Mnichov — Podle rozhodnutí patentového soudu mohou označení S-Bahn používat i jiní dopravci, než DB. DB měla totiž patent na označení i všechny služby s touto kategorií vlaků spojené. Soudní spor vyvolalo Lipsko, které napadlo jiný zajímavý fakt: Pokud totiž bylo označení S-Bahn použito jiným dopravcem, musel tento dopravce z titulu patentu od roku 2010 platit 0,4 centu za každý ujetý vlakokilometr. Toto ustanovení de facto odradilo všechny konkurenty DB na provozování vlaků v kategorii S-Bahn, která si tak zajistila monopol. Toto se nyní změní a na linkách S-Bahn tak budou v celém Německu k vidění i jiné soupravy než klasické červenobílé s logem DB.
Zdroj: N24
Jinak na "M" jako metro bych tedy nesahal, je to dlouhodobě zavedené označení a celý svět tomu rozumí, navíc to není nutně podzemní dráha (má to být metropolitní dráha), v různých zemích je spousta povrchových úseků metra.
Německé systémy S-Bahn se pokud vím nestýkají, ale třeba v Braniborsku a Meklenbursku si rádi číslují i RE linky a tam potom duplicity jsou. Můžete jet linkou RE2 (Wismar - Cottbus), ve Schwerinu se potkáte s linkou RE1 (Rostock - Hamburg) a v Berlíně můžete potom přestoupit na zcela jinou RE1 (Frankfurt/Oder - Brandenburg).
Nejsem si jistý, jestli na naší železnici má smysl vyčleňovat a číslovat ještě něco mezi linkami "S" (případně "U", "L"), což tedy nemusí být nutně jen městské a příměstské linky, a linkami "R". Rakušáci na to šli po svém a zavedli kategorii "Regio S-Bahn", protože obecně si v různých paralelních kategoriích libují...
Pokud bychom se drželi evropských zvyklostí, měli bychom označovat městskou železnici také vlastním jazykem, nekopírovat označení z ciziny. "M" by bylo celkem jasné, přestože se kryje s kdysi nedomyšleným převzetím slova "metro" pro systém podzemní dráhy (ta by mohla dostat "P" a přívozy "L" :), případně zůstat u "M" a vytvořit se železnicí jednotný systém).
Rozlišení krajských linek pomocí písmen z automobilových poznávacích značek by sice zamezilo překryvu systémů, je to už ale trochu jiná kapitola. Zatímco německé S-Bahn se, pokud je mi známo (mohu se mýlit), zpravidla nestýkají, neb tvoří jen dopravu v blízkém okolí měst, u nás se zvolilo očíslování celých krajů, což vytváří jiný rozhodovací základ. Do budoucna by tak možná bylo vhodné najít systém celostátního označení všech linek veřejné dopravy tak, aby byl položen základ společnému tarifnímu systému. Nemělo by se přitom však zapomínat na celkovou jednoduchost, ale ani na krajská (a okresní) specifika...
Zajímavé bylo po očíslování označení linky: 5 - okruh E. Ale E je právě páté písmeno, takže souvislost je zřejmá.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.