..: Návrat vlaků po 13 letech a bez dalších nákladů. Díky oběhům :..

810.224 na pravidelném vlaku z Hostivice ve stanici Slaný, foto: Juraj KováčHostivice — Třináct let. Tak dlouho nejezdily pravidelné osobní vlaky na většině trati č. 121 severozápadně od Prahy. Jako na mnoha jiných místech v zemi, ani zde pomalé motoráčky v očích objednavatele nedokázaly konkurovat flexibilnější autobusové dopravě, která v hustém špičkovém intervalu sváží dojíždějící cestující do metropole nebo průmyslových areálů v okolí. Přesto trať v letošním roce zažívá oživení – po nedávném zprovoznění zastávky Dobrovíz-Amazon v blízkosti stejnojmenného logistického centra se od 10. prosince 2017 pravidelné osobní vlaky vrátily i do úseku Středokluky – Noutonice; o víkendu dokonce dva spoje dojedou až do Slaného. Pozoruhodné na tom je, že tyto spoje nestojí kraj nic navíc: stačila kreativní práce s oběhy vozidel a magickými drážními veličinami.

Když se počítá ve „vlkm“

Příběh je vždy stejný: regionální doprava existenčně závisí na subvencích, vypočtených na základě jednotkové ceny za vlakokilometr, neboli kilometr jízdy spoje. Četnost a frekvence spojů přímo závisí na objemu financí a ochoty objednavatele. Prosincové prodloužení vlaků ze Středokluk jasně ukazuje, co všechno je možné díky trochu čerstvému přístupu k organizaci dopravy, kdy kraj může chybějící kilometry nejen doobjednat, ale také najít. Funguje to takto:

„Motorové vozy pro linku S54 Středokluky – Hostivice najížděly do Hostivice každý den z depa v pražských Vršovicích. Domluvili jsme se s ČD, že budou vyjíždět z Kladna, které je cca o devět kilometrů blíž. Kilometry, které se tím uspořily, jsme okamžitě investovali do vlaků pro lidi a rozšířili i víkendový provoz na této trati,“ vysvětluje ředitel IDSK Pavel Procházka. Protože zasmluvněné vlakokilometry se spotřebovávají i na manipulační zátahy, tato jediná organizační změna umožnila uvolnit více než šest a půl tisíce kilometrů za rok z celkového výkonu linky. Ty kraj obratem využil na prodloužení projížděného úseku, kde motoráky mohou vozit platící cestující.

Motorový vůz 810.224 a přívěsný vůz Btax ve stanici Slaný, foto: Juraj KováčTato změna výrazněji nezasáhla do každodenního dojíždění do metropole: „Oklika tratě 121 kolem letiště už v minulosti ztratila potenciál získat ve větší míře místní obyvatele pro dojížďku ze zdejších obcí do Prahy, přímým autobusům na Prahu 6 tady vlak bude konkurovat jen těžko,“ říká Procházka. Poukazuje ale na zajímavý fenomén uplynulých let: „U zastávek na této trati vznikají nové logistické areály, a je to příležitost i pro tuto železniční trať. Jen v opačném směru, než dřív. Dnes se stávají lokality v Hostouni, Dobrovízi i v Tuchoměřicích cílem lidí, kteří tu pracují a často sem dojíždí z Prahy.“

Díky masivnímu přísunu velkých zaměstnavatelů v uplynulých letech tak zapomenuté zastávky získávají opět na významu. Jejich vzdálenost od obce a poloha v těsné blízkosti průmyslových areálů se tak paradoxně stává výhodou pro velmi specifickou cílovou skupinu cestujících, kterým může vlak nabídnout skoro bezkonkurenční dostupnost zaměstnání.

Pražský Westkreuz má jméno Hostivice

Setkání vlaků v přestupním uzlu Hostivice, foto: Juraj KováčJe důležité zdůraznit, že jen zavedení pěti párů přímých spojů od Hostivice by mělo velmi omezený smysl, pokud by zároveň neumožňovalo opravdu použitelné cesty z Prahy i širšího okolí. Zde vstupuje do hry druhá novinka aktuálního jízdního řádu: zavedení taktového uzlu Hostivice, kde se od 10. prosince potkávají v jednu chvíli vlaky hned z pěti směrů. Spoje linky S54 do Noutonic díky tomu mají plynulý přípoj nejen z oblasti Prahy 6 (linka S5/R14), kde jim konkurují rychlejší autobusy, ale také z pražských Řep, Jinonic a Smíchova (S65) či z Řeporyj a Rudné (S6), nebo od Rakovníka. Ač v průměru spíše pomalejší, je nové vlakové spojení s jedním přestupem konkurenceschopné dokonce i z hlavního nádraží oproti jízdě MHD se dvěma přestupy.

Nad rámec pravidelného dojíždění do práce je prodloužení linky dobrou zprávou i pro obyvatele města Slaný a okolních obcí. Jejich primárním spojením do Prahy sice zůstává i nadále silnice, alespoň o víkendech však teď mají k dispozici železniční spojení celoročně, a ne jen díky víkendovému Cyklohráčku v letní sezóně. Zdejší přepravní proudy vnímá objednavatel realisticky: „Na zimní provoz stačí samozřejmě samotný sólo vůz řady 810, větší vlak by tu neměl smysl,“ říká Pavel Procházka. IDSK se přesto netají spokojeností se zlepšením dopravní dostupnosti obcí na lince Hostivice – Slaný.

Linka S54 i po svém prodloužení bude tvořit pouze nepatrný zlomek dopravního výkonu v systému PID i ve Středočeském kraji. Ukazuje ale nadějný začínající trend renesance lokální železnice tam, kde její přítomnost dává smysl. Ještě víc ale dokazuje, že aktivní přístup objednavatele a obcí může přinést viditelné zlepšení dopravní dostupnosti navzdory tlaku na celkové náklady. Osmnáct ušetřených kilometrů denně oživilo místní trať po 13 letech ticha. Kde to zkusí příště?

Má podle vás rozšiřování motoráčků kolem velkých měst smysl? Znáte jiné linky, kde by podobná optimalizace mohla pomoci k revitalizaci železničního spojení?

Zdroj: IDSK


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.2.2018 (14:17)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Jízdní řád

Ďalšie z regiónu ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
17.03.2018 (6:53)  
Petr 3:

Pravda, crash tresty se na busech dělají jen někdy, ale z hlediska úspory nákladů se samozřejmě vozy prověřují počítačovou simulací, a to například na boční převrácení, náraz kyvadlem do čela vozu atp., doporučuji příslušné evropské normy a směrnice. Rozhodně nemohou být nosné části z překližky. Naopak se už i zde začínají uplatňovat prvky s řízenou deformací, stejně jako je tomu u osobních automobilů.
registrovaný užívateľ Petr 3 
14.03.2018 (9:28)  
Jiří Kocourek

Tak s autobusy se nedělají crash testy a tak mohou být z překližky.
22.02.2018 (16:26)  
Z Prahy přes Dejvice a nazpátek přes Zličín. Kdysi jsem jezdíval z (Praha-)Cibulka do práce do (Praha-)Ruzyně. Tratě přes (všechno Praha) Ruzyni, Zličín, a v nouzi i přes Rudnou by si vzájemně mohly vypomáhat. Není to nic samospasitelného, ale v některých případech by to snad mohlo dávat smysl.
21.02.2018 (9:15)  
Ad Regionova vs cesty... Nebývam síce v danom regióne ale za seba poviem radšej rozhrkaná regionova ako 2 hodiny v zápche a to aby som sa modlil, aby ma náhodou dáky blbec "nesejmul"
registrovaný užívateľ metys 
18.02.2018 (20:39)  
To rozhodě, nic z toho nepopírám. Já jen píšu pravděpodobný důvod, proč tyhle vozidla ještě stále v hojném počtu jezdí. Někomu se zas ten komentář nezdá, přitom to je pravda. :D Achjo, lidi lidi... co to s váma je. :)
14.02.2018 (21:55)  
metys: To máte jako se Škodou 120. Také ji dnes nikdo nedokáže vymyslet a vyrobit. Důvod je stejný - bezpečnostní normy.
Když budou normy požadovat stejnou pasivní bezpečnost jako pro autobus, který má nezřídka vyšší konstrukční rychlost než 810, tak někdo nějaké lehké kolejové vozidlo vymyslí. Pokud ale normy povedou ke hmotnosti vozidla 48 tun, tak nebude možné dosáhnout stejné spotřeby jako u vozidla o 30 tun lehčího.
registrovaný užívateľ metys 
14.02.2018 (9:10)  
Holt ještě nikdo roku 1973 nevymyslel vozidlo s tak enormě nízkými provozními náklady. :)
13.02.2018 (14:37)  
Antony: prosím, vezměte v potaz náklady na jeden šukafon (kterých je navíc relativně dostatek) a na jednoho Stadlera (které jsou nedostatkovým zbožím). Pak se znovu podívejte do mapy, kudy ta trať vede...
registrovaný užívateľ Antony 
12.02.2018 (9:37)  
Taky mohli dávno zavést že by z centra jely dva spojené vlaky a první vagon by jen do Rudné a druhý do Noutonic.

Nechápu že tak jak píšu to dávno nenasadili na trať Praha - Vrané - Dobříš a Čerčany. Tam kdyby dali Stadlery nebo Regiosharky místo příšerných Regionov a zapojili vždycky dva do sebe co by se ve Vraném odpojily a jedna souprava jela na Dobříš a druhá na Čerčany, tak trať díky rekonstrukci zažije boom a budou ji lidé fakt využívat na dojíždění díky tomu že silnice jsou tam totálně zasekané a lidi nemají jinou možnost než stát v kolonách nebo jet tou hrůzou za trest zvanou Regionova..
registrovaný užívateľ Antony 
12.02.2018 (8:42)  
Taky mohli dávno zavést že by z centra jely dva spojené vlaky a první vagon by jen do Rudné a druhý do Noutonic.

Nechápu že tak jak píšu to dávno nenasadili na trať Praha - Vrané - Dobříš a Čerčany. Tam kdyby dali Stadlery nebo Regiosharky místo příšerných Regionov a zapojili vždycky dva do sebe co by se ve Luboš Kosina,raném odpijily a jedna souprava jela na Dobříš a druhá na Čerčany, tak trať díky rekonstrukci zažije boom a budou ji lidé fakt využívat na dojíždění díky tomu že silnice jsou tam totálně zasekané a lidi nemají jinou možnost než stát v kolonách nebo jet tou hrůzou za trest zvanou Regionova..
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2018 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko