Praha — Ačkoliv bývalý ředitel pražské ZOO Petr Fejk u Českých drah již nějaký pátek nepracuje, zvířecí rodinka u národního dopravce se dočká dalšího přírůstku. A to nejen neoficiálního, jako jsou krysy, krokodýli či syslové (ty už ale tiskové oddělení nejednou zmiňuje ve svých tiskových zprávách), ale dočká se i pavilon, ve kterém jsou ustájeni oficiální zvířecí představitelé Českých drah. Nově se tak vedle slonů (CityElefant) a panterů (RegioPanter) objeví první zástupce vodní říše - RegioShark. Toto pojmenování zvolily České dráhy jako oficiální jméno pro novou rodinu motorových jednotek LINK od polské Pesy. Je to reakce na přezdívku žralok, kterou tyto soupravy díky svému designu získaly mezi veřejností krátce po jejich představení.
Letos by mělo cestující svézt prvních 9 z 31 objednaných kusů a to ve všech krajích, pro které jsou tyto jednotky určeny. Zbylé by měly být předávány Českým drahám dle harmonogramu, který je uvedený níže v tabulce. Zatímco poslední kus by měl tedy dorazit v listopadu příštího roku, tak první kus se již testuje na okruhu u Velimi, kde probíhá série zkoušek tak, aby mohly první jednotky vyrazit s cestujícími již v září letošního roku. Vratislav Šuk, vedoucí akreditované zkušební laboratoře VUZ předpokládá, že i přes nabitý program a velký počet nutných zkoušek bude zářijový termín reálný: "Zatím jde vše podle předpokladů, i když je časový plán zkoušek dost nabitý. Ale na schválení podobného vozidla – jednotky řady 861 pro ZSSK – jsme loni měli pouhých 50 dní, během kterých jsme zvládli kompletní zkoušky a schválení do provozu. Polská jednotka je vozidlo na evropské úrovni a žádné zásadní komplikace neočekáváme."
Karlovarský kraj | Plzeňský kraj | Zlínský kraj | Ústecký kraj | |
---|---|---|---|---|
9/12 | 001 | 008 | 014 | 002 |
10/12 | 003 | |||
11/12 | 009, 010 | |||
12/12 | 011 | 015 | ||
1/13 | 012, 013 | |||
2/13 | 016, 017 | |||
3/13 | 030, 031 | |||
4/13 | 004, 005 | |||
5/13 | 006, 007 | |||
6/13 | 019 | 018 | ||
7/13 | 020, 021 | |||
8/13 | 022, 023 | |||
9/13 | 024, 025 | |||
10/13 | 026, 027 | |||
11/13 | 028, 029 |
Cestující čeká v jednotkách RegioShark plně klimatizovaný interiér s oddělenými nástupními prostory, které budou nízkopodlažní. V nízkopodlažní části bude víceúčelový oddíl s místy pro dva cestující na vozíku nebo pět jízdních kol. Samozřejmostí je bezbariérové WC s uzavřeným systémem, audiovizuální informační systém nebo zásuvky 230 V pro cestující, nacházející se pod sedadly. Vozy disponují oddíly jak druhé, tak i první třídy. Vnější i vnitřní barevné řešení pak odpovídá nejnovějšímu provedení dle korporátního designu. Modře laděný vzor sedadel druhé třídy je tak oživen oranžovými prvky, kdežto potahy sedadel v první třídě jsou tak nově laděny do červena. Odklon od dosavadního modro-modrého řešení je způsoben mimo jiné i snahou o větší rozlišení obou tříd a také je modro-červená kombinace běžná i u mnoha vlaků v zahraničí.
Zdroj: České dráhy
CityElefant
RegioPanter
RegioShark
chybí
InterRegioSysel
(ta 380 totiž ano)
Ať už se tedy přejmenují i České Dráhy na Czech Railways, Nežiju náhodou v České Republice? Asi toho chci moc, že?
Dnes se dovážejí železniční vozidla ze zahraničí, protože u nás je "slabost" u českých výrobců. Budiž.
Protože se v Česku rodí opět málo dětí, tak se obávám, aby se také nezačaly dovážet ze zahraničí. Třeba s Číny.
A co se přenosu týká, při výkonu do nějakých 600 kW je podle mne dieselelektrika zbytečně drahý a docela těžký luxus. Viz slovenská 861 nebo německá 612 - při výkonu jednoho motoru 560 kW jim stačí hydrodynamika ;) Prosím nikterak nespojovat s "hydrami" řady 854, jejichž převodovka se hodí akorát tak do starého železa (bohužel).
Hybridní pohon je u trolejbusů používán desítky let, jak v podobě plnohodnotného duobusu, tak - jako u českých výrobků - v podobě pomocného pohonu. U železničních vozidel samozřejmě hybridní pohon je taky technicky zvládnutý, koukni se do Francie, tam jezdí stovky moderních hybridů. Proč se více nerozšiřují se v šotodiskuzích řeší s měsíční periodou. Je názor, že je to z legislativních důvodů, osobně si myslím, že jejich větší složitost/cena/hmotnost nevyváží možnost jet pod dráty na elektriku a ne na naftu. V dotovaném světě evropské osobní dopravy a státem kontrolované dopravní cesty a dodávek trakční energie asi nemá význam komplikovat si život hybridy.
KK: třeba budou ČD žraloky dále nakupovat i na další výkony. A ty teď dodávané taky nebudou na dnešní výkony vázány věčně, takže se jich dočkáme i na jiných výkonech, neviděl bych to beznadějně :o)
Zajímavý příklad. Já bych UnL-Liberec chápal právě spíše jako regionálku. I když by tam nejel "Os", ale "Sp", nebo "R".
Mne zjímá, proč to nejde u železničních. Když mám již mám homologovanano "skříň" tedy její kompaktnost, tuhost ap., homologované pojezdy tak půlka schvalovacího procesu mám za sebou. Jistě čeká ještě el. část výzbroje. Vždyť Taurus a Herkules jsou zvenku totéž až na hnací agregáty. To by snad mohla být cesta i pro Škodovku její "dcery".
Zatím, ale buďme rádi, že máme PESU a RegioSharka, který je homologován i u DB.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.