Praha — Další z vozidel Českých drah dostalo název, který ctí tradici z posledních let, kdy se nové vlaky pro regionální dopravu pojmenovávají na základě předobrazů ze světa fauny. Motorové vozy řad 840 a 841 s obchodním názvem Regio-Shuttle RS1 od firmy Stadler, které jsou provozovány na Vysočině, v Libereckém a Pardubickém kraji, tak dostaly nové označení RegioSpider (pavouk). Název navazuje na předchozí názvy jako RegioPanter, RegioShark či CityElefant a vychází mimojiné z anket mezi cestujícími. Primárně odkazuje na to, že RegioSpider se rozlézá do několika krajů a do svých sítí chytá nové zákazníky. S trochou nadsázky mohou také sloupky oken RegioSpiderů připomínat pavučinu a stejně jako má pavouk osm noh, tak tyto vozidla pohání osm kol na 4 nápravách. České dráhy pak vymyslely i další přirovnání, například se tyto vlaky spouští i po nejstrmější české trati 036, úseku Kořenov - Tanvald.
Zdroje: ČD Pro Vás 1/2013, České dráhy
První reakce techniků z německý strany byla "ani omylem". Pak se spekulovalo o rozebrání na díly (a pak jsem měl zkouškové...). Jestli to bude oprava Stadlerem, tak tipuju komplet přezbrojení do nového rámu...
Tímto si totiž stěžujete na nepravidelné řazení. A myslím, že tento jev se postupně snižuje, tak, jak jsou nakoupené série vozidel větší, tak se linek drží stále více.
Ale souvisi. Problem je, ze nejsou definovany standardy (lepe receno, definovany jsou, ale prilis benevolentne a jeste se na to prdi zvysoka). Pokud by byl definovan standard, muzeme ho pojmenovat a na toto pak lakat lidi - a pokud to bude uzivatelsky prijemne za rozumny penize, uspech se driv nebo pozdejc dostavi.
Jenze to my ne. My si na zadny standardy hrat nebudeme, bude to kazdej pes jina ves a s cestujicim budem hrat loterii. Jednou bude sedet na lavici s dalsima trema zoufalcema, podruhy sam v kresle, na jedne a te same lince, se stejnou kategorii vlaku, za stejny penize ve stejne natrenym vlaku ... zadny voditko nema ani pri listovani v jizdnim radu, ani pri nakupu jizdenky.
Jak vam tedy bude platne, kdyz budete vedet, ze RegioSpider je to vozitko, ktere se vam libi, vyhovuje ... a se kterym chcete jet?
Proc asi u MHD je u nizkopodlaznich tramvaji/busu v jizdnim radu uveden piktogram vozickare a ne rozepsane jednotlive rady vozidel?
V tomhle ohledu by se opravdu mely CD ucit jak od DB, tak od soukromniku a ne si hrat na garazovou firmu, u ktere cestujici z hlavy budou znat obehy konkretnich vozidel a i bez jizdniho radu.
Napred by mel byt definovan urcity standard, ten by mel byt pojmenovan, marketingove podporovan a samosebou dodrzovan. Bez ohledu na to, jaka konkretni vozidla tam budou provozovana.
Soucasne konnani modrych jde presne proti tomu, jeste vice rozbiji uz takhle nejednotne rady vozidel pojmenovanim, ktere cestujicimu akorat mota hlavu.
Proc asi u Mlade Boleslavi neprosazuji v reklamach "Octavia Combi Edition CZ Ambition 2.0 TDI CR DPF 103 kW 6-stup. mech." ale proste "nova Skoda Octavia" nebo dokonce jen "Skoda"?
Ale samozřejmě. To přeci ví i ten můj modelový Pražák, že na vesnické lokálce budou jezdit trochu jiné vlaky než na koridoru. Ale pokud mě marketingový tým ČD namlsá určitým standardem, který pak v dalších vlacích (ve stejném cenovém tarifu) zdaleka nedodrží, je něco špatně a jméno to nezachrání.
Navíc se při postupné obnově ty názvy taky hodí. Když vydáte leták/tiskovou zprávu, že byly nakoupeny další nové vlaky a jejich podíl na trati stoupnul na 80%, potřebujete, aby to mělo jméno, aby čtenáři věděli, o čem mluvíte.
No, osobně by mi stačilo, kdyby se ČD zmínily o "nákupu nových vlaků od firmy Stadler". Jako řadový cestující si řeknu "aha, nové vlaky, výborně" a zbytek mě příliš nezajímá. Ale souhlasím s vámi, že někteří lidé požadují, aby všechno mělo snadno pochopitelný název a pro tyto je to takhle asi lepší.
Jedu znovu na krivoklat, overuju si, ze na mem spoji opravdu bude elefant - oka, super. Jsem spokojen, tesim se na ten cisty zeleny vlacek, jenze ups - on je tu ten stolety motorak. To uz je moc, priste se jim na tohle vykaslu a jedu autem.
Tohleto ale s názvy vůbec nesouvisí.
Tímto si totiž stěžujete na nepravidelné řazení. A myslím, že tento jev se postupně snižuje, tak, jak jsou nakoupené série vozidel větší, tak se linek drží stále více.
A ony vám snad ČD slibují, že z Berouna na Křivoklát pojedete CityElefantem? Pokud vím, tak jízdní řád ukazuje jenom nějaké piktogramy.
Na různých tratích jezdí různá vozidla a vždycky to tak bude. Je dost lidí, kteří jsou schopni rozeznat, čím jedou, ale čísla řad ani si pamatovat nebudou (třeba ta vaše rodina). A proto se vymyslely ty názvy.
Šukafon název nemá, a to proto, že za pár let stejně většina zmizí, každý ho již zná, a tak se kampaň na něj nevede.
Proto ještě jednou zdůrazňuji: Nezáleží mi na tom, jakým typem vlaku jedu. Záleží mi na tom, s jakým dopravcem jedu, a že jedu včas a pohodlně.
Diskuze se zde vede o názvech pro regionální vozidla. Tady to za prvé není o výběru mezi dopravci. A za druhé, je tu vysoký podíl pravidelných cestujících, kteří jezdí stále po jedné trati, často dokonce denně ve stejný čas. Výletníci, kteří křižují různé tratě, jsou ve velké menšině.
Takže úkol je, sdělit lidem kolem trati: "jezdí vám tu nové vlaky, zkuste tím jezdit do města místo auta". A tento úkol lépe zvládnete se slovem "RegioSpider", než s obecným slovem "nový vlak".
Nemohu si vybrat, zda pojedu za 20Kč šukafonem nebo za 60Kč Spiderem.
To ale v regionálce tolik nevadí - většina lidí princip postupné obnovy chápe. V Budapešti taky jezdí staré sovětské soupravy metra a zároveň nové a různé jízdné v tom není.
Navíc se při postupné obnově ty názvy taky hodí. Když vydáte leták/tiskovou zprávu, že byly nakoupeny další nové vlaky a jejich podíl na trati stoupnul na 80%, potřebujete, aby to mělo jméno, aby čtenáři věděli, o čem mluvíte.
jedu na Karlstejn - vse beze zmeny.
Priste jedu na Krivoklat, vim, ze tam jezdi elefant, tesim se na nej - ale ouha, jede zaba ... jeste ze v Beroune presedam na vcelku pekny vlak, sice to sebou haze, ale je aspon cisty. Tri zeleny vagonky vypadaji roztomile ... oka, vim, ze si priste mam na tu zabu dat pozor.
Jedu znovu na krivoklat, overuju si, ze na mem spoji opravdu bude elefant - oka, super. Jsem spokojen, tesim se na ten cisty zeleny vlacek, jenze ups - on je tu ten stolety motorak. To uz je moc, priste se jim na tohle vykaslu a jedu autem.
To, co psal CityLizard je totiz jen ta mene spatna zkusenost - ze nekde jezdi neco jineho, nez jinde. Jenze pruser je, pokud na jedne lince jede pokazdy neco jineho, nebo kdyz v ramci putovni vystavky CD vesele ukazuji lidem vlaky, ktere k nim nikdy jezdit pravidelne nebudou.
Naprosty souhlas s tim, ze pro nesotouse cestujiciho je prvorada predstava komfortu cestovani ve chvili nakupu jizdenky a jeho porovnani s realitou. Jestli vlak tahnou brejle nebo eso je cestujicim fuk, prestoze pro sotouse je to naprosto klicova zalezitost.
Ano, i ja, kdyz jsem si hral s TT nebo H0, jsem vzdy chtel mit provoz co mozna nejpestrejsi ... ale to je presne to, co cestujici nechce. Chce komfort odpovidajici cene jizdenky, a ne loterii - to muze jet rovnou stopem.
jaký je zdroj této řekl bych asi fámy... ...lokomotivní depo, promiň
Fáma z dneška (odpolední telefonát na GŘ ČD)
007 se opravovat bude.
Nikdo prece snad netvrdi, ze vam (lidem z vaseho regionu) to k necemu je, nebo ano? K cemu mi je, ze na druhy strane Evropy jezdi Thalys?
Vysvětlím na modelovém příkladě:
Jsem neznalý obyvatel Prahy, který obvykle cestuje autem a o železnici ví pramálo. Jednou jsem se ale rozhodl, že vezmu svoji rodinu na prázdninový výlet na Karlštejn a k této cestě využiji výjimečně vlak. Jeli jsme nějakým dvoupatrovým vlakem, který byl vcelku moderní, pohodlný, klimatizovaný a nízkopodlažní. Cesta s ním se mi líbila a od té doby si pamatuji i jeho jméno: CityElefant (zatím vše funguje jak má).
Příští týden jsem se tedy rozhodl vzít rodinu na Křivoklát, a to opět vlakem. Do Berouna pojedeme Elefantem, protože se mi minule líbil a pamatuji si ho (zatím to stále ještě funguje). Ale ouha! V Berouně mám přestoupit do jakéhosi sto let starého motoráčku, který nejenom že nemá jméno, ale navíc je i je hlučný a nepohodlný a po pěti minutách stání na slunci se v něm nedá dýchat. A to prosím za stejné peníze. Příště pojedu autem.
Tak už je to jasné? K čemu by mi bylo, pokud by v mém regionu hezky pojmenovaný moderní vlak jezdil, když o pár kilometrů dál přesednu do jiného a iluze jsou pryč?
Když se řekne CityElefant, vím že to je 471, vím že to je třívozový dvoupatrák, průchozí mezipatro, motorák-vložák-řidičák, v motoráku nahoře první třída. Vím jak vypadá zvenku, spletl bych si jej s málo typy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.