..: Německý open access projekt Hamburg-Köln-Express na startu :..

HKX1803 a stevardky - najděte hip hop šotouše, foto: Josef Petrák Hamburk/Kolín nad Rýnem — Německé firmy Hamburg-Köln-Express a Veolia-Transdev se v březnu tohoto roku dohodly na spolupráci v přípravě komerčních dálkových vlaků mezi Hamburkem a Kolínem nad Rýnem. HKX chce konkurovat IC a ICE dopravce DB Bahn třemi páry vlaků, které provozně zabezpečí Veolia, zatímco HKX zajistí posádky a prodej jízdenek. Jedná se o investiční projekt německé společnosti Locomore, americké investiční společnosti Railroad Development Corporation specializující se na drážní projekty a britského investičního poradce Michaela Schabase. Historie sahá do roku 2009. Minulé pondělí, 23. července, HKX zahájil provoz se zcela jinými soupravami, než které plánoval nasadit. DB si své služby považuje výše a upozorňuje, že čelí mnohem více konkurentům, než jen třem vlakům do Hamburku.

Nakládání občerstvení do HKX1800, Hamburg-Altona, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák HKX jsme vyzkoušeli na jeho prvním ranním sobotním spoji číslo 1800 s odjezdem v 6.35 na celé trase Hamburg-Altona - Köln Hbf. Kolem čtvrt na sedm odjíždí z 11. koleje na svou celodenní cestu přes Prahu do Villachu souprava EuroCity Vindobona, u které už pár minut pokuřuje několik lidí s reflexními vestami „HKX Crew“. O několik minut později již najíždí k nástupišti souprava čtyř vozů Avmz v barvách ALEX s lokomotivami ES64U2 Taurus z MRCE Dispolok na obou koncích soupravy. Na jízdence je sice uvedeno, že páteční a víkendový provoz zajišťují netrakční soupravy Nord-Ostsee-Bahn (NOB), nicméně nám byl nabídnut „ten pravý“ požitek ve stylu TEE 60. let. Lokomotivy a vozy jsou alespoň výrazně polepeny logy HKX a stejným logotypem jsou vyznačena i čísla místenkových míst a služební kupé. Tyto vozy doposud neprošly razantní rekonstrukcí, takže jste vystaveni skutečně zánovnímu interiéru se spoustou oděrek laděném do poměrně temných barev. Klimatizace zpočátku vydávala zajímavý bublající zvuk, ale za celou dobu udržovala příjemnou teplotu.

Rezervační systém HKX, foto: Josef Petrák Přijmete-li má měřítka porovnání, projekty IC RegioJet a LEO Express, pak dojem ze soupravy byl řekněme negativně-neutrální. Samozřejmě, že na palubě není žádnáť wifi síť, ale ta není v Německu vůbec standardem - odhlédneme-li od T-Mobile hotspotů na některých trasách ICE, které se postupně rozšiřují. Vozy vzhledem ke svému stáří postrádaly také zásuvky 230V a záchod byl na bázi gravitace bez retenčních nádraží, i když musím uznat, že toalety byly jako jediná část vozů nedávno zřejmě zrenovované. Co do prostoru jsou vozy Avmz něco, co snad nemá v Evropě konkurenci. Náš vlak byl obsazen odhadem z 40-50 % a registroval jsem i cestujícího, co si v šestimístném kupé provedl pohodlnou lůžkovou úpravu. Takového komfortu se mu asi za podobnou cenu u DB nedostane.

Kupé Avmz v ladění HKX, foto: Josef Petrák Značení nefunkčních dveří HKX, foto: Josef Petrák Interiér vozu Avmz HKX, foto: Josef Petrák HKX1800, Duisburg Hbf, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák Stevardka HKX, foto: Josef Petrák Vozy HKX, Köln Hbf, foto: Josef Petrák ES64U2-030, HKX1803, Köln Hbf, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák

Köln Hbf, odjezdová tabule, foto: Josef Petrák Vlaky HKX jsou standardně vypisovány na všechny informační tabule. Papírové vývěsky s odjezdy také obsahují přílepek o spojích HKX. Dokonce je najdete i ve vyhledávání spojení na stránkách konkurenčního DB - bahn.de. Což je ostatně stejná praxe, jako se zveřejněním vlaků WESTbahn. Nenajdete je pouze v knižních jízdních řádech. Samotný HKX neprovozuje žádná kamenná kontaktní místa. Rezervace si můžete zařídit jen třemi způsoby - online na webu firmy, telefonicky na kontaktní lince nebo bez přirážky na palubě vlaku, pokud místo ještě je. Cena "od 5 centů za km" je asi hlavním marketingovým lákadlem firmy. Na tu se dostanete, pokud stihnete zakoupit akční jízdné Hamburk - Kolín za 20 eur. Základní jízdenka ale stojí dvojnásobek - 40 eur. Normální jízdné u DB je proti tomu víc jak dvojnásobné - 83 eur pro IC/EC a 92 eur v ICE. Aktuálně pořídíte SparPreis jízdenky začínající na ceně 59 eur, takže i základní jízdné HKX je nižší. Online jízdenku obdržíte jako PDF dokument ve formátu A4 obsahující mj. QR kód. Doklad nemusíte tisknout - ale asi tím průvodčího překvapíte tak jako já v sobotu. Jako validátor využívají stevardi Android aplikaci nahranou do pracovního telefonu - zřejmě model Google Galaxy Nexus. Překvapivé jsou ale např. poplatky za přerezervaci dokladu, změnu jména cestujícího či jeho storno ve výši 10 eur. Na zpáteční jízdné se poskytuje 10% sleva. 10eur poplatek zaplatíte i za přepravu kola nebo psa.

Příliš k hodnocení není ani na palubním cateringu. Veškeré zásoby se nakládají ráno ve vozíčcích. Menu obsahuje skutečně jen drobnosti - malý koláč, sendvič, croissant atp. V tomto ohledu nezískáte nic navíc, pokud se rozhodnete preferovat nákup občerstvení na palubě namísto předzásobení se na nádraží.

HKX1803, Köln Hbf, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák Hamburg-Köln-Express uzavřel kontrakt s německou Veolií, aby zajistila strojvedoucí a lokomotivy pro vlaky HKX. InterConnex patřící pod Veolii je ostatně jediným dopravcem v Německu, který provozuje komerční dálkové spoje. Jak už jsme zmínili, nasadily se stroje Siemens ES64U2 EuroSprinter. První čtyři dny provozu poskytla společnost jeden pár spojů mezi Kolínem a Hamburkem. Denně je v provozu pouze vlak HKX1803 v 12.01 z Kolína. Nejvíce spojů v serverním směru je v neděli - 3. V opačném směru jedou jeden až dva s tím, že v neděli jedou dva odpolední.

Několik dní před startem HKX osočil DB Bahn, že kvůli nim nebyly včas dostupné některé trasy a start se proto zdržel. DB Bahn takové tvrzení odmítlo s tím, že trasy byly včas konstruovány a přiděleny DB Netz. Ostatně spor o dopravní cestu zdržel přípravy projektu hned v úvodu - na přelomu let 2009 a 2010 požadovaly stejné trasy jak HKX, tak francouzský Keolis. Ten svůj požadavek stáhl v dubnu stejného roku. HKX má trasy rezervované do roku 2015 na základě rámcové smlouvy s DB Netz.

Jako soupravy měly být nasazeny vyřazené jednotky řady 4010 Rakouských spolkových drah, známé mimo jiné ze spoje TEE Transalpin. Ty byly ostatně modernizovány v Polsku, nicméně realizace úprav se nestihla do data zahájení. Vozy ALEX jsou dočasným řešením a řada 4010 nově jako netrakční jednotka tažená lokomotivami Taurus se očekává v provozu na přelomu roku. A nebude jediným konkurentem na této trase. Do půl roku chce mezi Kolínem a Hamburkem zahájit provoz také další provozovatel - MSM - s tím, že každá souprava se v Hannoveru rozdělí a polovina bude pokračovat do Berlína. Hannover nepatří mezi destinace HKX.

Zdroj: Railway Gazette, Railway Technology, RDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.8.2012 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
05.08.2012 (21:29)  
JP: Mně nejde o jazykový purismus, ale o obsah. Mám tomu rozumět tak, že doposud směly jezdit z Hamburku do Kolína jenom DB? Nebo v celém Německu a toto je první trať, kam se odvážili soukromníci? Asi jsem málo vzdělán, ale já smyslu titulku nerozumím. (To nebylo rejpání do autora, otázka směřovala komukoliv ochotnému mě dovzdělat.)
05.08.2012 (20:46)  
MZ: A takový příspěvěk Vám dává smysl? :-) "Open access projekt" se dá přeložit leda jako "Projekt na podnikatelské riziko využivající liberalizaci v dopravě a volný přístup k dopravní cestě"... Omlouvám se, ale vhodnější mi přijde zaužívaná anglicky psaný terminus technicus.
registrovaný uživatel tsi 
05.08.2012 (20:08)  
ikkyu:
Co se zcela jiste vyresi 2-3 mesice po startu LEO-Expresu.
Zajimave bude jestli mistenka do Pendolina padne na 0 kc pred anebo po startu LEx.
registrovaný uživatel ikkyu 
05.08.2012 (19:42)  
Rail- 2005: otázka je, jestli Leo expres a RJ míří na stejnou skupinu zákazníků. Nepříliš vábný interiér Leo expresu se čtyřmi sedadly v řadě ve mě vyvolává dojem, že se LE chce stát českým "železničním Ryanairem" a nabídnout za nízkou cenu dopravu s ještě snesitelnou mírou komfortu. Jančura naopak cílí na zákazníky vyžadující pohodlí a osobní přístup - viz malý počet sedadel v oddílech a rozmazlování nabídkami typu sushi. Co se týče ČD, tak mluvit o nějaké obchodní strategii je asi bezpředmětné.
registrovaný uživatel tsi 
05.08.2012 (18:57)  
Rail-2005:
- Ona to bude velka "brnkacka" splacet ty FLIRTy s jizdnym Pha-Ova 295 Kc.
- Jeste bych nekricel huraaa, dokud LEO neco nepreskoci.
- Stejny bude asi i duvod proc se Jancura drzi s investicema zpatky.
- CD pripadne proda nejake nadrazi nebo pozemky pod kolejema.
- Otazka je jestli politici dovoli CD zvetsovat ztratu na te trati anebo zaveli castecny ustup.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
05.08.2012 (18:31)  
Proč by měl být být Jančura k něčemu takovému "trhem donucen"? Jeho zákazníci jeho vozy za nové a luxusní považují. To zcela stačí.

To stačí nyní. Pro začátek dobrá strategie. Ale stačí, až začne provozovat Leo Express nebo až přeci jen ČD opravdu zlepší kvalitu. Ale to nechme stranou. Tím opravdovým impulzem bude, až bude podepsána smlouva DB-RJ, tam na ta severní EC budou muset jít (krom jiného) rozhodně nové vozy. Proč asi ČD nebyly pro DB přijatelné?
05.08.2012 (18:23)  
rovněž na Jančuru, za jaké ceny bude jezdit, až bude trhem donucen pořídit zcela nové jednotky/vozy

Proč by měl být být Jančura k něčemu takovému "trhem donucen"? Jeho zákazníci jeho vozy za nové a luxusní považují. To zcela stačí.
05.08.2012 (18:14)  
ad Josef Petrák :

formulace nadpisu

Volný přístup k dopravní cestě Hamburg-Köln-Express na startu má jen o tři znaky více

nebo se to dá napsat taky jinak, se stejným počtem znaků ...

Volný přístup k dopravní cestě Hamburg-Köln-Express začíná

Vůbec nejde o purismus ... chce si to jen trošku pohrát s výrazovou bohatostí českého jazyka a ne tupě používat anglické výrazy - tím spíše, že pro německý podnik byste měl používat němčinu - z kontextu vyplývá, že se jedná o Německo ... tak to tam není třeba psát ...
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
05.08.2012 (17:22)  
Jsem zvědavý, jak budou vypadat zmodernizované soupravy 4010. Otázkou je, jestli modernizovali i jejich podvozky, aby byly Taurusy efektivně využity. Na mnohých místech této trasy je V200, které běžně DB IC (ICE) využívají.

K té poloviční ceně. Jak už jsem říkal v minulosti. Se "šrotem" umí podnikat každý. Nová vozidla jsou velmi drahá i když se jedná o velké série, tak i efektivně hospodařící soukromník nemůže dlouhodobě takto nízké jízdné s novými soupravami udržet.

Jsem tedy na HKX zvědavý, až uvede do provozu modernizované 4010, případně časem něco lepšího a rovněž na Jančuru, za jaké ceny bude jezdit, až bude trhem donucen pořídit zcela nové jednotky/vozy.
05.08.2012 (14:07)  
babilon: Volný přístup k dopravní cestě se mi do titulku vážně nevleze, pokud někdo chce prosazovat český purismus.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko