Brno — Rada Jihomoravského kraje schválila na svém jednání dne 28. února 2012 podobu přípravy prvního nabídkového řízení na drážního dopravce v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Schválený záměr počítá se soutěží o dopravu na linkách S6 a R6 Brno – Šlapanice – Slavkov u Brna – Bučovice – Kyjov – Veselí nad Moravou – Zlínský kraj. Kraj tak bude tendrovat jednu z páteřních linek, která je provozována v nezávislé trakci a která přepravuje zhruba 18 procent ze všech cestujících v železniční dopravě Jihomoravského kraje. Na tratě obsluhované kapacitními elektrickými jednotkami se, na rozdíl od nezávazné poptávky v roce 2009, nedostalo.
Kraj tak v první fázi zcela nevyužije svých pravomocí, stanovených v dlouhodobé smlouvě s ČD, která umožňuje v průběhu jejího trvání soutěžit až 55 % celkových výkonů v IDS JMK. Rada Jihomoravského kraje sice původně zvažovala také nabídkové řízení také pro linky S2 a S3, které zabezpečují přepravu zhruba 48 procent cestujících v železniční dopravě v kraji, ale tento záměr byl nakonec zamítnut vzhledem k nedostatečné zkušenosti s řízením podle zákona o veřejných službách. Případný procesní problém v rámci tohoto řízení by podle radních mohl vést až ke kolapsu celého IDS JMK, proto krajská rada rozhodla, že v první fázi půjde jen o obsluhu zmiňovaných linek S6 a R6. Kraj předpokládá celkové dopady na krajský rozpočet ve výši zhruba 35 milionů korun za rok. Další linky tak budou zařazeny do nabídkového řízení až v následujícím období, na základě získání patřičných zkušeností s tímto druhem výběru dopravce.
Dalším důvodem pro nižší rozsah soutěžených výkonů, než umožňuje smlouva kraje s ČD je skutečnost, že v současnosti není zcela vyjasněno spolufinancování regionální železniční dopravy ze strany státu. Ten by měl Jihomoravskému kraj přispívat zhruba 270 miliony korun za rok. Pokud by stát však nesplnil své závazky plynoucí z Memoranda o financování regionální železniční dopravy, které uzavřel s kraji za vlády Jana Fishera, znamenalo by to fatální dopad pro financování a tedy i provozu regionální železniční dopravy nejen v IDS JMK. Náměstek hejtmana Stanislav Juránek navíc vybraných 18 procent označil za "variantu, která neohrozí fungování integrovaného dopravního systému v době krize". Kraj se totiž obává toho, že cena dopravy s novými vlaky bude vyšší, než ji teď se starými soupravami pro kraj zajišťují České dráhy. "Soukromí dopravci nás přesvědčují, že cena bude nižší, ale garantovat to nikdo nedokáže. Na Slovensku tomu tak nebylo," uvedl nedávno radní Václav Horák a poukazuje na výjezd dopravce RegioJet na trati Bratislava - Komárno. Tam se sice razantně zvýšila kvalita, avšak cena je oproti původnímu dopravci vyšší vzhledem k většímu množství objednaných vlaků.
Přestože byla soutěž na páteřní linky S2 a S3 v současnosti odložena až do případných dalších soutěží, tak i na nich by se měly objevit nová či zmodernizovaná vozidla. České dráhy počítají s pořízením sedmi nových elektrických jednotek pro linku S2 a modernizací vozů Bdmtee, které jsou v Jihomoravském kraji v současnosti provozovány a jsou nechválně známé pro svůj stísněný interiér. Tato nová i zmodernizovaná vozidla by se měla na jižní Moravě objevit ještě před vyjetím nových vlaků na soutěžených linkách S6 a R6, kde by měl vítěz prvního tendru zahájit provoz v prosinci 2016.
Zdroj: Jihomoravský kraj, Finanční noviny, MDVRR SR
Pozn. dne 8.9.2009 se Marek Veselý, Stanislav Čaloud (oba za Krajský úřad Jihomoravského kraje), Kamil Novák (za Kordis) a Jiří Schmidt s Janem Paroubkem (oba za RegioJet) dle zápisu z jednání domluvili na nabídce "pouze na linky S2 a S3", které jsou "jednoznačnou prioritou kraje z pohledu nutné obnovy vozidlového parku". JUDr. Haszek Mihály následně perlil na Radiožurnálu
http://www.rozhlas.cz/radiozurnal/dvacetminut/_zprava/michal-hasek-hejtman-jihomoravskeho-kraje--665929
Patrně něbude. Rath je příznivcem ČD... Dále se čeká vř v karjích Plzeňském a Jihočeském. V jiných zatím ne.
Zrovna touto linkou nejezdím, ale souprava ABfbrdtn-Bdtn-854, kterou vídávám na hlaváku v Brně mě příjde odpovídající.
Čemu odpovídající? Je to děsný a naprosto nevhodný plazichod (zvláště na Os), který neúměrně prodlužuje jízdní doby a tím odhání potenciální cestující.
napr. trat 210 posazavsky pacifik by potrebovala jinou firmu a hlavne nove soupravy jak sul..
za druhé: pak je otázka, jestli při transparetním výběrovém řízení by 20 gumových rohlíků bylo opravdu dražší, než 20 křupavých, případně zda těch 10 křupavých by nebylo dražší než 10 gumových... atd.
Když jsem si to spojčítal, na Slovensku jezdí RegioJet v přepočtu za 145 korun/vlkm, což je sice méně, než ZSSK (o několik procent), ale mnohem více, než ČD (pro kraje jezdí v rozmezí cca 90 - 130 Kč/vlkm). Je však možné, že vysoká cena RegioJetu má za účel třeba pokrývání případných ztrát z provozu linky Praha-Ostrava.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.