Praha — Když získala italská společnost Grandi Stazioni (GS) v roce 2003 do nájmu prostory pražského hlavního nádraží, zavázala se do deseti let stanici kompletně zrekonstruovat. Opravy se však již v minulosti začaly dostávat do výrazných zpoždění a již v roce 2014 hrozilo, že bude smlouva s Grandi Stazioni vypovězena. Zatím však vždy došlo k dohodě a původní vlastník nádraží, tedy České dráhy, smlouvu s Grandi Stazioni několikrát prodlužoval. Zatím posledním termínem, do kdy měly být všechny práce hotovy, byl letošní říjen. Ani do té doby však investor nedokázal práce dokončit. Mezitím navíc nádraží přešlo z rukou Českých drah pod Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) a ta už dále smlouvu s Grandi Stazioni prodlužovat nechce. Italská firma tak musí k 16. říjnu, kdy smlouva vyprší, celou budovu předat do rukou SŽDC.
„Zástupci SŽDC informovali vedení společnosti GS, že navrhované uzavření dodatku ke smlouvě, jímž by byla prodlužována základní doba trvání smlouvy a doba pro dokončení rekonstrukce o další dva roky, je v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Tuto skutečnost potvrzuje i vyžádané stanovisko Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, které označuje uzavření dodatku jako podstatné změny smlouvy, tedy jako nepřípustné,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová, a dodává: „Ujišťujeme veřejnost, že máme připravená veškerá opatření, aby přechod správy pražského hlavního nádraží z GS na SŽDC v žádném případě neovlivnil chod nádraží a všech poskytovaných služeb. V tomto ohledu také jednáme se zástupci GS.“
Připomeňme, že doposud došlo k opravě prostor ve spodní nové budově nádraží, kde se nyní nachází zejména komerční prostory. Naposledy byl opraven interiér střední části historické budovy nádraží, takzvaná Fantova kavárna. Naopak zbytek historické nádražní budovy doposud opraven není.
Zdroj: Správa železniční dopravní cesty
Já to znám presne napak: Opozdený zhotovitel zaplatí penále a obednateli je jedno, proc se opozdil a kolik ho to stálo..
Dalsi "stupen oprávneného trápení" je ukoncení smlouvy.
A pro zájemce přidávám odkaz na tiskové vyjádření SŽDC na FB AŽD: https://www.facebook.com/AZDPraha/photos/a.145112636406.138886.134749131406/10154551033811407/?type=3
Zbytek je pro mě španělskou vesnicí, tak ho přenechám bez komentáře odborníkům :-) Ale snad pokud je pokračování smlouvy podmíněno a tu podmínku nesplním, tak co se řeší? Můj problém, věděl jsem to dopředu, měl jsem splnit podmínku.
Druhý problém je právní. Smlouva s GS byla podepsána v roce 2003. V roce 2006 byl schválen koncesní zákon (139/2006 Sb., zrušen novelou zákona o zadávání veřejných zakázek 134/2016 Sb., s účinností od 1. 10. 2016). Podle právníků nelze stávající smlouvu s GS prodloužit dodatkem, ale musela by se vypsat nová soutěž. Takže se ještě dočkáme boje právníků, rozhodovat budou soudci či arbitři, protože GS avizovala, že bude žádat zpět investované peníze, zhruba 1,2 miliardy korun. Soudně se budou domáhat také náhrady škody z ušlých zisků.
A aby to nebylo tak jednoduché - SŽDC (ČR) nemá autorská práva k projektové dokumentaci opravy nádraží, vyjádření i povolení jsou vydána na GS. Takže bude-li GS odstaveno, bude se muset začít úplně znovu (a nebo hotové věci odkoupit).
(Opravte mě prosím, pokud se pletu.)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.