Praha — Každoročně v závěru března u nás dochází k posunu času středoevropského (SEČ) na čas letní středoevropský (SELČ), což pro všechny zúčastněné znamená, že si v noci ze soboty 24. března na neděli 25. března musí posunout své hodinky ve dvě hodiny ráno o hodinu kupředu — na hodinu třetí. Tou dobou křižuje síť Správy železniční dopravní cesty 14 osobních dálkových vlaků, u kterých proto můžete počítat až s hodinovým zpožděním. Ponechme stranou úvahy o tom, proč tento projekt sociálního inženýrství i nadále přežívá, jestli opravdu něco pozitivního přináší, zda opravdu šetří energie, ale seznamme ty, kteří v dané době budou na cestách, co je čeká a jak si mohou naplánovat přestupy.
Zpožděny budou následující vlaky:
- R 403 Silesia Praha – Kraków počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlaky R 406 Chopin a R 443 Šírava;
- R 405 Vltava Bohumín – Moskva počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlaky R 406 Chopin a EN 445 Slovakia;
- R 406 Chopin Wien – Warszawa počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlak R 443 Šírava; rychlík vyčká v Břeclavi na vlak EN 476 Metropol;
- R 407 Chopin Warszawa – Wien počínaje stanicí Bohumín; rychlík vyčká v Bohumíně na vlaky R 402 Silesia a R 404 Vltava; rychlík vyčká v Břeclavi na vlak EN 477 Metropol;
- R 440 Excelsior Košice – Cheb v úseku Pardubice hl.n. – Praha hl.n.;
- R 441 Excelsior Cheb – Košice počínaje stanicí Česká Třebová;
- R 442 Šírava Humenné – Praha počínaje stanicí Třinec;
- R 443 Šírava Praha – Humenné počínaje stanicí Ostrava-Svinov;
- EN 444 Slovakia Košice – Praha počínaje stanicí Bohumín;
- EN 445 Slovakia Praha – Košice počínaje stanicí Bohumín;
- EN / CNL 457 Phoenix Berlin – Praha – přímé vozy z Amsterdamu budou v úseku Bielefeld – Praha o cca 60 minut opožděny, o cca 60 minut později pojedou také přímé vozy z Kodaně v úseku Berlín – Praha;
- EN / CNL 459 Canopus Zürich – Praha – počínaje stanicí Frankfurt am Main Hbf bude vlak asi o 60 min opožděn;
- EN 476 Metropol Budapest – Praha – Berlin v úseku Pardubice hl.n. – Berlin Hbf; vlak vyčká v Břeclavi na rychlík R 406 Chopin;
- EN 477 Metropol Berlin – Praha – Budapest v úseku Brno hl.n. – Budapest Keleti pu.; vlak vyčká v Břeclavi na rychlík R 407 Chopin.
Dále je možno počítat s těmito opatřeními:
- rychlík R 718 vyčká v Pardubicích na vlak EN 476 Metropol;
- rychlík R 606 Ohře vyčká v Praze hl. n. na vlak R 718, nepoveze však lůžkový vůz č. 350 od vlaku EN 444, ten bude řazen za lokomotivu vlaku R 608 Svatava.
Zdroj: České dráhy
1 2 | Zpráv na stránku: |
Když se podíváte do historie, proč se čas zaváděl - tak to zpočátku bylo vždy za válek a hlavním důvodem byla úspora energie, které se za válek nedostávalo. A po válkách se zrušil. Sedmdesátá léta byla poznamenána ropnou krizí, která odstartovala v roce 1973 a projevila se následně i v energetice. Jiné důvody, než ekonomické, jsem nedohledal.
Před nějakou dobou jsem se dobral k materiálům shrnujícím spotřebu energie v různých zemích porovnávaných v čase (Česko, Německo, Francie, Švédsko, Spojené království...) ze kterých vyplývalo, že v současné době je vliv letního času na celkovou bilanci spotřeby téměř zanedbatelný (odkaz jsem si nepoznamenal, dnes ho neumím dohledat). Pokud to tedy nejsou důvody ekonomické, které by nás nutily k zavedení změny času, tak pak nevidím racionální důvod jej zavádět. A jeho neustálou existenci považuji za výmysl "sociálních inženýrů". Tvrzení, že ušetřím hodinu, považuji za nepravdivé. Den má pořád 24 hodin i během letního času, nestihnu toho víc. Čekat ale, že se objeví osvícený eurokomisař a "letní čas" konečně zruší je spíše ve sférách sci-fi.
Zkuste se třeba zeptat zemědělců (chovatelů), jaký chaos dělá letní čas při změně zaběhaných rytmů u zvířat...
A co má co dělat v současnosti "letní čas" se sociálním inženýrstvím, na to Vám elegantněji, než já, odpoví pan Petr Mach: http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-letni-cas-je-socialni-inzenyrstvi-fom-/p_spolecnost.asp?c=A110710_214549_p_spolecnost_wag
Tento můj komentář je odpovědí Bobesovi, neotvírám tímto diskuzi zda letní čas ano nebo ne. S tím my, návštěvníci ŽelPage, v tomto momentě opravdu nic neuděláme. Můžeme si jen posunout hodinky.
(Můj názor? Klidně bych "letní čas" zrušil, stejně jako pan Ladislav Jakl: http://jakl.blog.idnes.cz/c/184297/Zrusme-letni-cas.html)
V čaských zemích byl letní čas zaveden v letech 1915 a 1916. Znovuzaveden byl při 2.sv v roce 1940 a platil až do roku 1949. Další znovuzavedení bylo v roce 1979 za ropné krize a v podstatě platí dodnes.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.