..: České dráhy představily motorovou jednotku RegioShark :..

RegioShark, foto: Matouš Danielka Cerhenice — České dráhy společně s polskou společností Pesa Bydgoszcz ve čtvrtek představily v cerhenickém areálu Výzkumného ústavu železničního nové motorové jednotky Pesa Link II, podle národního označení řada 844. Pro tyto vozy byl zároveň Českými drahami vybrán marketingový název RegioShark, který vzešel z původní přezdívky Žralok, poukazující na charakteristický a vcelku originální a svérázný vzhled čela vlaku. Ten navazuje také na ostatní dřívější zvířecí názvy jako RegioPanter či CityElefant. Nyní vám přinášíme první dojmy z tohoto nového vlaku a jeho základní parametry.

Loga na jednotce, foto: Matouš Danielka Jak uvedl náměstek pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek, tyto vozy budou nasazeny v regionální dopravě hned v několika krajích České republiky, konkrétně v kraji Ústeckém, kde je plánováno nasazení na linkách Děčín - Rumburk - Dolní Poustevna, Děčín - Bad Schandau, Děčín - Česká Kamenice - Jedlová a spolu s Karlovarským krajem na lince Karlovy Vary - Chomutov. V Karlovarském kraji na linkách Mariánské Lázně - Cheb - Karlovy Vary, Cheb - Hranice v Čechách, Cheb - Luby u Chebu a na zmíněné lince Karlovy Vary - Chomutov. Plzeňském v úseku Plzeň - Domažlice město a v neposlední řadě také ve Zlínském kraji na trati Valašské Meziříčí - Hulín - Kroměříž - Kojetín, Zlín - Uherské Hradiště a Zlín - Kroměříž. První jednotky by se ve zkušebním provozu s cestujícími měly podle Blažka objevit ve všech krajích už letos na podzim, na přelomu září a října.

Úvodní slova k představované motorové jednotce 844.001, foto: Matouš DanielkaKřest nové regionální jednotky, foto: Matouš Danielka

Něco tu chybí?! Magnetickou kolejnicovou brzdu nikdo neobjednal…, foto: Matouš Danielka Co se týče technického vybavení, disponují jednotky Link dnes již běžně používaným WC s uzavřeným systémem, klimatizací, která je dnes rovněž takřka nutností. Kapacita vozidla je 120 míst k sezení, z toho je 15 sedadel sklopných a celková kapacita vozidla je stanovena na 240 osob. Sedadla jsou uchycena ve vozová skříni pro snadnější úklid. Maximální povolená rychlost v provozu bude 120 kilometrů v hodině, přičemž při testech dosahuje jednotka rychlosti i 160 km/h. Poměrně zarážející z technického vybavení je absence elektromagnetické kolejnicové brzdy, která je dnes již standardem u drtivé většiny nových i rekonstruovaných železničních vozidel. K tomu se vyjádřil přítomný generální ředitel Pesy Bydgoszcz Tomasz Zaboklicki, který podotkl, že magnetická brzda nebyla Českými drahami objednána pravděpodobně z úsporných důvodů.

Sedadla BORCAD Regio v druhé třídě, foto: Matouš Danielka Co se týče samotného prostoru pro cestující, i zde je několik nedostatků. Pro provoz na méně vytížených tratích je mínusem absence tlačítka pro zastávky na znamení v oddílech pro cestující, jediné tlačítko se nachází pouze v nástupních prostorech u dveří. Zejména v osmimístném oddíle první třídy také zaujme fakt, že je vybaven pouze jednou zásuvkou, navíc ještě poměrně dobře schovanou mezi sedačkami. Nejen redaktory ŽelPage, ale i zástupce regionů pak také zarazila v oddíle 1. třídy absence větších stolečků, například pro přenosné počítače.

Neobvyklý typ stolku pod kterým se tradičně nachází odpadkový koš, foto: Matouš DanielkaSedadla BORCAD Regio v druhé třídě, foto: Matouš DanielkaPodlaha je standardně v nízké poloze, vyvýšená je pouze nad podvozky, foto: Matouš DanielkaKaždý oddíl mezi nástupními prostory je oddělen dvoukřídlými automatickými dveřmi, foto: Matouš DanielkaPrvní třída se nachází za stanovištěm strojvedoucího a je od oddílu druhé třídy oddělena prosklenou stěnou, foto: Matouš DanielkaPrvní třída je vybavena sedadly BORCAD Regio+, foto: Matouš DanielkaPrvní třída v uspořádání 2+1, foto: Matouš DanielkaVozový přechod nad jacobsovým podvozkem, foto: Matouš DanielkaSklápěcí sedadla před toaletou včetně úchytů pro jízdní kola, foto: Matouš DanielkaProstor pro invalidní vozíky a jízdní kola, foto: Matouš DanielkaJediná kabina WC v jednotce s prostorem pro vozíčkáře, foto: Matouš DanielkaZde proběhl test kolegy Aleše Petrovského s výškou stropu, na rozdíl od jídelního vozu WRmee z produkce ŽOS Vrútky, úspěšně, foto: Matouš Danielka

Stanoviště strojvedoucího během jízdy, foto: Matouš Danielka Posledním nepříliš příjemným překvapením byl fakt, že klimatizace při snižování rychlosti nasávala zápach z brzdového zařízení, což bylo v interiéru ihned cítit. Jinak však Žralok překvapil spíše příjemně. V zimních měsících jistě potěší oddělení nástupních a přepravních prostorů zavíracími dveřmi, v létě pak jednoduché roletky proti přímému slunečnímu světlu. Vnitřní osvětlení vlaku je na rozdíl od některých jiných nových kolejových vozidel příjemně decentní a nesvítí příliš do očí, vůz je navíc vybaven také vnějším kamerovým systémem pro lepší přehled strojvedoucího. Samotné stanoviště je pak realizováno podobně jako u obdobných motorových i elektrických jednotek, aby mezi jednotlivými vlaky nebyly v ovládání příliš vysoké rozdíly.

RegioShark, foto: Matouš Danielka Vlak je celý proveden v nejnovějším provedení korporátní identity původně pocházejícím ze studia Najbrt, včetně například sedaček v první i druhé třídě. Vlak je také vybaven vnitřním i vnějším vizuálním informačním systémem, včetně několika LCD monitorů uvnitř vozu. Jednotky mají rovněž disponovat internetovým připojením, které narozdíl například od jednotky RegioPanter, nedávno představené na veletrhu v Ostravě, zatím nebylo aktivní. Pokud bychom měli tyto dvě jednotky srovnat po stránce interiérů, pak vítězí jednotka RegioShark po stránce designové i technické a právě představený vozidla na ZŽO - Pesa Link a rovněž zde prezentovaný Elf ukazují, jak vysokou pozici si na poli osobních železničních vozidel Pesa vybudovala, za krátkou dobu od roku 2000, kdy byla privatizována a rozšířila opravárenskou činnost o výrobu železničních vozidel a v roce 2005 i o výrobu tramvají. Od roku 2009 se každým rokem objemy výroby této dynamické společnosti několikanásobně zvyšují. V současnosti zaměstnává zhruba 2700 lidí a a měsíčně vyrobí zhruba 10 – 15 kolejových vozidel, z čehož velké množství produkce vlaků je dodáváno do východní i západní Evropy.

Zdroje: České dráhy, Pesa Bydgoszcz, ŽelPage


Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
03.07.2012 (10:49)  
Paul Red Adair: Díky za informace, teď už to vypadá jinak s těmi brzdami.
03.07.2012 (5:03)  
Jako stavař velmi děkuji Paulovi za vysvětlení k brzdám.

Připomínám, že jednotky budou nasazeny na tratích hlavních, celostátních s minimem přejezdů a shnilých stromů v okolí. Traťová rychlost je na nich 60-90 (100 po rekonstrukci) a sklony výjimečně do 12 promile, většinou do 5 promile. Protože ještě před několika lety zde bylo 100% vlaků se špalkovými brzdami, bude toto obrovská kvalitativní změna.

Magnetickou brzdu v tomto případě považuji za zbytečný krám, který provozovatel k ničemu nepotřebuje. Jen by se o něj musel starat a zbytečně pálil naftu.
02.07.2012 (16:00)  
K té Mg-brzdě pár slov, bo už mě to s prominutím se.e co se tady objevuje za bludy - pár čísel pro srovnání:

řada 841 (Stadler), V = 120 km/h
br. režim "P plus Mg" 81 tun, hmotnosti 46 tun (prázdný)/52 tun (ložený) = čili vyjádřeno br. % 176 (prázdný), resp. 155 br. % (ložený)

řada 840 (Stadler), V = 120 km/h
br. režim "R plus Mg" 84 tun, hmotnosti 46 tun (prázdný)/51 tun (ložený) = čili vyjádřeno br. % 183 (prázdný), resp. 165 br. % (ložený)


řada 844 (Pesa alias žralok), V = 120 km/h
br. režim "R"(*) 132 tun prázdný/161 tun ložený, hmotnosti 84,4 prázdný a 86,4 ložený = čili vyjádřeno br. % 156 (prázdný), resp. 186 br. % (ložený)

Co ty čísla říkají ? "Žralok" 844-ka jako vozidlo bez Mg-brzdy dává 186 br. % oproti řadám 840 a 841, který ji mají (!) a navíc ve spojení s nezapočitatelnou ep-brzdou jednotka dosahuje v režimu R[ep] 169 resp. 204 br., což je brzdná dráha z rychlosti V = 120 km/h rovných 425,0 m (pokud dobře počítám) = proti STADLERUM 840/841 hodnota "z jiného světa":-)

Čili bezpečnější z pohledu síly brzdy je žralok než cokoliv jiného:-)).

Nuže dál:
Mg-brzda může být fyzicky umístěna na podvozku pouze za situace, že:

a) je tam fyzicky pro ni místo - spouštěcí rám s magnety se tam prostě vleze

b) silově není problém s přenosem brzdné síly mezi rámem Mg-brzdy a rámem podvozku

Vozy, které mají podvozky Goerlitz V v jakékoliv variantě z těch, co byly vyrobeny nebo se obecně na vozech vyskytují (tj. včetně verzí s kotoučovou brzdou alá reko Dunakeszi) nesplňují, pokud vím bod a) a ani bod b). Body a) a b) splňuje verze Goerlitz VI-Mg = čili verze s magnety a špalkovou brzdou.

Vozy, vystrojené podvozky Goerlitz GP 200S (= S značí Scheibenbremse = kotoučová brzda) jsou vozy, kde Mg-brda je standardní součástí podvozku dle příslušného typového výkresu, čili pokud tam aktuálně není osazena, tak není problém ji dodatečně osadit.

A co z toho plyne v praxi:

a) řady ARmpee, Bdmpee, Bbdgmee = podvozky GP 200S = v rámci reko není problém Mg-brzdu dodatečně osadit

b) vozy WRmee814, WRmee816 = Mg-brzdu nelze osadit ani v rámci reka, jdou ale např. vyměnit špalky za kotouče apod.

Vše.
02.07.2012 (11:08)  
Chikatetsujin: Já si myslím, že ta brzda chybí zcela záměrně. Kde jaký počítač náprav s ní má problémy a na tratích kde má jezdit bude pravděpodobně (nejsem místní) celá zabezpečovačka z dob krále klacka... A to by mohlo být pro ČD strategickou výhodou v nejedné veřejné soutěži...

OT: Na interiéru 7eV je krásně vidět na totální nevkus a fanatické prosazování jen trojice barev (bílá a dvě modré) Přitom stačí dát na stěnu kus lamino desky, zvolit barevně neutrální potah sedadel, k tomu tmavé lino (či koberec) a nasvícení halogenovýma bodovkama. LE ani RJ nemají interiéry vykládané mahagonem a na záchodě prkénko z ryzího zlata, jen vědí, co se lidem (rozuměj většině cílových zákaznáků) líbí...
registrovaný uživatel Bóřa 
01.07.2012 (16:25)  
Tleskám Polákům. Zevně se mi jednotka líbila vždy, i když uznávám jistou designovou kontroverzi, ale vnitřek mě velmi příjemně překvapil. Zdá se, že bude prostor pro kolena cestujících i ve 2. třídě, inovované Borcady vypadají slušně a to prosklení přepážek a toaleta... Všechno to vypadá tak nějak hodnotně. Velmi doufám, že se 844 osvědčí i provozně a bude solidně spolehlivá. Jestli se toto splní, potom udělaly ČD dobrý kauf, a to se nestává zrovna často.
01.07.2012 (11:51)  
K magnetické brzdě bych řekl jen to, že to je šetření na nesprávném místě. Zase tak stašná pálka to jistě nebude (v porovnání s cenou jednotky) a zrovna účinné brzdy mohou zamezit spoustě škod, či je alespoň zmírnit (najetí do překážek atp..). Tramvajáci by jistě mohli vyprávet jak jsou rádi, že tam ty magnety mají.
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
01.07.2012 (8:28)  
Kašlete na Mg brzdu a raději si užívejte ten krásnej záchod.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
30.06.2012 (19:44)  
registrovaný uživatel strejcekms  mail  
30.06.2012 (13:50)  
Josef Petrák: WRmee, alespoň ten co byl letos na CRD Mg neměl a myslím že další mít nebudou, tak doufejme že další reka Mg dostanou. Třeba 961 taky nemá..
30.06.2012 (11:44)  
Ke kolejnicovým brzdám - v článku (jako vždy velmi povedeném - díky za něj :-) ) se přece píše, že magnetická brzda nebyla Českými drahami objednána pravděpodobně z úsporných důvodů. Není to nic neobvyklého, např. Talent2 ji také nemá, přitom může jezdit 160 km/h jako Shark.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko