..: Skupina České dráhy loni hospodařila se ziskem :..

ČD 651.001 RegioPanter, Škoda TS, 3. 11. 2011, foto: Juraj Kováč Praha - České dráhy v úterý na tiskové konferenci oficiálně představily své hospodářské výsledky za minulý rok. Skupina České dráhy za rok 2011 zvýšila své provozní výnosy téměř o dvě miliardy korun (asi o 5%) a skončila s čistým ziskem ve výši 491 milionů. Jak uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, podílelo se na tom jak zvýšení tržeb a meziroční nárůst cestujících téměř o dvě procenta, tak hlavně vnitřní úspory, snížení mzdových nákladů a prodej majetku. Stovky milionů také dráhy získaly v souvislosti s převodem tzv. živé dopravní cesty (tj. výpravčích, signalistů aj.) pod státní organizaci Správa železniční dopravní cesty. Pokud se podíváme na hospodářské výsledky odděleně podle jednotlivých částí skupiny ČD, samotný osobní dopravce České dráhy vydělal 314 milionů korun (oproti roku předtím, kdy byla 50 milionů ztráta), nákladní dopravce ČD Cargo pak i letos skončil ve ztrátě téměř 60 milionů (předminulý rok ztráta 860 milionů). I v nákladní dopravě však došlo ke zvýšení tržeb, a to rovněž o dva procentní body.

Na výsledcích hospodaření obou společností se pak výrazně podílelo také zvýšení cen elektřiny, pohonných hmot i poplatků za dopravní cestu, a také omezení objednávek o desetiny až jednotky procent ze stran většiny krajů i Ministerstva dopravy. V neposlední řadě také České dráhy přestaly dostávat dotace na provozování expresních vlaků mezi Prahou a Ostravskem, které začaly jezdit na vlastní podnikatelské riziko dopravce, tedy stejně jako spoje SC Pendolino. Ty v loňském roce využilo i přes hlasitý nástup konkurence téměř 950 tisíc cestujících. Naopak další expresy, spoje mezi Prahou a Brnem, zůstávají i přes nevoli konkurenčního RegioJetu zahrnuty v závazku veřejné služby. Právě na těchto spojích se podle dopravce v loňském roce po zavedení akčních cen razantně zvýšil počet cestujících, a to až o 40%.

Z dalších čísel, které České dráhy ve své ročence uvádějí, můžeme například upozornit na počet prodaných aplikací pro In-Karty, kterých se loni prodalo 323.690 (téměř 900 denně), 202.979 doručených zásilek pomocí služby ČD Kurýr (přes 550 denně) nebo celkem 514 jízd se službou ČD Taxi, která byla zavedena v září loňského roku. Nárůstu se dočkala i poptávka po přepravě autovlaky, které loni převezly rekordních 12.633 aut (více než 34 denně) a 417 motocyklů. Tento nárůst byl umožněn i díky odkupu vozů řady DDm od ÖBB, které umožňují přepravu aut až do výšky 196 cm.

Slavnostní křest - generální ředitel ČD Petr Žaluda, foto: Matouš Vinš Hospodaření ČD také stále zásadně ovlivňuje vcelku razantní obnova vozového parku. V loňském roce začaly dodávky motorových vozů Stadler RS1 RegioShuttle, začala výroba dalších nových vlaků Škoda 7Ev RegioPanter a PESA LINK II, a také pokračovala výroba dalších jednotek Regionova a CityElefant. Byly dodány první řídící vozy řady Bfhpvee a pokračovaly dodávky modernizovaných vozů Bdtn. Z osobních vozů můžeme dále vyjmenovat zejména rekonstrukce vozů Aee, Apee, Bee a Bpee či revitalizaci starých vozů A, BDs a B. Naopak lokomotivy řady 380 z produkce plzeňské Škody stále nejsou schváleny v okolních zemích, a České dráhy proto budou po výrobci požadovat mnohasetmilionové penále.

Zdroje: České dráhy, ŽelPage


JiříK. , Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 11.5.2012 (0:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Dopravci

More from Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user M@ra 
23.05.2012 (13:14)  
To by bylo dost velký umění, udělat ztrátu v dotované osobní dopravě (tzn. zisk z ní vystřílet na pendolina).

ČD-Taxi jsou externí a nikde samozřejmě nečekají, jen je vyjednaná pro železniční cestující nižší cena (tak se tam snad i míň cestující okrádají).
17.05.2012 (22:03)  
Podle výroční zprávy "v rámci prevence krizových situací prošlo několik desítek provozních zaměstnanců, kteří jsou v přímém ohrožení agresívních cestujících, školením na jednání a zvládání těchto situací". Nevíte zda si to ČD zajišťovaly interně, nebo školila nějaká externí firma?
15.05.2012 (14:07)  
M
Já měl naposledy zeměpis na gymplu, ale přesto bych řekl, že Zlín není až tak "venku" :-)
Registered user M 
15.05.2012 (1:28)  
Nevim, jestli se snazis delat zajimavym nebo vtipnym, ale snad tam taky bylo napsany "pokud nedelas venku", ne?

Ten na tebe asi hrozne slozity proces je zhurba takovej
1.Lidi do pracuji venku, ty podpora ceskyho prumyslu (kupovani vyrobku ceskyho prumyslu) asi zajimat nemusi
2.Ti, co pracuji v cesku a pracuji v sektoru prumyslu, tak ty by to asi zajimat melo, protoze
3.Kdyz cesky prumysl nebude podporovat nikdo (kdyz si nikdo nekoupi cesky vyrobek), tak asi vsichni zamestnanci ceskeho prumyslu skonci

Toto jsem v tom prispevku napsal - psal jsem, ze nekdo ten cesky prumysl (bez uvedeni konkretni firmy) podporit zjevne bude muset, protoze kdyz se tak nestane, tak zamestnanci ceskeho prumyslu zjevne nedopadnout dobre. Tvoje reakce? Hahaha, ale vlastne se radsi neprejte, proc se vam smeju, protoze ja vam to nevysvetlim, protoze vy jste vsichni strasne hloupi a stejne byste to nepochopili. Ale co, ty ses takova vesela jizanska kopa, co?
14.05.2012 (10:23)  
M
Zapomněls zmínit druhou část tvé odpovědi "nekdo ten cesky prumysl podporit bude muset, protoze jinak budes bez prace," kterážto mne upřímně pobavila, milý Emíku.
Registered user M 
12.05.2012 (0:55)  
R-A: Ta jeho otazka znela "proc podporovat cesky prumysl" a odpoved znela "nekdo cesky prumysl podporit musi". O konkretni firme tam nebylo ani slovo, Toniku...
11.05.2012 (21:56)  
@Miroslav Zikmund
Výročka str. 33: Činnosti segmentu řízení provozu byly k 1. 9. 2011 převedeny na Správu železniční dopravní cesty, s.o. Hospodaření segmentu řízení provozu bylo za období leden–srpen 2011 vyrovnané, přičemž výsledek byl pozitivně ovlivněn efektem prodeje řízení provozu na SŽDC s dopadem ve výši 265 mil. Kč.
11.05.2012 (21:48)  
K zisku Českým drahám pomohlo mj. snížení nákladů na vyplácené odstupné, v roce to bylo 328 milionů korun, v roce 2011 jen 67 milionů korun.

Za pozornost stojí růst závazků během čtyř let téměř na dvojnásobek: na konci roku 2007 21 miliard, na konci roku 2011 40 miliard.

Oproti předchozím výročkám je u společných podniků s Luďkem Sekyrou na zástavbu Smíchova a Žižkova poznámka "v souladu se stanovami těchto společností je k přijetí významných rozhodnutí potřeba nejméně 52% všech hlasů".
Registered user Sim 
11.05.2012 (21:29)  
Miroslav Zikmund > asi si mne pletete s JiriKem, ktery v clanku pise: "Stovky milionů také dráhy získaly v souvislosti s převodem tzv. živé dopravní cesty (tj. výpravčích, signalistů aj.) pod státní organizaci Správa železniční dopravní cesty."
11.05.2012 (19:18)  
Sim : o jakých penězích za převod zaměstnanců z ČD pod SŽDC píšete ???
Nepůsobí na vás negativně dnešní zvýšené teploty ?
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2014 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko