Ostrava — Zdravíme z letošního, již třináctého veletrhu drážní techniky Czech Raildays, který dnes začal v Ostravě a bude probíhat následující dva dny. Začátek veletrhu doprovázely slavnostní ceremoniály s křty jak zcela nových, tak už i běžně provozovaných vozidel. Jedničkou letošního ročníku je jednoznačně českotřebovský výrobce CZ LOKO, který prezentuje jak nový design pro rekonstruované brejlovce, tak zcela nový produkt. Naše kroky sledujte na Twitteru a postupně exponáty představíme v následující živé reportáži.
České dráhy spolu s výrobcem Škoda Vagonka jako první slavnostně představili známou příměstskou jednotku CityElefant s pořadovým číslem 76. Tento kus je jako první spolufinancován z prostředků evropské unie a bude jezdit jako řada dalších v Praze a středočeském kraji. Zajímavostí z interieru soupravy je odklon od sedaček s potahy v korporátním stylu ČD a návrat zpět k původním barvám.
Dalšími, o poznání zajímavějšími vozidly, která byla představena se hned vzápětí stala nová dieselelektrická lokomotiva 744.001 z produkce českotřebovské společnosti CZ LOKO a další z rekonstrukcí známých brejlovců řady 753.6 od stejného výrobce. Lokomotivě byly brýle „odoperovány“ a získala nový vzhled s nádechem modernosti. Nasazení lokomotiv řady 753.6 u dopravce SD Kolejová doprava je plánováno, v úseku Beroun - Chomutov přes Rakovník, na nákladních vlacích s vápencem pro odsíření uhelných elektráren, především té v Prunéřově.
Elektrická jednotka RegioPanter z produkce Škody zaujímá hlavní místo na veletrhu a reprezentuje jí třívozová jednotka 440.009. Kritizované široké dveře nabízejí přímo královský vstup do interieru. První třída v jednotce nepůsobí přemírou luxusu a použité podlahoviny vyvolávají až historické pocity, ale celkový dojem z jednotky je vesměs pozitivní.
Další z vozidel jezdících již v pravidelném provozu, která se na veletrhu představila je po loňské premiéře řídící vůz Bfhpvee295 a slovenská motorová jednotka řady 861, která představuje výrazný milník v železničního průmyslu na Slovensku z dílny ŽOS Vrútky.
Dlouho očekávané rekonstruované jídelní vozy řady WRmee816 z produkce ŽOS Vrútky, původně WRm, jsou konečně zde. První prototyp si mohla právě dnes prohlédnout veřejnost a vůz se těšil i nemalému zájmu z řad provozovatelů. Subjektivní pocity z interiéru jsou, navzdory očekávání, spíše smíšené.
A 861 je pekne vozidlo, skoda, ze se nekoupily misto tech alienu od pesy.
Nevýhodou crashtestu lokomotiv jsou vysoké náklady na vzorky.
Také mě to napadlo.
Nicméně život strojvedoucího tedy lidský život by měl mít větší cenu o proti vzorku. Tak alespoň nějaký kompromis.
strejcekms
V tom s vámi souhlasím.
JOHNZ
718 je byl to hybrid vím o tom.A neměl špatné výsledky,ale nebyl zájem o druh těchto vozidel.Ano ty drážní vozidla co jsem uvedl měli o proti 774 podstatně menší výkon.
774 (na trpajzlov a značky fíra vidí dobre bo kapota jaksi nie je od kraja do kraja, určite lepšie ako napr. na žehličke so stanovišťom uprostred a kratšími, ale širokými kapotami)
tak to jsem zase netušil.
Honza ,strejcekms
814 jsou tam změny k lepšímu
Původní čela však byla odříznuta a namísto nich byla dosazena plochá čela v místě mezivozového přechodu a laminátová čela v místě stanovišť strojvedoucího. Laminátová čela, vyzkoušená již na prototypových vozech řad 812 a 912 ČD, se připevňují lepením
Škoda je, že tomu zůstali i mouchy z 810. Což ale bylo dáno cenou opravy vozidla. Jinak by to nebyl až tak nejhorší nápad.
Jiří Kocurek
díky za vysvětlení.Už jsem to pochopil.
K mašinkám: Ono je rozdíl umisťovat na lokomotivu motor o výkonu 360 kW, dva 250kW nebo jeden o výkonu 1550 kW. Takže co navrhujete? Posunout kabinu strojvedoucího mezi motor a alternátor? Mezi motor a turbodmychlado? Mezi turbodmychadlo a "tu budku" před ním? To ale skončíte na stejném místě jako je kabina teď, jenom z druhého konce. Použít dva poloviční motory? Uff, to by bylo drahé.
A pokud jde o výhled, tak ta nízká kapota nezakrývá návětidla, která jsou spodním okrajem metr nad ní. Pro přesné najíždění, bych tam, byvše konstruktér, umístil kameru, v kabině strojvedoucího už monitor je. V ceně lokomotivy je to pakatel. A pokud výhledem vyhovuje ČMElák, tak se bavíme o nesmrtelnosti chrousta.
Inak keď sa nad tým zamyslíte, pri posune na ranžíre sa dá mašina vhodne otočiť tak, že bude pri práci na 95% pripájať vagóny rovnakým (tzn. napr. krátkym :)) čelom a pri jazde po trati je to, ktorým je mašina čelom otočená principiálne šumák (na trpajzlov a značky fíra vidí dobre bo kapota jaksi nie je od kraja do kraja, určite lepšie ako napr. na žehličke so stanovišťom uprostred a kratšími, ale širokými kapotami)
Mám také za to, že prodloužení vývoje této řady je také dáno tím, že se v průběhu změnily/zavedly normy TSI, design čela tak, díku Bohu, musel projít výrazným přepracováním (Dyzajn baj Porše se mi opravdu nelíbí)
Nevýhodou crashtestu lokomotiv jsou vysoké náklady na vzorky. Automobil stojí oproti lokomotivě pár korun. Výroba překážky také.
Toliko můj osobní soukromý osobní názor...
A díky fotkám a hlavně lidem co zpracují k tomu i článek se člověk alepoň něco dozví, když tam jet nemůže, jakým směrem se ubírá drážní kolejová vozidla. To má alespoň nějaký smysl. Zatímco trčící lišta na Seznamu bulváru před nosem, nemá smysl žádný.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.