..: České dráhy pokračují ve vymýšlení marketingových názvů vozidel :..

Majestic Imperator, foto: Johník Praha — Po obchodním úspěchu, který přineslo zavedení pojmenování některých řad kolejových vozidel, se České dráhy rozhodly v tomto trendu pokračovat také u zbytku své pestré flotily. Připomeňme, že první oficiální pojmenování se objevilo u elektrických jednotek řady 471, jejichž název CityElefant vznikl na základě veřejné ankety. Další pojmenování Regionova pro modernizované motorové jednotky již bylo dílem profesionálů. Následně přibyly vlídné šelmy RegioPanter a RegioShark, kterými ČD mimo jiné odkazují na přívětivost železnice k životnímu prostředí. Jelikož se další nové řady vozidel v nejbližší době neočekávají, snad s výjimkou netrakčních jednotek Siemens Viaggio Comfort, jejichž obchodní název railjet je však registrovanou značkou Rakouských spolkových drah a příslušný český ekvivalent "Kolejotrysk" je nyní právním odborem ČD analyzován z hlediska ochrany autorských práv, rozhodly se ČD pojmenovat i již existující provozované soupravy.

Jako první se dočkají, snad i pro jejich brzké dožití, jednotky řady 451/452. Zde se ČD rozhodly nevyužít ani ankety, ani služeb profesionálů, ale rozhodly se použít název již existující - s mnoha ovacemi tak zoficiální přezdívka CityFrog. Za své přes čtyři desetiletí trvající poctivé služby si to žabí tlamy zajisté zaslouží.

Následně budou pojmenovávány další produkty: v nezávislé trakci budou soupravy rychlíků a spěšných vlaků vedené lokomotivami řady 750/754 pojmenovány "Interregio Indian Cobra", soupravy s lokomotivami 749 svým jménem "RegioBardott" pak trochu výjimečně nemíří do živočišné říše.

Soupravy tažené lokomotivou řady 714 se dočkají pojmenování "Regio Happy Cow" a vlaky na krátkých trasách, vedené stroji řady 708, pak "MicroRegio Happy Calf" "RegioCrocodile" budou pojmenovány soupravy trakčně zajišťované motorovými vozy řady 851, tedy pokud se tyto vozy pojmenování vůbec dožijí. Naopak vlaky vedené vozy řady 854 se o své pojmenování "InterregioHydra" obávat nemusejí. Soupravy regionálních vlaků, jež vozí soupravy 843+043+943, dostanou název "Regio Coffin", meziregionální vlaky spojující sever a východ Čech, vedené stejnými vozidly, pak budou "Interplanetar Apollo" a pokud tyto soupravy budou jezdit na tratích mezi Libercem a Ústím n. L., budou označeny "Long Roll". "Regio Quattro" je pojmenování souprav s motorovým vozem 842. Soupravy pro lokální vlaky, obsluhované nesmrtelnými motorovými vozy řady 810, budou pojmenovány "Local Coitophone". Náhradní soupravy, vypravené v případě neschopnosti plánované řady motorových vozů a vedené lokomotivami řady 742, budou operativně přejmenovány na "RegioTomCat".

Obdobná pojmenování budou i u vlaků vedených v elektrické trakci. Soupravy ve složení 210 + Bmto + Bte či 210 + 2 x B, známé hlavně z jihu Čech, dostanou název "SouthBohemian Badger", obdobné soupravy pohybující se po střední Moravě ve složení 111 + 3 x Bte pak svým názvem cílí na mladou generaci, používající iPady, iPody či iPhony - ČD doufají, že názvem "Moravian iRon Express" nalákají tuto věkovou skupinu cestujících.

S pojmenováním "Štatl Tin" se budeme setkávat v okolí Brna u souprav tažených lokomotivami ř. 242, v okolí Plzně budou pojmenovány "Pilsner Tin". Soupravy spojující sever a jih republiky, příp. západ a střed, vedené osvědčenými lokomotivami řad 362/363, ponesou jméno "Ace Classic". Do segmentu dálkové expresní dopravy spadá název "Intercity Rat", určený pro dálkové vlaky tažené lokomotivami řady 150 a 151. Pro občasné záskoky lokomotiv 141 byl též připraven odpovídající název, na žádost jedné politické strany a její hlavní představitelky byl nakonec změněn na "RegioSuverenita". Sice se domníváme, že úspěšnost těchto lokomotiv je v příkrém rozporu s úspěšností zmiňované političky, nicméně částka nabídnutá za přejmenování nebyla zanedbatelná a umožní Českým drahám např. zdarma nabízet k jízdenkám Praha - Ostrava vodu bublinkovou namísto nebublinkové, čímž ČD posouvají služby v této relaci na zcela novou úroveň, konkurencí nedostižitelnou.

"RegioGopher" a "InterregioGopher" bude název pro osobní, resp. spěšné vlaky s řídicími vozy ř. 961 - ABfbrdtn795. Zde se však marketingový odbor dostal do sporu s fandovskou obcí, protože tyto řídicí vozy se pro design svého čela už dávno vysloužila přezdívka sysel. Volba anglického překladu je pak méně vhodná jak německá, protože když z Rakouska do Břeclavi přijíždí Wiesel (lasička), proč by nešlo přestupovat na Ziesel (sysel)!

Dále byl u DREJTORIA E PËRGJITHSHME E PATENTAVE DHE MARKAVE (Albánský úřad pro patentovou ochranu a obchodní známky) registrován název "Regio Bumble Bee" a "Interregio Bumble Bee" pro vlaky vedené lokomotivami řady 770/771. Byť v České republice se takovéto soupravy již nevyskytují, jinde v Evropě ještě jezdí a České dráhy nechtějí, aby podobný systém názvů pro rozlišení jednotlivých typů souprav byl v jiných zemích zneužíván pro soupravy, jež svými parametry nedosahují kvalit souprav používaných u ČD.

České dráhy doufají, že připravované změny pomohou cestujícím k lepší orientaci v širokém vějíři jejich nabídek a že cestující tyto názvy přijmou za své a budou se jimi řídit při plánování svých cest. Zároveň pak ČD vypisují anketu na pojmenování souprav tažených lokomotivami řad 162/163 a 380, jejichž zažité pojmenování není marketingově příliš vhodné. Výherci ankety, jejichž návrhy budou odbornou komisí posouzeny jako nejlepší, dostanou možnost při nákupu jízdních dokladů v ceně vyšší než 2000 korun (např. Kilometrické banky či mezinárodní jízdenky) odchylně od čl. 65.1 SPPO platit i bankovkou vyšší nominální hodnoty než 1000 korun, a to opakovaně až 4 x během platnosti současného jízdního řádu.

Zdroj: Agencyja Dzika Kaczka


Aleš Liesk. | 31.12.2012 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mlůno 
04.05.2015 (16:15)  
Honnzok: Vízl (nevím jak se píše) je lasička a plete se se spoustou dalších anglických slov s podobnou vyslovností (fízl, dýzl, ....).
Ostatně já si to pamatuju, protože se tak jmenoval jeden záporák v jednom kresleném seriálu, ve starším českém překladu to byl kuna a řikali mu skunk (dost divné, že), v novějším to byl prostě vízl/fízl, slováci to vyřešili trochu lépe, byl to lasička a řikali mu kasička.

Osobně pochybuju v životaschopnost víceslovných názvů, budou se všelijak komolit a nikdo je nebude používat. Osatně regionova je taky regína a citty elefant je prostě elefant. I ten kolejotrysk je dost dlouhé slovo, natož pak "interregio indian cobra", to bude prostě v lepším případě kobra, nebo indiján.
03.01.2013 (21:15)  
Honza: Naopak, Jiří Kocurek napsal celkem trefnout připomínku. :-)
registrovaný uživatel Honza  mail  
03.01.2013 (21:01)  
Jiří Kocurek: programově??? Víte jakou kravinu jste vůbec napsal?
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
03.01.2013 (19:52)  
Hajnej: Zní to výborně ale nějak tomu nerozumím: Přestupujte z Vízla (nevím) z Cvízlu (zřejmě Zwiesel) na Cízla (sysla) do Cajzlova. (netuším
registrovaný uživatel jeffer 
03.01.2013 (16:47)  
No pozor, pozor. Taký ešus mieri príležitostne aj do kategórie InterCityElefant, ako napríklad na R 1420, ktorý som mal tú česť v utorok použiť. Síce „iba“ rýchlik, ale zastavenia na trase zodpovedali skôr Ex/IC. (Inak išla jednotka 68.) Nehovoriac o tom, že väčšina (oficiálne) pomenovaných typov by mohla niesť univerzálny názov TouringExhibition/TravellingShow/RoadShow.
registrovaný uživatel Hajnej 
03.01.2013 (16:35)  
Koukám, že až do Železné Rudy převelej nějakého výpravčího z Brna, tak budou mít zaděláno na pěknej jazykolam:
Přestupujte z Vízla z Cvízlu na Cízla do Cajzlova.
03.01.2013 (11:38)  
Honza: Vy vlastně programově nadáváte na každnou změnu za posledních cca 10 let.
03.01.2013 (11:14)  
Coitophone rulez!!!
registrovaný uživatel Honza  mail  
02.01.2013 (21:29)  
Jiri Vosecek: Tak sorry RegioShark, stejně tomu říkám Regiošrek ještě před tím, než z toho někdo omylem regiošreka udělal :-)
Jinak ten řád mi nějak uniká, ale nezdá se mi dobrý vyhlašovat soutěž na jméno vlaku když ten vlak ještě nespatřil světlo světa. V tom měl elefant výhodu.
Jinak co se v oddělení kurvítek povedlo, je změna toho nátěru z hezkého Najbrta na hnus Najbrt :-)

Čím RegioPanter připomíná to zvíře (snad jen kromě té zkomoleniny pantograf), fakt nevím. Ešus slona celkem připomíná, žabák žábu taky (i když není oficiální) a Shark žraloka celkem taky.
02.01.2013 (19:39)  
Honza: Nepíše se Schark, ale Shark. RegioSchark je skutečně pí**** jak jste se níže vyjádřil :)

Osobně si myslím, že předpona Regio je dobrá, stejně jako City. To, že RegioShark je na podobných výkonech jako CityElefant je věc druhá, každopádně je fajn, že má pojmenovávání jednotlivých řad nějaký řád, teď jen aby si v oddělení kurvítek v ČD nepřečetlo tenhle článek.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko