..: Nový velkoprostor pro dálkové vlaky: ČD představily řadu Bdmpee :..

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting Šumperk — Vozový park Českých drah poprvé po šestnácti letech doplní velkoprostorové vozy 2. třídy pro dálkovou dopravu. Stane se tak rok poté, co největší dopravce v zemi zadal zakázku na modernizaci čtyřiceti starších vagonů společnosti Pars nova ze skupiny Škoda. První z rekonstruovaných vozů nového označení Bdmpee teď oba partneři představili ve výrobním závodě v Šumperku, kde nyní probíhají přestavby původní řady Bmee z let 1986 a 1987, vyrobené ve východoněmeckém Bautzenu pro tehdejší elitní výkony ČSD. Nejpodstatnější změnou je nové uspořádání interiéru do velkoprostorové konfigurace s 80 místy k sezení. V příčném rozložení 2+2 se tak kapacita vozů navýší z původních 66 sedadel, jež u části těchto vozů v 90. letech nahradily zcela původní sezení s 88 místy v 11 oddílech. Změna koncepce interiéru s sebou nese i jeho novou, modernější podobu; navíc doplněnou klimatizaci, elektrické zásuvky a informační systém. Všechny tyto úpravy si pochopitelně vyžádaly také kompletní výměnu elektroinstalace a dílčích technických celků vozů, zatímco podvozky GP200 byly, obdobně jako u příbuzné řady ARmpee, doplněny o magnetickou kolejnicovou brzdu. Jediné, co vozům zůstalo, je maximální rychlost – 160 km/h.

Boční pohled na novou řadu Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Modernizace řady Bmee posouvá tyto vozy technicky i morálně o více než generaci vpřed – vůz je vybaven dnes již standardními prvky, jakými jsou vakuové WC, klimatizace, zásuvka 230V pro každou dvojici sedadel, nebo audiovizuální informační systém s výhledem elektronických rezervací. Zcela novým doplněním interiéru jsou držáky pro čtyři jízdní kola, zatímco na protějším představku se nachází police pro nadměrná zavazadla. I přes vysokou kapacitu vozu je u sedadel relativní dostatek prostoru pro nohy. Naopak problém pro nohy může činit uchycení stolků u proti sobě orientovaných sedadel, kde je ukotvení na straně uličky zajištěno dvěma hranoly se šířkou shodnou se složenými deskami stolků. Navíc má toto uchycení, vzhledem k dlouhodobému vývoji, překvapivě ostré hrany. Police nad sedadly nabízí dostatek místa, a to i pro objemnější zavazadla. Samotná sedadla pocházejí od výrobce MSV Interiér, stejně jako v případě nedávno uvedených vozů Bbdgmee236, pocházejících z typově příbuzné řady vozů služebních. Dřevěné područky sedadel působí z designového hlediska působivě, bohužel praktičnost jejich použití je sporná. Područky jsou tvrdé, málo ergonomické a v neposlední řadě se na nich potí ruce. Sedadla v těchto vozech nebudou polohovatelná.

Interiér vozu Bdmpee ČD, foto: České dráhy Nástupní prostor vozů Bdmpee nově umožňuje přepravu jízdních kol, foto: České dráhy První modernizovaný vůz řady Bdmpee ČD, foto: Adam Vanting

Prototyp vozu nyní podstoupí testy na zkušebním VUZ Cerhenice. Jeho první nasazení do provozu by mohlo proběhnout již během jara, tedy přibližně tři roky poté, co České dráhy úmysl modernizovat vozy Bmee poprvé oznámily. Od poloviny letošního roku pak mají být postupně nasazovány do provozu na expresech mezi Prahou a Žilinou, stejně jako na expresy z Prahy do Mnichova. Do poloviny roku 2014 mají být přestavěny celkem čtyři desítky vozů, tedy všechny exempláře původní řady Bmee s výjimkou jediného, jenž se aktuálně po nehodě vyskytuje v Českých Budějovicích a jeho budoucnost je nejistá. ČD tato dlouho potřebná obměna dálkové flotily vyjde na 695,6 milionu korun, tedy přibližně 17,4 milionu za vagon. Kontrakt je přitom vzácně pozoruhodný svou nižší cenou oproti očekávání. Tu se dokonce, díky výběrovému řízení s důrazem na celkovou cenu zakázky, podařilo snížit až o 180 milionů korun.

