..: Změna času opět zpozdí některé vlaky :..

163.046-6, Bohumín, R 201 Silesia, foto: Duhy Praha — Každoročně v závěru března u nás dochází k posunu času středoevropského (SEČ) na čas letní středoevropský (SELČ), což pro všechny zúčastněné znamená, že si v noci ze soboty 24. března na neděli 25. března musí posunout své hodinky ve dvě hodiny ráno o hodinu kupředu — na hodinu třetí. Tou dobou křižuje síť Správy železniční dopravní cesty 14 osobních dálkových vlaků, u kterých proto můžete počítat až s hodinovým zpožděním. Ponechme stranou úvahy o tom, proč tento projekt sociálního inženýrství i nadále přežívá, jestli opravdu něco pozitivního přináší, zda opravdu šetří energie, ale seznamme ty, kteří v dané době budou na cestách, co je čeká a jak si mohou naplánovat přestupy.

Zpožděny budou následující vlaky:

  • R 403 Silesia Praha – Kraków počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlaky R 406 Chopin a R 443 Šírava;
  • R 405 Vltava Bohumín – Moskva počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlaky R 406 Chopin a EN 445 Slovakia;
  • R 406 Chopin Wien – Warszawa počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlak R 443 Šírava; rychlík vyčká v Břeclavi na vlak EN 476 Metropol;
  • R 407 Chopin Warszawa – Wien počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlaky R 402 Silesia a R 404 Vltava; rychlík vyčká v Břeclavi na vlak EN 477 Metropol;
  • R 440 Excelsior Košice – Cheb v úseku Pardubice hl.n. – Praha hl.n.;
  • R 441 Excelsior Cheb – Košice počínaje stanicí Česká Třebová;
  • R 442 Šírava Humenné – Praha počínaje stanicí Třinec;
  • R 443 Šírava Praha – Humenné počínaje stanicí Ostrava-Svinov;
  • EN 444 Slovakia Košice – Praha počínaje stanicí Bohumín;
  • EN 445 Slovakia Praha – Košice počínaje stanicí Bohumín;
  • EN / CNL 457 Phoenix Berlin – Praha – přímé vozy z Amsterdamu budou v úseku Bielefeld – Praha o cca 60 minut opožděny, o cca 60 minut později pojedou také přímé vozy z Kodaně v úseku Berlín – Praha;
  • EN / CNL 459 Canopus Zürich – Praha – počínaje stanicí Frankfurt am Main Hbf bude vlak asi o 60 min opožděn;
  • EN 476 Metropol Budapest – Praha – Berlin v úseku Pardubice hl.n. – Berlin Hbf; vlak vyčká v Břeclavi na rychlík R 406 Chopin;
  • EN 477 Metropol Berlin – Praha – Budapest v úseku Brno hl.n. – Budapest Keleti pu.; vlak vyčká v Břeclavi na rychlík R 407 Chopin.

Dále je možno počítat s těmito opatřeními:

  • rychlík R 718 vyčká v Pardubicích na vlak EN 476 Metropol;
  • rychlík R 606 Ohře vyčká v Praze hl. n. na vlak R 718, nepoveze však lůžkový vůz č. 350 od vlaku EN 444, ten bude řazen za lokomotivu vlaku R 608 Svatava.

Zdroj: České dráhy


Vlad Poslat mail autorovi | 24.3.2012 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Bobes 
25.03.2012 (0:05)  
Tak se omlouvám, má informovanost zřejmě nebyla dostatečná:-)
24.03.2012 (18:52)  
Ono se někdy nepozná, zda jde o změnu času, nebo běžný provozní stav. Hodina mne nevzrušuje.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
24.03.2012 (17:18)  
(OT) Bobes: Začnu trošku historií. Poprvé byl "letní čas" zaveden za 1. světové války v roce 1916 ve Švédsku, Německu, Rakousko-Uhersku a Velké Británii. V USA zavedli časová pásma 19. března 1918 a s ním i letní čas. Platil v letech 1918 a 19, kvůli nepopularitě byl zrušen. Znovu byl "letní čas" zaveden až za 2. světové války - opět z důvodu úspor. Československo si dokonce připsalo světový unikát, když byl v roce 1946 zaveden "zimní čas" a čas se posunul o hodinu dozadu. Letní čas se znovu zavedl u nás až v roce 1979 a od roku 1996 je o měsíc delší (končí až v říjnu).

Když se podíváte do historie, proč se čas zaváděl - tak to zpočátku bylo vždy za válek a hlavním důvodem byla úspora energie, které se za válek nedostávalo. A po válkách se zrušil. Sedmdesátá léta byla poznamenána ropnou krizí, která odstartovala v roce 1973 a projevila se následně i v energetice. Jiné důvody, než ekonomické, jsem nedohledal.

Před nějakou dobou jsem se dobral k materiálům shrnujícím spotřebu energie v různých zemích porovnávaných v čase (Česko, Německo, Francie, Švédsko, Spojené království...) ze kterých vyplývalo, že v současné době je vliv letního času na celkovou bilanci spotřeby téměř zanedbatelný (odkaz jsem si nepoznamenal, dnes ho neumím dohledat). Pokud to tedy nejsou důvody ekonomické, které by nás nutily k zavedení změny času, tak pak nevidím racionální důvod jej zavádět. A jeho neustálou existenci považuji za výmysl "sociálních inženýrů". Tvrzení, že ušetřím hodinu, považuji za nepravdivé. Den má pořád 24 hodin i během letního času, nestihnu toho víc. Čekat ale, že se objeví osvícený eurokomisař a "letní čas" konečně zruší je spíše ve sférách sci-fi.

Zkuste se třeba zeptat zemědělců (chovatelů), jaký chaos dělá letní čas při změně zaběhaných rytmů u zvířat...

A co má co dělat v současnosti "letní čas" se sociálním inženýrstvím, na to Vám elegantněji, než já, odpoví pan Petr Mach: http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-letni-cas-je-socialni-inzenyrstvi-fom-/p_spolecnost.asp?c=A110710_214549_p_spolecnost_wag

Tento můj komentář je odpovědí Bobesovi, neotvírám tímto diskuzi zda letní čas ano nebo ne. S tím my, návštěvníci ŽelPage, v tomto momentě opravdu nic neuděláme. Můžeme si jen posunout hodinky.

(Můj názor? Klidně bych "letní čas" zrušil, stejně jako pan Ladislav Jakl: http://jakl.blog.idnes.cz/c/184297/Zrusme-letni-cas.html)
registrovaný uživatel vian 
24.03.2012 (16:04)  
bobes:
V čaských zemích byl letní čas zaveden v letech 1915 a 1916. Znovuzaveden byl při 2.sv v roce 1940 a platil až do roku 1949. Další znovuzavedení bylo v roce 1979 za ropné krize a v podstatě platí dodnes.
registrovaný uživatel Bobes 
24.03.2012 (15:05)  
Mohl by mi prosím autor článku vysvětlit, co má letní čas, který byl zaveden za první světové války a to jak v celé Evropě, tak severní Americe společného se ,,sociálním inženýrstvím" ?
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko