..: Franken-Thüringen-Express: Generační obměna vozidel :..

Talent 2, foto: FrankenpostLichtenfels — Divize DB Regio Nordostbayern nasadila od 18. září 2012 do provozu nové elektrické jednotky Talent 2, které tak zvyšují úroveň cestování na ramenech Nürnberg - Würzburg, Nürnberg - Jena a Nürnberg - Sonneberg (Thür.) (tratě DB 810, 820 a 840). Do pravidelného provozu je nasazeno celkem 22 nových moderních elektrických jednotek. Ty nahrazují na zmiňovaných vozebních ramenech tradiční lokomotivou tažené soupravy vozů, známých pod označením "Silberling" nebo též "N-Waggon". Do změny jízdního řádu by pak měly rovněž nahradit soupravy s patrovými vozy. Nové Talenty jsou do provozu nasazeny s ročním zpožděním, které bylo způsobeno problémy s homologací vozidel. Pojďme si je o trochu více představit.

Nové soupravy Talent 2 jsou vybaveny moderním opticko-akustickým informačním systémem pro cestující, přičemž hlášení stanic probíhá dvojjazyčně - v němčině i angličtině. U každého sedadla je zásuvka na 230 V. Samozřejmostí je také přizpůsobení vozidel pro přepravu imobilních cestujících. Celkem 22 jednotek bylo objednáno a dodáno ve třech konfiguracích. Pět nejkratších souprav je třídílných, dlouhých 56,2 m a s výkonem 2020 kW. Devět jednotek čtyřdílných, s výkonem 3030 kW a délkou 72,3 m. Zbylých osm vlaků pětidílných, rovněž s výkonem 3030 kW a délkou 88,4 metru. Nové vlaky mohou dosahovat maximální rychlosti až 160 km/h. Čtyř- a pětivozové jednotky jsou vybaveny třemi WC, třívozové vlaky mají WC pouze dvě; jedna toaleta v každé soupravě je pak přizpůsobena pro imobilní cestující.

Mapka sítě, foto: FrankenpostS novými vlaky přichází i nová koncepce jízdního řádu: Vlaky kategorie RegionalExpress (RE) odjíždějí z Norimberka v hodinovém taktu, přičemž jedou vždy dvě jednotky spojené. Ve stanicích Bamberg a Lichtenfels dochází střídavě po dvou hodinách k dělení, případně k jejich spojování při jízdě zpět do Norimberka. V Bambergu se odpojuje jednotka jedoucí do Würzburgu a v Lichtenfels pak souprava ve směru Jena Saalbahnhof. Vlaky kategorie RegionalBahn (RB) jezdí v hodinovém taktu mezi Bambergem, Lichtenfelsem a Kronachem; každý druhý vlak pak pokračuje přes Ludwigsstadt do Saalfeldu. V Bambergu je vždy zajištěn přípoj na vlaky S-Bahn Nürnberg. Díky této koncepci jízdního řádu existuje každou hodinu přímé spojení mezi Kronachem a Bambergem a každé dvě hodiny přímé spojení mezi Kronachem a Norimberkem.

Zdroje: Frankenpost, Wikipedia


Jiří Bajer | 4.10.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Německo


10.10.2012 (20:21)  
Hm, a já idiot teď jel z Nü na Wü přímo... a to jsem potřeboval dělat něco na počítači a přitom baterie už beznadějně slabá :-(

BTW, jak se vám líbí dělení vlaků z Nü směrem na Cheb/Bayreuth/Schwanfurth ?
07.10.2012 (18:41)  
V Bavorsku tamní objednatel (http://beg.bahnland-bayern.de/) úspěšně vypisuje tendry, a díky tomu se i velcí dopravci snaží :-).

Na první (povrchní) pohled se mi líbí provozní koncept s hodinovými takty.

Kéž by si z Bavorska vzali příklad naši politici a někteří koordinátoři IDS...

Jinak se musím připojit ke kritice nových sedadel. Proč se proboha při pořizování nových vozidel, prošpikovaných technologiemi, nenajde těch pár drobných na slušné sedačky???
06.10.2012 (6:51)  
Rasťa a Tomáš: K témuž se připojuji i já, a starých Silberlingů mi je taky líto, jsou to jedny z nejpohodlnějších vozů. Btw v Rakousku uměli dělat super vozy, viz soupravy Transalpin.
Minulý týden jsem konečně zkusil Sysla a ty sedačky, sorry, to fakt ne, jsem měl otlačenej zadek jenom na cestě z Ústí nad Orlicí do Letohradu.
Nicméně k věci, Talent2 vypadá docela zajímavě a možná to zlepšení bude z důvodů uvedených Tomášem, dneska je snad v Norimberku uvidím, tak si to prohlídnu, jak to mají udělané.
05.10.2012 (12:53)  
České čtenáře článku by mohlo zajímat, že kompletní vozové skříně pro všechny Talenty 2 se vyrábějí v České Lípě v kadenci 6 vozů za týden...
04.10.2012 (20:18)  
Rasťa: Tak on se dá rozlišit komfort a komfort - věci jako nízkopodlažní nástup (rychlá výměna cestujících, snadnější nástup s kočárky, bicykly, lyžemi, psy, berlemi...), moderní WC typu "ve stanici lze", okna a dveře kterými netáhne, informační systém, plně průchozí jednotka... to všechno se moderním soupravám upřít nedá. Ale pokud jde o komfort ve smyslu samotného pohodlného sedění, tak jsou tato vozidla dneska často velkým prů*erem, přesně jak píšeš. Nehledě na takové ty šotoaspekty, jako možnost si vychutnat krásnou trať s otevřeným oknem, případně i zvuk (a "vůni") lokomotivy... :-)

Jinak ten Nostalgiezug jsem viděl i zevnitř a interiér je skutečně moc pěkný - jen nevím, jestli takto vypadal z výroby, a pokud ano, tak jestli jezdil na výkonech typu osobák do Sonnebergu, tak jako ty silberlingy...
04.10.2012 (15:54)  
Tomáš Kraus: Nápodobně vidím určité klady (nový provozní koncept, oproti Talent I zvýšení počtu WC či el. zásuvky), ale "zvýšení komfortu"...? Cože?! To je přinejmenším velice kontroverzní tvrzení - na místě autora bych byl s něčím takovým opatrný (pohodlí sedaček, rozteče)... Škoda, že ty staré "silberingy" tak rychle mizí: oproti novým (někdy až extrémně) diskomfortním jednotkám jsou pomalu Premium Class ... aspoň co do komfortu :-) .

Minulý víkend mě ovšem hodně překvapila nostalgická souprava s OeBB 1245 v čele k oslavě 100 let výročí Mittenwaldbahn (Innsbruck - Seefeld - Mittenwald - Ga-Pa), která i ten "silbering" hravě strčila do kapsy. Pohodlné látkové (byť už trochu opotřebované) sedačky, královské rozteče a v každé řadě obrovský stůl (3x větší v porovnání s Bpmee ČD:))! http://www.mittenwaldbahn.info/fileadmin/download/Plakat%20Festwochenende.pdf
04.10.2012 (8:51)  
Zajímavá novinka. Jen nevím jestli je to skutečně zvýšení komfortu či generační obměna vozidel, protože na RE Nürnberg - Sonneberg jsme se svezli soupravou nových DOSTO patráků s loko řady 146. Vzhledem k tomu, že byla pětivozová, za Bambergem nebyla o volnou čtyřku (nebo celé patro) nouze. Jinak samozřejmě to nové dělení souprav je plus, teď se do Sonnebergu v prokladu s těmi přímými spoji jezdí se dvěma přestupy (Bamberg i Lichtenfels).
Jinak mě zaujaly ty počty WC, pokud vím čtyřvozové Talenty první generace u ÖBB mají záchod pořád jen jeden, a to jezdí i vlaky typu Villach - Bruck an der Mur.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko