..: Kamery v dopravních prostředcích a na nádražích :..

111, Flintsbach - Oberaudorf, foto: Tomáš Kubovec Berlín/Brno — Již počátkem roku vyjádřil německý ministr vnitra Hans-Peter Friedrich znepokojení nad bezpečnostní situací v Německu. V té době probíhala občanská válka v Mali a znovu se komplikovala situace v Egyptě. Rozhodl se proto prosazovat přísnější zákony o boji proti terorismu. Připomínal i islámský útok ve Frankfurtu. Jednou z věcí, které si vytkl za prioritu, je rozšíření kamerových systémů a prodloužení doby, po kterou je možno archivovat záznamy kamer.

V současné době je na 640 německých nádražích v provozu přes 4 800 kamer. Dalších asi 18 tisíc je instalováno v regionálních vlacích a vozech linek S-Bahn. Záznamy jsou uchovávány po dobu 48 hodin. Pouze policie může archivovat nahrávky až 30 dnů.

Berlin HBf., foto: redbird Koncern DB připravuje rozšíření kamerových systémů a v průběhu deseti let do nich chce investovat 60 miliónů eur. V prvních pěti letech to budou dvě třetiny z celkově uvažované částky. Německá vláda schválila plán pro nadcházejících šest let na zvýšení dohledu v železničních stanicích. Ze státního rozpočtu bude uvolněno 36 miliónů eur a Deutsche Bahn (DB) a policie budou moci kamery instalovat jak ve vlacích, tak ve stanicích po celé zemi. Generální ředitel DB Dr. Rüdiger Grube to komentoval slovy: „I když naše vlaky a stanice jsou již bezpečnými místy, chceme více investovat do bezpečnosti našich cestujících a dále posílit jejich pocit bezpečí.“

Pohybujete-li se v prostorách německých železnic, můžete se setkat i s další technikou – s dronem, použit je typ Microdrones MD4-1000. Nenese insignie německého letectva, ale je, jako většina lokomotiv, v červené barvě s logem DB. Jeho kamerový systém poskytuje vynikajicí kvalitu obrazu, takže jeho záznamy mohou být použity i jako důkazní materiál u soudu. Zaznamenává i souřadnice GPS. Pořízení jednoho dronu vyjde DB na 60 tisíc eur, stroj může zůstat ve vzduchu po dobu až 80 minut. Pohybuje se téměř nehlučně rychlostí až 54 km/h, výšková dostupnost je 150 m. Ovládat jej lze „z místa“ do okruhu 500 m a nebo dálkově – do vzdálenosti 40 km.

232.347-5 + 232.255-0 + 232.529-8 + 232.461-4, Adorf (Vogtl) - Hundsgrün, foto: BBvK K pořízení takovéto techniky vedl koncern DB problém s grafitti. Jen v roce 2012 na německých železnicích způsobili sprejeři škody převyšující 7,6 miliónů eur, které musely být vynaloženy na odstraňování více než 14 tisíc grafitti. V budoucnu, až se flotila dronů rozroste, není vyloučeno, že by železniční správa mohla s jejich pomocí monitorovat i pohyb cestujících na kritických místech.

Někteří němečtí komentátoři ale tyto kroky kritizují. Obdobná zařízení (drony) si totiž před nedávnem pořídila čínská policie. Obávají se toho, že by se z Německa lehce mohl stát policejní stát, protože setkání s přáteli na nádraží přestane být příjemné při vědomí, že vedené rozhovory a všechna setkání (pohyb osob) jsou nahrávány. Do protikladu stavějí případ, kdy byl před časem zadržen policií fotograf, který na nádraží v Kolíně nad Rýnem fotografoval jen logo supermarketu (na fotografii nebyli žádní lidé). Propuštěn byl až poté, co se identifikoval svým poslaneckým průkazem.

Německo není zdaleka jediným státem, který kamerami monitoruje provoz na železnici. Materiály by se měly v souladu s předpisy mazat, ale přeci jen tu a tam něco unikne na veřejnost nebo je cíleně uvolněno jako „odstrašující“ případ. Převážně jsou to záběry opilých cestujících, jak padají pod vlak – žena na nádraží v Bransley, „nehodyˆˆ“ cestujících ve Spojeném království v čase vánočním.

Kamery v Česku

Českem proběhly před nedávnem zprávy o tom, že prvním dopravním podnikem, který získal od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) souhlas s uchováváním nahrávek z tramvají typu 13T, je ten brněnský. „V boji s vandalismem jsme postoupili o další velmi výrazný krok kupředu. Záznam z kamer nám usnadní identifikaci pachatelů trestných činů – ať už se jedná o poškozování našeho majetku nebo poškozování majetku či zdraví našich cestujících,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Brněnská šalina 13T, foto: Martin Grill Čechy zatím netrápí ani tak moc terorismus, jako spíše vandalismus. Nerozšířenější jsou sprejeři, kteří kromě sprejů používají i nesmývatelné fixy. Další skupina se zaměřuje na škrábání nebo leptání skel. Ta boční ve vozech už pracovníci DPMB ani nevyměňují, na to už nezbývají finance. Řešit musí zejména čelní skla vozů, neboť je to vyžadováno z hlediska bezpečnosti silničního/drážního provozu. Zcela zničené někdy zůstávají sedačky vozů. Další skupiny pak demolují jízdní řády - zcela proti heslu „Nenič mne - sloužím všem“, které si řada z vás jistě vybaví. Všechny takto zbytečně vynaložené peníze na neustálé opravy by DPMB mohl použít jinak a efektivněji, ve prospěch cestujících.

V Brně jsou zatím kamery ve všech šalinách „Porsche“ a v dalších dvaatřiceti šalinách jiných typů, zejména v těch, které prošly rekonstrukcí. Monitoruje se jak nástupní prostor a vnitřek vozidla, tak i bezprostřední okolí – umožňuje to sledovat lidi, kteří se chovají podezřele. DPMB už díky kamerovému systému má prvního zadrženého sprejera přímo při činu. „Ačkoli jsou v každé naší tramvaji 13T čtyři kamery, záznam jsme zatím pořizovat nesměli. Nyní nahrávat můžeme a záznam smíme uchovat po dobu dvou pracovních dnů,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec. V současné době probíhá výběrové řízení na dodávku nových autobusů, v nich by kamery již měly být součástí standardní výbavy.

162.112-7, Suchdol nad Odrou, foto: Payus Další společností, která se snažila získat souhlas s instalací kamer v dopravních prostředcích (včetně archivace záznamů), je Student Agency (SA). Žádost SA ale byla ÚOOÚ zamítnuta, což se jejímu majiteli Radimu Jančurovi nelíbí a obrátil se proto k soudu. „Pochopím, že ÚOOÚ nepovolí sledování zaměstnanců v kanceláři, protože mají právo i při práci na soukromí. My jsme však žádali o sledování řidičů, a to ve veřejném zájmu. Řidič má v rukou životy cestujících a my potřebujeme mít důkaz, zda si stoprocentně plnil své povinnosti. Jestli nekouřil, nepil, netelefonoval. (…) Snažil jsem se tuto záležitost po negativním stanovisku vysvětlit vedení úřadu i jeho řediteli, marně. ÚOOÚ je úřad, který vedou úředníci zahledění jen do sebe, nikoliv na potřeby bezpečnosti. Věc jsme už dali k soudu,“ komentoval situaci Jančura. Ve vlacích RegioJet se pak zatím s instalací kamer neuvažuje.

Zákaz nově kritizují i České dráhy. Zdroje blízké Nábřeží nám potvrdily, že se o kamerovém systému uvažuje coby standardním vybavení zejména příměstských souprav, kde jsou zaznamenávána největší poškození ze strany vandalů.

742.081-3, Opava východ, foto: Payus Kamery v pražském metru bereme jako samozřejmost. Používání kamer na nádražích nebo v jejich bezprostředním okolí se i v Česku stává běžným standardem. Jedním z posledních, kde se kamerový systém nově instaluje, je loňský vítěz soutěže Nejkrásnější nádraží 2012 – Opava východ. Město ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty instaluje kamerový systém, který pokryje celý prostor nádraží přístupný veřejnosti. Zejména mladší bezdomovci se scházejí na rampě a po jejich nočních pitkách zůstává na nádraží nepořádek. Kamery by také měly odhalit jak ničení, tak znečišťování podchodu východního nádraží a strážníci městské police by pak mohli okmažitě zasáhnout.

Zdroje: Bild, Brněnský deník, Deutsche Wirtschafts Nachrichten [1], [2], [3], DPMB, E15, Global Rail News, iBRNO, Opavský deník


Vlad Poslat mail autorovi | 13.10.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihomoravský Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
14.10.2013 (12:54)  
Stoupa, rpet: Naprosto souhlasím. Je mi úplně jedno, pokud se někdo na kamerách bude dívat, že jsem si včera koupil v krámě rohlík a dneska jsem seděl ve vlaku na místě 202. K čemu to komukoliv bude? Jak mě to omezuje, že jsem na kamerách? Jak by to někdo mohl zneužít? S rozšiřováním kamerových systémů naprosto souhlasím a jsem i pro jejich větší kontrolu, když už je máme.

Navíc bych udělal opatření jako ve Velké Británii, kde je u každého kamerového systému jasně napsáno, kdo je správcem a k tomu nějaký kontakt, aby to tedy nebylo tak svévolné.
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.10.2013 (12:04)  
@ Zdeněk Štěpánek :

Vypůjčím si od kolegy: Ou, nečekal jsem, že se tuhle zhovadilost napíše.

a v cem ti muj nazor vadi? tyka se to tebe? ne. omezuje muj naozr tebe? ne. zajima me tvuj nazor na muj stav? ne.

tak o cem chces diskutovat? mas neco relevantniho? ublizila ti NSA nejak? ne?? tak co to tu placas za nesmysly?
registrovaný uživatel Sim 
14.10.2013 (11:20)  
Jojo, krasnej pristup toho, jak "logicky" uvazujeme;
- spousta lidi si ve vlastnim zajmu porizuje za vlastni prachy vystrazny vesty i v pripade, ze to zakon striktne nenarizuje (= v dane dobe pro danou cinnost nenarizoval). Jakmile se to naridi, najde se spousta individui, kteri zacnou prskat, jak je to omezuje - a je uplne fuk, jestli se bavime o nutnosti mit (a pouzivat) vesticku v aute, nebo na draze
- spousta lidi si ve vlastnim zajmu porizuje za vlastni prachy do auta/na motorku kameru, aby mel ridic zaznam o tom, co se presne stalo v pripade nejakyho pruseru. Jakmile ji ale nekdo chce ridici naridit v ramci zamestnani, opet tu mame spoustu tech, kteri maji plnou hubu kecu o tom, jak je to pro ne ponizujici a nesvobodne kamerou vybavene vozidlo ridit.

O sundavani ruznych bezpecnostnich krytu a prekonavani zabezpecovacich systemu a mechanismu na strojich vsemozneho zamereni radsi nemluvim; zamestnanec premosti koncak a dela s otevrenym deklem. Kdyz mu to vezme ruku, jde za nej sedet jeho nadrizenej za to, ze nedohlidnul na dodrzovani bezpecnostnich predpisu. Ale kameru na pracovisti na kontrolovani dodrzovani predpisu mit nesmi, bo je to pro pracovnika omezujici. Tohle je proste typickej priklad vitezstvi byrokracie nad rozumem ... pokud na neco nase civilizace zhebne, bude to prehrsel navzajem si odporujicich predpisu, takze produkce a vyvoj budou fungovat pouze ilegalne :-(
14.10.2013 (11:12)  
a NSA? jo, napsalo se toho hodne. a? je mi jedno, co si o me ctou nekde v britanii, nebo usa...

Vypůjčím si od kolegy:
Ou, nečekal jsem, že se tuhle zhovadilost napíše.
14.10.2013 (10:04)  
rpet: Argument s lobbyisty nebyl namířen proti kamerovým systémům jako takovým, nýbrž proti argumentu "kdo dodržuje zákon, nemá se čeho bát". Ani já nestraním jmenovaným politikům, nicméně bez ohledu na strany to budou vždy jen lidé se svými slabostmi. Mě na tom celém ale zaráží jiná věc - opravdu nejsme schopni zajistit základní bezpečnost a pořádek bez použití nákladných systémů? Není náhodou ten problém někde jinde? V základech současného zřízení? Ono srovnání s totalitními režimy není úplně od věci, byť se liší v provedení. Nyní prostě budou ti "bachaři" digitální. A - a to považuji za hlavní problém - i tak značně nákladní a navíc méně operativní. Je to jako hlídkovat v ulicích v méně lidech, zato formou jízdy autem.
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.10.2013 (8:10)  
@ Cestující:

Ou, nečekal jsem, že se tuhle zhovadilost napíše. Spousta lidí si po nástupu komunistů nebo nacistů taky myslela, že jim nic nehrozí, protože nic špatného neudělali... Mimochodem, rpete, slyšel jste v poslední době o instituci zvané NSA?

ano, tvuj nazor je opravdu zhovadilost - srovnavat kamerovy system s Hitlerem a komunismem?? WTF???

a NSA? jo, napsalo se toho hodne. a? je mi jedno, co si o me ctou nekde v britanii, nebo usa...
registrovaný uživatel M 
14.10.2013 (0:20)  
Je s tim spis jinej problem
http://praha.idnes.cz/mladik-surove-napadl-seniora-din-/praha-zpravy.aspx?c=A131013_162614_praha-zpravy_maq
MOZNA je to kamera jenom ke sledovani intenzity, ale pokud ma i nejak hlidat, tak je uplne na hovno, protoze nedokaze precist ani RZ. Navic to auto asi jelo i nekam dal a tam asi byly dalsi kamery. A tyhle "HD" zaznamy mi prijdou, ze delaji vsechny...

Pokud tedy zaznam neni ze strategickych duvodu upraven nebo tak neco
registrovaný uživatel M 
14.10.2013 (0:13)  
Kamery jsou presumpce viny. Místo řešení konkrétních případů se sledují všichni.
Taky mas recht. Zrusil bych i ramy na letistich. Misto reseni konkretnich pripadu se podezrivaji vsichni. Hnus. Taky kontrolovani listku u vsech je pekny svinstvo - misto pokutovani lidi bez listku podezrivaji a buzerujou vsechny. Navic si pipaji s moji inkartou a tim o mne zjistuji duverna data. Kdo vi, kdo k nim ma pristup!
registrovaný uživatel M 
14.10.2013 (0:09)  
Mas recht, ja bych zrusil i policii. Co si mne ma prohlizet kdejakej policajt na ulici. Vubec lidi bych zrusil, aby si mne nemohli prohlizet.
14.10.2013 (0:03)  
rpet: občan, který se nedopouští žádného přečinu, či zločinu, nemusí mít z kamer žádné trauma - nemá se čeho bát.

Ou, nečekal jsem, že se tuhle zhovadilost napíše. Spousta lidí si po nástupu komunistů nebo nacistů taky myslela, že jim nic nehrozí, protože nic špatného neudělali... Mimochodem, rpete, slyšel jste v poslední době o instituci zvané NSA?
---------
No ale ke kamerám. Nejsem zcela proti nim, ale nebylo by někdy lepší, jak už tady někdo psal, poslat živého člověka do terénu (třeba na ty nástupiště)? Kamera napadení nebo ničení majetku nezabrání, pouze ho zdokumentuje. Člověk ale může.
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko