Praha — Železnice v České republice zaspala. Mimo běžné opravy tratí probíhají podstatě pouze jejich rekonstrukce na tzv. koridory. S realizovanými přeložkami však ani na těchto tratí nedosahujeme nijak vysokých rychlostí, díky nimž by bylo možné dosáhnout výraznějších zkrácení jízdních dob vlaků, jak je tomu obvyklé nejen ve vyspělejší části Evropy. Nové tratě, na rozdíl od dálnic, se v Česku prakticky nestaví, poslední postavenou tratí byl úsek Brno - Havlíčkův Brod. Některé tratě vedou daleko od sídel, mimo hlavní směry potřeby obyvatel. Chybí řada spojení, tratě mají nevyhovující parametry a mnohdy i nedostatečnou kapacitu. Proto potřebuje Česká republika zásadním způsobem modernizovat celou železniční síť. Vysokorychlostní železnice má zásadní postavení nejen v mezinárodní dopravě, ale o nic menší v dopravě vnitrostátní. Vysokorychlostní tratě se nijak významně neliší od těch stavěných pro nižší rychlosti včetně investičních nákladů. Cena stavby se odvíjí především od rozsahu umělých staveb, zejména mostů a tunelů. Ve volném terénu jsou tratě levnější než dálnice, v žádném případě ne průměrně vyšší při plánované realizaci v České republice. Díky vysokorychlostním tratím může také dojít ke snížení spotřebované energie.
Toto je výčet jen několik málo informací, které mapuje kniha Rychlá železnice i v České republice vydaná v minulém roce Centrem pro efektivní dopravu (CEDOP). Publikace mapuje celou situaci ohledně uplatnění rychlé železnice v českých podmínkách, vysvětluje, proč Česká republika potřebuje vysokorychlostní železnici. V knize je obsažena celá řada konkrétních řešení, která mají přispět ke zrychlení železniční dopravy a detailně popisují rovněž napojení na současnou železniční síť v jednotlivých krajích. Kniha v úvodu také představuje historii vysokorychlostní dopravy v zahraničí. Další kapitola ukazuje rychlá železniční spojení v současnosti. Obsahově jde o nejpodrobnější zpracování přínosů nových tratí pro českou železnici. Za zmínku stojí pasáž věnující se mýtům o vysokorychlostní železnici, kde se můžete dozvědět, že i Česká republika je dostatečně velká pro provoz vysokorychlostních vlaků. Text je srozumitelný i laikovi a je doplněn o velké množství kvalitních fotografií.
Knihu Rychlá železnice i v České republice můžete zakoupit v našem eshopu.
Letošní rok se ve státním rozpočtu poprvé začalo počítat s vysokorychlostními tratěmi, i když jde pouze o pomyslnou kapku v moři. Státní fond dopravní infrastruktury začlenil do rozpočtu SŽDC 45 milionů korun na přípravné projekty, které budou mít za úkol zmapovat polohy vedení nových tratí, aby ve výsledku nezabíraly v územních plánech až 600 metrů široké pruhy. Přípravné studie budou mít také za úkol zjistit, zda se tyto tratě vůbec vyplatí.
Zdroj: E15, Český rozhlas, Veletržní noviny-listopad 2012, CEDOP


Překvailo mě do jaké hlouby autoři šli v jednotlivých krajích a uvažovali o tom jak vrtky přispějí i k napojení regionů, o kterých zatím nikdo nepřemýšlel: třeba Praha-Jičín...
Název knihy je Rychlá železnice, ne jen Vysokorychlostní... a to autoři stoprocentně dodrželi. Kniha se zabývá, jak zrychlit celou železnici v ČR...
Na závěr: kniha obsahuje mnoho opravdu hezkých obrázků, které potěší na duši...:-)
JN
Nebudete v budoucnu trpět v letadlech na dálkových cestách, ale budete mít šanci využít například vysokorychlostní lůžkový vlak, přes noc na pláži, v Londýně, Paříži :-)
Jinak si myslím, že kniha je obsahově zdařilá a jen přeji, aby se z toho něco realizovalo.
I já vím, že jsou tam někde gramatické (typografické) chyby. Nicméně o těch věcných bych se rád dozvěděl (stránka... o co jde...) Možná, že v budoucnu vznikne aktualizované a opravené vydání, takže Vaše upozornění by přišlo autorskému týmu vhod. Pošlete mi tedy prosím e-mail, kde vidíte nějaký problém. Děkuji
Edit: Píšu jedním z nejméně vytížených. Nejméně vytíženým usekem je Třebová-Zábřeh.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
