..: V Děčíně se konala Letní dopravní škola :..

Doprava nás baví, foto: Doprava nás baví, FD ČVUTDěčín — ČVUT v Praze, Fakulta dopravní připravila pro studenty středních škol Letní dopravní školu, která proběhla od 5. srpna do 11. srpna v Děčíně v historických prostorách zámecké sýpky. Dopoledne byla vždy přednáška zaměřená na dopravu, odpoledne pak volnočasové akce či exkurze spojená s tématem dopravy. Účast, strava i nocleh byl účastníkům plně hrazen z evropského projektu Popularizace výzkumu a Evropského sociálního fondu.

V pondělí se studenti seznámili s historií dopravy, blíže pak poznali historii a vývoj dopravy v místě konání, Děčíně. Seznámili se ale také podrobněji s vývojem hromadné dopravy v Praze a tím, jak se rozrůstala a plánovala výstavba měst, jako Praha s ohledem na dopravu a dopravní zatížení. Mimo jiné dostali také knihu Jak se tvoří město, kterou napsal přednášející Ing. Zdeněk Říha s Pavlem Fojtíkem. Odpoledne pak následovaly v přilehlém parku seznamovací hry a studenti měli možnost vyzkoušet svou zdatnost na nízkých lanových překážkách, tzv. slacklinech. V úterý se dozvěděli v přednášce Ing. Petry Skolilové zajímavosti o letecké dopravě a jejími ekonomickými vazbami na růst cen ropy. Po té následovala přednáška o bezpečnosti na letištích a v letadlech, kterou vedl Oto Hajzler, s názornými ukázkami některých zakázaných předmětů na palubě letadla i zatčení nebezpečné osoby. Ve středu 8. srpna přednášel Michal Drábek. Jeho přednáška s názvem Váš vlak jede každou hodinu, představila princip integrovaného taktového jízdního řádu a jeho zavádění ve Švýcarsku a v České republice. Výklad byl doplněn ukázkami jízdních řádů a tzv. síťovými grafikami. Odpoledne se studenti vydali do Drážďan, do skleněné manufaktury Volkswagenu. Pak následoval program v centru Drážďan, kde se studenti seznámili se známými památkami a se systémem tramvajové dopravy a silniční dopravy ve městě. Ve čtvrtek navštívil Letní dopravní školu soudní znalec v oboru dopravních nehod při FD ČVUT v Praze, jmenovitě paní Ing. Alžběta Lenková. Studenti se dozvěděli, jak se postupuje při zjišťování počáteční rychlosti bourajícího automobilu a mimo jiné také o zvyšování aktivní a pasivní bezpečnosti v automobilové dopravě. Studenti se také podívali na záznamy z crash testů, na kterých se podílela FD ČVUT, pak měli jedinečnou příležitost seznámit se a svést se v prototypu elektromobilu Škoda Octavia. Odpoledne se studenti vydali na výlet do nedalekých labských pískovců v Německu, kde navštívili skalní hrad Neurathen a první, 76 metrů dlouhý, turistický most v Evropě. Poslední den, v pátek ve své přednášce Ing. Tomáš Padělek představil rozvoj cyklostezek v ČR, jak se cyklostezky projektují, jak se inspirujeme v zahraničí a některé chyby na vyprojektovaných cyklostezkách. Odpolední program se nesl ve sportovním duchu, studenti se vydali na raftech po Labi do německé Schmilky, přičemž měli po cestě možnost dozvědět se zajímavosti o Labi a nákladní plavbě na něm. Zpátky jeli na kole po cyklostezce podél Labe. Večeří byl pak první ročník Letní dopravní školy ukončen.

Stidenti LDŠ s koordinátory před skleněnou manufaktourou VW v Drážďanech, foto: Vojtěch BeranPřednáška na LDŠ, foto: David NeugebauerPřednáška na LDŠ, foto: David NeugebauerStudenti LDŠ na kolech u Zámecké sýpky, foto: David Neugebauer
Absolventi středních škol mají možnost podat do 20. srpna přihlášku na tříletý bakalářský studijní program Technika a technologie v dopravě a spojích, s oborem Dopravní systémy a technika (jako prezenční studium), nebo Management a ekonomika dopravy a telekomunikací (jako studium prezenční i kombinované) na ČVUT v Praze Fakultě dopravní v Děčíně. Elektronickou přihlášku lze vyplnit na stránkách fakulty.

Akce se setkala s kladnými ohlasy a současné studenty středních škol se zájmem o dopravu jistě poteší, že na příští prázdniny je naplánován další ročník Letní dopravní školy. Informace budou na vznikajícím webu Doprava nás baví, nebo na facebookové stránce projektu. Letní dopravní škola je součástí projektu Doprava nás baví, který má za cíl popularizaci dopravního oboru, během příštího školního roku by se mělo také spolupracovat se středními školami, kde by se také konaly přednášky o dopravě.

Zdroj: ČVUT FD, Doprava nás baví


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 16.8.2012 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
23.08.2012 (9:05)  
No tak snad se aspoň letos v P1 konečně dočkáme nových lavic a židlí
Nechci Vám brát iluze, ale takhle to v reálu opravdu nefunguje. Leda že by v položce na vybavení učeben zbyly peníze a do konce roku se musely utratit...
registrovaný uživatel Honza  mail  
22.08.2012 (20:04)  
Michal Drábek: pokud vím, tak se v Děčíně přijímačky nedělaly ani letos.

No tak snad se aspoň letos v P1 konečně dočkáme nových lavic a židlí, ty plastové provizorní rozpadající se stolky a židle v bledě modrém jsou fakt hrozné, zase ale se dá celkem snadno měnit kapacita učebny.
22.08.2012 (18:58)  
Honza:
V Děčíně.

MirekM:
Udělali přijímačky. Po zápisech uvidíme.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
21.08.2012 (22:13)  
Michal Drábek: Letos jich má do prváku nastoupit přes stovku, tak uvidíme.
Co to znamená „má nastoupit“? Že udělali přijímačky? Zápisy přece ještě nebyly, ne?
registrovaný uživatel Honza  mail  
21.08.2012 (21:57)  
Michal Drábek V Praze, nebo Děčíně? Neumím si představit v naší největší učebně P1 100 studentů, těch 69 bylo až až.
Takhle "interaktivní" je například Ing. Chmela, nebo doktor Jareš, ale i jiní.
21.08.2012 (9:33)  
a ten vyučující s námi komunikuje, ptá se nás na různě na názory a my můžeme své názory sdělit a on nám pak vysvětlí proč je některý názor lepší a některý horší, nebo proč to tak být nemůže a podobně

Až takhle? To bude určitě nějaký populárnější obor než plánování veřejné dopravy :-).
V letním semestru jsem měl v Děčíně něco přes 30 studentů a výuka v tomhle množství už nebyla nic moc. Letos jich má do prváku nastoupit přes stovku, tak uvidíme.
21.08.2012 (8:31)  
Podbízení se na masových akcích typu Sázavafest je podle mého názoru cesta do pekel

To už naše školství kleslo tak hluboko? Situace je pravděpodobně ještě horší , než jsem si kdy myslel.
Tak to už nemáme daleko k náborovým akcí typu "za podanou přihlášku ke studiu 20 piv zdarma :-)"
registrovaný uživatel Honza  mail  
20.08.2012 (20:18)  
Michal Drábek: No já studuji v Děčíně, tak o poměrech studentů na vyučujícího v Praze nemám moc představy, ale můžu říct, že je podstatný rozdíl mít ve třídě na přednášku a někdy i cvičení 69 studentů, nebo 10 studentů. Když nás bylo 69, tak nikdy nenastane úplné ticho a v zadních řadách se už ztrácí to, co vyučující se vlastně snaží nám předat. A není vlastně ani možný nějaký "interaktivní" přístup. Kdežto v 10 lidech se dá vyučovat i v malých seminárních místnostech a ten vyučující s námi komunikuje, ptá se nás na různě na názory a my můžeme své názory sdělit a on nám pak vysvětlí proč je některý názor lepší a některý horší, nebo proč to tak být nemůže a podobně.
20.08.2012 (8:32)  
Honza:
Co naděláme - jenže mě to jejich prodloužené dětství okrádá o čas a daňové poplatníky o peníze. A opravdové zájemce o zázemí a kontakt s vyučujícím. Individuální přístup je totiž při 300 "kusech" naprostá iluze.
20.08.2012 (8:26)  
Šmajchl:
Máte pravdu, že ve škole jsem se dozvěděl tak 1/3 vědomostí o dopravě, pro ten zbytek je potřeba buď praxe, anebo mít oči otevřené.

Ale jaká je vlastně ta realita v dopravě?

Vyhlášky a předpisy, které "usnadňují" fungování systému?
"Nejvýhodnější" dodavatelé té či oné techniky či prací?
Normalizační přístup k dopravnímu plánování a ke konečnému uživateli?
Žabomyší boje a nálepkování oponentů namísto věcné diskuse?
Hulvátské chování papalášů k podřízeným?

A čas od času se "systému navzdory" něco podaří, to je pravda.

Moje praxe jsou přepravní průzkumy a pak převážně organizační a administrativní práce v Centru pro efektivní dopravu. Díky tomu jsem měl taky možnost zajišťovat odborný doprovod pro poslance a senátory při studijní cestě do Švajcu. Je to zajímavá zkušenost, poznat je takhle z lidské stránky, ale akce byla dost náročná na organizaci i operativu, takže jednou mi to stačilo.
Kontakt s realitou mám zprostředkovaný hlavně přes kamarády a známé a utvrzuje mě to v rozhodnutí zůstat, kde jsem, a vážit si toho, co mám.

V akademické sféře máme naštěstí zmíněného svinstva pomálu. Nikdo mi tu nestojí za zadkem. Dokonce mi ani nikdo nenařizuje, co a jak mám či nemám publikovat.

Já jsem placen právě za to, že učím teorii, tj. ideální stav, jak to má vypadat. V praxi se to musí zákonitě vždycky přiohnout a taky se musí zachovat kontinuita se stávajícím stavem. Je ale dobré mít nějaký "maják", abychom věděli, kam ten rozvoj dopravy směřovat.
Nevybavuje se mi jiná organizace v dopravě, která by byla z principu nezávislá a mohla vyjadřovat i protichůdné názory, a tříbit tak diskusi (což třeba občanská sdružení z principu nemohou). Samozřejmě, fakulta taky dělá různé zakázky pro různé zadavatele, ale v přednáškách se to neprojevuje, aspoň v našem předmětu ne.

A mimochodem, ani praktikovi občas nezaškodí rozšířit si obzory: http://technologie.fd.cvut.cz/
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko