..: Nový gotthardský patní tunel – nejdelší železniční tunel světa :..

Tunel, foto: Petr Lux Praha – Slova „tunel, tunelář, tunelovat“ si u nás získala v poslední době spíše negativní pohled. Ale není tunelář jako tunelář. To, co předvádějí tuneláři ve Švýcarsku, je hodno obdivu. Švýcarské velvyslanectví v Praze v rámci projektu Švýcarské jaro připravilo i lahůdku pro železniční fandy. Od 21. března do 5. dubna budete moci v Národní technické knihovně v Praze-Dejvicích (Technická 6, nedaleko metra A – Dejvická) zhlédnout výstavu Nový gotthardský patní tunel: celosvětově nejdelší železniční tunel a inovativní přínos do evropské železniční infrastruktury. Zahájení výstavy bude 21. března předcházet veřejnosti otevřená konference (zahájení ve 13.30 h), jejíž součástí bude i přednáška pana Renzo Simoniho a projekce krátkého filmu. Jednacími jazyky konference bude angličtina a čeština, simultánní tlumočení bude zajištěno. Není povinná akreditace, nevybírá se vložné, podmínkou je pouze registrace, pro kterou můžete využít on-line formulář.

Výstavbou nového železničního spojení přes Alpy (NRLA) vznikne rychlé a efektivní železniční spojení. Jeho srdcem budou dva patní tunely pod Gotthardem a Ceneri. Gotthardský patní tunel bude nejdelším železničním tunelem na světě a jeho uvedení do provozu se plánuje na závěr roku 2016. Patní tunel Ceneri bude zprovozněn na konci roku 2019. Zajímají-li vás podrobnosti, přijďte se podívat.

Zdroj: Federal Department of Foreign Affairs


Vlad Poslat mail autorovi | 17.3.2013 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Praha


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Dusanh 
26.03.2013 (18:47)  
Franta Plášek - to jste trochu ulít :-D
Srovnávejte tunely podobné délky. Nikoli třeba zahradnický tunel s nejdelším podzemním dílem tohoto typu v historii lidstva. S nadložím větším než 2000m, s teplotami kolem 60°C uvnitř a nutností stavět 2 podzemní stanice s evakuačními šachtami.
To je asi jako srovnávat stavbu pražského kolektoru s CERNem... (není CERN o něco levnější? :-D)
25.03.2013 (21:13)  
Mimochodem, v dnešní - tištěné - MF DNES je rozhovor s panem Simonim. Zazněla také otázka na rozpočet a cenu 1 km tunelu.

Pan Simoni uvádí, že rozpočet, který musí dodržet je v přepočtu cca 210mld. Kč, což při "základní" délce tunelu 57 km vychází na nějakých 3,7mld Kč/km....pan Simoni zároveň uvádí celkovou délku všech tunelových staveb souvisejících se stavbou, což je cca 152km. Pak vychází cena na km tunelových staveb cca 1,38mld Kč/km....

To jen tak pro zajímavost, aniž bych chtěl kohokoliv hájit, vzpoměl jsem si na nekončící diskuze o tom, že naše stavby jsou v přepočtu na km oproti západu silně předražené. :-)
registrovaný uživatel tarten 
25.03.2013 (14:44)  
Dusanh: Pokud se ten berounský zmákne do 20km

Mňo, právěže byl projektovaný na 24 km a něco...
A zkracování např. z chuchelské strany mělo celkem fatální důsledky jak na projednatelnost stavby, tak na kapacitu tratě ze Smíchova do tunelu. :-/
registrovaný uživatel M 
24.03.2013 (1:41)  
Jen pro srovnani. Delka odpovida vzdalenostem
Brno-Breclav
Praha(Liben)-Kolin
Ostrava-Hranice
Takhle napsane mi to prijde delsi nez "jen" 57 km:-)
registrovaný uživatel Dusanh 
23.03.2013 (18:43)  
tarten: Teď už je to jedno. Platí směrnice TSI SRT a v ní je definováno, co ten který tunel má mít. Pokud se ten berounský zmákne do 20km, tak v něm např. nemusí být podzemní místa na evakuaci (v Gothard BT jsou 2). Hasiči si pak můžou vymýšlet co chtějí, ale tady je (naštěstí) "Brusel" na té správné straně :-D
registrovaný uživatel tarten 
22.03.2013 (20:12)  
F:
Já ji trochu čekal také, ale ona vlastně ani moc není významná doba o tom diskutovat. Nestalo se totiž nic, co by vyneslo publikování nějakých nových detailů, zahájení stavby bylo už dávno a zprovoznění je ještě daleko. Navíc tunel v ČR, který byl dejme tomu ze stejné kategorie a mohl se s ním v plamenných diskuzích srovnávat, tahle generace zřejmě dělat nezačne.

Přesto je to ale téma zajímavé. Dělá se například jako dvoutubusový, podobně jako právě ten umrtvený berounský. Kolejové spojky v něm ale nepotřebujeme. Zato si v tom berounském hasiči vymysleli pěkně drahou průjezdnost technikou co mají na silnici. Jakpak tohle mají asi Rakušáci?
22.03.2013 (9:10)  
tarten: Báze je jen cizí slovo pro základnu, takže otrocký překlad zůstává :).

Spíše bych čekal technickou diskusi, co to bude stát, co to přinese, kolik energie spotřebuje provoz tunelu jako takového, srovnání s trasou přes hory, dopady na provoz a tak :).
21.03.2013 (20:46)  
Vystavu sem videl a bohuzel celkem o nicem...
registrovaný uživatel tarten 
21.03.2013 (17:27)  
FO:
S úpadním stěnováním jste tu OT. Jde o zcela jiný pojem. Katastrální termity jako úpatní tunel podle vás zřejmě tvoří podobní hlupáci a neználci v oboru jako ti z Metrostavu...
http://www.metrostav.cz/pdf/noviny/202010.pdf
21.03.2013 (11:28)  
@Iwq - no tak v tom hornictvi by se mel nekdo nejprv dovzdelat, nez zacne tvorit termity. Jinak by mohlo dojit ke katastralnimu fiakru. Ono totiz nepouziva termin upatni, ale upadni. Coz nema nic spolecneho s patou hory, ale se zpusobem razby v lozisku. http://www.hornictvi.info/prirucka/razba/uhli.htm
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko