Varšava/Štětín — Polský dopravce PKP Intercity zavádí pro své cestující nové možnosti, jak koupit jízdenky. Doposud bylo možné zakoupit jízdenky u pokladní přepážky, přes internet či přes automat, který však byl pouze na nádraží ve Varšavě. Během tohoto roku by se ale měly nové prodejní automaty objevit i v dalších polských městech. Další novinkou v prodeji jízdních dokladů bude také možnost zakoupit si jízdenku pomocí mobilního telefonu. Dle mluvčího společnosti Janusze Malinowskeho bude stačit, když cestující ukáže průvodčímu ve vlaku speciální kód, čímž odpadne cestujícím dosavadní povinnost si jízdenku vytisknout.
Letecký tarif dříve, než se čekalo
Společnost také oznámila záměr zavést na vybrané spoje tzv. letecký tarif (cena jízdenky závisí na tom, který den chce cestující jet, s jakým časovým předstihem si konkrétní jízdenku kupuje a jaká je poptávka u konkrétního spoje). Ten by měl být zaveden od roku 2014 v souvislosti s výjezdem v současné době vyráběných pendolin, která byla polskými drahami objednána v roce 2011. Podle mluvčí Małgorzaty Sitkowske však půjde zatím jen o testování v určitých vlacích s tím, že pokud bude o novinku v tarifu zájem, není vyloučeno, že bude letecký tarif rozšířen z vlaků, které budou obsluhovány pendoliny, do dalších vlaků.
Konec přímého spojení z Prahy do Štětína
Od poloviny června v souvislosti se změnou jízdního řádu ztratí Česká republika přímé vlakové spojení se Štětínem. Důvodem zrušení přímého spojení vlakem EuroCity 178 a 179 je nízký zájem cestujících o tento vlak v úseku Berlín - Štětín. Pokud se podíváme do jízdního řádu Deutsche Bahn, zjistíme, že Berlín a Štětín má poměrně dobré vlakové spojení osobními vlaky, které jsou navíc, paradoxně, až o deset minut rychlejší, než vlak EuroCity a navíc v nich platí výhodná jízdenka za 10 €, kterou nabízí dopravní svaz VBB. V jediném vlaku EuroCity, který dnes spojuje Berlín a Štětín, však tato jízdenka není uznávána a cena jízdenky začíná až na 19 €, což mnoho cestujících odrazuje. "Jsou dny, kdy tímto vlakem jede jen několik osob," uvádí Burkhard Ahlert, tiskový mluvčí Deutsche Bahn. Od června tak bude vlak EuroCity Alois Negrelli jezdit pouze v úseku Praha - Berlín.
Zdroj: Rynek Kolejowy, MMTROJMIASTO.PL, Polskie Radio Sczecin
Zdvojené lokomotivy DB 232 tahaly několik roků EC 278/279 (Praha-Westerland) v úseku Hamburg Hbf. - Westerland a zpět, před cca pěti roky.
Spojení Regiem do Štětína (cca 6 párů) není žádná sláva (na trase Štětín - Pasewalk - Schwerin je striktní dvouhodináč), ale vzhledem k poptávce to jde, zvlášť když to DB tak nějak financují samy. Jinak ten EC Negrelli je asi jeden z posledních spojů, kde je v osobní dopravě turnusována "Ludmilla" řady 232 DB (navíc to je mezinárodní úsek a souprava vozů je ze třetí země). Vlak vypadá celkem zajímavě, viz foto v mém článku úplně na konci:
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/4206-Polsko-od-żurawiny-po-węgorze-3-dil-Pomorany-Baltske-pobrezi/
Každopádně možnost dojet od polského moře do Prahy za den pořád zůstává (bez jízdy přes Německo to myslím nejde), ale bez Negrelliho je to o něco komplikovanější.
A prez mobil kupovać jizdenke to są problemy. Tiketomaty ne dają jizdenek na dlugie useki. Tak jak ne ma vlak z Pragi do Szczecina to prez Wrocław a Poaznań jest OK.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.