Barcelona — Zprovoznění ucelené LAV v úseku Figueras - Barcelona se opět odkládá. Celá záležitost již připomíná nekonečnou odyseu. Tentokrát v důsledku hrubé úřednické chyby společnosti ADIF, která je správcem španělské železniční infrastruktury. Ačkoliv se doposud udělalo technicky všechno nezbytné, včetně náročné ražby tunelového komplexu vysokorychlostní trati pod Barcelonou, aby vlaky TGV/AVE mohly definitivně spojit Francii a Španělsko k začátku platnosti jízdního řádu 2012/2013, je dnes tento termín prakticky nereálný. Důvodem je zpožděné vypsání výběrového řízení na dodavatele stavby u dvou dílčích úseků. Jeden se týká provedení montáže kolejí a dalších zařízení na 12,8 km dlouhém úseku mezi výhybnou Mollet del Vall?s na severu Barcelony a nádražím Sagrera. Přitom v tomto úseku jsou prakticky všechny hrubé stavební práce dokončeny. Tím druhým úsekem je dokončení napojení LAV do nádraží Girona (nová stanice bude podzemní). Ačkoliv na jaře letošního roku všechny politické špičky doufaly, že se celá akce stihne alespoň do konce března 2013, před začátkem turistické sezóny, nyní je již jasné, že se tak nestane. Zatím poslední termín, který vyslovil Dami? Calvet - náměstek katalánské vlády odpovědný za rozvoj území a mobilitu, zní: "Ve třetím trimestru roku 2013".
LAV proti krizi, ale kdy?
Obě výběrová řízení v souhrnné hodnotě 33 mil. eur jsou v současné době v procesu administrativního schvalování mezi společností ADIF a Ministerio de Fomento (Ministerstvo veřejných prací). Zástupci katalánské vlády, města Girona a regionů na sever od Barcelony jsou již viditelně rozčílení a budou požadovat na vládě v Madridu finanční kompenzace za toto zpoždění. Olej do ohně navíc přilévá současná ekonomická krize, která se citelně projevuje i v jinak bohatém Katalánsku. Zástupci místních samospráv si od nové LAV slibují významný stimul pro rozvoj turismu, obchodu a dalších aktivit, nejen v oblasti ekonomiky. A mají proč. Výsledky dříve postavených španělských LAV to jen potvrzují. Rychlé propojení severní části Katalánska se zbytkem Španělska (vnitrostátní obchod) a zejména s Francií potažmo Švýcarskem (turismus) je aspekt, který by v horizontu několika měsíců po otevření trati mohl přinést skokové otevření minimálně 15.000 pracovních míst v daném regionu i v době současné krize. Kdy skutečně přijde světlo na konci tunelu by rádi věděli jak budoucí cestující, tak hlavně nezaměstnaní v této části Španělska.
Zdroj: La Clau, Ministerio de Fomento, radnice města Girona
1 2 | Zpráv na stránku: |
Postavení ČR na spodku tabulky je dáno z jedné části určitou diverzitou energetického mixu, útlumem průmyslu, ale také kupmí silou. Kdybychom byli stejně bohatí jako Němci, tak by průměrný Čech sežral dokonce 3x více zdrojů než Němec!
to se mame na co tesit. V realu dnes Evropa prechazi na zemni plyn. Coz bude ten samy pripad jako ropa.
Ona totiž není náhoda, že země EU s nejvyšším podílem ropy na energetických zdrojích jsou zároveň ty nejzadluženější: http://blogs.ft.com/energy-source/2010/04/12/eus-most-oil-intensive-countries-are-also-its-most-indebted/
Ale na tohle: ..kdyby si člověk na soc. dávkách mohl dovolit jen tak jezdit 600km daleko... musím reagovat - moje již mlhou zastřené zkušenosti z jízdy na sedáka v rychlících Excelsior, Vihorlat, Laborec a Cassovia mi říkají, že takových je stále nemálo. :)
Samozřejmě řeč byla o tom že se "dá sehnat za 60" ne že standartní cena je 60 éček...
Allows for three levels of discount (50%, 60% and 70%) as advance purchase and train in all classes seats and lying, if the purchase is made with at least 15 days prior to the date travel. For specific days and train a minimum period before the purchase can be reduced. Limited seating.
Rail-2005: myslím, že by bylo špatně, kdyby si člověk na soc. dávkách mohl dovolit jen tak jezdit 600km daleko, i u nás. Je třeba samozřejmě počítat jen ty, kdo mají důvod takto jet. A Madrid má přes 3 mil., Barcelona 1.6 mil. takže lidi se vždycky najdou, letecká linka MAD-BCN patřila k nejvytíženějším v Evropě.
Ale i v této situaci AVE jezdí velmi dobře obsazeny, jak už jsem psal dříve. Patrně se jedná o business klientelu a patrně je mezi lidmi ještě dostatek bohatých, kteří (zatím) nemají problém. A pochopitelně turistů.
Něco jiného je AVANT např. Toledo - Madrid (kde jednotlivé jízdné stojí 10 EUR a dá se koupit něco jako u nás traťovka, takže pro pracujícího dojíždějícího ta cena padá skoro na polovinu už cca při 25 cestách.)
Zajeďte si na stránky RENFE a schválně si zadejte relaci, kde jezdí jak AVE, tak AVANT, např. Málaga - Córdoba. AVANT je o 10 min pomalejší, ale stojí výrazně méně.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.