Praha — České dráhy zvěřejnily vítěze dalšího výběrového řízení na modenizaci osobních vozů klasické stavby. Tentokrát jde o patnáct kusů současné řady Bdt, ze kterých vznikne nová řada ABpee. Vítězem se stala polská společnost Pesa Bydgoszcz, která prvenství obhájila proti dvěma firmám z České a Slovenské republiky. Cena zakázky činí necelých 191 milionů korun, tedy zhruba 12 milionů za jeden vůz. Vysoutěžená částka je nakonec nižší o celou třetinu oproti původně předpokládaným 270 milionům (18 milionů za vůz) a stává se bezkonkurenčně nejlevnější modernizací Českých drah zahrnující montáž klimatizace. Dodána by měla být do dvou let od podpisu smlouvy, tedy zhruba do léta roku 2014.
Rekonstrukce zahrne kompletní renovaci interiéru, který se nově bude skládat z oddílu 1. třídy se 30 místy a druhé třídy se 40 místy. Samozřejmostí bude klimatizace, audiovizuální informační systém, uzavřený systém WC, zásuvky na 230 V nebo zvýšení rychlosti ze 120 na 140 km/h. Vozy také dostanou přemostění záchranné brzdy pro provoz v delších tunelech. Jak uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík, nasazovány budou na vnitrostátní rychlíkové spoje, také s řídícími vozy řady Bfhvpee z produkce šumperského závodu Pars Nova.
V současnosti probíhá také výběrové řízení na modernizaci 62 vozů Bp, které by se měly dostat na stejnou technickou úroveň, jako aktuálně vysoutěžená řada ABpee. Také zde se předpokládá 18 milionů korun za jeden vůz. Další aktuální soutěží je modernizace 26 vozů Bdt, které by se kvůli omezeným finančním zdrojům měly obejít bez klimatizace (předpokládaná cena 7 milionů za vůz). Pokud by se i ve výběrovém řízení na 62 vozů Bp povedlo vysoutěžit o třetinu nižší cenu, tak by celková úspora oproti předpokladům umožňovala místo 26 vozů Bdt bez klimatizace zmodernizovat na plnou úroveň včetně klimatizace více než pět desítek vozů Bdt. Jestli však takové rozhodnutí České dráhy vynesou, si budeme muset ještě počkat.
Zdroje: České dráhy, IS VZ US
Díky za rozbor, oba případy dokazují, že "letadlo" je méně náročné na prostor. V Německu ušetřilo 9% místa, v Belgii 3%. Ještě mě napadá jedno řešení problematiky "čtyřka versus letadlo" - překlápěcí opěradla. Viděl jsem to, tuším, v příměstských vlacích RENFE. Nemáte někdo odkaz na nějakou stránku, kde je tento typ sedadel popsán?
To, co jezdí v Německu jako řada 460 má ke komfortu 471 co do prostoru pro cestující > vzdálenost sedaček v leteckém uspořádání velice daleko ...
Takže tam kde to rozumně (čili za nepříliš velký peníz) lze dosáhnout tak tam bych se o 160kmh snažil, tam kde rozumně nelze na ně rezignoval. Jako vždy, je to o penězích, v tomto případě o ceně reko. A pěkné reko vozy na 140 beru jako nutné zlo, ne jako že to vůbec nevadí...
Mimochodem i soudruzi z NDR nám ukázali na vozech Bdmtee že v nějaké chvíli už je technologie natolik zvládnutá že se i vozy příměstské dopravy (s předpokladem častých zastávek, tratí s nižší Vmax) vyplatí vyrobit na 160, tož tak... ale je to trošku škoda jak jim ty generace vyšly, kdyby nám ty Honeckery dodali o deset let dříve a až potom další sérii rychlíkových vozů mohlo to být o něco veselejší...
Před časem v diskuzi o řidičácích "syslech" někdo psal, že se prý během rekonstrukce zjistilo, že nevyhovuje tuhost skříně. To by odpovídalo tomu, že o 961 se původně psalo, že má být na 160. Bp na tom asi budou stejně. Info bez záruky.
Jinak se také kloním k názoru, že reko vozy jen na 140 budou mít na rychlících využití habaděj, investovat velké prostředky na dosažení 160 by bylo zbytečné. A to i v případě výstavby VRTratí, kterých jestli se dožijou v jiném stavu než stavu vraku, tak to bude největší zázrak v dějinách téhle země...
Ten pán se jmenoval Honecker, ne Hörnecker :o)
Umí někdo fundovaně říct, co brání rekonstrukci Bp na 160km/h??? Ten vagón má stejné podvozky jako Honeckery (GP200) a ty jsou na 160 odjakživa a liší se jen provedením brzdy...
(Při osazení kolejnicovou brzdou ten podvozek vyhovuje až do 200km/h)
*Keprt: dekuji
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.