Pardubice/Hradec Králové — Vůbec první cestující měli možnost vyzkoušet novou elektrickou jednotku Škoda 7Ev pojmenovanou Českými drahami jako RegioPanter. Vozidlo bylo nasazeno ve středu 26. září na spoji Os 6213 z Jaroměře s pravidelným odjezdem v 11.01 do Pardubic. Jednotka nahradila klasickou soupravu v řazení zpravidla 163 + 3x Bdmtee. Překvapeným cestujícím premiérového spoje s novou jednotkou bylo navíc nabídnuto občerstvení, které v hojném počtu zbylo po předcházející prezentaci s medii, a tak si cestující s menší nadsázkou mohli připadat jako v jiném světě. Snad jen dosud nespuštěná palubní wi-fi síť, která je proklamována piktogramy, ubírala spoji punc „dokonalosti“.
Právě ve středu 26. září dopoledne proběhlo slavnostní předání do pravidelného provozu dvou elektrických třívozových jednotek RegioPanter 441.008 a 009 určených pro meziregionální dopravu na trati Pardubice - Hradec Králové - Jaroměř. Celkem bude pro tuto trasu dodáno 5 jednotek za cenu 680 milionů korun s 40% podílem financování z ROP Severovýchod. Jedna bude vždy sloužit jako záložní a čtyři budou zajišťovat dopravu všech osobních a spěšných vlaků na zmíněné trati, vyjma spěšných motorových vlaků z/do Trutnova. Z úseku mezi Hradcem králové a Pardubicemi tedy postupně zmizí všechny spoje vedené lokomotivou taženou soupravou a jednotky přinesou především zvýšení kultury cestování, zrychlení obratu souprav - odstranění přepřahů, zvýšení dynamiky jízdy a v neposlední řadě také finanční úspory především za elektrickou energii - rekuperace elektrické energie. Od nového jízdního řádu dojde ke zkrácení dob mezi obraty souprav. Z toho důvodu budou před dodáním všech pěti jednotek na spojích s klasickou soupravou řazeny soupravy s řídícími vozy Bfhpvee295 „sysel“. Na příští rok je v plánu opatřit všech 5 jednotek polepy s regionálními motivy, tak jako dostaly letos nový nevšední kabát dvě jednotky regionova v Pardubickém kraji, které si získali oblibu především u dětí.
RegioPantery v dalších krajích
V pondělí 1. října byla předána jednotka RegioPanter v Českých Budějovicích; po protokolární jízdě do Borovan svezla své první pravidelné cestující i další zájemce o svezení nejprve do Zlivi, zpět do Budějovic a pak se vydala ještě jednou do Borovan. Avizována byla ještě jedna cesta do Zlivi a zpět, avšak ta se již k nelibosti cestujících čekajících na nástupišti i ve vozidle nekonala. Pravidelně začne cestující vozit během října. Jednotky mají být od nového jízdního řádu nasazovány na trasách České Budějovice – České Velenice a České Budějovice – Strakonice, výhledově je slibováno propojení těchto ramen, případně zavedení vložených spojů do Borovan a Zlivi. Celkem budou pro tyto linky dodány čtyři dvouvozové jednotky za cenu 452 milionů korun s 35% podílem dotací z ROP Jihozápad. Do listopadu 2013 by měly být v provozu všechny 4 soupravy.
Následující den, v úterý 2. října byla jednotka RegioPanter pokřtěna také v Chomutově spolu s motorovou jednotkou RegioShark. Celkem je objednáno 7 jednotek RegioPanter pro linky Děčín – Ústí nad Labem – Kadaň a Litvínov – Teplice – Ústí nad Labem v hodnotě 952 milionů korun s podílem financování z ROP až 40 %. První jednotka byla nasazena do provozu s cestujícími hned následující den, 3. října.
Poslední 3 kusy z panteřího stáda, čítající celkem 19 kusů jednotek za téměř 2,5 miliardy korun objednaných Českými drahami, budou předány do Olomouce, kde dojde k jejich nasazení na lince Nezamyslice - Prostějov - Olomouc a Zábřeh na Moravě - Šumperk.
Zdroj: České dráhy
Vždyť 3 jezdí 460ky ve všední dny OC - Nezamyslice a myslel jsem, že to mělo jezdit taky Nezamyslice - Přerov - Zábřeh - šumperk, což by 3 sotva stačily jen na tuto linku. A jestli by tu linku z třistajedničky rozšířili až někam na střídavinu, tak ani tam. Taky by tam mohli nasadit 460ky (na ty Šumperky), do doby než přijdou pantery, ale to bohužel asi nebude.
Jinak ano, PESA je původně "žoska".
Ale vzpomínám si vlastně, že (myslím že to byl zrovna Bdt, jeden čas jezdil na libereckém rychlíku, to bývalo super) jednou jeden tento vagón netopil a jezdil v největší zimě minmálně týden(!) Průvodčí na to sice upozorňoval, aby si lidi přešli jinam, ale to tam ten vagón nemusel být vůbec. Já jsem to nějak vždycky v bundě přečkal.
Dneska tam ráno byla opět sauna a zítra jedu ve stejný čas, takže se mám zase na co těšit :-(
Škoda jen, že nejsme schopni (nebo snad z nějakých důvodů nechceme?) v ČR vyvinout vlastní motorovou jednotku a žraloky musíme kupovat od Poláků...
Přesně to jsem si říkal, když jsme svišteli na Dni zlínského kraje se Sharkem po koridoru i 303ce. Jsem laik, ale úprava Panthera na motorovou verzi je snad už menší problém než vývoj elektriky. PESA začínala tuším jako opravna a zvládá..
Ale u elefanta to rozhodně není jen o půl hodiny.
dojdeme k tomu že jsou absolutně nezpůsobilé k provozu, protože ani zdravý člověk tam nemá šanci nastoupit, v zimě tam mrzne, kravál z podvozků a brzd způsobuje hluchnutí cestujících a vůbec z bezpečnostního hlediska (např. všechny dveře) by nasazení do provozu bylo čirým hazardem s životy cestujících :-)
teď nevím jestli máte na mysli Bdt, nebo pantera.
v Bdt přece nemrzne, podvozek není hlučný, ale ty dveře bez blokování, to už jako hazard skoro je.
Když se vrátím k těm oknům a světlům, nejlepší na koukání z okna v noci je, rozsvítit kompletně světla v té druhé půlce vagónu, co je ve směru jízdy a naopak v té zadní půlce zhasnout co se dá a pak ta přední půlka osvětluje okolí venku a ze zadní se pozoruje :-)
Za ta léta už jsem vyzkoušel :-)
nebo si tam bude připadat jak v metru, kde je celou dobu v tunelu - až tak? Vážně mě nikdy nenapadlo to porovnávat, ale i kdyby se při pohledu z Pantera "setmělo" o půl hodiny dříve než z Bdt (podle ročního období), přijde mi to jako hodně krutě přestřelené zhodnocení. Kdyby se s podobným metrem přistupovalo ke všem aspektům Bdt, dojdeme k tomu že jsou absolutně nezpůsobilé k provozu, protože ani zdravý člověk tam nemá šanci nastoupit, v zimě tam mrzne, kravál z podvozků a brzd způsobuje hluchnutí cestujících a vůbec z bezpečnostního hlediska (např. všechny dveře) by nasazení do provozu bylo čirým hazardem s životy cestujících :-)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.