Londýn — Britská železniční společnost Crossrail představila počátkem července veřejnosti projekt nové stanice Abbey Wood. Nechybělo ani veřejné slyšení, při kterém měli možnost se s návrhem řešení seznámit i občané a klást zástupcům investora dotazy týkající se stavby. Nyní mají projekt k projednání okresy Borough a Greenwich. Stanice Abbey Wood bude nová konečná pro vlaky na jihovýchodě Londýna. Crossrail se pustil do mohutné výstavby – jeho projekt by měl v roce 2018 propojit 37 stanic – Maidenhead na západě, s odbočkou na letiště Heathrow, s Canary Wharf (Docklands), Abbey Wood a Shenfieldem na východě. Projekt za 16 miliard liber šterlinků, který o 10 % zvýši kapacitu sítě v Londýně, je natolik zajímavý, že se k němu na ŽelPage určitě vrátíme. Ale začněme u stanice Abbey Wood – má zvláštní postavení: abecedně je to první stanice ve Velké Británii. (A těm, kdo mají rádi Beatles, se vybaví Abbey Road.)
Původní budova byla postavena v roce 1849, když zde od 30. července začaly poskytovat své služby South Eastern Railway. V posledních 50 letech se dočkala dvou přestaveb.
Nový projekt řešili architekti ateliéru Fereday Pollard. Vedoucím projekčního týmu na této zakázce je John Attwood. Než vznikla konečná verze, předcházelo jí několik studií, ve kterých bylo nutno skloubit omezení daná lokalitou a městskými regulativy s přísnými podmínkami pro provoz železnice. Při projektování byl kladen důraz na to, jak snížit nepohodlí cestujících.
Pro Crossrail bude Abbey Wood zcela novou stanicí na jihovýchodním konci její nové linky – bude označovat začátek příčníku protínajícího Londýn. Ve spodní úrovni budou čtyři traťové koleje, ke kterým bude možno z jihu a severu sestoupit po schodech nebo sjet výtahy. Tím se zachová přístup z úrovně Harrow Manorway, který vede nad tratí. Vlastní nádraží doplní další soubor staveb v okruhu dvou kilometrů, které jsou navázány na projednání s místními iniciativami – od lávek počínaje až po propojení s již hotovými objekty.
Pokud vydají okresy Borough a Greenwich souhlas, bude bezbariérová dvoupodlažní stanice otevřena v roce 2017. Jako vyvolaná investice budou zásahy do některých mostů – které budou prodlouženy a zvýšeny, aby bylo možno instalovat trakční vedení pro napájení vlakových souprav. Náklady stavby jsou kalkulovány na 130 milionů liber šterlinků, z toho na vlastní nádraží připadá 36 milionů. Práce bude provádět Network Rail.
Stávající nádražní budova bude odstraněna v létě 2014 a v místě nynějšího parkoviště aut bude zřízena dočasná stanice.
Crossrail po zprovoznění sníží dobu nutnou pro dojezd na stanice Canary Wharf a nebo Bond Street zhruba o 20 minut, cestujícím na Heathrow se čas na dojetí na letiště zkrátí přibližně o 40 minut. Vlaky Crossrail by měly ze stanice Abbey Wood odjíždět ve špičce v pětiminutových intervalech. Předpokládá se další rozvoj v oblasti Abbey Wood, což by mělo vést ke zvýšení počtu cestujících, kteří denně projdou stanicí, až na 10 tisíc v roce 2026
Zdroje: Crossrail, Fereday Pollard, Global Rail News, National Rail, News Shopper, Wikimedia Commons, Wikipedia
1 2 | Zpráv na stránku: |
"No já tam vidím obrovské nové zábory a spoustu vyvolaných investic"
36 milionu liber (1,1 mld korun) je jen za nadrazi. I s vyvolanymi investicemi je to 130 mil. liber (bezmala 4 mld korun)...
...si vlada muze dovolit financovat i neprilis dulezite projekty, s ohledem na podporu zamestnanosti, a to diky historicke sile britske meny
Kdyby mela financovat za svy, tak si muze dovolit financovat tak akorat starou backoru, bez ohledu na silu britske libry. Jinymi slovy, neverim, ze Velka Britanie nekdy svuj statni dluh korektne splati.
https://maps.google.cz/maps?hl=cs&ll=51.49107,0.119981&spn=0.00316,0.005332&t=h&z=18&brcurrent=5,0,1
Pozn.: Pozor, automatické přidávání URL to před čárkou ořízne! Tedy alespoň mě :-(
Mě spíše zaujalo, že přestavba si vyžádá zábor patrně velkého množství sousedních pozemků. Na půdorysném snímku z vizualizace (foto č.9) je severní kolej téměř u domků, u kterých je na fotomapě ještě slušná předzahrádka a izolační zeleň. Jesli se bude celá trať nějak rozšiřovat...
No, v husté městské zástavbě to asi jinak nejde, pokud nechtějí použít jako řešení tunel. V této souvislosti jsem si vybavil případ z tuzemska, kdy měla stavba téměř nepřekonatelný problém a to byl dotyčný pozemek jen jeden a nezmenšoval se, jen tam měla vzniknout protihluková zeď.
@ CART:
Na snímku z vizualizace (č.11) kde je řez stanicí, jsou dvě koleje vlevo pod dráty a dvě koleje vpravo bez drátů, tedy asi napájení z třetí kolejnice. A nebo ta vizualizace není přesná :-)
podle Vás je tedy dobré, aby stát utrácel hlava nehlava za infrastrukturu, i kdyby (narozdíl od tohohle případu) nebyla potřeba, jen proto aby měli stavbaři co dělat??? :o :o
ty ironicky pismenka muzes, kolego, pro priste vynechat. protoze absolutne nerozumis mentalite naroda, o kterem je rec, a pro ktery slovo "socialni podpora" neznamena pouze krmeni financnima davkama vychcany imigranty. takze kritizuj cesky prostredi, ve kterym se vyznas, a nekomentuj neco, cemu vubec nerozumis:
anglie se uz desitky let radi mezi ty zeme, kde si vlada muze dovolit financovat i neprilis dulezite projekty, s ohledem na podporu zamestnanosti, a to diky historicke sile britske meny. a je to tak v poradku, protoze i financni podpora vice-mene zbytecneho projektu se pozitivne odrazi nejen v zamestnanecke politice statu, ale ma nasledne efekty jak financni v dalsich sferach ekonomiky, tak i socialne-adaptacni.
kdyby se cesky stat staral jen z poloviny o sve ovcany tak, jako se britanie stara o sve obcany, pak by jsi mozna zmenil nazor.
Jinak železniční průtah městem ve směru východ-západ určitě neuškodí, metro je ucpané neustále a tohle bude asi vítaný příspěvek.
RPET - podle Vás je tedy dobré, aby stát utrácel hlava nehlava za infrastrukturu, i kdyby (narozdíl od tohohle případu) nebyla potřeba, jen proto aby měli stavbaři co dělat??? :o :o
Protože tam bude docházet k rozpletu mezi Crossrail a tratí North Kent Line, aby se Crossrail dostal pod zem a Temži.
v prepoctu skoro 1,1 mld za nadrazi o 4 kolejich
No já tam vidím obrovské nové zábory a spoustu vyvolaných investic, takže to nejde říct jen tak jednoduše, že je to moc. Na druhé straně je už třeba dopředu hotová stanice Woolwich, kde je to v rámci výstavby nějakého obchodního centra.
Vasi tichou zavist nesdilim, protoze z clanku neni patrne, proc je vlastne nova stanice potreba.
podpora zamestnanosti. stavebni vyroba je jednou z oblasti, kterou government masivne podporuje, aby snizil nelichotive procento nezamestnanych v UK.
prijde mi to vcelku sympaticky...
Vasi tichou zavist nesdilim, protoze z clanku neni patrne, proc je vlastne nova stanice potreba. Elektrifikace by snad sla udelat i bez novy stanice... Krom toho, v prepoctu skoro 1,1 mld za nadrazi o 4 kolejich mi obecne prijde moc.
Ale k věci: stavba Crossrail jede v Londýně na plné obrátky, jen se dokončil Thameslink je tu další obrovský investiční projekt. Můžeme jen tiše závidět...
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.