..: CDWiFi - váš nový pomocník ve vlacích SC Pendolino :..

Wi-fi připojení k internetu, foto: Vítek_V Praha — Od neděle 15. července je ve všech jednotkách řady 680 Pendolino zprovozněna vnitřní Wi-Fi síť s přístupem nejen na internet, ale i do vlakového portálu s různými službami pro cestující. Ty budou postupně rozšiřovány. Po dlouhé době instalace a testování různých druhů připojení k internetu se tak cestující ve vlacích Českých drah setkávají s komplexním řešením, které se má do budoucna stát základem pro palubní komunikaci nejen v pendolinech.

Jak to funguje

Jak to funguje? Nebudeme zabíhat do detailů (byť zajímavých), ale celkově je řešení postaveno na všech technologiích, které jsou během jízdy aktuálně k dispozici. Ke slovu tak může přijít vše od CDMA až třeba po nouzové GPRS. Již v prvotních fázích projektu se navíc počítalo s vybudováním tzv. trackside infrastruktury s dokrytím hluchých míst na trase pomocí technologií jako Wi-Fi a podobně. Na rozdíl od konkurenčního řešení RegioJetu je navíc již od počátku doopravdy využíváno připojení přes všechny tuzemské mobilní operátory, a tak by k výpadkům až na výjimky, jako například v okolí Brandýsa nad Orlicí, nemělo téměř docházet. Vše je spojeno s pečlivým nastavením QoS, které zaručí, že pásmo nebude zabírat nějaký notorický stahovač nebo automatická aktualizace operačního systému, antiviru, či snad dokonce distribuce nelegálního obsahu pomocí torrentů a podobně.

Co aktuálně nabízí…

Cestující si na svém zařízení s Wi-Fi konektivitou vyhledá síť s SSID: CDWiFi. Poté bude přesměrován na portálové stránky vlaku, které jsou rozcestníkem k dalším službám, o kterých jsme psali již dříve. V současnosti lze kromě připojení k internetu využívat například:

  • Podrobné informace o jízdě vlaku
  • Informace o přípojích
  • Služby na palubě
  • Jídelní a nápojový lístek
  • Doplňkové služby
  • Zpravodajství
  • On-line kamery
jídlo v čínském jídelním voze, R20 Vostok, foto: pv Jak bylo zmíněno v článku, tak jedna z nových služeb Českých drah si zalouží vlastní komentář. Možnost objednávky jídla online přímo na místo je chytré řešení, které minimalizuje nároky na obsluhu. Zatímco konkurenční RegioJet sází na uspořádání "jeden steward na vůz", tak v praxi se ukazuje, že cestující často čekají dlouhé desítky minut už jen na objednání, natož dodání požadovaného občerstvení. RegioJet už zvažuje předobjednávky při rezervaci vlaku na internetu. A systém online objednávek může ČD pomoci zkrátit čekání na objednávku. Jídelní a bistrovozy by se tak v nově připravovaném konceptu cateringu mohly de facto stát jen jakýmisi sklady a přípravnami, odkud by se občerstvení distribuovalo dále do vlaku k cestujícím. Pro cestující bez Wi-Fi by ale nadále zůstala k dispozici obsluha procházející vlakem, která by ovšem měla daleko méně práce a mohla by tak pružněji reagovat, než kdyby přes ni šly veškeré poptávky od cestujících.

V počátcích jde tedy zejména o představení kompletní nabídky ve spojích SC Pendolino a poskytnutí informací souvisejících s cestou. Naopak poslední služba, záběry z kamer na čelech vlaku jsou spíše bonusem, který bude jistě hojně využíván.

…a co nabízet bude

Ve výše zmiňovaném výčtu přesto chybí několik služeb, které byly dříve avizovány, ale budou teprve postupně přidávány. Aktuálně se tak počítá s postupným přidáním těchto dalších možností:

  • Videopůjčovna
  • Elektronické knihy
  • Chat
  • Hry
  • Objednávání občerstvení z nabídky bistro vozu on-line

Rozšíření se teda dočkají zejména služby, které byly zamýšleny již v ranných dobách příprav na zavedení internetu do vlaků Českých drah. V tomto případě jde tedy hlavně o "videopůjčovnu" a "knihovnu." Nicméně velmi zajímavou bude možnost objednávání občerstvení ze svého místa s donáškou právě až na místo. Právě tato služba si zaslouží samostatný komentář.

Co bude dál?

