..: Vlak Lustig – Lustig Train :..

Nicholas Winton, Praha hlavní nádraží, foto: Johannes Schefer aka Dennis Hübsch Praha — Ležáky, Lidice – jména vesnic, která se nám v minulých dnech připomínala. Smutnými vzpomínkami na události, které se odehrály před sedmdesáti lety. Vyhlazení těchto dvou vesnic nebyly zdaleka jediné hrůzné příběhy 2. světové války, které se staly. Bylo jich nepočítaně. „Letos si připomínáme 70. výročí konference ve Wannsee, na které bylo přijato tzv. konečné řešení židovské otázky, poté následovaly transporty do vyhlazovacích táborů a tragická smrt šesti milionů Židů. Jako organizátor festivalu česko-německo-židovské kultury jsem se rozhodl pro uskutečnění projektu, který jistou mírou autenticity vtáhne návštěvníky do děje divadelní hry Arnošta Lustiga ´Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou´.“ To už jsou slova Pavla Chalupy, ředitele festivalu Devět bran. Představujeme vám projekt, který je úzce spjat s železnicí. 13. července 2012 vyjede poprvé Vlak Lustig aneb Vlak do nenávratna. Připomene jednu z obrovských tragédií poslední světové války – transport Židů do koncentračních táborů. „Na tragédii holokaustu nesmíme nikdy zapomenout, musíme novým generacím, které mají od 2. světové války velký odstup, připomínat, co se v minulosti dělo za hrůzy a varovat je tím před lhostejností, netolerancí a arogancí moci,“ řekl Pavel Chalupa.

Festival česko-německo-židovské kultury Devět bran představí v rámci svého třináctého ročníku projekt „Vlak Lustig – Lustig Train aneb Vlak do nenávratna“. Lustigova hra „Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou“ se bude odehrávat ve speciálně upraveném vlaku. „Vlak Lustig“ bude sestaven ze čtyř vagónů a lokomotivy (parní lokomotiva bude vlak doprovázet první a poslední den). Jedná se o skupinu vozů vlastníka KHKD: Be 505424-22340-0 + G 2054013 9456-9 + Zr 2054113 3712-2 + divadelní vůz: 31540813090-6. Vagóny budou speciálně upraveny pro potřeby představení. Dva vagóny budou nákladní a uzavřené, tzv. dobytčáky. V těchto dvou vagónech budou převáženy dekorace, technika, hlediště a zároveň budou využity jako galerijní prostor pro instalaci expozice tématicky zaměřené na období holokaustu. Nejdůležitějším článkem vlaku bude divadelní vůz, speciálně upravený jako jeviště pro divadelní inscenování tragického příběhu Kateřiny Horovitzové. Dalšími vagónem bude tzv. rybák, ve kterém bude cestovat divadelní tým včetně herců, techniky a produkce.

Bahnsteig, Praha hlavní nádraží; momentka z natáčení historického filmu dne 23.5.2007, foto: Honza Beránek / JTB Působivá Lustigova novela vznikla roku 1964 a o rok později byl podle ní natočen film. Nedávno se však v pozůstalosti Arnošta Lustiga podařilo nalézt i jeho vlastní divadelní dramatizaci „Modlitby pro Kateřinu Horovitzovou“, o jejíž existenci se dosud nevědělo. Adaptace pro „Vlak Lustig“ vychází ze všech těchto zdrojů: z původní novely, filmového scénáře i z Lustigovy znovunalezené divadelní adaptace.

13. a 14. července 2012 se uskuteční světová premiéra této hry v pražském Divadle pod Palmovkou, 13. července ve 21.00 h pak i premiéra „železniční verze“ na nádraží Praha-Bubny. V následujících dnech pak budete mít možnost navštívit vlak i shlednout „Motlitbu“ na nádražích krajských měst.

27. července bude ve stanici Praha-Bubny k vlaku opět přistavena parní lokomotiva. Po 24.00 h odjezd parní lokomotivy spolus s vozy do deponie k vlastníkovi KHKD.

  • 13. července – Praha-Bubny;
  • 14. července – Ostrava; veřejné nákladové nádraží Ostrava, cca 600 m od železniční stanice Ostrava hlavní nádraží, vchod z křižovatky ulic Mariánskohorské a Cihelní, tradiční místo konání železniční výstavy Czech Rail Days;
  • 15. července – Olomouc; komerční obvod nákladního nádraží Olomouc, cca 300 m od železniční stanice Olomouc hlavní nádraží, vchod z Jeremenkovy ulice;
  • 16. července – Zlín-střed; žlezniční stanice Zlín-střed, hned nalevo vedle nádražní budovy;
  • 17. července - Brno hl. n.; kolej č. 703 "pošta";
  • 18. července - Jihlava - město; kolej č. 4a;
  • 19. července - Pardubice hl. n.; areál nákladiště, kolej č. 308;
  • 20. července – Hradec Králové hl. n.; kolej 14a (divadelní vůz), kolej 16a - ostatní vozy soupravy;
  • 21. července - Liberec; kolej 26 u skladiště - cca 500 m vlevo od staniční budovy;
  • 22. července – Ústí nad Labem západ; na veřejném nákladišti, kolej 10a;
  • 23. července – Karlovy Vary dolní n.; kolej 4 vlevo od staniční budovy proti travnaté ploše mezi parkovišti;
  • 24. července - Plzeň hl. n.; kolej 5;
  • 25. července – České Budějovice; nákladový obvod, kolej 215;
  • 26. července – Kolín nad Labem; kolej 115
  • 27. července – Praha-Bubny; kolej 15.

V každé ze stanic bude vždy od 12 do 18 hodin otevřena výstava Vojenského historického ústavu s názvem: „Operace: Důvěrné Izrael“ a projekce filmů s tématikou holokaustu. Divadelní představení začíná vždy ve 21.00 hodin. Vstupenky na divadelní představení jsou rozdávány bezplatně, je však omezen počet míst na 150 (další diváci nebudou moci být usazeni). Vstupenky se budou vydávat vždy od 20.30 h a přednost budou mít ti, kteří si je předem zarezervují na e-mailu: pchalupa@post.cz.

Od 20. do 26. srpna se pak budou konat představení na trase Wannsee, Praha, Krakov, Auschwitz (Osvětim).

Generálním sponzorem akce je společnost ČD-Cargo, která nám poskytla bližší časy jízdy vlaků.

555.0153, foto: Dvorak J 13. července vyjede parní vlak cca v 7.00 h z Lužné u Rakovníka, v Praze-Bubnech by měl být ve 13.40 h. Vlak přiveze parní lokomotiva 555.0153. Cca v 16 h najede parní lokomotiva k vlaku a zůstane tam po celý den. Od 17.00 do 21.00 h bude přístup návštěvníků do vagonů na projekce filmů.

14. července vyjde vlak směr Ostrava. Odjezd z Prahy-Buben je plánován na 0.35 h. V čele bude stále parní lokomotiva 555.0153. Ta svou jízdu ukončí ve stanici Praha-Libeň (0.50), kde si vlak na zbývající cestu převezme lokomotiva řady 742 v modrém nátěru ČD-C, která bude vlak provázet po většinu trasy. Příjezd do Ostravy hl. n. je stanoven an 9.00 h.

Jízdní řády:

14. července: Praha-Bubny – Ostrava hl. n.
příjezdodjezd
Praha-Bubny0.35
0.50Praha-Libeň1.20
Český Brod2.04
Poříčany2.10
Kolín2.35
Přelouč3.06
Pardubice hl. n.3.22
Choceň4.07
Bezpráví4.16
Ústí nad Orlicí4.22
4.37Česká Třebová5.07
Rudoltice v Čechách5.23
Zábřeh na Moravě5:52
Červenka6.17
6.39Olomouc předn.6.44
Prosenice7.16
Lipník nad Bečvou7.24
Hranice na Moravě7.38
7.49Polom8.06
Suchdol nad Odrou8:19
Studénka8.32
Ostrava-Svinov8.50
9.00Ostrava hl. n.
15. července: Ostrava hl. n. – Olomouc hl. n.
příjezdodjezd
Ostrava hl. n.0.30
Ostrava-Svinov0.37
Studénka0.54
1.07Suchdol nad Odrou1.15
1.27Polom1.39
Hranice na Moravě1.49
Lipník nad Bečvou2.03
Prosenice2.10
2.39Olomouc hl. n.
16. července: Olomouc hl. n. – Zlín střed
příjezdodjezd
Olomouc hl. n.0.37
1.01Přerov os. n.1.04
Hulín1.23
1.38Otrokovice1.45
2.02Zlín střed
20. července: Prdubice hl. n. – Hradec Králové hl. n.
příjezdodjezd
Pardubice hl. n.0.40
1.18Choceň.2.07
3.19Hradec Králové hl. n.
21. července: Kradec Králové hl. n. – Liberec
příjezdodjezd
Hradec Králové hl. n.0.30
4.30Liberec
22. července: Liberec – Ústí nad Labem západ
příjezdodjezd
Liberec4.51
6.35Česká Lípa6.39
7.38Děčín hl. n.7.46
8.41Ústí nad Labem západ
23. července: Ústí nad Labem západ – Karlovy Vary dolní nádraží
příjezdodjezd
Ústí nad Labem západ0.30
3.23Karlovy Vary4.30
4.38Karlovy Vary dolní nádraží
24. července: Karlovy Vary dolní nádraží – Plzeň hl. n.
příjezdodjezd
Karlovy Vary dolní nádraží0.30
1.56Cheb2.00
4.45Plzeň hl. n.
25. července: Plzeň hl. n. – České Budějovice seř. n.
příjezdodjezd
Plzeň hl. n.0.40
3.35České Budějovice seř. n.
26. července: České Budějovice seř. n. - Kolín
příjezdodjezd
České Budějovice seř. n.0.30
Havlíčkův Brod
6.15Kolín
27. července: Kolín – Praha-Bubny
příjezdodjezd
Kolín0.30
2.00Praha-Bubny

Zdroje: Český rozhlas, ČD Cargo, Divadlo pod Palmovkou, i-divadlo, iHNed, Nekultura, První zprávy, Vlak Lustig, Židovská liberální unie


Vlad Poslat mail autorovi | 13.7.2012 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
16.07.2012 (18:41)  
Oni za tou hrůzou, kterou Vlak Lustig připomíná, nebyli jen vyšinutí jedinci, kteří svého času zfanatizovali velkou část německého národa.

Ony za tím byly taky velké peníze. NĚKDO Hitlera finančně podporoval v předvolebním boji, NĚKDO se nakapsoval na válečné výrobě a NĚKOMU se náramně hodila levná otrocká pracovní síla vězňů.

Samozřejmě tenhle pohled není dneska příliš v kurzu, jako by tohle všechno zvládli rozjet jen ti šílenci s háknkrajcem. Ale právě v nekontrolovaných bilionech dolarů vidím největší nebezpečí pro svobodu - skoro každý se nechá koupit a někteří jedinci i na špinavou práci...
15.07.2012 (22:39)  
Zajímavá diskuse. K tématu článku musím říci, že motiv vlaku do koncentráku už mi přijde dramaticky trochu obehraný, ale v tomto případě asi platí, že každá příležitost si připomenout ten čtvrtmilion našich chybějících krajanů je dobrá.

K širšímu tématu dalších tří milionů našich chybějících krajanů a s tím spojených okolností mohu říci jen to, že mám neuvěřitelnou radost, že i v tomto fóru se objevují lidé vidící před Mnichov bez černobílé optiky vypěstované bolševiky. Jen houšť a větší kapky a třeba se časem do učebnic ta pravda i dostane...
registrovaný uživatel janick 
14.07.2012 (23:03)  
Zajímavé komentáře... Z mého pohledu jsem určitě pro to, aby takový vlak byl organizován. Přidám jednu otřepanou, ale pravdivou frázi. "Kdo nezná své dějiny, musí si je prožít znovu." Abych pravdu řekl, raději je znám. Jinak určitě by měl být ten vlak prezentován ne jako počátek transportu židovských obyvatel, ale stačilo by pouze obyvatel. Někdo to tu psal, nebyly to pouze židé. A pro ostatní, kteří se hádají, která strana vytváří více konfliktů a násilí, zda židé, palestinci, islamisté, křešťané, fašisti, komunisti, je odpověď jednoduchá - nikdo nevytváří násilí více, vytvářejí ho všichni, a kolik, je uplně jedno!!! Řekněte mi někdo, jaký je rozdíl mězi těmito ideologiemi/vírami. Z mého pohledu vůbec žádný, protože všechny stály miliony životů. A ještě reakce na některé, kdo si myslí, že náš národ se nechoval tolerantně k menšinám. Zjistěte si informace o vývoji těšínska za první republiky, kdy v této lokalitě docházelo ke konfliktům mezi Čechy a Poláky. Stejně tak na Spiši a Oravě. Doporučuji knihu "Kyselá těšínská jablíčka". Uvidíte, že pokud není vůle k pochopení a toleranci a pochopení na obou stranách, je na jedné straně uplně k ničemu... Naštětí, že už jsou tyto doby za náma a my všichni, raději si to pamatujme a raději jděme tento vlak vyfotit, když se nám nechce nahlédnout dovnitř...
14.07.2012 (11:12)  
Jirko Kocourku, ale tady nikdo nezpochybňuje zrůdnost diktátorských režimů a odsouzeníhodnost masových vrahů jako byli Hitler, Stalin, nebo Gottwald, ale to, že kromě poukazování na zločiny jiných, je z morálního hlediska nezbytné přiznat a připomenout zločiny vlastní. A mimochodem, odkud pochází údaj o tom, že na ČS území bylo zavražděno za války 2,5 milionu civilistů, jak říkáš?
14.07.2012 (11:03)  
I přišlo jednou úřední nařízení: Všichni Židé města Kyjeva a jeho okolí jsou povinni dostavit se v pondělí dne 29. září 1941 v 8 hodin ráno na roh Melnikové a Doktěrivské ulice (u hřbitovů). Vezmou si s sebou své dokumenty, peníze a cennosti, dále teplé oblečení, spodní prádlo atd. Kdo z Židů neuposlechne tohoto rozkazu a bude přistižen na jiném místě, bude zastřelen. Kdo z občanů vnikne do prázdných židovských bytů s úmyslem krást, bude zastřelen.

Ti, kteří toto nařízení uposlechli a dostavili se na udanou adresu, byli po zaevidování postříleni. 33 771 zavražděných během dvou dnů. Hledejte pod pojmem "Babij Jar"

Postřeh první: Někteří často tvrdí, že jednou existuje zákon, nařízení nebo vyhláška, tak se musí drodržovat. Protože každý zákon, vyhláška a úřední nařízení jsou správné. Těmto lidem se říká fašisté.

Postřeh druhý: Někteří tvrdí: Jó za hitlera, to byl pořádek, žádní tihle sprejeři a skejťáci. A nekradlo se.
Ale už zapomínají dodat: 1100 civilistů zavražděných na území Československa, denně.
14.07.2012 (10:45)  
@Borecek 13: Mnichov byl vyústěním toho, že Češi upřeli sebeurčovací právo, dané Versailskou dohodou, jiným národům. Neozbrojené civilisty, kteří za tohle právo v roce 1919 manifestovali, postříleli. Později ještě vyházeli z práce všechny jinojazičné úředníky. Občas by neuškodilo si to taky připomenout, aby se to neopakovalo.
14.07.2012 (0:57)  
redaktor ->

Topič
Omlouvám se Vám, mám stejný názor, ale prosím příště bez těch vulgarit.

Všechny ostatní stejně jako kolega Vlad upozorňuji, aby se snažili o věcnou diskuzi, chovali se slušně a dle pravidel a drželi se tématu a faktů.
13.07.2012 (22:41)  
Koleys: Chceš si pokecat i něčem jiném než o mašinkách? Tak si ale nepleť hrušky s jabkama. Proč se po tom cos napsal zmi?uješ o Mnichovu? Jakým ten byl logickým vyústěním na právo sebeurčení. To byl jen další Hitlerův tah za jeho cílem a Sudetští Němci byli jen záminkou. To je nezvratný fakt. Spousta těch zfanatizovaných, hořce zaplakala nad rozlitou polívkou. Nikdy pro toho paplba s knírkem nebyli ti správní Němci.Nejdříve si o tom něco přečti.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
13.07.2012 (22:09)  
chlapi, nechme tý politiky. Vždyť je to o mašinkách ... Dík.
dopisovatel nebo člen ŽP topič  mail  
13.07.2012 (20:40)  
Petr Budvar, jonáš: Chtěl bych vidět vás, jak byste ke stáru chovali, kdybyste prožili koncentrační tábor na vlastní kůži. Zkuste si někdy popovídat s někým, kdo to zažil a na vlastní oči viděl jak jeho děti s manželkou odcházejí do plynové komory a pak je sám musel hodit do pece krematoria. Schválně, zkuste to, ale mrskněte sebou, takových lidí už moc není.
Ten vlak je připomenutím, právě takových traumatizujících okamžiků a s propagandou to nemá co do činění.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko