Praha — Ležáky, Lidice – jména vesnic, která se nám v minulých dnech připomínala. Smutnými vzpomínkami na události, které se odehrály před sedmdesáti lety. Vyhlazení těchto dvou vesnic nebyly zdaleka jediné hrůzné příběhy 2. světové války, které se staly. Bylo jich nepočítaně. „Letos si připomínáme 70. výročí konference ve Wannsee, na které bylo přijato tzv. konečné řešení židovské otázky, poté následovaly transporty do vyhlazovacích táborů a tragická smrt šesti milionů Židů. Jako organizátor festivalu česko-německo-židovské kultury jsem se rozhodl pro uskutečnění projektu, který jistou mírou autenticity vtáhne návštěvníky do děje divadelní hry Arnošta Lustiga ´Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou´.“ To už jsou slova Pavla Chalupy, ředitele festivalu Devět bran. Představujeme vám projekt, který je úzce spjat s železnicí. 13. července 2012 vyjede poprvé Vlak Lustig aneb Vlak do nenávratna. Připomene jednu z obrovských tragédií poslední světové války – transport Židů do koncentračních táborů. „Na tragédii holokaustu nesmíme nikdy zapomenout, musíme novým generacím, které mají od 2. světové války velký odstup, připomínat, co se v minulosti dělo za hrůzy a varovat je tím před lhostejností, netolerancí a arogancí moci,“ řekl Pavel Chalupa.
Festival česko-německo-židovské kultury Devět bran představí v rámci svého třináctého ročníku projekt „Vlak Lustig – Lustig Train aneb Vlak do nenávratna“. Lustigova hra „Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou“ se bude odehrávat ve speciálně upraveném vlaku. „Vlak Lustig“ bude sestaven ze čtyř vagónů a lokomotivy (parní lokomotiva bude vlak doprovázet první a poslední den). Jedná se o skupinu vozů vlastníka KHKD: Be 505424-22340-0 + G 2054013 9456-9 + Zr 2054113 3712-2 + divadelní vůz: 31540813090-6. Vagóny budou speciálně upraveny pro potřeby představení. Dva vagóny budou nákladní a uzavřené, tzv. dobytčáky. V těchto dvou vagónech budou převáženy dekorace, technika, hlediště a zároveň budou využity jako galerijní prostor pro instalaci expozice tématicky zaměřené na období holokaustu. Nejdůležitějším článkem vlaku bude divadelní vůz, speciálně upravený jako jeviště pro divadelní inscenování tragického příběhu Kateřiny Horovitzové. Dalšími vagónem bude tzv. rybák, ve kterém bude cestovat divadelní tým včetně herců, techniky a produkce.
Působivá Lustigova novela vznikla roku 1964 a o rok později byl podle ní natočen film. Nedávno se však v pozůstalosti Arnošta Lustiga podařilo nalézt i jeho vlastní divadelní dramatizaci „Modlitby pro Kateřinu Horovitzovou“, o jejíž existenci se dosud nevědělo. Adaptace pro „Vlak Lustig“ vychází ze všech těchto zdrojů: z původní novely, filmového scénáře i z Lustigovy znovunalezené divadelní adaptace.
13. a 14. července 2012 se uskuteční světová premiéra této hry v pražském Divadle pod Palmovkou, 13. července ve 21.00 h pak i premiéra „železniční verze“ na nádraží Praha-Bubny. V následujících dnech pak budete mít možnost navštívit vlak i shlednout „Motlitbu“ na nádražích krajských měst.
27. července bude ve stanici Praha-Bubny k vlaku opět přistavena parní lokomotiva. Po 24.00 h odjezd parní lokomotivy spolus s vozy do deponie k vlastníkovi KHKD.
- 13. července – Praha-Bubny;
- 14. července – Ostrava; veřejné nákladové nádraží Ostrava, cca 600 m od železniční stanice Ostrava hlavní nádraží, vchod z křižovatky ulic Mariánskohorské a Cihelní, tradiční místo konání železniční výstavy Czech Rail Days;
- 15. července – Olomouc; komerční obvod nákladního nádraží Olomouc, cca 300 m od železniční stanice Olomouc hlavní nádraží, vchod z Jeremenkovy ulice;
- 16. července – Zlín-střed; žlezniční stanice Zlín-střed, hned nalevo vedle nádražní budovy;
- 17. července - Brno hl. n.; kolej č. 703 "pošta";
- 18. července - Jihlava - město; kolej č. 4a;
- 19. července - Pardubice hl. n.; areál nákladiště, kolej č. 308;
- 20. července – Hradec Králové hl. n.; kolej 14a (divadelní vůz), kolej 16a - ostatní vozy soupravy;
- 21. července - Liberec; kolej 26 u skladiště - cca 500 m vlevo od staniční budovy;
- 22. července – Ústí nad Labem západ; na veřejném nákladišti, kolej 10a;
- 23. července – Karlovy Vary dolní n.; kolej 4 vlevo od staniční budovy proti travnaté ploše mezi parkovišti;
- 24. července - Plzeň hl. n.; kolej 5;
- 25. července – České Budějovice; nákladový obvod, kolej 215;
- 26. července – Kolín nad Labem; kolej 115
- 27. července – Praha-Bubny; kolej 15.
V každé ze stanic bude vždy od 12 do 18 hodin otevřena výstava Vojenského historického ústavu s názvem: „Operace: Důvěrné Izrael“ a projekce filmů s tématikou holokaustu. Divadelní představení začíná vždy ve 21.00 hodin. Vstupenky na divadelní představení jsou rozdávány bezplatně, je však omezen počet míst na 150 (další diváci nebudou moci být usazeni). Vstupenky se budou vydávat vždy od 20.30 h a přednost budou mít ti, kteří si je předem zarezervují na e-mailu: pchalupa@post.cz.
Od 20. do 26. srpna se pak budou konat představení na trase Wannsee, Praha, Krakov, Auschwitz (Osvětim).
Generálním sponzorem akce je společnost ČD-Cargo, která nám poskytla bližší časy jízdy vlaků.
13. července vyjede parní vlak cca v 7.00 h z Lužné u Rakovníka, v Praze-Bubnech by měl být ve 13.40 h. Vlak přiveze parní lokomotiva 555.0153. Cca v 16 h najede parní lokomotiva k vlaku a zůstane tam po celý den. Od 17.00 do 21.00 h bude přístup návštěvníků do vagonů na projekce filmů.
14. července vyjde vlak směr Ostrava. Odjezd z Prahy-Buben je plánován na 0.35 h. V čele bude stále parní lokomotiva 555.0153. Ta svou jízdu ukončí ve stanici Praha-Libeň (0.50), kde si vlak na zbývající cestu převezme lokomotiva řady 742 v modrém nátěru ČD-C, která bude vlak provázet po většinu trasy. Příjezd do Ostravy hl. n. je stanoven an 9.00 h.
Jízdní řády:
14. července: Praha-Bubny – Ostrava hl. n. | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Praha-Bubny | 0.35 | ||
0.50 | Praha-Libeň | 1.20 | |
Český Brod | 2.04 | ||
Poříčany | 2.10 | ||
Kolín | 2.35 | ||
Přelouč | 3.06 | ||
Pardubice hl. n. | 3.22 | ||
Choceň | 4.07 | ||
Bezpráví | 4.16 | ||
Ústí nad Orlicí | 4.22 | ||
4.37 | Česká Třebová | 5.07 | |
Rudoltice v Čechách | 5.23 | ||
Zábřeh na Moravě | 5:52 | ||
Červenka | 6.17 | ||
6.39 | Olomouc předn. | 6.44 | |
Prosenice | 7.16 | ||
Lipník nad Bečvou | 7.24 | ||
Hranice na Moravě | 7.38 | ||
7.49 | Polom | 8.06 | |
Suchdol nad Odrou | 8:19 | ||
Studénka | 8.32 | ||
Ostrava-Svinov | 8.50 | ||
9.00 | Ostrava hl. n. |
15. července: Ostrava hl. n. – Olomouc hl. n. | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Ostrava hl. n. | 0.30 | ||
Ostrava-Svinov | 0.37 | ||
Studénka | 0.54 | ||
1.07 | Suchdol nad Odrou | 1.15 | |
1.27 | Polom | 1.39 | |
Hranice na Moravě | 1.49 | ||
Lipník nad Bečvou | 2.03 | ||
Prosenice | 2.10 | ||
2.39 | Olomouc hl. n. |
16. července: Olomouc hl. n. – Zlín střed | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Olomouc hl. n. | 0.37 | ||
1.01 | Přerov os. n. | 1.04 | |
Hulín | 1.23 | ||
1.38 | Otrokovice | 1.45 | |
2.02 | Zlín střed |
20. července: Prdubice hl. n. – Hradec Králové hl. n. | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Pardubice hl. n. | 0.40 | ||
1.18 | Choceň. | 2.07 | |
3.19 | Hradec Králové hl. n. |
21. července: Kradec Králové hl. n. – Liberec | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Hradec Králové hl. n. | 0.30 | ||
4.30 | Liberec |
22. července: Liberec – Ústí nad Labem západ | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Liberec | 4.51 | ||
6.35 | Česká Lípa | 6.39 | |
7.38 | Děčín hl. n. | 7.46 | |
8.41 | Ústí nad Labem západ |
23. července: Ústí nad Labem západ – Karlovy Vary dolní nádraží | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Ústí nad Labem západ | 0.30 | ||
3.23 | Karlovy Vary | 4.30 | |
4.38 | Karlovy Vary dolní nádraží |
24. července: Karlovy Vary dolní nádraží – Plzeň hl. n. | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Karlovy Vary dolní nádraží | 0.30 | ||
1.56 | Cheb | 2.00 | |
4.45 | Plzeň hl. n. |
25. července: Plzeň hl. n. – České Budějovice seř. n. | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Plzeň hl. n. | 0.40 | ||
3.35 | České Budějovice seř. n. |
26. července: České Budějovice seř. n. - Kolín | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
České Budějovice seř. n. | 0.30 | ||
Havlíčkův Brod | |||
6.15 | Kolín |
27. července: Kolín – Praha-Bubny | |||
---|---|---|---|
příjezd | odjezd | ||
Kolín | 0.30 | ||
2.00 | Praha-Bubny |
Zdroje: Český rozhlas, ČD Cargo, Divadlo pod Palmovkou, i-divadlo, iHNed, Nekultura, První zprávy, Vlak Lustig, Židovská liberální unie
Ony za tím byly taky velké peníze. NĚKDO Hitlera finančně podporoval v předvolebním boji, NĚKDO se nakapsoval na válečné výrobě a NĚKOMU se náramně hodila levná otrocká pracovní síla vězňů.
Samozřejmě tenhle pohled není dneska příliš v kurzu, jako by tohle všechno zvládli rozjet jen ti šílenci s háknkrajcem. Ale právě v nekontrolovaných bilionech dolarů vidím největší nebezpečí pro svobodu - skoro každý se nechá koupit a někteří jedinci i na špinavou práci...
K širšímu tématu dalších tří milionů našich chybějících krajanů a s tím spojených okolností mohu říci jen to, že mám neuvěřitelnou radost, že i v tomto fóru se objevují lidé vidící před Mnichov bez černobílé optiky vypěstované bolševiky. Jen houšť a větší kapky a třeba se časem do učebnic ta pravda i dostane...
Ti, kteří toto nařízení uposlechli a dostavili se na udanou adresu, byli po zaevidování postříleni. 33 771 zavražděných během dvou dnů. Hledejte pod pojmem "Babij Jar"
Postřeh první: Někteří často tvrdí, že jednou existuje zákon, nařízení nebo vyhláška, tak se musí drodržovat. Protože každý zákon, vyhláška a úřední nařízení jsou správné. Těmto lidem se říká fašisté.
Postřeh druhý: Někteří tvrdí: Jó za hitlera, to byl pořádek, žádní tihle sprejeři a skejťáci. A nekradlo se.
Ale už zapomínají dodat: 1100 civilistů zavražděných na území Československa, denně.
Topič
Omlouvám se Vám, mám stejný názor, ale prosím příště bez těch vulgarit.
Všechny ostatní stejně jako kolega Vlad upozorňuji, aby se snažili o věcnou diskuzi, chovali se slušně a dle pravidel a drželi se tématu a faktů.
Ten vlak je připomenutím, právě takových traumatizujících okamžiků a s propagandou to nemá co do činění.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.