..: Spory o jednotky V250 Albatros míří k soudu :..

Fyra V250, Den Haag HS, foto: Smiley.toerist Amsterdam — Jednotky V250 Albatros provozované na spojích Fyra neměly na síti nizozemských a belgických železnic dlouhý život. Krátce po nasazení a problémech při zimním provozu je oba dopravci stáhli z oběhů a po několika měsících, kdy je prohlédli nizozemští a belgičtí odborníci, se rozhodli je vrátit výrobci – italské společnosti AnsaldoBreda. Italové ale tvrdí, že jejich soupravy vyžadují jen „drobné dílčí úpravy“, aby mohly být provozovány i v zimních podmínkách, a že jsou ochotni je nad rámec smlouvy i realizovat. Právě proto je ale podle výrobce nutná komunikace obou stran. Odstavené nespolehlivé jednotky, navíc dodané pozdě, působí problémy oběma dopravcům – jednak částečně zaplacené vlaky stojí a nevydělávají na sebe, jednak je nutno za ně zajistit adekvátní náhradu. Do současné doby problém jen technický se tak stává už i problémem právním a obě strany na sebe začaly podávat žaloby.

Tým nizozemských expertů připouští, že soupravy by v dlouhodobém horizontu bylo možno použít, ale zřejmě by to vyžadovalo zvýšenou údržbu – tedy kratší cykly mezi jednotlivými periodickými prohlídkami a tudíž i nižší nasazení. Dopravci přestali spolehlivosti věřit, když nové stroje museli stáhnout z provozu po několika málo týdnech. Diskutabilní zůstává i životnost, která bude zřejmě kratší, než se kterou obě strany počítaly, když jednotky v roce 2004 objednávaly. Důvěra Nizozemců ve schopnosti italského výrobce výrazně poklesla.

Pan Maurizio Manfellotto, generální ředitel AnsaldoBreda, ale i nadále tvrdí, že vlaky, které jsou schváleny pro provoz dle předpisů EU, jsou bezpečné a jejich společnost je nehodlá od NS převzít zpět. Podle výstupu z palubního zapisovače v inkriminovaný den, kdy došlo k odpadnutí části kapotáže, údajně řídící systém automaticky snížil rychlost vlaku z důvodu povětrnostních podmínek. Nicméně strojvedoucí ale zásah automatiky neakceptoval a ve třech případech „restartoval“ vlak ručně. Výrobce navrhuje, že osadí na čela souprav dodatečně sněhové pluhy, aby zabránil hromadění sněhu a ledu.

NS ale definitivně 30. srpna 2013 zrušily svou objednávku s tím, že plán obnovy není proveditelný.

Fyra, E 186.114 (TRAXX F140 MS2), Badhoevedorp, foto: Bart Od března, jako náhrada za soupravy V250 Albatros, pendlují 8krát denně mezi Den Haagem a Bruselem spoje Intercity. O víkendu končí vlaky v Antverpách, kde je nutný přestup. To je ale řešení provizorní. Služba Fyra mezi Amsterdamem a Bredou zůstala zachována. Vlaky vyjíždějí pravidelně co půl hodiny, ale jsou na nich nasazovány různé soupravy.

Pracovní skupina v čele s ředitelem NS Merelm van Vroonhovenem zmapovala celou řadu řešení a představila tři možná řešení. Při nich vycházejí z dohod, uzavřených v závěru roku 2011, kdy by NS měly pro období 2015 až 2025 získat koncesi na provozování mezinárodních spojů z Bruselu do Amsterdamu a Haagu. Nejrychlejší způsob, jak situaci vyřešit, je dvojnásobný počet spojů mezi Den Haagem a Bruselem (přes Antverpy). Navíc samotné město Den Haag pověřilo zajištěním dopravy mezi jejich městem a hlavním městem Belgie společnost Arriva Nederland. Představa je, že by denně mezi Den Haagem a Bruselem jezdilo až 16 spojů Intercity. Buď by Den Haag byl cílová destinace a nebo by se NS vrátily ke staršímu konceptu, kdy vlaky mezi Amsterdamem a Buselem – dnes přímé – by zajížděly do hlavního města. A to buď některé spoje nebo všechny. To by ale znamenalo zásah do harmonogramu jízdního řádu (jiné trasování). Také vysokorychlostní dopravce Thalys již ohlásil, že od října zvyšuje počet spojů mezi Bruselem a Amsterdamem z devíti na 11. Nápravu současných problémů obě strany dolaďují a počátkem října by měli oba ministři dopravy předložit definitivní návrhy řešení.

Do budoucna je možné počítat s navýšením počtu vysokorychlostních vlaků. Dnes je Nizozemí s Belgií obsluhováno 22 vysokorychlostními spoji, které v 10 případech pokračují dále (Lille, Paříž, Londýn). Navýšení počtu spojů závisí na dostupnosti souprav jak u Thalysu, tak u Eurostaru. NS si nezavírají ani cestu k tomu, že by v budoucnu samy rozšířily vysokorychlostní spoje, buď samy a nebo s partnery. Jedno ale ví jistě – příště vyberou soupravy, které se již v provozu osvědčily jinde.

V závěru září podepsaly Eurostar, nizozemská vláda a nizozemský dopravce NS dohodu o zavedení nových přímých spojů mezi Londýnem a Amsterdamem. V nejbližších měsících ji ještě ratifikuje nizozemský parlament. Spoje začnou jezdit od prosince 2016 a zastaví v nácestných stanicích Brusel, Antverpy, Rotterdam a Schiphol airport. Dohoda zní na dva spoje denně a nasazeny by měly být zbrusu nové soupravy Siemens Velaro e320. Smluvní strany předpokládají, že vlaky využije část ze tří milionů pasažérů aerolinek kteří cestu mezi oběma hlavními městy ročně absolvují. Ještě se musí dořešit otázky pasového a celního odbavení (Spojené království není v „Schengenu“) a kontroly zavazadel. (Přemýšlíte-li, co se za touto administrativou skrývá, připomeňte si článek o cestě do Londýna.)

V250, foto: Joost J. Bakker NS podaly 25. září žalobu proti společnosti Finmeccanica, mateřské společnosti AnsaldoBreda, a domáhají se zrušení smlouvy. Navíc chtějí po AnsaldoBreda vrátit již zaplacených 200 milionů euro. Současně požadují náhradu dodatečných nákladů souvisejících s technickými problémy – od „garážování“ jednotek (depo Amsterdam Watergraafsmeer), přes kompenzace cestujícím, až po náklady spojené se zajištěním náhradního provozu. To italský výrobce odmítá. Nicméně u soudu neúspěšně napadl zrušení bankovní záruky ve výši 37 milionů eur ze strany SNCB. Tento krok Italů ale jen přilil oleje do ohně. 26. září proto podaly k Soudnímu dvoru v nizozemském Utrechtu žalobu i belgické SNCB, které po výrobci požadují vrácení zaplacených 27 miliónů eur a dále se domáhají smluvní pokuty 12,7 miliónů eur za pozdní dodávky.

Průběh jednání budeme i nadále sledovat, protože nám částečně připomíná situaci u jiného dopravce, který si před časem objednal 20 lokomotiv, tehdy také nevyzkoušených, které dostal také pozdě, zpočátku bez certifikací, aby mohly na zahraničních spojích EC jezdit do okolních států…

Zdroje: Global Rail News [1], [2], [3], Hispeed, International Railway Journal [1], [2], Railway Gazette, Wikimedia Commons [1], [2], [3]


Vlad Poslat mail autorovi | 2.10.2013 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu Belgie Nizozemsko


04.10.2013 (16:51)  
Pikehead: No pokud jsem neprehledl nejakou informaci, tak ziskani posledniho razitka uz je na spadnuti asi 2 roky...
Cili to kompletni jeste neni a myslim, ze az bude, tak kolem toho bude takovej humbuk, ze to neprehlidnem. Zaroven zacne druhy dejstvi ty komedie, v podobe soudniho procesu o penale...
registrovaný uživatel JOHNZ 
03.10.2013 (4:05)  
Farkač Karel, Jiří Kocurek: Uvedomujete si, že provnávate jablká s hruškami?

"Anabáza" jednoho českého dopravcu najprv so 7 jednotkami a potom s 20 lokomotívami bola a je na rozdiel od tohoto prípadu len a len papierová (v prvom prípade o vpustení zahraničného vozidla na trate vybudované podľa miestnych zvyklostí a v druhom naopak o vypustení vozidla, vyrobeného podľa miestnych zvyklostí, do zahraničia). Technické problémy sa až na pár detailov a pôrodných boliestok riešiť nemuseli (technicky boli o niečo väčšie v prípade loko, reálne viditeľnejšie viac u jednotiek).

Ale inak tie jednotky patria medzi to naozaj najspoľahlivejšie čo po českých koľajách jazdí (konkurovať tomu môžu maximálne tak funglové Flirty LEOExpresu) a tie lokomotívy spoľahlivosťou minimálne vysoko tromfujú všetky predošlé produkty svojho výrobcu, sú porovnateľné s obdobnými západnými výrobkami a za tými jednotkami sa držia v relatívne tesnom závese. Občas sa vyvŕbi niečo, čo sa dlho/ešte nepoužilo a riadne sa to nepreskúšalo, ale to v podstate nie je vecou konkrétneho výrobku (spomeňte na taurusy keď sem začali jazdiť, čo sa tu nazdochýňali). A to si uvedomte, že po akých tankodromoch to (na rozdiel od toho Holandska) občas jazdí.

V250 boli naopak s papiermi v zásade OK, ale technicky ...
02.10.2013 (21:53)  
Ne že bych byl proti nim nějak zaujatej, to spíš naopak, ale z toho co jsem viděl jsou ty dílčí úpravy spíš ve formě roztavení na původní surovinu a začít od začátku.
Zdeněk Štěpánek: to je zase předsudků, ani to zlý Ferrari by si určitě nechtěl, že
registrovaný uživatel Zlámalík  mail  
02.10.2013 (21:15)  
Prosím o opravu odkazu na článek o Londýně, vede to na editaci, ne na prohlížení, díky. Jinak článek super, řeklo by se zkušení dopravci a stejně se jim nevyhnou "rozvojové" problémy.
02.10.2013 (21:04)  
JK: spolehlivost těch lokomotiv je velmi dobrá, ale vlastní silou to za hranice stejně stále nemůže. Není mi jasné, jestli by se to mohlo změnit od nového GVD...
02.10.2013 (16:37)  
Spíš mi ta anabáze s V250 připomíná jistého dopravce a 7 jednotek ...
Je někdo znalejší, kdo by mohl naznačit, jaká je spolehlivost těch 20 lokomotiv? Špatné zprávy, které by se týkaly provozního a tehcnického stavu nejsou k vidění. Znamená to: Žádné zprávy = dobré zprávy?
02.10.2013 (13:03)  
Když koukám na tu prezentaci vad, jsem rád, že doma už nic italského nemám... Co bylo, stálo za prd.

Přijde mi, jako by jim dodali nějakou demoverzi :-)
02.10.2013 (9:52)  
Situaci sleduji již delší dobu. Nachomýtnul jsem se k tomu vlastně náhodou - v Rotterdamu mě jednou zaujala souprava Bombardier Traxx + rakouské (!) Amz/Bmz. Jářku - co to tam dělá? A ona to byla náhradní souprava Fyra.

A pak článek zde na ŽP spolu s odkazem na dokumentaci defektů na V250. No, nevím, ale domnívám se, že za mnohé z nedostatků ten sníh opravdu nemůže.

Podobenství na závěr článku: ano, je to smutná podobnost, ale myslím si, že těch 20 nevyzkoušených lokomotiv není tak fórových jako V250. Zde šlo zřejmě hlavně o byrokratické průtahy. A ještě jeden rozdíl: u vlaků Fyra panuje všeobecný zájem o spolehlivý mezinárodní provoz. U lokomotiv jiného dopravce sleduji spíš opačné tendence.
02.10.2013 (7:55)  
-Jiný dopravce
-20 lokomotiv.
Jak krásně řečeno

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko