..: Označení S-Bahn mohou používat všichni dopravci :..

Logo S-Bahn Mnichov — Podle rozhodnutí patentového soudu mohou označení S-Bahn používat i jiní dopravci, než DB. DB měla totiž patent na označení i všechny služby s touto kategorií vlaků spojené. Soudní spor vyvolalo Lipsko, které napadlo jiný zajímavý fakt: Pokud totiž bylo označení S-Bahn použito jiným dopravcem, musel tento dopravce z titulu patentu od roku 2010 platit 0,4 centu za každý ujetý vlakokilometr. Toto ustanovení de facto odradilo všechny konkurenty DB na provozování vlaků v kategorii S-Bahn, která si tak zajistila monopol. Toto se nyní změní a na linkách S-Bahn tak budou v celém Německu k vidění i jiné soupravy než klasické červenobílé s logem DB.

Zdroj: N24


Jiří Bajer | 24.4.2012 (11:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel MirekM  mail  
25.04.2012 (16:45)  
MiW: Že vlak je podle definice souprava a náležitosti. Vlak může být klidně i tramvajový (takže naopak hlášení v tramvaji „vlak jede do vozovny Pankrác“ je správně). A spoj je zase jenom jeden sloupeček v knižním jízdním řádu, resp. čára v grafikonu. Správně by tam mělo být něco jako „přestup na železnici“.
registrovaný uživatel J.S. 
25.04.2012 (14:15)  
ekoter: Nechci odbočovat od tématu, ale tvůj příspěvek k tématu "S" je silně v zajetí nacionalistického pojetí "národních" dějin, které se začalo prosazovat ve 2. pol. 19. stol. a dosáhlo vrcholu ve století dvacátém. Pražskou univerzitu založil český a římský král Karel IV. listinou ze 7. dubna 1348 jako první z vysokých učení (studií generale) na sever od Alp a na východ od Paříže. Takže se omezovat na prvenství jen v německy hovořících zemích je vůči UK silně nespravedlivé. No a když k tomu ještě přičteme, že v té době byla jazykem vzdělanců Latina, tak správně by se linky měly označovat písmenem "U" dle latinského Urbium (města) ;-))
25.04.2012 (12:05)  
Frantisek: No, jde o to, čemu říkáme "městská železnice". Skutečných městských linek je u nás velmi málo, spíš jde o regionální linky které vedou daleko za město. A mnoho našich "S" linek je spíš "venkovská železnice" :-)
Jinak na "M" jako metro bych tedy nesahal, je to dlouhodobě zavedené označení a celý svět tomu rozumí, navíc to není nutně podzemní dráha (má to být metropolitní dráha), v různých zemích je spousta povrchových úseků metra.

Německé systémy S-Bahn se pokud vím nestýkají, ale třeba v Braniborsku a Meklenbursku si rádi číslují i RE linky a tam potom duplicity jsou. Můžete jet linkou RE2 (Wismar - Cottbus), ve Schwerinu se potkáte s linkou RE1 (Rostock - Hamburg) a v Berlíně můžete potom přestoupit na zcela jinou RE1 (Frankfurt/Oder - Brandenburg).

Nejsem si jistý, jestli na naší železnici má smysl vyčleňovat a číslovat ještě něco mezi linkami "S" (případně "U", "L"), což tedy nemusí být nutně jen městské a příměstské linky, a linkami "R". Rakušáci na to šli po svém a zavedli kategorii "Regio S-Bahn", protože obecně si v různých paralelních kategoriích libují...
25.04.2012 (11:58)  
Ad Frantisek: No ale nezapomínejte, že Univerzita Karlova byla první univerzitou v německy mluvících zemích! Takže mně z toho plyne, že klidně u nás můžeme používat označení S.
registrovaný uživatel MiW 
25.04.2012 (11:32)  
MirekM: a co je nesmysl na hlaseni: "...prestup na linky S a dalsi vlakove spoje"?
registrovaný uživatel Sim 
25.04.2012 (11:23)  
Frantisek > tak ono uz k te kolizi cislovani doslo - nevim konkretne cisla, ale v ramci celorepublikoveho znaceni linek (pro vyberova rizeni) se nektera oznaceni prekryvaji s temi primestskymi linkami v Praze.
25.04.2012 (10:28)  
Ještě že nemusíme my platit DB za označení "S" :).

Pokud bychom se drželi evropských zvyklostí, měli bychom označovat městskou železnici také vlastním jazykem, nekopírovat označení z ciziny. "M" by bylo celkem jasné, přestože se kryje s kdysi nedomyšleným převzetím slova "metro" pro systém podzemní dráhy (ta by mohla dostat "P" a přívozy "L" :), případně zůstat u "M" a vytvořit se železnicí jednotný systém).

Rozlišení krajských linek pomocí písmen z automobilových poznávacích značek by sice zamezilo překryvu systémů, je to už ale trochu jiná kapitola. Zatímco německé S-Bahn se, pokud je mi známo (mohu se mýlit), zpravidla nestýkají, neb tvoří jen dopravu v blízkém okolí měst, u nás se zvolilo očíslování celých krajů, což vytváří jiný rozhodovací základ. Do budoucna by tak možná bylo vhodné najít systém celostátního označení všech linek veřejné dopravy tak, aby byl položen základ společnému tarifnímu systému. Nemělo by se přitom však zapomínat na celkovou jednoduchost, ale ani na krajská (a okresní) specifika...
registrovaný uživatel MirekM  mail  
24.04.2012 (21:52)  
Josef Petrák: Však hlášení „… a vlaky Českých drah“ bylo celkem záhy změněno na „… a další vlakové spoje“, ač je to terminologický nesmysl.
24.04.2012 (21:44)  
Éčko v Přerově není náhodou. To byla základní (okružní) linka až do očíslování (pak měly ještě písmenné označení např. v Gottwaldově a Jihlavě tam dodnes).
Zajímavé bylo po očíslování označení linky: 5 - okruh E. Ale E je právě páté písmeno, takže souvislost je zřejmá.
24.04.2012 (21:35)  
Racek: Ale až se jednou za 15 nebo kolik let budou soutěžit linky ROPIDu, bude zajímavé, co se bude dít s nálepkama "S" a hlášením v metru "přestup na vlaky linek S a další spoje ČD". :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko