Praha – Slova „tunel, tunelář, tunelovat“ si u nás získala v poslední době spíše negativní pohled. Ale není tunelář jako tunelář. To, co předvádějí tuneláři ve Švýcarsku, je hodno obdivu. Švýcarské velvyslanectví v Praze v rámci projektu Švýcarské jaro připravilo i lahůdku pro železniční fandy. Od 21. března do 5. dubna budete moci v Národní technické knihovně v Praze-Dejvicích (Technická 6, nedaleko metra A – Dejvická) zhlédnout výstavu Nový gotthardský patní tunel: celosvětově nejdelší železniční tunel a inovativní přínos do evropské železniční infrastruktury. Zahájení výstavy bude 21. března předcházet veřejnosti otevřená konference (zahájení ve 13.30 h), jejíž součástí bude i přednáška pana Renzo Simoniho a projekce krátkého filmu. Jednacími jazyky konference bude angličtina a čeština, simultánní tlumočení bude zajištěno. Není povinná akreditace, nevybírá se vložné, podmínkou je pouze registrace, pro kterou můžete využít on-line formulář.
Výstavbou nového železničního spojení přes Alpy (NRLA) vznikne rychlé a efektivní železniční spojení. Jeho srdcem budou dva patní tunely pod Gotthardem a Ceneri. Gotthardský patní tunel bude nejdelším železničním tunelem na světě a jeho uvedení do provozu se plánuje na závěr roku 2016. Patní tunel Ceneri bude zprovozněn na konci roku 2019. Zajímají-li vás podrobnosti, přijďte se podívat.
Srovnávejte tunely podobné délky. Nikoli třeba zahradnický tunel s nejdelším podzemním dílem tohoto typu v historii lidstva. S nadložím větším než 2000m, s teplotami kolem 60°C uvnitř a nutností stavět 2 podzemní stanice s evakuačními šachtami.
To je asi jako srovnávat stavbu pražského kolektoru s CERNem... (není CERN o něco levnější? :-D)
Pan Simoni uvádí, že rozpočet, který musí dodržet je v přepočtu cca 210mld. Kč, což při "základní" délce tunelu 57 km vychází na nějakých 3,7mld Kč/km....pan Simoni zároveň uvádí celkovou délku všech tunelových staveb souvisejících se stavbou, což je cca 152km. Pak vychází cena na km tunelových staveb cca 1,38mld Kč/km....
To jen tak pro zajímavost, aniž bych chtěl kohokoliv hájit, vzpoměl jsem si na nekončící diskuze o tom, že naše stavby jsou v přepočtu na km oproti západu silně předražené. :-)
Mňo, právěže byl projektovaný na 24 km a něco...
A zkracování např. z chuchelské strany mělo celkem fatální důsledky jak na projednatelnost stavby, tak na kapacitu tratě ze Smíchova do tunelu. :-/
Brno-Breclav
Praha(Liben)-Kolin
Ostrava-Hranice
Takhle napsane mi to prijde delsi nez "jen" 57 km:-)
Já ji trochu čekal také, ale ona vlastně ani moc není významná doba o tom diskutovat. Nestalo se totiž nic, co by vyneslo publikování nějakých nových detailů, zahájení stavby bylo už dávno a zprovoznění je ještě daleko. Navíc tunel v ČR, který byl dejme tomu ze stejné kategorie a mohl se s ním v plamenných diskuzích srovnávat, tahle generace zřejmě dělat nezačne.
Přesto je to ale téma zajímavé. Dělá se například jako dvoutubusový, podobně jako právě ten umrtvený berounský. Kolejové spojky v něm ale nepotřebujeme. Zato si v tom berounském hasiči vymysleli pěkně drahou průjezdnost technikou co mají na silnici. Jakpak tohle mají asi Rakušáci?
Spíše bych čekal technickou diskusi, co to bude stát, co to přinese, kolik energie spotřebuje provoz tunelu jako takového, srovnání s trasou přes hory, dopady na provoz a tak :).
S úpadním stěnováním jste tu OT. Jde o zcela jiný pojem. Katastrální termity jako úpatní tunel podle vás zřejmě tvoří podobní hlupáci a neználci v oboru jako ti z Metrostavu...
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/202010.pdf
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.