Jak již bylo napsáno v úvodu, tak celkové řešení připojení (nejen) k internetu v pendolinech je pouze počátkem celého souboru řešení a služeb, jež se mají časem rozšířit i do jiných vlaků Českých drah. Současné řešení je "základním kamenem", který se bude postupně aplikovat v dalších vlacích. Prvotní dvacetimilionová investice do zavedení internetu do spojů SC Pendolino tak dostává reálnější nákladové obrysy. Zatímco u samostatného řešení pro SC Pendolino by se dalo říct, že náklady na zavedení internetu do pendolin jsou celkem vysoké, tak v případě realizace projektu i u dalších vozidel (a tedy rozmělnění nákladů) vyzní prvotní investice zcela jinak. Dohledové středisko a údržba se nebude zajímat jen o 7 jednotek pendolino, nabídka filmů a knih bude automaticky replikována do dalších vozidel atd.

Nyní by tedy bylo vhodné si zrekapitulovat, kde všude se s připojením CDWiFi setkáme. Včetně pendolin se tak do budoucna bude mimojiné jednat o:

  • 7 sedmivozových pendolin (celkem 49 vozů)
  • Vozy Aee/Apee/Bee/Bpee (99 vozů)
  • Vozy ARmpee (6 vozů)
  • Vozy Ampz (20 vozů)
  • Vozy Bmz (41 vozů)
  • Vozy Bdmpee (40 vozů)
  • Vozy Bbdgmee (64 vozů)
  • 7-15 souprav Siemens Viaggio Comfort (49 až 113 vozů ČD + 21 vozů ÖBB)
  • 19 jednotek RegioPanter (celkem 53 vozů, v současnosti probíhá soutěž na dalších 7 jednotek, tedy 19 vozů, obdobného typu)
  • 31 jednotek RegioShark (62 vozů)

V současnosti také probíhají jednání o zavedení Wi-Fi do regionálních souprav v Libereckém kraji, kde by šlo o nejen o vozy RegioShuttle1, ale i o ostatní vozidla včetně jednotek RegioNova. U vozů pro dálkovou dopravu nepůjde navíc jen o zpřístupnění internetu a případně portálových stránek. Všechna nová či zrekonstruovaná vozidla pro dálkovou dopravu jsou aktuálně vybavována displeji rezervačního systému, který díky online komunikaci spolu s rezervacemi přes e-shop ČD poslouží k automatické obsluze rezervací ve vlacích Českých drah, i kdybyste si lístek na daný spoj koupili jen pár minut před odjezdem vlaku z vaší stanice.

Zdroj: České dráhy


JiříK. | 17.7.2012 (19:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   
21.08.2012 (10:47)  
Tak kamery jsou pod heslem, bezva :/ Neznáte to ho někdo?
Ale jinak musím uznat, že net jede parádně, nesrovnatelní s RJ :) Ale všiml jsem si něčeho zajímavého, jedničkou SC jezdím celkem často, ale tohle jsem ještě neviděl - teď v 506 by mělo být ve voze 2 obsazeno nějakých osm míst a přitom je obsazené skoro každé druhé sedadlo (např. babička + tři infanti, typičtí cestující jedničky SC :D)
registrovaný uživatel bukes 
17.08.2012 (10:16)  
Portál stále nefunguje
registrovaný uživatel JOHNZ 
30.07.2012 (12:33)  
Ondruch: A tie isté deti, ktoré ochránite pred týmto pohľadom si po príchode domov pozrú správy, kde je hafo "ilustračných záberov" alebo rovno najnovší americký akčný trhák, kde je toho násilia tisíckrát viac a ešte náležite vyhroteného ... keď tak, tam stačí dať upozornenie a rodičia a slabšie povahy sa môžu rozhodnúť.
registrovaný uživatel Sim 
28.07.2012 (9:40)  
Ondruch > tak znova. Kde je problem? Ja s vami souhlasim s tim, ze Spíš si myslím, že to prostě lidi nemusí vidět.

Ovsem reseni mam zcela snazsi a svobodnejsi, nez vy - misto nesmyslneho zeslozitovani systemu, ktere v konecnem dusledku nemusi stejne pomoct, vidim svobodnou volbu kazdeho jedince jako naprosto funkcni reseni. Chci to videt? Koukam. Nechci? Nekoukam.

Nebo se bojite toho, ze vas bude nekdo nutit si do vlaku brat notes, pripojovat se na tenhle kanal a pod pohruzkou pokuty kontrolovat, jestli nezavirate oci pri prujezdu prejezdu?
27.07.2012 (19:25)  
DenSha: Určitě by bylo softwarové propojení videozáznamu na rychlobrzdu tak složité? Dobře u starejch škodovek to jsem schopen pochopit, ale u "počítačem řízených" vlaků... Ale to jen hádám. To je jedno. Nicméně netvrdím, že je to něco, co by tak muselo dozajista být, že je to naprosto nepřípustné a zdravý vývoj psychiky naprosto narušující. Spíš si myslím, že to prostě lidi nemusí vidět. Podle mě. Já bych to vidět nechtěl. Popravdě mě to docela rozruší. Takže soudím samozřejmě jen a pouze podle sebe. To je jedno, je to jen zbytečné tlachání, co pravděpodobně nic neovlivní. Navíc, jak říká jedno chytré "přísloví": Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded (berte to s nadsázkou prosím)
Ale házení do jednoho pytle s "ostatními" si tedy vyprošuji! :)
registrovaný uživatel DenSha  mail  
27.07.2012 (16:28)  
Pro Ondrucha a jemu podobné: Představte si, že třeba v japonských vlacích je velké okno mezi stanovištěm strojvedoucího a salonem pro cestující. O víkendu za ním pravidelně stávají tatínci držící své ratolesti, které se učí poznávat návěstidla, druhy vlaků a podobně. A světe div se, jde to bez zpoždění, bez propojení na rychlobrzdu, a to je v Japonsku těch sebevražd na jednoho obyvatele daleko víc.
Ale v Česku je všechno jinak, hlavně kolem toho prosím udělejte humbuk, aby se to začalo řešit, zjistilo se, že propojení přenosového zařízení s rychlobrzdou by bylo složité, a tak se raději záznam vypne a děti budou místo toho ve vlaku řvát...
27.07.2012 (15:42)  
Takže vidět někde rozšmelcovanýho člověka je vlastně docela v pohodě. Strojvedoucí jsou přizdisráči, když se z toho sesypou. A vlastně každej. Já nevim, osobně by mi to třeba nebylo milé. Přijde mi, že být při tom, i když jen zprostředkovaně na videu, je trochu něco jiného, než se na to dívat na internetu. To, že vnitřnosti jsou přirozenou součástí našeho těla, je sice pravda, ale to neznamená, že je v pořádku pro psychiku nejen dítěte vidět to LIVE na videu. I kdyby na kameru mělo dopadnout jen pár kapek krve. Nevím, co je za problém, aby byl záznam o 10 sekund zpožděný a vypínat se s aktivací rychlobrzdy. Nebo hard core šotouši budou nešťastní, že uvidí projížděnou krajinu dříve z okénka, než z kamery na svém počítači?
registrovaný uživatel Sim 
25.07.2012 (22:14)  
Nikdo nikoho nenuti na to video koukat. Pokud nekdo chce videt, co se deje pred vlakem, je to samosebou s rizikem, ze tam nemusi videt jen romanticke zabery krajiny, kterou se propletaji koleje...

V cem je problem? Ze by se nekomu moh zvednout kybl z toho, kdyby videl, jak vypada lidsky telo zevnitr? No, co je to za problem? Vzdyt to samy muze videt s mnohem vetsi pravdepodobnosti pri jizde autem/na kole nebo dokonce pri pesim presunu ... ne na displeji, ale nazivo. A vidi v tomhle nekdo problem?
25.07.2012 (21:24)  
Kamera kouká docela daleko (je na pultu za sklem), takže by na ní moc vidět bejt nemělo.
registrovaný uživatel M 
25.07.2012 (17:01)  
Boze, to jsou zase starosti...
1) jak pise PES - totez lze videt zcela live (ne na monitoru) videt se stejnou pravdepodobnosti kdekoliv
2) pokud bude u ditete rodic, tak ma moznost ho "zachranit"
3) nerikam, ze je to uplne hyperzazitek, ale pokud ten clovek nebude mit 4 metry nebo pokud ta kamera nebude na podvozku, tak se na ni myslim nikdo nerozplacne
4) to nebohe ditko si to muze najit kdyz ne na youtube, tak tutove na rozzlobenych muzich. Rozhodne to nebude nejaka doted nevidena a nenajitelna vec
5) nemluve o tom, ze tech srazenych snad neni 20 do tydne...
  1 2 3 4 5 ... 7      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko