rovině a bez "díry" (tj. překážka), tady nikoliv.
V architektuře je zaveden pojem "únikový pruh" pro určování šířky únikových cest. Má definovánu světlou šířku 0,55 m a jeho celé násobky určují kapacitu únikové cesty. Tady jde o život, nikoliv o pohodlí. Také je ve stevebnictví zaveden pojem "pruh pro chodce" šířky 0,75 m který se používá pro navrhování chodníků. Tady jde o pohodlí, abychom do sebe nevráželi rameny.
V tomto úhlu pohledu je šířka dveří 1500 mm dostatečná pro tři osoby vedle sebe pouze pokud by šlo o život. Jinak bude využívána dvěma osobami, stejně jako by šířka byla 1200 mm což je pro dvě osoby vedle sebe rozumné minimum.
ythomas_ct: U Talentu 2 je víc věcí, které zdržují výměnu cestujících. Po zastavení trvá několik sekund, než se aktivuje tlačítko dveří pak se opět několik sekund vysouvá pomocný schůdek, než se dveře otevřou. Tlačítko nelze aktivovat s předstihem. Šířka dveří 1300 mm jinde problémy nedělá, tady je ale nešikovné, že velká část nástupního prostoru je v této šířce.
Když tady Jiří Kocourek zmiňuje tu "slavnou" šířku dveří, tak mě po nedávném přečtení nějakých německy psaných nářků na nově nasazované Talenty 2 od Bombardieru a jejich naprosto nevhodně řešené nástupní prostory, v nichž jsou "průtoky" cestujících tak pomalé, že to ve špičce neumožňuje dodržovat jízdní doby, napadlo, že by škodováci mohli zkusit udat JéPéJéčko právě Němcům. Ty široké dveře by se jim po zmíněných zkušenostech mohly líbit... :-)
Vážněji: proces schvalování vozidla v ČR skutečně zabraní poslaní toho vozidla k cám.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.