..: Německý open access projekt Hamburg-Köln-Express na startu :..

HKX1803 a stevardky - najděte hip hop šotouše, foto: Josef Petrák Hamburk/Kolín nad Rýnem — Německé firmy Hamburg-Köln-Express a Veolia-Transdev se v březnu tohoto roku dohodly na spolupráci v přípravě komerčních dálkových vlaků mezi Hamburkem a Kolínem nad Rýnem. HKX chce konkurovat IC a ICE dopravce DB Bahn třemi páry vlaků, které provozně zabezpečí Veolia, zatímco HKX zajistí posádky a prodej jízdenek. Jedná se o investiční projekt německé společnosti Locomore, americké investiční společnosti Railroad Development Corporation specializující se na drážní projekty a britského investičního poradce Michaela Schabase. Historie sahá do roku 2009. Minulé pondělí, 23. července, HKX zahájil provoz se zcela jinými soupravami, než které plánoval nasadit. DB si své služby považuje výše a upozorňuje, že čelí mnohem více konkurentům, než jen třem vlakům do Hamburku.

Nakládání občerstvení do HKX1800, Hamburg-Altona, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák HKX jsme vyzkoušeli na jeho prvním ranním sobotním spoji číslo 1800 s odjezdem v 6.35 na celé trase Hamburg-Altona - Köln Hbf. Kolem čtvrt na sedm odjíždí z 11. koleje na svou celodenní cestu přes Prahu do Villachu souprava EuroCity Vindobona, u které už pár minut pokuřuje několik lidí s reflexními vestami „HKX Crew“. O několik minut později již najíždí k nástupišti souprava čtyř vozů Avmz v barvách ALEX s lokomotivami ES64U2 Taurus z MRCE Dispolok na obou koncích soupravy. Na jízdence je sice uvedeno, že páteční a víkendový provoz zajišťují netrakční soupravy Nord-Ostsee-Bahn (NOB), nicméně nám byl nabídnut „ten pravý“ požitek ve stylu TEE 60. let. Lokomotivy a vozy jsou alespoň výrazně polepeny logy HKX a stejným logotypem jsou vyznačena i čísla místenkových míst a služební kupé. Tyto vozy doposud neprošly razantní rekonstrukcí, takže jste vystaveni skutečně zánovnímu interiéru se spoustou oděrek laděném do poměrně temných barev. Klimatizace zpočátku vydávala zajímavý bublající zvuk, ale za celou dobu udržovala příjemnou teplotu.

Rezervační systém HKX, foto: Josef Petrák Přijmete-li má měřítka porovnání, projekty IC RegioJet a LEO Express, pak dojem ze soupravy byl řekněme negativně-neutrální. Samozřejmě, že na palubě není žádnáť wifi síť, ale ta není v Německu vůbec standardem - odhlédneme-li od T-Mobile hotspotů na některých trasách ICE, které se postupně rozšiřují. Vozy vzhledem ke svému stáří postrádaly také zásuvky 230V a záchod byl na bázi gravitace bez retenčních nádraží, i když musím uznat, že toalety byly jako jediná část vozů nedávno zřejmě zrenovované. Co do prostoru jsou vozy Avmz něco, co snad nemá v Evropě konkurenci. Náš vlak byl obsazen odhadem z 40-50 % a registroval jsem i cestujícího, co si v šestimístném kupé provedl pohodlnou lůžkovou úpravu. Takového komfortu se mu asi za podobnou cenu u DB nedostane.

Kupé Avmz v ladění HKX, foto: Josef Petrák Značení nefunkčních dveří HKX, foto: Josef Petrák Interiér vozu Avmz HKX, foto: Josef Petrák HKX1800, Duisburg Hbf, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák Stevardka HKX, foto: Josef Petrák Vozy HKX, Köln Hbf, foto: Josef Petrák ES64U2-030, HKX1803, Köln Hbf, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák

Köln Hbf, odjezdová tabule, foto: Josef Petrák Vlaky HKX jsou standardně vypisovány na všechny informační tabule. Papírové vývěsky s odjezdy také obsahují přílepek o spojích HKX. Dokonce je najdete i ve vyhledávání spojení na stránkách konkurenčního DB - bahn.de. Což je ostatně stejná praxe, jako se zveřejněním vlaků WESTbahn. Nenajdete je pouze v knižních jízdních řádech. Samotný HKX neprovozuje žádná kamenná kontaktní místa. Rezervace si můžete zařídit jen třemi způsoby - online na webu firmy, telefonicky na kontaktní lince nebo bez přirážky na palubě vlaku, pokud místo ještě je. Cena "od 5 centů za km" je asi hlavním marketingovým lákadlem firmy. Na tu se dostanete, pokud stihnete zakoupit akční jízdné Hamburk - Kolín za 20 eur. Základní jízdenka ale stojí dvojnásobek - 40 eur. Normální jízdné u DB je proti tomu víc jak dvojnásobné - 83 eur pro IC/EC a 92 eur v ICE. Aktuálně pořídíte SparPreis jízdenky začínající na ceně 59 eur, takže i základní jízdné HKX je nižší. Online jízdenku obdržíte jako PDF dokument ve formátu A4 obsahující mj. QR kód. Doklad nemusíte tisknout - ale asi tím průvodčího překvapíte tak jako já v sobotu. Jako validátor využívají stevardi Android aplikaci nahranou do pracovního telefonu - zřejmě model Google Galaxy Nexus. Překvapivé jsou ale např. poplatky za přerezervaci dokladu, změnu jména cestujícího či jeho storno ve výši 10 eur. Na zpáteční jízdné se poskytuje 10% sleva. 10eur poplatek zaplatíte i za přepravu kola nebo psa.

Příliš k hodnocení není ani na palubním cateringu. Veškeré zásoby se nakládají ráno ve vozíčcích. Menu obsahuje skutečně jen drobnosti - malý koláč, sendvič, croissant atp. V tomto ohledu nezískáte nic navíc, pokud se rozhodnete preferovat nákup občerstvení na palubě namísto předzásobení se na nádraží.

HKX1803, Köln Hbf, 28. 7. 2012, foto: Josef Petrák Hamburg-Köln-Express uzavřel kontrakt s německou Veolií, aby zajistila strojvedoucí a lokomotivy pro vlaky HKX. InterConnex patřící pod Veolii je ostatně jediným dopravcem v Německu, který provozuje komerční dálkové spoje. Jak už jsme zmínili, nasadily se stroje Siemens ES64U2 EuroSprinter. První čtyři dny provozu poskytla společnost jeden pár spojů mezi Kolínem a Hamburkem. Denně je v provozu pouze vlak HKX1803 v 12.01 z Kolína. Nejvíce spojů v serverním směru je v neděli - 3. V opačném směru jedou jeden až dva s tím, že v neděli jedou dva odpolední.

Několik dní před startem HKX osočil DB Bahn, že kvůli nim nebyly včas dostupné některé trasy a start se proto zdržel. DB Bahn takové tvrzení odmítlo s tím, že trasy byly včas konstruovány a přiděleny DB Netz. Ostatně spor o dopravní cestu zdržel přípravy projektu hned v úvodu - na přelomu let 2009 a 2010 požadovaly stejné trasy jak HKX, tak francouzský Keolis. Ten svůj požadavek stáhl v dubnu stejného roku. HKX má trasy rezervované do roku 2015 na základě rámcové smlouvy s DB Netz.

Jako soupravy měly být nasazeny vyřazené jednotky řady 4010 Rakouských spolkových drah, známé mimo jiné ze spoje TEE Transalpin. Ty byly ostatně modernizovány v Polsku, nicméně realizace úprav se nestihla do data zahájení. Vozy ALEX jsou dočasným řešením a řada 4010 nově jako netrakční jednotka tažená lokomotivami Taurus se očekává v provozu na přelomu roku. A nebude jediným konkurentem na této trase. Do půl roku chce mezi Kolínem a Hamburkem zahájit provoz také další provozovatel - MSM - s tím, že každá souprava se v Hannoveru rozdělí a polovina bude pokračovat do Berlína. Hannover nepatří mezi destinace HKX.

Zdroj: Railway Gazette, Railway Technology, RDC


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 3.8.2012 (10:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Německo


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ tarten 
14.08.2012 (18:17)  
KK:
Mě taky. Předpokládám, že je to prostě začátek. Bude následovat rozšiřování provozu, slučování společností, krachy, prostě jako všude.
registrovaný užívateľ Kakov 
07.08.2012 (11:55)  
mě spíš zaráží, jak každý (HKX + interconnex) provozuje v podstatě 3 vlaky....

nevím, zdá se mi to dost málo,
registrovaný užívateľ danz  mail  
07.08.2012 (10:16)  
Rail-2005
Tím opravdovým impulzem bude, až bude podepsána smlouva DB-RJ, tam na ta severní EC budou muset jít (krom jiného) rozhodně nové vozy. Proč asi ČD nebyly pro DB přijatelné?


Proč si myslíte, že na trasu do Hamburku bude muset RJ nasadi nové vozy? Znáte detaily dohod mezi DB a RJ? Já si myslím svoje ...
registrovaný užívateľ danz  mail  
07.08.2012 (10:14)  
ikkyu:
Michal Jaroš: já si nemůžu pomoct, ale ve mě ta hnědá napodobenina dřeva opravdu evokuje jednu variantu ruských vozů metra. Chápu, že ten kdo v nich nejezdil, s tím problém mít nemusí. A co se týče čtyř sedadel- je to stejné, jako nasazovat na rychlík třeba Elefanty. Čili lepší než vozy B, ale jinak celkem nic moc.


4 místa v řadě jsou pro 2. třídu standard. Viz třeba včerejší článek zde na želpage o rekonstrukcích InterCity vozů DB.
Samozřejmě lze konkurovat vyšším komfortem. Nicméně znamená to nižší max. počet cestujících a s tím spojené finanční otázky. Je hezké, že si i v ČR prozatím na jedné trase můžeme vybrat a cestovat třeba i RJ v super interiéru, v Pendolínu s kratším časem a do budoucna LEx s třemi třídami a uvidíme, jaké všechny služby budou nabídnuty.
registrovaný užívateľ tarten 
06.08.2012 (20:27)  
ikkyu: A co se týče čtyř sedadel- je to stejné, jako nasazovat na rychlík třeba Elefanty.

Totéž to samozřejmě není. A myslíte, že Němci nebo Rakušáci nasazují zásadně jen 3 sedadla v řadě?
registrovaný užívateľ tarten 
06.08.2012 (20:15)  
Rail-2005: ...až bude podepsána smlouva DB-RJ, tam na ta severní EC budou muset jít (krom jiného) rozhodně nové vozy. Proč asi ČD nebyly pro DB přijatelné?

Tak to si rád přečtu. ČD jak známo nabízely nové railjety v osmivozové variantě. Co nabízí RJ nikdo neví, ale kde je psáno, že to musí být nové vozy?
06.08.2012 (11:53)  
Ad "Se šrotem umí podnikat každý"

Národní dopravci dokazují, že ani se šrotem neumí podnikat každý :-) Ale to je teď jedno.
Pokud cestujícím nevadí rekonstruovaný šrot, tak proč by na podnikání se šrotem mělo být něco špatného? Německu fakt chybí nějaký lowcost železniční operátor, protože hlavní konkurenční problém německých vlaků je cena. Se základním jízdným DB 83 € je i v jednom člověku levnější jet autem.

Rail-2005
Na relaci Praha-Berlín jsou kaštani ochotni platit za kilometr o dost více nežli z Prahy do Ostravy, což je ten hlavní impuls, proč tu nasadit modernější vagóny.
registrovaný užívateľ ikkyu 
06.08.2012 (9:23)  
Michal Jaroš: já si nemůžu pomoct, ale ve mě ta hnědá napodobenina dřeva opravdu evokuje jednu variantu ruských vozů metra. Chápu, že ten kdo v nich nejezdil, s tím problém mít nemusí. A co se týče čtyř sedadel- je to stejné, jako nasazovat na rychlík třeba Elefanty. Čili lepší než vozy B, ale jinak celkem nic moc.
05.08.2012 (23:16)  
babilon: Taková informace se asi už do titulku už vůbec nevleze. Ano, dálkové spoje na této relaci provozovala doposud pouze DB. A jinak dálkovku má v Německu pod palcem taky jen DB až na jedinou relaci Leipzig - Berlin - Rostock, kde funguje na komerční bázi InterConnex. *) Dotované rychlíky RE/ALX/MET/... nepočítám.
05.08.2012 (21:41)  
ikkyu - "Nepříliš vábný interiér Leoexpresu?

Mě se zdá ten interiér velmi vábný, narozdíl od od většiny vozů ČD... Prostě je to nový vlak a čtyři sedačky na šířku vozu máte ve všech okolních, i západních zemích...
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2017 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko