Ostrava — Zdravíme z letošního, již třináctého veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který dnes začal v Ostravě a bude probíhat následující dva dny. Začátek veletrhu doprovázely slavnostní ceremoniály s křty jak zcela nových, tak už i běžně provozovaných vozidel. Jedničkou letošního ročníku je jednoznačně českotřebovský výrobce CZ LOKO, který prezentuje jak nový design pro rekonstruované brejlovce, tak zcela nový produkt. Naše kroky sledujte na Twitteru a postupně exponáty představíme v následující živé reportáži.
České dráhy spolu s výrobcem Škoda Vagonka jako první slavnostně představili známou příměstskou jednotku CityElefant s pořadovým číslem 76. Tento kus je jako první spolufinancován z prostředků evropské unie a bude jezdit jako řada dalších v Praze a středočeském kraji. Zajímavostí z interieru soupravy je odklon od sedaček s potahy v korporátním stylu ČD a návrat zpět k původním barvám.
Dalšími, o poznání zajímavějšími vozidly, která byla představena se hned vzápětí stala nová dieselelektrická lokomotiva 744.001 z produkce českotřebovské společnosti CZ LOKO a další z rekonstrukcí známých brejlovců řady 753.6 od stejného výrobce. Lokomotivě byly brýle „odoperovány“ a získala nový vzhled s nádechem modernosti. Nasazení lokomotiv řady 753.6 u dopravce SD Kolejová doprava je plánováno, v úseku Beroun - Chomutov přes Rakovník, na nákladních vlacích s vápencem pro odsíření uhelných elektráren, především té v Prunéřově.
Elektrická jednotka RegioPanter z produkce Škody zaujímá hlavní místo na veletrhu a reprezentuje jí třívozová jednotka 440.009. Kritizované široké dveře nabízejí přímo královský vstup do interieru. První třída v jednotce nepůsobí přemírou luxusu a použité podlahoviny vyvolávají až historické pocity, ale celkový dojem z jednotky je vesměs pozitivní.
Další z vozidel jezdících již v pravidelném provozu, která se na veletrhu představila je po loňské premiéře řídící vůz Bfhpvee295 a slovenská motorová jednotka řady 861, která představuje výrazný milník v železničního průmyslu na Slovensku z dílny ŽOS Vrútky.
Dlouho očekávané rekonstruované jídelní vozy řady WRmee816 z produkce ŽOS Vrútky, původně WRm, jsou konečně zde. První prototyp si mohla právě dnes prohlédnout veřejnost a vůz se těšil i nemalému zájmu z řad provozovatelů. Subjektivní pocity z interiéru jsou, navzdory očekávání, spíše smíšené.
to je přece jasná věc, brejle jsou tam proto, aby ta mašina líp viděla... :-)))
Ne, vážně, povězte tedy aspoň zkratkovitě, na co přesně to ta mašina má. My méně zasvěcení to oceníme.
Nebo to tam je jen kvůli posunu při seřazování?
Je taky mozne, ze na tyhle totalni rekonstrukce se berou lokomotivy uz s prorezlymi kabinami v horsim stavu.
Kdyby, jak rikal K. Kovarik bylo levnejsi udelat jedinou kabinu, misto jedne na kazdem konci, tak by toho urcite vyuzili konstrukteri 380. Ta je pomerne nizka, bez soucasnych kabin by mohla byt jeste nizsi a vezova kabina vprostred by navic byla mnohem vice TSI odolnejsi.
Tak kabiny mašin by měly samozřejmě být konstruované v prvních řadách z hlediska bezpečnosti, praktičnosti a až potom z hlediska vzhledu, ale to už se snad dělá od jakživa ne?
Můj osobní názor je:
744 jízdu s extrémně dlouhým čumákem nepokládám za moc praktickou za nápad od konstruktérů. Strojvedoucí pořádně přes dlouhý čumák moc nevidí. Potřebuje vidět na obě strany pořádně. Nikoliv jenom na jednu. Raději bych kabinu strojvedoucího viděl spíše více ve středu, aby výhled z kabiny byl na obě strany podobný nebo stejný. Tento nápad od CZLOKO nepokládám u tohoto typu lokomotivy za praktický. U jiných druhů u oprav lokomotiv na jejich stránkách to mají vyřešené lépe.
753.6 vypadá dobře.
Obecně se vůbec domnívám,že by se měla konečně už začít řešit praktičnost, bezpečnost, funkčnost a výhled z kabiny strojvedoucího před neustálou podporou zastaralého vzhledu, že je to lepší jen proto, protože mě to pak na fotce, když ji fotím vypadá nejlépe. A proto je to lepší a nemělo by se to měnit.
Brýle to při nárazu odnesly společně se sklem jako první, když nepočítám nárazníky. Takže z hlediska bezpečnosti ,,brýle´´ za bezpečné nepokládám.
O něco lépe konstrukčně vyřešené byli 749 nebo 751.
Osobně bych chtěl vidět lokomotivy při nárazů zkoušky podobně jako u aut při určité rychlosti. A chtěl bych vidět třeba tu 753 s brýlemi. Nebo další příklad 810. To by asi najednou konstruktéři, ale i ostatní sklapli jak ptáci, když nastane tma. Kdyby zrovna v tu chvíli měli sedět v kabině strojvedoucího za pultem.
Panter je pěkný.
Mě se u toho Panteru líbí, že tam jsou dvě hnací vozidla a ne jedno jako u 471. Což je lepší hlediska adheze.
P.S.: a určitě taky bude mít lepší aerodynamiku, než to skoro ploché brejlí čelo.
Protože dopravce chtěl lacinější variantu moderního stroje. Tedy využití starého rámu a podvozků realizaci zlevní a nová kapotáž zatraktivní. Ne každý dopravce se chce dnes prezentovat designem šedesátých let, i když bezesporu byl velmi kvalitní. Prostě co si dopravce objedná, tak to má. Z mého pohledu jde o vcelku zadařilou kapotáž, která pěkně navazuje na starší funkční celky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.