Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.
Právě ve středu 26. září dopoledne proběhlo slavnostní předání do pravidelného provozu dvou elektrických třívozových jednotek RegioPanter 441.008 a 009 určených pro meziregionální dopravu na trati Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř. Celkem bude pro tuto trasu dodáno 5 jednotek za cenu 680 milionů korun s 40% podílem financování z ROP Severovýchod. Jedna bude vždy sloužit jako záložní a čtyři budou zajišťovat dopravu všech osobních a spěšných vlaků na zmíněné trati, vyjma spěšných motorových vlaků z/do Trutnova. Z úseku mezi Hradcem králové a Pardubicemi tedy postupně zmizí všechny spoje vedené lokomotivou taženou soupravou a jednotky přinesou především zvýšení kultury cestování, zrychlení obratu souprav - odstranění přepřahů, zvýšení dynamiky jízdy a v neposlední řadě také finanční úspory především za elektrickou energii - rekuperace elektrické energie. Od nového jízdního řádu dojde ke zkrácení dob mezi obraty souprav. Z toho důvodu budou před dodáním všech pěti jednotek na spojích s klasickou soupravou řazeny soupravy s řídícími vozy Bfhpvee295 „sysel“. Na příští rok je v plánu opatřit všech 5 jednotek polepy s regionálními motivy, tak jako dostaly letos nový nevšední kabát dvě jednotky regionova v Pardubickém kraji, které si získali oblibu především u dětí.
RegioPantery v dalších krajích
V pondělí 1. října byla předána jednotka RegioPanter v Českých Budějovicích; po protokolární jízdě do Borovan svezla své první pravidelné cestující i další zájemce o svezení nejprve do Zlivi, zpět do Budějovic a pak se vydala ještě jednou do Borovan. Avizována byla ještě jedna cesta do Zlivi a zpět, avšak ta se již k nelibosti cestujících čekajících na nástupišti i ve vozidle nekonala. Pravidelně začne cestující vozit během října. Jednotky mají být od nového jízdního řádu nasazovány na trasách České Budějovice – České Velenice a České Budějovice – Strakonice, výhledově je slibováno propojení těchto ramen, případně zavedení vložených spojů do Borovan a Zlivi. Celkem budou pro tyto linky dodány čtyři dvouvozové jednotky za cenu 452 milionů korun s 35% podílem dotací z ROP Jihozápad. Do listopadu 2013 by měly být v provozu všechny 4 soupravy.
Následující den, v úterý 2. října byla jednotka RegioPanter pokřtěna také v Chomutově spolu s motorovou jednotkou RegioShark. Celkem je objednáno 7 jednotek RegioPanter pro linky Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň a Litvínov – Teplice – Ústí nad Labem v hodnotě 952 milionů korun s podílem financování z ROP až 40 %. První jednotka byla nasazena do provozu s cestujícími hned následující den, 3. října.
Poslední 3 kusy z panteřího stáda, čítající celkem 19 kusů jednotek za téměř 2,5 miliardy korun objednaných Českými drahami, budou předány do Olomouce, kde dojde k jejich nasazení na lince Nezamyslice - Prostějov - Olomouc a Zábřeh na Moravě - Šumperk.
Zdroj: České dráhy
Edit:
Ale musím říct, že do Bdmtee a i reko 054 se leze taky špatně, obzvlášť když jsou to jen sypané nástupiště. To ale žádná modernizace nevyřeší, tahle hlavní nevýhoda prostě zůstane, pokud se nebude nikdo pouštět do snížení střední části vozu, jako např řidičák regionovy, ale to už by asi bylo tak složitý a drahý, že by se to nevyplatilo.
Samozřejmě že pro normálního cestujícího je primární kam to jede a cena kterou za to zaplatí, potom také jestli to nemá zpoždění. Až potom přijde na řadu rozhodování, jestli pojedou nepohodlným krámem, nebo pohodlným vlakem. Mnozí by se asi spokojili s nepohodlným krámem, kdyby to stálo méně než luxusní vlak, tuto možnost tady ale nemáme.
Michal Jaroš: když svítí sluníčko do očí, svítí to i přes ta zatmavená okna. U elefanta stačí když je jen šero nebo mlha a už z toho vidět není skoro nic a zrakem to asi nebude - na pravidelné vyšetření chodím :-)
Bude to asi tím, že každé okno není zatmavené stejně a hodně na to má vliv intenzita a umístění osvětlení ve voze. 054 mají okna taky zatmavená (asi ale méně než elefant) a tam se dá vidět celkem v pohodě.
JiříK.: To opravdu potěší že jediné vozy, kde můžou zůstat polospouštěcí okna, se promění v konzervu :-(
Už se o tom tady psalo.
http://www.zelpage.cz/zpravy/8448
http://www.zelpage.cz/zpravy/8651
Ve zkratce: VŘ na rekonstrukce Bdtmee ještě vyhlášeno nebylo, ale narozdíl od původních informací se i u této zakázky nakonec počítá s dosazením klimatizace. U Bdt/Bp se počítá s tím, že všechny vozy projdou komplexní modernizací na nejvyšší možný stupeň. Tzn. předsuvné dveře, uzavřené WC, 230 V, klima,...
A co se týká přetékání cestujících přes dvé sedadla - jednoznačně si místo vyžádat. Nikdy jsem nebyl odmítnut.
Pravda nestává se to u nás, že by se tam nějak stálo, jen snad u Os z Hněvic do Ústí - což je školní vlak vedený klasikou. A lavice a místa: zrovna tady se stává, že ve vlaku se najde plno míst, která kdyby mládež uvolnila, dalo by se sednout. Jenže v oddělených sedačkách je to skoro to samé, když si někdo vedle sebe hodí tašku, nepustí nikoho sednout stejně. To je spíš věc vlakvedoucího, že si to neumí/ nechce ohlídat. Když je příležitost, i v elefantu se můžu "roztáhnout" přes obě sedačky (u prostřední verze) a je to rozhodně pohodlnější, než sedět normálně jak se má.
Snad pozitivní v panteru proti Bdt může být to, že tam v podstatě není představek, na kterém se většina lidí zdržuje, když vidí, že se vagón nějak začíná plnit (ale míst je tam ještě 3 pr***e) a znemožňují tím průchod průvodčímu a lidem, co chtějí nastupovat a vystupovat na zastávkách. Docela jsem nechápal to myšlení lidí, že jsou něčeho takového schopny a když už jsem to nevydržel a něco jím řekl, to byly pravda "inteligentní" odpovědi :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.