Brno — Rada Jihomoravského kraje schválila na svém jednání dne 28. února 2012 podobu přípravy prvního nabídkového řízení na drážního dopravce v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Schválený záměr počítá se soutěží o dopravu na linkách S6 a R6 Brno – Šlapanice – Slavkov u Brna – Bučovice – Kyjov – Veselí nad Moravou – Zlínský kraj. Kraj tak bude tendrovat jednu z páteřních linek, která je provozována v nezávislé trakci a která přepravuje zhruba 18 procent ze všech cestujících v železniční dopravě Jihomoravského kraje. Na tratě obsluhované kapacitními elektrickými jednotkami se, na rozdíl od nezávazné poptávky v roce 2009, nedostalo.
Kraj tak v první fázi zcela nevyužije svých pravomocí, stanovených v dlouhodobé smlouvě s ČD, která umožňuje v průběhu jejího trvání soutěžit až 55 % celkových výkonů v IDS JMK. Rada Jihomoravského kraje sice původně zvažovala také nabídkové řízení také pro linky S2 a S3, které zabezpečují přepravu zhruba 48 procent cestujících v železniční dopravě v kraji, ale tento záměr byl nakonec zamítnut vzhledem k nedostatečné zkušenosti s řízením podle zákona o veřejných službách. Případný procesní problém v rámci tohoto řízení by podle radních mohl vést až ke kolapsu celého IDS JMK, proto krajská rada rozhodla, že v první fázi půjde jen o obsluhu zmiňovaných linek S6 a R6. Kraj předpokládá celkové dopady na krajský rozpočet ve výši zhruba 35 milionů korun za rok. Další linky tak budou zařazeny do nabídkového řízení až v následujícím období, na základě získání patřičných zkušeností s tímto druhem výběru dopravce.
Dalším důvodem pro nižší rozsah soutěžených výkonů, než umožňuje smlouva kraje s ČD je skutečnost, že v současnosti není zcela vyjasněno spolufinancování regionální železniční dopravy ze strany státu. Ten by měl Jihomoravskému kraj přispívat zhruba 270 miliony korun za rok. Pokud by stát však nesplnil své závazky plynoucí z Memoranda o financování regionální železniční dopravy, které uzavřel s kraji za vlády Jana Fishera, znamenalo by to fatální dopad pro financování a tedy i provozu regionální železniční dopravy nejen v IDS JMK. Náměstek hejtmana Stanislav Juránek navíc vybraných 18 procent označil za "variantu, která neohrozí fungování integrovaného dopravního systému v době krize". Kraj se totiž obává toho, že cena dopravy s novými vlaky bude vyšší, než ji teď se starými soupravami pro kraj zajišťují České dráhy. "Soukromí dopravci nás přesvědčují, že cena bude nižší, ale garantovat to nikdo nedokáže. Na Slovensku tomu tak nebylo," uvedl nedávno radní Václav Horák a poukazuje na výjezd dopravce RegioJet na trati Bratislava - Komárno. Tam se sice razantně zvýšila kvalita, avšak cena je oproti původnímu dopravci vyšší vzhledem k většímu množství objednaných vlaků.
Přestože byla soutěž na páteřní linky S2 a S3 v současnosti odložena až do případných dalších soutěží, tak i na nich by se měly objevit nová či zmodernizovaná vozidla. České dráhy počítají s pořízením sedmi nových elektrických jednotek pro linku S2 a modernizací vozů Bdmtee, které jsou v Jihomoravském kraji v současnosti provozovány a jsou nechválně známé pro svůj stísněný interiér. Tato nová i zmodernizovaná vozidla by se měla na jižní Moravě objevit ještě před vyjetím nových vlaků na soutěžených linkách S6 a R6, kde by měl vítěz prvního tendru zahájit provoz v prosinci 2016.
Zdroj: Jihomoravský kraj, Finanční noviny, MDVRR SR
Než začnete rozvíjet konspirační teorie, tak se podívejte, jaké jsou poplatky za užití železniční dopravní cesty v Česku a na Slovensku a zahrňte to do svého výpočtu, ať nesrovnáváte jablka s hruškami...
Nevím, co řešíte. Jčk má zájem otevřít tzv. šumavské tratě zahrnující 194,197,198. Vř má být vypsáno za cca rok.
Myslíte tím údajné náhrady Os autobusy? Máte pravdu MUDr. Rath je v tomto ohledu zatím poněkud konzervativní a takový žemla v JČ je opravdu vedoucí tzv. "organizátora" na výši. Úřad pro vyhánění cestujících z hromadné dopravy, hehe:( Viz. Netolicko. Těším se, jak virtuální "ušetřené peníze" transparentně vykáží (i když jako pravděpodobnější předpokládám jejich tiché prožrání v JIKORDu a poté šum až do ztracena). V postiženém regionu se jim plán na přesun cestujících do vlastních automobilů vydařil na jedničku. Plzeňácí se začnou také činit, v návrhu (byť loňském) bylo "výrazné omezení" 12 tratí! Rozlámání některých ramen ve stylu Mirošovky, prozatím tomuto scénáři napovídá.
P.S.: Už jsem alergický na přihlouplé spojování doktora Ratha se vším špatným, co se ve StČ děje. Chce si prostudovat co skutečně pro kraj dělá a ne se jednoduše nechat ovlivňovat blbým PR (resp. antiPR).
To je přesně to, co mi na objednávání osobní dopravy kraji vadí. Pro ně trať nevede někam, pro ně je prostě hranice kraje a hotovo.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.