Ostrava — Dnes krátce po patnácté hodině došlo ve stanici Ostrava–Kunčice k projetí návěsti Stůj osobním vlakem Os 2841. Strojvedoucí dle předběžných informací nerespektoval návěst Stůj na odjezdovém návěstidle a zastavil rychločinným brzděním zhruba 50 metrů před výhybkou, kterou momentálně pojížděl zpožděný spoj IC 1007 RegioJet.
Osobní vlak přijel do stanice Ostrava–Kunčice dle jízdního řádu, proběhl zde přípoj na spoj linky S6 ve směru Frýdek–Místek. Poté, aniž by strojvedoucí vyčkal průjezdu spoje IC, pokračoval v jízdě k havířovskému zhlaví, dle odhadu autora rychlostí asi 50 km/h. Krátce před návěstidlem došlo k prudkému zabrzdění a první dva vozy se ocitly za návěstidlem, které v té době zakazovalo jízdu vlaku.
První informace poskytované cestujícím zněly o technické závadě na soupravě, až poté byli cestující informováni o projetí návěsti Stůj. Ze strany průvodčího ve vlaku byla vyvinuta snaha o přestup cestujících do následujícího osobního vlaku ve směru Český Těšín, avšak tato snaha byla ukončena ze strany výpravčího, který v zájmu ochrany zdraví cestujících nesvolil pohyb v kolejišti.
Po více než hodině, kdy byla zaměstnanci mimořádná událost zdokumentována, došlo k návratu vlaku k nástupišti a cestující byli přepraveni spěšným vlakem, bez možnosti výstupu ve stanicích Ostrava–Bartovice a Šenov.
Musím se vám přiznat, že mě se držení cestujících ve vlaku taky nelíbí.
Jsem dospělý člověk, který se dokáže rozhodnout, zda chce vystoupit hned i za cenu menšího pohodlí, nebo radši počká na návrat vlaku k nástupišti. Stačí mi, když mi někdo v modrém stejnokroji sdělí, na kterou stranu mám vystoupit a kudy se bezpečně dostat na nejbližší cestu nebo nástupiště.
Technicky je možné, aby cestující vystoupili mimo nástupiště, musí se ale chtít.
Z mého pohledu je držení cestujících ve vlaku proti jejich vůli omezováním osobní svobody.
... MU, jejichž příčinou vzniku byl nedovolený odjezd vlaku s přepravou cestujících z prostoru určeného pro výstup a nástup cestujících, resp. nedovolená jízda těchto vlaků za odjezdové (cestové) návěstidlo, které návěstilo návěst „Stůj”, ve stanici, kde rozkaz k odjezdu vlaku dává výpravčí strojvedoucímu postavením hlavního (cestového) návěstidla na návěst dovolující jízdu.
v roce 2005 došlo k celkem 2 MU;
v roce 2006 došlo k celkem 4 MU;
v roce 2007 došlo k celkem 5 MU;
v roce 2008 došlo k celkem 5 MU;
v roce 2009 došlo k celkem 13 MU;
v roce 2010 došlo k celkem 8 MU;
v roce 2011 došlo k celkem 11 MU;
v roce 2012 (do 31. 05. 2012) došlo k celkem 11 MU.
Je mi jasne ze ide o male cisla a statistika moze klamat, ale vyzera to na trend. Co sa stalo okolo roku 2009? Bol prave vtedy nejaky hromadnejsi prechod na vypravu navestidlom?
chyby se stávají, bohužel. Jsme lidi chybující.
Tomuto druhu chyb však lze předejít jednoduchou věcí, která tady fungovala před x lety - totiž obyčejnou výpravou vlaku výpravčím s červenou čepicí.
Když se před lety zaváděla výprava vlaku návěstidlem, mnoho krát se ze strany strojvedoucích ozývalo, že to bude mít své následky - no a je to tady. Nechci kolegy omlouvat, ale když je zodpovědnost hozena na hlavu jednomu, občas se to povede.
Když fíra 1000x jede na zelenou, mozek si to zafixuje a může se stát, že stačí chvilka nepozornosti, únava, rozptýlení, stres ze zpoždění a neštěstí je na světě...
Úplně stačí, že výpravčí dnes ani nemá za povinnost strojvedoucímu říct - vole, nikam nejezdi, jede proti tobě vlak, máš tam červenou.
Když se kdysi takhle vypravovalo, takových nehod bylo minimum - byli na to dva a nestávalo se, aby zrovna v jeden moment měli oba zatmění mozku.
A proto je na železnici ne zrovna levný zabezpečovač, aby se tomu předcházelo. Zřejmě takové situace dost vadí, když se je snažíme minimalizovat za ne zrovna malé peníze.
Dneska se nestalo nic. To je dobře. Jiní takové štěstí neměli.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.