..: Kamery v dopravních prostředcích a na nádražích :..

111, Flintsbach - Oberaudorf, foto: Tomáš Kubovec Berlín/Brno — Již počátkem roku vyjádřil německý ministr vnitra Hans-Peter Friedrich znepokojení nad bezpečnostní situací v Německu. V té době probíhala občanská válka v Mali a znovu se komplikovala situace v Egyptě. Rozhodl se proto prosazovat přísnější zákony o boji proti terorismu. Připomínal i islámský útok ve Frankfurtu. Jednou z věcí, které si vytkl za prioritu, je rozšíření kamerových systémů a prodloužení doby, po kterou je možno archivovat záznamy kamer.

V současné době je na 640 německých nádražích v provozu přes 4 800 kamer. Dalších asi 18 tisíc je instalováno v regionálních vlacích a vozech linek S-Bahn. Záznamy jsou uchovávány po dobu 48 hodin. Pouze policie může archivovat nahrávky až 30 dnů.

Berlin HBf., foto: redbird Koncern DB připravuje rozšíření kamerových systémů a v průběhu deseti let do nich chce investovat 60 miliónů eur. V prvních pěti letech to budou dvě třetiny z celkově uvažované částky. Německá vláda schválila plán pro nadcházejících šest let na zvýšení dohledu v železničních stanicích. Ze státního rozpočtu bude uvolněno 36 miliónů eur a Deutsche Bahn (DB) a policie budou moci kamery instalovat jak ve vlacích, tak ve stanicích po celé zemi. Generální ředitel DB Dr. Rüdiger Grube to komentoval slovy: „I když naše vlaky a stanice jsou již bezpečnými místy, chceme více investovat do bezpečnosti našich cestujících a dále posílit jejich pocit bezpečí.“

Pohybujete-li se v prostorách německých železnic, můžete se setkat i s další technikou – s dronem, použit je typ Microdrones MD4-1000. Nenese insignie německého letectva, ale je, jako většina lokomotiv, v červené barvě s logem DB. Jeho kamerový systém poskytuje vynikajicí kvalitu obrazu, takže jeho záznamy mohou být použity i jako důkazní materiál u soudu. Zaznamenává i souřadnice GPS. Pořízení jednoho dronu vyjde DB na 60 tisíc eur, stroj může zůstat ve vzduchu po dobu až 80 minut. Pohybuje se téměř nehlučně rychlostí až 54 km/h, výšková dostupnost je 150 m. Ovládat jej lze „z místa“ do okruhu 500 m a nebo dálkově – do vzdálenosti 40 km.

232.347-5 + 232.255-0 + 232.529-8 + 232.461-4, Adorf (Vogtl) - Hundsgrün, foto: BBvK K pořízení takovéto techniky vedl koncern DB problém s grafitti. Jen v roce 2012 na německých železnicích způsobili sprejeři škody převyšující 7,6 miliónů eur, které musely být vynaloženy na odstraňování více než 14 tisíc grafitti. V budoucnu, až se flotila dronů rozroste, není vyloučeno, že by železniční správa mohla s jejich pomocí monitorovat i pohyb cestujících na kritických místech.

Někteří němečtí komentátoři ale tyto kroky kritizují. Obdobná zařízení (drony) si totiž před nedávnem pořídila čínská policie. Obávají se toho, že by se z Německa lehce mohl stát policejní stát, protože setkání s přáteli na nádraží přestane být příjemné při vědomí, že vedené rozhovory a všechna setkání (pohyb osob) jsou nahrávány. Do protikladu stavějí případ, kdy byl před časem zadržen policií fotograf, který na nádraží v Kolíně nad Rýnem fotografoval jen logo supermarketu (na fotografii nebyli žádní lidé). Propuštěn byl až poté, co se identifikoval svým poslaneckým průkazem.

Německo není zdaleka jediným státem, který kamerami monitoruje provoz na železnici. Materiály by se měly v souladu s předpisy mazat, ale přeci jen tu a tam něco unikne na veřejnost nebo je cíleně uvolněno jako „odstrašující“ případ. Převážně jsou to záběry opilých cestujících, jak padají pod vlak – žena na nádraží v Bransley, „nehodyˆˆ“ cestujících ve Spojeném království v čase vánočním.

Kamery v Česku

Českem proběhly před nedávnem zprávy o tom, že prvním dopravním podnikem, který získal od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) souhlas s uchováváním nahrávek z tramvají typu 13T, je ten brněnský. „V boji s vandalismem jsme postoupili o další velmi výrazný krok kupředu. Záznam z kamer nám usnadní identifikaci pachatelů trestných činů – ať už se jedná o poškozování našeho majetku nebo poškozování majetku či zdraví našich cestujících,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.

Brněnská šalina 13T, foto: Martin Grill Čechy zatím netrápí ani tak moc terorismus, jako spíše vandalismus. Nerozšířenější jsou sprejeři, kteří kromě sprejů používají i nesmývatelné fixy. Další skupina se zaměřuje na škrábání nebo leptání skel. Ta boční ve vozech už pracovníci DPMB ani nevyměňují, na to už nezbývají finance. Řešit musí zejména čelní skla vozů, neboť je to vyžadováno z hlediska bezpečnosti silničního/drážního provozu. Zcela zničené někdy zůstávají sedačky vozů. Další skupiny pak demolují jízdní řády - zcela proti heslu „Nenič mne - sloužím všem“, které si řada z vás jistě vybaví. Všechny takto zbytečně vynaložené peníze na neustálé opravy by DPMB mohl použít jinak a efektivněji, ve prospěch cestujících.

V Brně jsou zatím kamery ve všech šalinách „Porsche“ a v dalších dvaatřiceti šalinách jiných typů, zejména v těch, které prošly rekonstrukcí. Monitoruje se jak nástupní prostor a vnitřek vozidla, tak i bezprostřední okolí – umožňuje to sledovat lidi, kteří se chovají podezřele. DPMB už díky kamerovému systému má prvního zadrženého sprejera přímo při činu. „Ačkoli jsou v každé naší tramvaji 13T čtyři kamery, záznam jsme zatím pořizovat nesměli. Nyní nahrávat můžeme a záznam smíme uchovat po dobu dvou pracovních dnů,“ vysvětlil technický ředitel DPMB Jaromír Holec. V současné době probíhá výběrové řízení na dodávku nových autobusů, v nich by kamery již měly být součástí standardní výbavy.

162.112-7, Suchdol nad Odrou, foto: Payus Další společností, která se snažila získat souhlas s instalací kamer v dopravních prostředcích (včetně archivace záznamů), je Student Agency (SA). Žádost SA ale byla ÚOOÚ zamítnuta, což se jejímu majiteli Radimu Jančurovi nelíbí a obrátil se proto k soudu. „Pochopím, že ÚOOÚ nepovolí sledování zaměstnanců v kanceláři, protože mají právo i při práci na soukromí. My jsme však žádali o sledování řidičů, a to ve veřejném zájmu. Řidič má v rukou životy cestujících a my potřebujeme mít důkaz, zda si stoprocentně plnil své povinnosti. Jestli nekouřil, nepil, netelefonoval. (…) Snažil jsem se tuto záležitost po negativním stanovisku vysvětlit vedení úřadu i jeho řediteli, marně. ÚOOÚ je úřad, který vedou úředníci zahledění jen do sebe, nikoliv na potřeby bezpečnosti. Věc jsme už dali k soudu,“ komentoval situaci Jančura. Ve vlacích RegioJet se pak zatím s instalací kamer neuvažuje.

Zákaz nově kritizují i České dráhy. Zdroje blízké Nábřeží nám potvrdily, že se o kamerovém systému uvažuje coby standardním vybavení zejména příměstských souprav, kde jsou zaznamenávána největší poškození ze strany vandalů.

742.081-3, Opava východ, foto: Payus Kamery v pražském metru bereme jako samozřejmost. Používání kamer na nádražích nebo v jejich bezprostředním okolí se i v Česku stává běžným standardem. Jedním z posledních, kde se kamerový systém nově instaluje, je loňský vítěz soutěže Nejkrásnější nádraží 2012 – Opava východ. Město ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty instaluje kamerový systém, který pokryje celý prostor nádraží přístupný veřejnosti. Zejména mladší bezdomovci se scházejí na rampě a po jejich nočních pitkách zůstává na nádraží nepořádek. Kamery by také měly odhalit jak ničení, tak znečišťování podchodu východního nádraží a strážníci městské police by pak mohli okmažitě zasáhnout.

Zdroje: Bild, Brněnský deník, Deutsche Wirtschafts Nachrichten [1], [2], [3], DPMB, E15, Global Rail News, iBRNO, Opavský deník


Vlad Poslat mail autorovi | 13.10.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu ČR Jihomoravský Německo Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.10.2013 (23:25)  
mam tedy brat za bernou minci tvrzeni "JEDNOHO" policejniho dustojnika, ze kamerovy system je k nicemu?

tak v tomhle konkretnim pripade se spolehnu opravdu na sva fakta, ktera rikaji ze:

diky kamerovemu systemu ve vozech dopravce Yellow Buses byl predloni zadrzen opily pasazer, ktery fyzicky napadl ridicku nocni linky autobusu

diky kameram umistenym v mestske casti Turbary Common byli zadrzeni nezletili, kteri strelbou ze vzduchovky ohrozovali ridice jak osobnich, tak nakladnich vozu a autobusu, projizdejicich po Ringwood Road (rok 2011)

diky kameram umistenym v prostorach zel. stanice Bournemouth byl vypatran a zadrzen muz, ktery v opilosti pesti "sestrelil" sedmnactileteho mladika, ktery cekal na posledni vlakovy spoj smer Eastleigh (rok 2012)

to jsou jen stripky, o kterych vim ja, neb se staly v miste, kde ziju.

proto neminim diskutovat o tom, co si mysli Cestujici - on vychazi z clanku v novinach, ja z realu. je totiz k nezaplaceni, kdyz si muzete cestou do Lidlu pokecat s clenem PCSO. ti to na rozdil od toho policejniho dustojnika maji z vlastni zkusenosti.
registrovaný uživatel M 
14.10.2013 (22:28)  
Tak v tomto pomerne Cestujiciho chapu. On se snazi predlozit fakta. Ty "nazor".

Kdyz v Guardianu bude napsane, ze hlavni mesto Belgie je Brusel, zatimco ty se spolehnes na vlastni usudek a budes tvrdit Bukurest, tak to bude sice pekne, ze se nenechavas vest novinari, ale preci jen by bylo dobre hodnotit i to, kde je pravda, ne..?
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.10.2013 (17:00)  
@ Cestující :

tvuj problem je v tom, ze nemas svuj vlastni nazor, a proto se musis za kazdou cenu obracet ba bulvar (guardian) a mirne seriozni denik.

ja mam nazor jasnej, nepotrebuju se schovavat za media: kamery mi nevadej. netrpim paranoiou, nekradu, neonanuju na verejnosti... tudiz, nemam se ceho bat. ty jo? tvoje smula.
14.10.2013 (15:40)  
rpet: Já zase doporučuji projít si ty dva články. I policejní důstojník (!) v Guardianu označil výsledek kamerového systému za fiasko. Ale tak samozřejmě ta reality show by bez nich nevznikla.

A kdy vysílají Running Man? :)
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.10.2013 (15:31)  
@ Cestující:

Když tady byla zmíněna Velká Británie, klesla tam po zavedení kamer na každém rohu nějak výrazněji kriminalita?

dost zjednodusenej pohled. kamera nema jen usvedcujici funkci, hraje svoji roli i v prevenci a v dukaznim rizeni.

doporucuju naladit TV Pick, kde davaj skoro kazdej den porad Brit Cop - tento porad ti objasni, jak moc kamery v UK pomahaj, nebo naopak skodej.
registrovaný uživatel M 
14.10.2013 (15:02)  
Otazka znela, jestli klesla kriminalita a oba odkazy informuji o vlivu kamer na objasnenost (pokud jsem je proletl spravne).

Ono pokud se lupic rozhoduje mezi dvema identickyma barakama, tak metrakovej pes na zahrade k objasnenosti taky asi neprispeje. Mozna ale muze hrat treba jen marginalni roli pri uvaze, kterej barak si zlodej vybere.

Vzato do extremu, tak lze zrusit jakekoliv tresty za prestupky a trestne ciny, protoze ackoliv jsou za trestne ciny stanovene nejake tresty, tak se pachaji dal a tim padem jsou "logicky" zbytecne.
14.10.2013 (14:46)  
Odpovím si sám:
http://www.theguardian.com/uk/2008/may/06/ukcrime1
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/6082530/1000-CCTV-cameras-to-solve-just-one-crime-Met-Police-admits.html

"na každých 1000 kamer připadá jeden vyřešený zločin ročně"
-------------------

Řekl bych, že si od těch kamer moc slibujete.
registrovaný uživatel M 
14.10.2013 (14:20)  
Otazka zni, jestli klesla kriminalita pod kamerama v roce 2013 oproti stavu bez kamer take v roce 2013? Jaksi nam tam totiz chybi podmika "za jinych nezmenenych okolnosti", ne?

Klesl pocet nehod od vynalezu airbagu? Asi ne. Lze z toho dovodit, ze airbagy se podili na narustu nehod? Touto "logikou" ano...

Nebo at teda budeme vic zeleznicni. Pocet prepravenych osob na zeleznici za poslednich 30 let klesl. Kvalita vozoveho parku naopak vzrostla. Zaver? Cim lepsi vagony, tim mene cestujicich a pokud chceme narust cestujicich, tak musime vratit stare vagony, protoze v tech jezdilo vic lidi!
14.10.2013 (13:29)  
Když tady byla zmíněna Velká Británie, klesla tam po zavedení kamer na každém rohu nějak výrazněji kriminalita?
registrovaný uživatel rpet  mail  
14.10.2013 (12:55)  
@ Sim:

spousta lidi si ve vlastnim zajmu porizuje za vlastni prachy do auta/na motorku kameru, aby mel ridic zaznam o tom, co se presne stalo v pripade nejakyho pruseru. Jakmile ji ale nekdo chce ridici naridit v ramci zamestnani, opet tu mame spoustu tech, kteri maji plnou hubu kecu o tom, jak je to pro ne ponizujici a nesvobodne kamerou vybavene vozidlo ridit.

velmi, ale opravdu velmi trefne ;)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko