Berlín — Společnost Deutsche Bahn objednala u společnosti Bombardier Transportation dalších 32 lokomotiv určených pro regionální dopravu. Podle dostupných informaci zaplatí DB za nové stroje dohromady 108 milionů euro. Jde o lokomotivy osvědčené řady 146, které jsou primárně určeny právě pro regionální a meziregionální dopravu. Provozovány budou nejprve se stávajícími soupravami, ale v budoucnu rovněž s nově dodávanými patrovými vozy. Dodávky se rozběhnou od roku 2014.
Lokomotivy řady 146 patří do rodiny univerzálních hnacích vozidel TRAXX, kterých bylo vyrobeno v různých variantách již přes 1500 kusů a jezdí v šestnácti zemích. Řada 146 je již u DB Regio zastoupena 110 stroji, dodanými ve třech sérích. První sérii tvoří lokomotivy 146.001 - 031, vyrobené v letech 2002 - 2003. Druhá série je označena 146.101 - 132 a byla vyráběna prakticky ihned po první sérii; výroba trvala do roku 2005. Dalších 10 kusů si objednal i dolnosaský dopravce Metronom. Lokomotivy z poslední série pro DB Regio nesou označení 146.201 - 247 a byly vyráběny od července 2005. Kusy z poslední série se liší mimo jiné plošším čelem, pevnější hrubou stavbou (zohlednění přísnějších parametrů na pevnost při nehodě) nebo též uspořádáním strojovny; od výroby prototypu byla totiž dále modernizována elektrická výzbroj. Společnými znaky lokomotiv všech sérií je pak maximální rychlost 160 km/h, výkon 5 600 kW a rozjezdová tažná síla 300 kN. Lokomotivy řady 146 lze na první pohled poznat podle proměnného transparentu, umístěného nad čelními okny. Lze se ještě zmínit, že pro patrové soupravy vlaků IC je objednána a vyvíjena další série řady 146, která se však od původních strojů bude po konstrukční i designové stránce výrazně odlišovat.
Zdroj: Die Welt Online
Hlavni problem vidim v pristupu vedeni (byt treba predesleho). Skoda od roku 1997 vyrobila (po pravdepodobne ne prilis cistem tendru) nejakych 100 esusu a verim, ze cisty zisk byl v radu miliard korun. Misto toho, aby se skodovka pokusila cokoliv (lokomotivu, vagon, jednotku) vyvinout, tak cekala na dalsi objednavku papiroveho vyrobku od CD. Proste vyrobili behem par let 20 lokomotiv a doufali (dost mozna stale doufaji), ze CD to vezmou bez schvaleni v zahranici, zametou to pod koberec a pojede se dal. Delaji to tak snad i ostatni vyrobci? Nebylo by rozumnejsi nejprve vyrobit funkcni a spolehlivy prototyp a pak se pustit do "seriove" vyroby?
Vyvedte me prosim z omylu, pokud se v necem pletu.
Jediný lobing bych viděl v tom, že úřad (jako každý jiný) má danou dobu na vyřízení a místní výrobce to může mít hned a cizí těsně před koncem lhůty. Ale co jiného by konkurence mohla ovlivnit??
Ještě mě napadá jedna věc kolem té ceny - svého času rakouské dráhy objednaly místo posledních 68ks taurů 1116 jen 50ks 1216. Není mezitím rovnátko?? Myslím 68ks 1116 cenově stejně jako 50ks 1216?? - nevím, jen mě to tak napadlo.
No ale vubec nepochybuju, ze tlaky od konkurencnich vyrobcu na ztizeni schvalovaciho procesu, jsou velke. Presto si myslim, ze pokud by 380 byla OK, tak se to da pozdrzet o par mesicu, mozna o rok, neverim ze o dva (a to by Skodovka hodne prskala a urcite by kolem toho byl medialni humbuk a zaloby za usly zisk apod.). Aktualni stav mi pripada spis na ty technicky problemy.... Ostatne, kdyby to byla ciste politika, tak minimalne v Cesku by uz byla 100% schvalena, ne? Je uz pro provoz v ČR schválená? Nebo stále jezdí v nějakém zkusebnim rezimu?
Bohuzel uz nemam zadny aktualni info, ale muj skromny tip je ten, ze tohle bude jeden ze smutnych projektu Skodovky, ktery nebude dotazen do uspesneho konce.
Co se homologace 109E týká, bohužel netuším, zda jsou za tím závady technického rázu, ale určitě v tom bude lobby německých výrobců. V Německu se v dohledné době bude obnovovat větší počet lokomotiv a tak se Němci logicky snaží zabránit schválení možného konkurenčního stroje. Současný stav jim nepřináší žádná ohrožení zvenčí - na německém trhu si mohou dělat, co chtějí. A podle mě v tom má skrytě prsty i Rakousko, kterému (lépe řečeno ÖBB) náramně vyhovuje současný stav se zajížděním Taurusů až do Prahy, za což dostávají od ČD zaplaceno. Nedivil bych se, kdyby po schválení 109E (380) v Německu vyrukovali s nějakou hovadinou, aby schvalování na rakouském území ještě více protáhli.
Podle mne je přitom již jasné, kdo bude německé tendry vyhrávat - tento článek to snad ukazuje dost jasně :)
Pokud lokomotivy od Bombardieru a Siemensu nesaturují potřeby v zemích kolem nás, tak vysoké ambice výrobce 380-ky jsou pouze zbožním přáním. Z dvaceti kusovou sérií je dosažení homologace pro provoz na DB, OBB, ŽSR, PKP atd. odložen ad acta.
Ptám se proto! Jsou "závady" 380-ky pro uvedení do řádného provozu u ČD a tedy i dalších drahách pouze technického rázu nebo je zatím také ekonomické embargo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.