Bdmpee, foto: Matouš Danielka Sedadla MSV Interier v Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Toaleta Bdmpee, foto: Matouš Danielka Informační systém Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Nástupní prostor Bdmpee, foto: Matouš Danielka Podvozek s magnetickou kolejnicovou brzdou Bdmpee, foto: Matouš Danielka Bdmpee, foto: Matouš Danielka Police pro objemná zavazadla ve voze Bdmpee, foto: Matouš Danielka Interiér Bdmpee, foto: Matouš Danielka Elektrická zásuvka se ve voze Bdmpee nachází mezi sedadly, foto: Matouš Danielka Police v Bdmpee jsou dostatečně prostorné, foto: Matouš Danielka Hned po představení novinářům byl vůz Bdmpee vypraven na cestu do Cerhenic, foto: Matouš Danielka

Začátek konce posledních bautzenů

Bmee248.074 ČD v designu Najbrt, foto: Josef PetrákDnešním dnem začíná konec velké rodiny osobních vozů obrysu UIC-X, která mezi lety 1984 a 1988 doplnila vozový park tehdejších Československých státních drah o 250 zcela nových vozů několika různých řad. Třebaže v době svého vzniku představovaly tyto typy nemalý technický pokrok i posun v cestovním komfortu – a to zejména oproti všudypřítomným vozům UIC-Y, které důvěrně známe ještě i dnes jako řady A, B, AB, BDs apod. – vinou řady historických souvislostí dokázaly velmi rychle zastarat, a to zejména v očích cestující veřejnosti. Zatímco provozovatel si mohl dlouhodobě pochvalovat na svou dobu pokročilé podvozky GP-200S s kotoučovou brzdou, lepším sekundárním vypružením a maximální rychlostí 160 km/h, nebo třeba pokročilejší topný agregát a systém nucené ventilace; jeho neochota čekat na upravený typ skříně způsobila, že i vozy 1. třídy řady Amee byly dodávány ve stísněné konfiguraci s 11 oddíly. Pro druhou třídu naopak ČSD, navzdory evropskému trendu, požadovaly pořád 8 míst na kupé ve prospěch vyšší celkové kapacity. V charakteristickém nátěru s širokým žlutým pruhem pak byly nové řady Amee, Bmee, BDmee a BRcm určeny primárně na vnitrostátní povinně místenkové spoje, na nichž setrvaly až do druhé poloviny 90. let, kdy je postupně začaly nahrazovat modernizace starších vozů UIC-Y z produkce maďarské DVJ Dunakeszi a tuzemských ŽOSek.

EC Fatra, foto: CSPSVPrávě skutečnost, že nové vozy z VEB Waggonbau Bautzen jen o několik let minuly skutečný nástup některých nových prvků v železniční dopravě, velmi rychle elitní typ ČSD vytlačila spíše na okrajové výkony, zatímco zákaznicky viditelnější spoje byly v řadě případů svědky nasazení klimatizace, vakuových WC nebo elektrických zásuvek, byť na daleko starším a méně robustním technickém základu vozů ze 60. a 70. let. Výjimkou se staly vozy služební, dnes známé jako BDhmsee/BDbmsee (ČD) a BDshmee/BDshmeer (ZSSK), pro něž ani jeden z nástupnických dopravců ČSD dlouho neměl adekvátní náhradu. Určitý comeback vozy Bmee, teď už se 66 místy k sezení, zaznamenaly od roku 2006, kdy rapidní nárůst počtu mezistátních spojů zastihl České dráhy nepřipravené. Přeznačené vozy Amee a vagony Bmee s vyměněnými sedadly se tak po letech opět vrátily na vlaky nejvyšších kategorií, byť už s perspektivou možné modernizace. Tato myšlenka jako první dostala zelenou na Slovensku v roce 2002, kdy byla pokusně do dvou vozů instalována klimatizace, zatím bez dalších úprav.

Bmeer 20-70 031 ZSSK, foto: GeorgoTy přišly teprve v roce 2006, kdy Železničná spoločnosť Slovensko začala postupně přistavovat vozy Bmee k částečné rekonstrukci do dílen ŽOS Trnava. Zatímco umakartové obložení stěn nebo původní podlahy přežily i několik prvních modernizačních pokusů, ZSSK metodou postupného vylepšování nakonec převzala rekonstrukce všech 73 svých vagonů nové řady Bmeer. Časté úpravy projektu nakonec vyústily v pět různých iterací, jež se mezi sebou liší jak provedením interiéru, tak i reálnou technickou výbavou. Společnou mají ovšem všechny vozy klimatizaci, vakuové WC, ale zároveň elektrické zásuvky, které obdržely jako vůbec první řada 2. třídy v bývalém Československu. Při jednotkové ceně přestavby pouhých 8,7 milionu Kč za kus ovšem řada Bmeer nebyla ušetřena kompromisů, třeba v podobě ponechání chronicky problémových předsuvných dveří. I přes své dílčí nedostatky ovšem znamenala poměrně nenákladnou nápravu celé řady klíčových chyb, kvůli kterým tyto vozy v 90. letech rychle zaostaly za dobovým standardem. ZSSK dnes řadu Bmeer ve velké míře provozuje na téměř všech svých dálkových výkonech, někdy v kombinaci s modernějšími novostavbami velkoprostorového typu.

Bbdgmee236 ČD - interiér oddílu, foto: Adam PaderewskiČtyřicet zástupců řady Bmee u Českých drah nyní představuje poslední skupinu z původních 250 vagonů, jichž se dosud výraznější modernizace nedotkla. Jako první z této série opustily české a slovenské koleje hybridní vozy BRm/BRcm, jejichž solidní základ zužitkovali dopravci po svém: na Slovensku přestavbou na bistrovozy ARmeer, jídelní vozy WRRmeer a salonní vůz WGmeer; v Česku naopak přestavbou na pokročilejší bistrovozy ARmpee. V uplynulých dvou letech se pak na řadu dostaly i tolik chybějící vozy služební, které u obou dopravců dostávají velmi podobné nové pojetí z dílny ŽOS Trnava. Po řadách Bbdgmee a Bdghmeer teď nově vzniklé velkoprostorové vozy Bdmpee definitivně uzavřou jednu kapitolu na českých a slovenských tratích. V širším kontextu provozu ČD rok 2014 bude znamenat kompletní náhradu nevyhovujících vozů na dálkových vlacích a jasný posun do 21. století, tolik potřebný nejen pro firmu v prostředí rostoucí konkurence, ale i pro vnímání železniční dopravy jako celku.

Zdroj: České dráhy, ŽelPage, Parostroj.net


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru , Matouš Danielka Poslat mail autorovi | 13.2.2013 (0:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Vozidla

Ďalšie z regiónu ČR Olomoucký Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   
13.02.2013 (15:09)  
Zatial stale nechapem logike umyvadiel na WC, ktore su vyvyšene nad okolitu dosku. To aby voda lepsie stekala na podlahu WC bunky? :) Vid caste plavarne na WC pri takych malych umyvadlach. Je problem skonstruovat vyrobcom zapustene umyvadla resp. umyvadlo aj s doskou vcelku so spadom do umyvadla, bez tejto navýšenej obruby nad doskou?
13.02.2013 (14:40)  
Michal Tvrdý: K Vašim komentářům mám jakožto technik asi toto:
Ad 1.: Zásuvka na bočním obložení stěn je sice uživatelsky vhodnější, ale také musíte mít zabezpečeno její upevnění - buď návarek v bočnici, do kterého se přes vnitřní obložení přišroubuje, nebo ji přišroubovat přímo na vyztužený panel obložení, aby se při manipulaci se zásuvkou neprohýbal. Obojí stojí peníze a přináší zvýšení hmotnosti, v případě vyztuženého panelu to může být zvýšení celkem výrazné. Nezdá se to, ale máte to ve voze docela dostkrát a to už pár kilo udělá a musíte to vozit po celou dobu provozování vozu. Podle mne je to umístění mezi sedadly vhodné, zasunutý kabel nezmenšuje boční prostor pro nohy (což je ovšem pouze subjektivní postřeh).
Ad 2.: Máte naprostou pravdu. Plenty se dají provést jako odklopné, zlepšují aerodynamiku spodních partií vozu a rovněž lépe vypadají. Všimnul jsem si, že dole pod vozem je klimazitační jednotka, jejíž sací systém by takovou plentu s eliminátorem (čti: sací mřížkou) zcela jistě uvítal.
Ad 3: Je to otázkou vkusu a také toho, co si zadavatel přeje. Vně také máte LED panely, které jsou v tomto kontrastním provedení vhodnější pro slabozraké. Samozřejmě to lze provést i jako LCD, ale zadavatel toto zřejmě z neznámých důvodů nechtěl. Možná už je celý kompletní systém použitý jinde a byl prostě bez úprav převzat.
13.02.2013 (14:22)  
Vozen vyzera vcelku dobre, tak som zvedavy na prakticke skusenosti s nim. Avsak, mal by som par pripomienok, alebo skor otazok .....
1. Uz tu spominane zasuvky - nemyslim si, ze by cenu rekonstrukcie nejakym vyraznym sposobom ovplyvnilo to, ze pod sedackou nie je jedna, ale dve zasuvky (vzdy na pravej strane sedadla). Aj ked ja osobne preferujem pre sedadlo pri okne umiestnenie zasuvky na stene, nakolko je to pohodlnejsie na pouzivanie (moj subjektivny nazor) .... Pouzitie zasuvky pre kazde sedadlo by naklady zvidhlo o par stokorun, ale za cenu, ze nemusime riesit dilemu, kto sa pripoji .....
2. Spodok vozna .... tie kvanta "skatuli" co su na spodku vozna nevyzera vobec vabne. Zvysilo by nejakym markantnym sposobom cenu rekonstukcie obycajne oplechovanie, ako je to zname z novsich voznov ? Myslim si ze nie, a vozen by hned vyzeral o dost lepsie ....
3. LED panel ... neviem, mne to pripada v dnesnej dobe ako prezitok ... LCD, LED obrazovky su dnes za smiesne sumy (ktora sa pri takejto reko strati) tak by sa mi zdalo skor praktickejsie zobrazovanie info vnutri velkopriestoroveho oddielu na nejakej vacsej obrazovke, pripadne aj doplnenie dotykovej obrazovky na poskytovanie info ....
13.02.2013 (14:14)  
jamiebie: Souhlasím s těmi LCD, ty postrádají v nástupních prostorech svůj smysl - málokdo si jich všimne. První věc, kterou dělá průměrný cestující při nástupu, je hledání místa a jeho co možná nejrychlejší obsazení, tudíž "průlet" nástupním prostorem dále do oddílu. Takže LCD je tam v podstatě jen taková drahá dekorace.
13.02.2013 (13:34)  
jamiebie: Tak tenhle vuz ale nejspis nebude jezdit na povinne mistenkovejch vlacich, takze si proste sednete tam, kde je volna zasuvka a ne tam, kde musite. Samozrejme by pro cestujiciho bylo lepsi mit zasuvku u kazdeho sedadla, ale i s timto se da v 21. stoleti dustojne cestovat.
Na LCD v railjetu jsem si taky vzpomel, ale LCD podle me neni pro nikoho extra dulezite. Myslim, ze lepsi je palubni portal ala Pendolino.

Btw. Co sem napsal tak moc spatne v prvnim prispevku?
13.02.2013 (13:32)  
A tady se nabizi otazka. Kdo ma u LE na zasuvku narok. Cestuji u okna? Nebo je pro oba a maji stridat v urcitem intervalu?
registrovaný užívateľ Natix  mail  
13.02.2013 (13:14)  
Ví se, co se bude dít s původními sedadly? Půjdou do šrotu nebo se zrecyklují do Béček a spol.?
13.02.2013 (13:07)  
Bartik09: Jen doplňuji, že se mi stalo 2x Leoexpresu, že jsme oba sedeli vedle sebe s Nootebokem(moje baterka na NB je kaput) takže čím více zásuvek tím lépe. A LCD na představku považuji za mnohem nesmyslnější než několik LCD ve velkoprostoru ala railjet a jednotka leoše.
registrovaný užívateľ Bakiy 
13.02.2013 (13:03)  
Mam hodne podobnej nazor jako Bartik09: Duvody, pro se to "nevyrabi" z Bdt, uz byly popsany mnohokrat. Ale i tak si myslim, ze z Bmee se mely postupne stat "koprivaky na EC" a rekonstrukci udelat z neceho, co tim "koprivakem na EC" je dneska. Coz je ale vlastne Bmee... :-)
13.02.2013 (12:04)  
jamiebie: nekolik LCD tam je, v komentarich k nekteremu z drivejsich clanku jsem psal (a nikdo mi to nijak zvlast nerozporoval), ze notebook (zasuvku) ve vlaku pouziva (podle toho co vidim) tak maximalne 20 % lidi, proto je 1 zasuvka na 2 lidi (pri plnem obsazeni!) vic nez dost. Naopak bych ocenil umisteni zasuvky (bezproblemova dostupnost z obou sedadel) ve srovnani napriklad s Bmz, nebo rakouskym Bmpz (Zasuvka u okna ve vysi kolenou. U okna je stolek, ktery je na notebook maly, ale zaroven brani pohodlnemu polozeni NB na kolena. Kdyz si sednu na sedadlo u ulicky, tak kabelem blokuju sedadlo u okna.) Pravdou ale je, ze ta WiFi by tam byt mohla, kdyz uz to cpem i do osobaku.

Jan Volf: "při každém ochodu na WC zvedáte vedlesedícího cestujícího, pokud sedíte u okénka" Zatimco v kupe prinejmensim "otravujete" 5 lidi (kdyz uz je rovnou nevzbudite). Z uzivatelskeho hlediska vidim hlavni vyhodu vozu tohoto typu v tom, ze si muzu bez problemu natahnout nohy (pod nasledujici sedadlo), aniz bych zmensoval zivotni prostor cestujiciho prede mnou.
  1 ... 3 4 5 6 7      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko