Hradec Králové — I na východě Čech vchází v platnost nový jízdní řád. Oproti tomu pro rok 2012 nepřináší tolik horkých novinek, i když výjimky se najdou. Rosah dopravy objednávané krajem zůstává na podobnné výši, v pracovní dny vyjede 621 vlaků, v sobotu 453 a v neděli 438. Mezi významnější změny patří nové spěšné vlaky na trati Trutnov - Pardubice posilující ty stávající. Využití nahrazovaných osobních vlaků na trati z Trutnova do Jaroměře nebylo tak velké a navíc "spěšňáky" spolu s rychlíky nabídnou rychlé spojení Trutnovska a Náchodska s oběma východočeskými krajskými městy každou hodinu. Zbylé novinky představí níže uvedená tabulka.
Páteřní spojení Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř - Trutnov/Náchod
Když se s novým jízdním řádem 2009 objevil odpolední spěšný vlak z Hradce Králové do Trutnova (odjezd v 15.00 v pracovní dny), byla to s trochou nadsázky revoluce v cestování mezi Hradcem Králové a Trutnovskem (Náchodskem). Pomineme-li fakt, že po celé 3 roky zastavoval ve Smiřicích a projížděl Jaroměř, poskytl lidem zejména častější spojení s Trutnovem v odpolední špičce - pražsko-trutnovské rychlíky jedoucí po dvou hodinách zdaleka nepostačovaly. Když se pak k němu přidaly další vlaky, bylo o atraktivitu spojení s Trutnovskem postaráno. Od loňského prosince se počet spěšných vlaků rozrostl na 4 páry v pracovní dny a posilové spoje v neděli; vlaky také začaly jezdit přímo do Pardubic.
Jízdní řád 2013 toto spojení dále rozšiřuje o 2 páry v pracovní dny (odjezdy z Trutnova v 9.41 a 15.41, z Pardubic v 10.34 a 18.33) a také o 5 párů o víkendu (z Trutnova v 7.43, 11.41, 13.41, 15.41 a 17.41, z Pardubic v 8.34, 12.34, 14.34, 16.34 a 18.33). Vlak s odjezdem v 18.33 z Pardubic jede do Náchoda (v neděli jako přímý vůz až do Meziměstí), a to z důvodu trasování spěšného vlaku z Chocně přes Václavice a Starkoč (zde je přípoj od vlaku z Pardubic) do Trutnova.
Přehled dalších změn
Trať | Změny |
---|---|
020 Převýšov - Čermná nad Orlicí |
|
022 Častolovice - Solnice |
|
023 Doudleby nad Orlicí - Rokytnice v Orlických horách |
|
026 Týniště nad Orlicí - Broumov |
|
031 Pardubice - Jaroměř |
|
032 Jaroměř - Trutnov |
|
040 Chlumec n. Cidlinou - Trutnov |
|
047 Trutnov - Teplice nad Metují |
|
Zdroj: České dráhy
Nemusi to tak byt. Nevim jak v tomhle konkretnim pripade, ale klidne to muze ekonomicky a fyzikalne (= ne politicky) vychazet tak, ze jedno zastaveni a rozjezd vlaku muze byt drazsi, nez nekolik (desitek) kilometru provozu autobusu.
Jaroměř a vystupování lidí - vždyť tam jezdí ve špičce vlak z Hradce dvakrát až třikrát do hodiny, do Smiřic jednou za hodinu, takže se to rozptýlí.
Jisté je to, že tu mají totální přednost všechny rychlíky; teprve pak se někam, kam se vejde nacpou osobáky. To, že byl v Jaroměři do Trutnova přestup 10 minut a další čekání v České Skalici, dokonale vyhnalo lidi z vlaku. Přitom rozdíly v jízdních dobách od rychlíků nejsou tak markantní.
No, ono zastavování ve Smiřicích zas nebylo nic extravagantního, když vezmu v úvahu že zde zastavují tyto Sp v ranní špičce, proč by nemohl jeden zastavovat i ve špičce odpolední... Tu antisystémovost bych tehdy viděl spíše v projíždění žst. Jaroměř. Ovšem stále mi přijde, že v Jaroměři vystupuje výrazně méně lidí, než vystupovalo onoho času ve Smiřicích.
Nevím, dle čeho se zjišťuje, co "bohatě postačí" a co ne, ale pokud je relevantním parametrem počet obyvatel namísto reálné poptávky cestujících, je něco špatně. V tomto případě jde o přizpůsobení cestujících jízdnímu řádu, namísto přizpůsobení jízdního řádu potřebám cestujících. Samozřejmě obojí musí být ve vzájemné kooperaci a kompromisu.
Co se týče Panterů, máš pravdu, já chtěl říci jen to, že celkově na 031 bude denně vlaků s Pantery více, tedy jak Os Pce-Jar tak Sp Pce-HK a to díky ostrým obratům v koncových stanicích. Třeba vlak 6210 je v Jar 16:58 a 17:03 stejná souprava jede jako 6215 do Pce. To předtím nebylo, v 17 jely Bdmtee a Panter přišel na řadu až o hodinu později.
To o "z nouze ctnostních" syslech jsem napsal ne proto, že by takových spojů bylo málo, ale že se jedná o dočasné řešení do příchodu dalších 3ks Panterů.
K Sp1783 díky za upřesnění, jsem rád že se povedlo tuto situaci vyřešit. Alespoň někde se problémy řeší, ve srovnání např. s jedním ze sousedních krajů.
Po dlouhých 10 letech bude mít trať Pardubice - Hradec Králové jiné vlaky než jen ty do Liberce (nepočítám osobní vlaky do Jaroměře a Chocně přes Týniště) (před 10 [možná ještě více] tu jezdíval vlak Jihlava - Trutnov - doufám, že se nepletu*)
* Omlouvám se, pokud bych psal úplnou hloupost!
*) z petivozoveho vlaku je bohuzel casto jedinym hadrovym vozem AB.
No, dodnes nejsem úplně přesvědčen v čem je současné zastavování v Jaroměři lepší. Ve Smiřicích totiž vystupovalo každodenně zhruba 70% kapacity vlaku, z toho 60% cestujících využívalo tento spoj denně a většina měla i svá "pravidelná" místa. Jinak ale těmto Sp palec nahoru.
Dále co jsem zběžně koukal bude spojů s RegioPantery víc díky ostrým obratům v Jaroměři a Pardubicích, syslové jsou taková z nouze ctnost.
Osobně jsem ale zvědav jak se s takto ostrými obraty budou řešit zpoždění, snad operativní řízení zvítězí nad přenášením zpoždění z vlaku na vlak. Nevím co se poslední dobou děje, ale ranní Osobáky Jaroměř - Pce a HK - Jaroměř mají každý den kolem 10ti minut sekeru, což tady nikdy kromě tuhé zimy nebylo. Dávám to za vinu hlavně vlaku Sp 1783, který snad za celý rok nejel včas. To je tak, když se k původnímu řazení 854+Bdtn přihodí další Bdtn, ale jízdní doby zůstanou stejné...
Poslední věc co mě trošku mrzí, že zmizí vozy Bp z ranního vlaku 6251, to se bude hůře spát. Ale od doby co začly jezdit Bp jen dvě to bylo stejně o ničem, takto se alespoň zvýší kapacita.
Každopádně celkově nutno říct že úroveň regionální dopravy v KHk zase poskočila o velký kus výše :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.