..: InnoTrans 2012 poprvé: O premiérách a déj? vu :..

InnoTrans 2012 - Coradia Nordic, Siemens Vectron, foto: Juraj Kováč Berlín — Sto tisíc návštěvníků za šest dní, 2243 vystavovatelů, 104 světových premiér, 26 pavilonů… Dva roky nám rychle uběhly a opět je tady InnoTrans. Berlínské výstaviště hlásí rekordní počet účastníků a redakce technických periodik marně zkoušejí stihnout všechny termíny prezentací a propagačních akcí. Na základě zkušeností z předchozích návštěv i z letošních Czech Raildays jsme se proto rozhodli letošní návštěvu německé metropole natáhnout na několik dní – a dobře jsme udělali! Největší drážní veletrh světa totiž poprvé obsadil kompletně celou plochu Messe Berlin (180.000 m?) a pokoušet se ho pojmout za jeden den hraničí s čirým šílenstvím. Místo vyčerpávající megareportáže se proto na exponáty zaměříme v menších dávkách a tematicky, díky čemuž chceme podchytit i trochu víc kontextu, než lze obvykle vyčíst jen z prosté sbírky fotografií. Než ale začneme s novou chloubou varšavského metra z dílny Siemensu, několik málo postřehů z prosluněného výstaviště…

Tady už jsem byl…

InnoTrans byl a je především o novinkách. Nejeden výrobce je ochoten odkládat oficiální prezentaci svého produktu o celé měsíce, jen aby mohla proběhnout zrovna v září v Berlíně. Nejinak je tomu i letos; jen v průběhu dnešního dne bylo ceremoniálů a projevů několik desítek. Přesto se tady ale vyjímají exponáty, které u návštěvníka vzbuzují zvláštní dojem povědomosti. Hned několik firem zde opravdu ukazuje stejný produkt jako před dvěma, nebo dokonce i před čtyřmi lety – a pozoruhodné je, kolik z nich pochází z bývalého Československa.

Škoda 109E je zde už potřetí. Pravda, teď se jedná o 109E2, neboli slovenskou 381.001; produkt je ovšem v podstatě nezměněný. Tramvaj ForCity rovněž zažívá dvojitý comeback, jen oproti letům 2008 a 2010 teď byla šoupnuta na méně viditelné místo, a její původní plac teď okupuje rumunský konkurent Astra Vagoane se svou tramvají Imperio. ŽOS Vrútky zase s dvouletým odkladem konečně dovezly ukázat motorovou jednotku řady 861, za niž naposledy zaskakoval osobní vůz řady Ampeer. Ten je tady ale opět, tedy už potřetí od svého oficiálního představení o tři koleje vedle na podzim 2008. Takovéto připomenutí již existujícího produktu přitom není nutně špatná věc. Dokonce z toho ani nemožno vyvozovat, že by domácí železniční produkce vysloveně stagnovala – ostatně Škoda i Vrútky zde letos reálně něco nového představují. Je to spíše ilustrace toho, jak rychle se trh s vozidly a drážními řešeními vyvíjí, a pro výrobce jasné připomenutí, že jeden nový produkt za desetiletí přestává stačit.

Dalo by se samozřejmě namítnout, že opakování je běžnou praxí i u zahraničních velikánů: tři různé Vectrony už tu ostatně Siemens také jednou měl, stejně jako Alstom svou Coradii Nordic, nebo Solaris svojí tramvaj Tramino, a Stadler sem také pokaždé vozí nějakého FLIRTa, třebaže dosud nikdy nebyl černo-zlatý. Tady se ale ke slovu dostávají detaily. Třeba právě Vectron se od své poslední návštěvy naučil zajímavou vychytávku v podobě integrovaného nezávislého pohonu pro manipulaci a posun. Coradia Nordic, ač obchodně nepatří k nejúspěšnějším modelům, je zde k vidění rovněž v odlišné verzi. A inovační potenciál LeoFlirta není třeba dlouze představovat. Zkrátka a dobře, tlak na novinky a inovace je ohromný, a tradiční rozdělení a "vývojovou" a "výrobní" fázi u jednotlivých vystavovatelů přestává platit. Schválně, v kolika zemích bude 109E schválená a o kolik se posune počet prodaných kusů z dnešních 22, až se s ní tady opět potkáme 23. září 2014?

Tak tady jsem ještě nebyl!

InnoTrans 2012 - Stadler D8.12, Talgo Avril, foto: Josef Petrák To, že se zde některá vozidla a výrobky obecně objevují už poněkolikáté, samozřejmě vůbec neznamená, že by byl devátý ročník berlínského dopravního svátku chudý na opravdové novinky. Naopak, premiér a aktualit je víc než kdy dosud. Z těch, které se bytostně dotýkají našeho regionu, je samozřejmě na místě jmenovat elektrickou jednotku řady 480 od Stadleru, kterou od prosince na 3. koridoru nasadí LEO Express, RegioPantera ČD od Škody Transportation a lokomotivu řady 744 od CZ LOKO. Všechny tři jsme už viděli v rámci oficiálních prezentací dříve. To samé platí pro slovenskou řadu 861, která od loňské zimy jezdí v pravidelném provozu. Akčnější to začíná být u severních sousedů – tamní výrobci ZNLE a PESA zde totiž představili hned dvě nové elektrické lokomotivy. Slavnostního představení se dostalo také sourozenci českodrážních regiosharků, jednotce LINK II v barvách německé Oberpfalzbahn.

Ve vysokorychlostním segmentu je zde k vidění první maketa italských ETR1000 i prototyp nové generace hnacích vozů pro soupravy Talgo pod názvem Avril. Model nové generace rychlých vlaků, prozatím označených ICx, na svém stánku vystavují DB Mobility Logistics, zatímco ruské státní dráhy RŽD v Berlíně poprvé ukazují jak nové jednotky Desiro RUS pro region Soči, tak i novou generaci lůžkového vozu WLABmz od Siemensu. DB Regio zase přivezly ukázat prototyp hybridní verze jednotky Desiro Classic, schopné nejen rekuperovat energii z brzdění, ale také ji následně využívat pro trakci. Mezi velkým množstvím prezentovaných lokomotiv zase zajímavé řešení nabízí Bombardier Transportation, který do svých strojů začíná montovat několik menších motorů místo jednoho centrálního agregátu. Slibuje si od toho zejména nižší provozní náklady u méně náročných výkonů, stejně jako přidání funkce autonomního posunu do svých elektrických lokomotiv.

Všem hlavním novinkám se budeme v průběhu týdne postupně věnovat. Pokud máte možnost přijít se do Berlína podívat alespoň na veřejné dny o víkendu, určitě nebudete litovat – třebaže jste už některé z místních exponátů viděli (a ne jednou), pořád je zde novinek k vidění víc než dost.


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 18.9.2012 (18:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
21.09.2012 (4:00)  
stoupa : neviem o tom ze by sme mali nejaku zalohu z tejto rady :D
19.09.2012 (23:17)  
Jiří Bajer: Asi máte malý monitor. :)
19.09.2012 (22:31)  
Karel Kovářík: Děkuji - aspoň někdo tyto komentáře ocení a právě tak se je snažím psát, aby se co největší podíl návštěvníků diskuzí dostal aspoň trošku do obrazu. O širokorozchodné verzi 109E se uvažovalo již dávno, ale nějak to tenkrát utichlo, zřejmě ke škodě Škodovky. Měl jsem již tu čest párkrát jet ve vlaku taženém právě touto lokomotivou a klobouk dolů, snese srovnání se západními stroji. Akorát to schválení u EBA se táhne...

Komín: Omlouvám se za mystifikaci s cenami vstupenek a přeji pěkné počasí na víkendový pobyt na InnoTransu - máte se na co těšit i přesto, že budou zavřené haly :)

stoupa: Na letošním Inno jezdila pod parou dvounápravová parní lokomotiva (stejně jako před asi šesti lety "němka"). Mám foto, ale nic extra - nestál jsem na dobrém místě. Kdyžtak mi napište zprávu, pošlu Vám mé (zde nepublikovatelné) foto a možná i pár info, pokud je někde najdu.

No, a zas je z toho comment na půl monitoru... :D
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.09.2012 (18:56)  
Pro Lubino14:

:-) No to se Vám to stěžuje, když máte v záloze 498.104! :-)
19.09.2012 (13:43)  
akoze si robite srandu zo slovenskych 381 ze jazdia? ukazte mi aspon jedno foto alebo video z bezneho provozu. vsetko boli len skusobne jazdy a teraz hnije niekde v depe a zapada prachom.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
19.09.2012 (11:02)  
Jožko, Jožko,

omlouvám se Tobě i Tvým kritikům, že jsem Ti dal "plus". A stejně tak panu J. Bajerovi. Na doruhou stranu, lecjakého dodavatele by doslova položilo, když si u něj (soutěž-nesoutěž) dvorní zákazník 20 let nic neobjedná (beru v úvahu, že Městskej Slon nebyl původně projekt Škody, dávala "střeva". A o mých vjemech z 380 na Innotransu jsem se vypovídal v r. 2008.

Letos ze zdravotních důvodů pauzíruju, tak pište, foťte, ať si taky smlsnu. Je tam letos zas nějká krása nebezká, nádhera, jako 2010 funglnová I K, nebo Adler v 2008?
registrovaný uživatel PepaN 
19.09.2012 (10:10)  
Děkuji všem šotoušům a jiným živlům za mínusy :-)

tarten: trochu vyladit? Na to bylo již času dost, dopravci, který si je objednal to působí škody, tady není co dolaďovat, je to prostě paskvil a neschopnost Škody dotáhnout produkt do konce, je vidět, že zlatá éra tohoto průmyslu u nás je již dávno pryč a vůbec se nedivím, že jediní (mimo nás) kupují od Škody Slováci a jiné východní země, na západě po tom ani neštěknou... Navíc tahle společnost hodlá ještě na drahách požadovat další peníze VIZ: http://www.denik.cz/ekonomika/skoda-chce-po-ceskych-drahach-doplatek-216-milionu-20120903.html a to je tedy drzost nejvetšího kalibru, nebojím se říci, že tohle by si žádný západní výrobce nedovolil...

nydroš: pro jaký začátek? To už tu mělo dávno být...
19.09.2012 (9:18)  
Pazzy: Bohužel ne každý technicky dokonalý výrobek je také obchodně úspěšný. Pro mě byla Coradia (taková ta X60 nebo jak se tomu říká, co jezdí kolem Stockholmu) také jedním z nejluxusnějších příměstských vozidel, kterým jsem se svezl. (Naproti tomu dieselová Coradia LINT je spíš slabší.)
19.09.2012 (8:19)  
Komín, Jiří Bajer: na verejné dni je vstupné 2,50 €, takže žiadna tragédia :)

Vikititor: pracovné povinnosti máme všetci, ale nejako sme sa zariadili :) Článkov bude viac, nafotené je skoro všetko a práve sa chystáme na druhý deň. Začneme mestskými vozidlami a potom sa budeme posúvať tematicky.
registrovaný uživatel Kakov 
19.09.2012 (7:44)  
Jiří Bajer:

vůbec nevadí, že jste se rozepsal ;-) spíš naopak, alespoň mi "neželezniční" fandové železnice (nejsem ani vytudovaný konstruktér, ani nepracuji v oboru) zjistíme, že naše úvahy se ubírali správným směrem, když něco podobného napíše skutečný konstruktér.... to k druhému odstavci

a k prvnímu, je to svatá pravda, sice škodovka může nabízet, ale ta ŠRT verze pro CCCP už měla dávno jezdit a být v nabídce
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko